Resor utomlands

Maten på hotellet? – Halvpension och över förväntan

Trots att vi kom hem till Stockholm i lördags natt, efter en vecka på Gran Canaria, så har det det fortsatt att komma inlägg härifrån. Och det börjar närma sig slutet. Igår berättade jag om hotellet i sig och häromdagen blev det ett inlägg från området runt hotellet. Närområdet i byn Costa Mogan. (Mer om vår resa och utflykter hittar finns till höger på startsidan. Det går också bra att i sökrutan  hitta Gran Canaria) Och idag handlar det om maten på hotellet. När vi bokat resan såg vi att halvpension ingick  och var nöjda med det. Att äta på andra restauranger kan en ju göra helt oavsett.

Mycket frukt fanns alltid att tillgå och både till frukost, lunch och middag.

Maten på hotellet? Vad tyckte vi?

Vi bokade vår resa sent, en torsdag och sedan var det avresa lördag morgon. Hotellets namn visste vi och även att det ingick halvpension i priset. Och mot ett tillägg på ca. 2000 kr gick det bra att få “all inclusive”. Något vi inte alls var intresserade av. När vi reser är det bekvämt att ha frukost på plats och det brukar bli en bra start på dagen.Men i övrigt går vi gärna ut och äter. Oftast blir det något lätt till lunch, i Spanien gärna tapas och sedan en mer rejäl middag. Denna gång blev det så att vi åt både frukost och middagarna på hotellet. Min rygg och höfter är ju inte så pigga så efter att ha “utflyktat” om dagarna och tränat genom att gå och simma var inte kroppen så samarbetsvillig när kvällen kom. Så det var minst smärtsamt för mig att då inte ge mig ut.

Om vi önskade kunde vi byta ut middagen mot lunch men det gjorde vi inte eftersom vi vid lunchtid var “på vift”.

Gran Canaria. Costa Mogan. Hotell Labranda. Vad gäller maten var den rikligt tilltagen och mycket frukt fanns att tillgå. Vad gäller maten var det gott om färsk och fräsch frukt.

Till frukost fanns “allt” att välja på. En kock stod och stekte ägg som en ville ha dem och han gjorde omeletter på beställning. Hotellet har internationella gäster  och förutom nordbor även  britter, holländare, belgare, spanjorer, fransmän, italienare, ukrainare m.fl.

Här olika ostar och torkade bananer och en sorts sylt att ta till fil eller yoghurt. Räknade till 4-5 olika sorters yoghurt.

Grran Canaria. Costa Mogan. Maten som var framdukad till frukost på hotell Labranda bestod också av ett gott utbud av kallskuret. Maten som var framdukad till frukost bestod också av kallskuret i många olika varianter. Här ett axplock.

Middagarna

bjöd alltid på kött och fisk som tillagades á la minute av olika kockar “framför öppen ridå” så allt var helt nygjort. Här stektes/grillade de även grönsaker.

Här trancheras kött och nystekt fisk ligger till vänster

Olika vegetariska grytor och varma grönsaker.

Mängder av ingredienser för att blanda sin egen sallad.

Vissa kvällar var också temakvällar och här är några  bilder från den spanska kvällen

Gran Canaria. Costa Mogan. Hotell Labranda. Spansk temakväll och maten hade också tydliga spanska influencer. Denna spanska temakväll hade maten som serverades tydliga spanska inslag; skinkor, ostar,  korvar m.m. m.m.

Gran Canaria. Maten som vi blev bjudna på den spanska temakvällen var varierad men en stor paella var självskriven. Fanns även en vegetarisk variant. Maten som bjöds på när det var spansk temakväll var varierad. Och en stor paella fanns med. Riktigt välfylld  med skaldjur och annat. Även en helt vegetarisk variant fanns. (Ett recept finns i länken ovan)

Eftersom vi inte hade “all inclusive” ingick vatten, juice eller läsk. Men för totalt  4 euro/person och kväll kunde en köpa till vin i olika färger eller öl under kvällen.

Självservering av vin och öl.

Är en i Spanien så finns det också kakor och bakverk. Och det i samband med alla måltider. Spanjorerna själva äter sällan frukost som vi gör utan det blir en kopp kaffe av något slag och ett bakverk

Bakverken till frukost kunde se ut så här-

Och dessa var en del av bakverken som kom i samband med middagen.

Över förväntan

tyckte vi att maten var. Är vi ute så väljer vi ofta bort bufféer för att stå i kö för att få mat är jag inte direkt förtjust i. Här i matsalen var det inga köer alls och alla kalla rätter kunde nås från olika håll. Personalen var snabba med att fylla på så allt var fräscht.

Men lite smolk i bägaren; Vad gäller själva matsalen så fanns den en halv trappa ner och akustiken var inte den bästa. Det var högt till tak. Med växter och annat hade man försökt dämpa ljudet  men ljusnivån var ganska hög. Tyvärr fanns  ingen möjlighet att ta med sig sin frukost eller middagsmat och slå sig ner utomhus. Som helhet ger vi maten 8/10, miljön i matsalen 6/10 och personalen får 9/10.

