Utflykter

Med havet som sällskap – Och det var lugnt. Havet alltså.

Gårdagen tillbringade vi till största delen men havet som sällskap. Både på och bredvid det. På olika sätt. Och det var Mariehamn på Åland som var målet. Även under pandemin har det blivit några turer hit men då har det inte varit möjligt, att att komma i land. I varje fall inte utan mer omfattande bestyr. (Åland hör till Finland som haft väldigt strikta regler och där det inte direkt varit rekommendationer). Denna gång skulle vi inte bara vända i Mariehamn utan även gå iland och stanna hos släktingar som bor här. Det blev en riktigt fin överresa från Stockholm; genom den inre, mellersta och yttre skärgården. Även fjärdarna i hela skärgården låg spegelblanka och det gjorde även Ålands hav. Så med havet som sällskap kom vi att tillbringa hela onsdagen.

Yttersta havsbandet i Stockholms skärgård.

Med havet som sällskap

Här, med havet, Ålands hav, runt mig skymtar jag i fjärran fyrplatsen Söderarm som ligger på Torskär. (En plats jag besökte för ett par veckor sedan.)

Mellan Söderarm och Mariehamn tar det ca 1 1/2 timme och det är inte direkt någon skärgård innan man når Mariehamn. Några fyrar finns och en del kobbar och skär men ingen direkt.

I strålande sol anlände vi till Mariehamn och hade våra covidpass beredda. Vi hade funderat över om vi skulle behöva visa dem eller inte. Men se det fick vi göra och de granskades noga mot våra id handlingar. (Körkort fungerar bra.Vad gäller Finland är man här väldigt noga med regler och vad som gäller angående Covid) Nu var vi alla fall här och kunde möta makens syster och svåger. Jätteroligt! Och vi har inte setts på över 1 1/2 år.

De har hunnit flytta  inom Mariehamn stad och bor nu med havet som granne.

Åland. Mariehamn. Lunch med havet som granne i köket. Lunch åt vi när vi kom och med havet helt nära. Närheten är verkligen påtaglig. Detta är utsikten från balkongen och köksfönstret.

En uppfriskande promenad ville vi ju ta i omgivningarna. Och hela tiden doftade det hav.

Fina rastplatser fanns det längs vägen vi gick.

Njutbar promenad.

Mariehamn . Åland. ÅLands hav. Middag med havet som sällskap. En sen middag åt vi. Även då med havet, Ålands hav,som sällskap. Mäktigt.

Ny dag. Idag, torsdag.

I morse klockan 07.45 såg det ut så här.

Frukost. Här är havet i bakgrunden. Skymtar genom balkongdörren.  Men solen strålar så persiennerna fick agera solskydd.

Utsikt från balkongen/köket i morse klockan 08.45. Har svårt att  se mig mätt.

Och en händelserik dag blir det idag också. Bland annat står en utställning av Lars Lerins målningar på Ålands konsthall på agendan.

20 svar på ”Med havet som sällskap – Och det var lugnt. Havet alltså.”

1. Wow för den utsikten! Jag skulle lätt kunna bo på Åland, en ö som har det mesta . Förr i tiden fick inga utlänningar köpa fast egendom på Åland, kanske har man släppt på de restriktionerna numera.Covid-passen, var de digitala i mobilen eller hade ni dem i pappersform?
    Bara lite nyfiken trots att jag inte planerar några resor. Jo till Hälsingland men då lär det inte behövas, ”ler”.
    Nu ser jag fram emot Lars Lerins målarkonst, är riktigt avis!

1. Helt fantastisk utsikt. Öppenheten och havet tilltalar mig så mycket. Maken är ålänning och det är hans syster med man som bor här i lägenheten. Fortfarande är det så att man i princip som icke ålänning inte kan köpa hus eller mark. Men man kan i vissa fall ärva Och lite andra undantag finns.
      Vi hade covidpassen både på papper och digitalt. För säkerhets skull. Personalen vid ankomsten i Mariehamn var väldigt noga och alla som skulle iland och stanna på Åland fick visa sina covidpass och identitetshandlingar. Här är det noga.
      Lars Lerin utställning var toppen och lite därifrån kommer i morgon. Av 36 målningar hade jag ”bara” sett 6-7 stycken tidigare på Sandgrund.

1. Visst är den njutbar! Och detta strålande väder gör ju mycket till.
      Bilder från utställningen kommer i morgon. Den var så bra! Har varit på Sandgrund i Karlstad många gånger och sett Lars Lerins målningar. Han ställde också ut för ett par år sedan i Stockholm och då var jag också på plats. Men här på Ålands museum var det många akvareller jag inte sett tidigare. Extra roligt.
      Önskar dig också en fin kväll.

2. Vatten, bara vanligt vatten, men så rogivande, vackert och helt underbart! Det är så vackert att det nästan gör ont!
    Kram och njut!

1. Ja, just så! Vi hade en väldigt fin överresa och sedan blev det ju mer av den varan på Åland. Jag kunde inte riktigt se mig mätt på utsikten här över Ålands hav från balkongen och fönstren.

3. Så gott att ni kom iväg! Ja, många äro de som väntat både 1,5 och två år på sina släktträffar i denna pandemin. Av olika skäl, som är individuella.
    Jag gläder mig åt er resa och önskar fortsatt trevliga utflykter och samvaro!

1. Vi har ju varit över till Åland tidigare men då inte varit vaccinerade och alltså inte kunnat gå i land. Men nu med covippassen öppnar sibg nya möjligheter. Så skönt. Och Vikninglinjen som är finskt är väldigt noga med restriktioner ombord och vill att resenärerna bär munskydd i allmänna utrymmen. Finländarna var duktiga på det men inte direkt de svenska resenärerna.
      Resan över havet och genom skärgården blev så lyckad och även här har vi havet helt nära. Njuter till fullo.

4. Vilket ställe att bo på! Fantastiskt – åtminstone sommartid. Kul att allt gick smidigt och att ni faktiskt fick visa upp era vaccinationsbevis. Det hade väl känts rätt snopet annars kan jag tycka.
    Undrar om ni hinner besöka Pettas Café i Geta. Om jag minns rätt bloggade du om ett besök där för två år sedan.
    Hursom helst – NJUT i det fina vädret och i trevligt sällskap:-)

1. Mycket hav blev det och det tycker jag ju verkligen om. Först genom skärgården sedan över Ålands hav och senare utsikten och promenaden här i Mariehamn längs havet.
      Min svägerska och svåger har i sommar just flyttat hit och vi har inte varit här tidigare. Men så fint de bor.
      Vi har ju varit över till Åland under pandemi året men har då inte varit vaccinerade och inte kunnat gå i land. Men nu så. Man har hela tiden i Finland och på Åland varit strikta med reglerna så vi utgick från att covid-passen skulle kollas noga. Och så blev det Även noggrann koll av identiteten blev det och att den stämde med covid-passen. Inget lämnades åt slumpen. Men de var effektiva så det gick snabbt. (För oss som hade ordning på papperen vill säja…
      Besöket idag på Lars Lerins utställning blev också väldigt bra. Mer om det i morgon.

Vad gäller Karin på Pettas var jag där för ett par år sedan men de håller på att ska sälja och flytta och caféet finns inte längre.

5. Vilken fantastisk utsikt över havet! Jag passerade Mariehamn två gånger förra veckan på väg till och från Tallinn, men då var det mitt i natten och mörkt när båten la till några minuter så man kunde inte se så mycket. Ha en fortsatt skön vistelse på Åland!

1. Tack! Snart dags att åka hem igen.
      Just att se ut över det öppna havet här från lägenheten är så mäktigt. Maken är ålänning så för oss har det innan pandemin blivit många resor hit. Senaste året har vi varit över på några kryssningar men då, när vi inte var vaccinerade och inte heller hade covidpass kunde man inte gå iland. (Jo, med specialtillstånd) Åland har mycket fint så att tillbringa tid här både på ”huvudön” och i den åländska skärgården. Om man nu gillar skärgård och det gör ju vi.
      Trevligt med en tur till Tallin även om det var i jobbet.

6. Vilken utsikt säger jag bara! Den hade jag inte tackat nej till. Vilken bra dag ni fick och visst är närheten till hav fantastiskt. Kan tänka mig att det blev en intressant utställning också för Lerins målningar är så fina.

Kram och god fredag!

1. Vi sa likadant och hade svårt att flytta oss från balkong och fönster. Men utsikten var lika fin när vi gick utanför huset. Hav är jag så förtjust i och perfekt att ha det så nära. Hemma har vi vattnet utanför på kajen och det är fint men det och är ju inget hav. (Även om kanalen tillhör Östersjön)
      Det var riktigt roligt att se Lars Lerins målningar här för de flesta hade jag inte sett tidigare. (Jag har besökt Sandgrund många gånger och Lars Lerin är ju en favorit och med en otrolig produktion)
      Önskar dig också en bra fredag, tillika arbetsfri dag.

7. Verkligen en fantastisk utsikt från deras hus! En njutbar promenad blev det och idag Lars Lerins utställning! WOW!
    Ha det gott!

1. Har här på Åland lyckats kombinera miljö, kultur, natur och upplevelser. Och så roligt att träffa våra släktingar igen och besöka deras nya lägenhet. Utsikten är verkligen enastående och extra vackert är det ju i solsken.
      Ha det bra du också.

1. Perfekt läge! Och utsikten härifrån ut över Ålands hav är verkligen hänförande. Särskilt i sol och med god sikt.
      Jätteroligt att ses igen. Covid-passen ger ju goda möjligheter nu att röra sig mer. Mne jag såg ju att man både på färjan och på Åland är väldigt strikta med avstånd och regler och det är ju jättebra. Och smittspridningen har ju hela tiden varit låg i Finland och på Åland.
      Ha det fint ni också.

1. Verkligen, jätteroligt att ses. Vi har ju varit över på kryssning under ”pandemiåret” men då inte kunnat gå iland. Nu med covidpassen blir det ju möjligt och enklare. Häftigt att härifrån verkligen följa kunna årstidernas växlingar.