24 svar på ”Maten på hotellet? – Halvpension och över förväntan”

1. Vi brukar ju alltid boka med “all inklusive”, men visst är det mer spännande med bara frukost, fullt tillräckligt ju. 🙂

Ha en underbar kväll Ditte.

1. Visst är det bra det också- Vi var ju ute nu så sent med bokningen så det gick inte att boka på det alternativet. FRukost tar vi om det går men gillar att testa olika restauranger. Men nu när jag har svårt att gå blev det här riktigt bra.
      Önskar dig också en fin kväll.

2. Jag måste då säga att allt ser mycket gott och fräscht ut.
    Synintrycket är viktigt tycker jag men sedan ska det ju smaka gott också och det gjorde det ju, vad jag förstår av betygen.
    Vilket bra utbud, det fanns ju nästan allt att välja emellan, varierat och fint upplagt.
    Trivseln, ljudnivån och sådant är viktigt då man sitter och äter middag på kvällen, kan jag tycka. Frukosten får vara lite “rörigare” om du förstår hur jag menar.
    Detta att det var mycket frukt och grönt gillar jag.
    Välkommen hem, ska jag väl också säga. Hoppas att resan har varit avkopplande och inte alltför jobbig. Tänker mest på din rygg.
    Vet du när operationen blir?
    Ha det fint och var rädd om dig.
    Varm kram!

1. Tack! Fint att vara hemma igen också. Och jag har nu också fått en operationstid till 3 mars. Känns bra att slippa en del av det onda i den trasiga höften. Har varit på en del provtagning redan och ska på EKG nästa vecka så det rullar på. Sen vet jag att det blir lång rehabtid. TYvärr.
      Maten var riktigt bra och den varma maten lagades efter hand när en såg på.
      Nu blev det här bra men det hade varit trevligt att som vi gjorde på Teneriffa sitta utomhus och äta frukost.Men lokalerna här var inte sådana. Det var just akustiken som var lite knepig. Gästerna talade tyst men det hjälpte inte riktigt.
      Hoppas du har det bra.
      Varm kram

3. Maten som ingick i er halvpension ser fin ut och det tyckte ju ni.
    All inclusive inget för mig/oss.
    Känns som det blir alldeles för mycket av mat och dryck.
    Oljud i matsal/restaurant besvärande.
    Som nu på detta hotell och senast när vi var på Clarion Sky City.
    Fast är så det blir ibland, allt gillas inte fullt ut.

1. Vi låser oss aldrig vid något men att äta en god hotellfrukost vill vi om vi är borta. Resten är mindre viktigt. Men nu ingick halvpension . Men det spelar ingen roll för vi hade lika gärna kunnat äta ute. Tyvärr var ju min kropp inte så pigg när kvällen kom efter att ha promenerat runt en mil så det blev mindre knepigt för mig då att äta på hotellet. När vi var på Teneriffa gick vi ju ut och åt middag de flesta dagarna och då hade jag mindre besvär. “All inclusve” har vi aldrig haft men detta me halvpension var helt ok för en kan ju ändå äta ute.
      Vi gillar Clarion Sky City, inte minst att bo där, och nu när vi åt där var det helt ok i matsalen och vi hade ett bord i en hörna. (Hade sagt till om det) .

4. Personligen föredrar jag att bara ha frukost och att sedan äta övriga mål ute. Dock kan jag förstå att det för din del var ganska så skönt att inte behöva traska ut på kvällarna. Vi har haft all inclusive vid ett par tillfällen men det berodde på att det inte fanns närliggande alternativ som till exempel i Egypten. Maten på ert hotell såg tilltalande, fräsch och god ut tycker jag. Synd bara på lokalen men jag tycker att en del restauranger har en liten tendens till att få “skolmatsal” över sig och att akustiken inte är den bästa. När vi var på Kreta hade vi all inclusive men det berodde på att det var en ersättningsresa för en inställd resa med all inclusive. Annars hade vi aldrig valt det. Fördelen där var att det fanns en stor terrass med havsutsikt där man också kunde välja att sitta. Så lugnt och skönt!

Önskar en god kväll!

1. Det gör vi också. Men just denna gång var det bra att det var så här. Vi hade ju ändå tänkt att äta ute, me n kroppen ville annorlunda på kvällen. Gick nog va 1 mil/dag och simmade ett par gånger 30 minuter och var med på vattengympan. Så när kvällen kom bar inte benen riktigt,.
      På Teneriffa fanns just denna terrass med havsutsikt dör vi åt frukost, men gick å andra sidan ut och åt middag. (Men en kunde välja till mat på hotellet)
      Fint att ni fick kompensation genom ersättningsresan och då blev det ju bra med a.i.
      Just när en bokar två dagar innan så kan en inte få allt. Men sol,värme, bad, energi och bra träning fick jag. Och väldigt trevligt. Så det blev en bra resa. När jag är opererad den 3/3 får jag inte flyga på 3 månader….
      Önskar dig en fin kväll.

5. Hur hinner du fota allt hela tiden? Tänker jag när jag nu fått med mig det förra och så detta inlägg!
    En fin och skön resa som varat flera dagar efter också; det är bonus det 👍

1. Vi är ju inte så vana vid att äta på hotellet och när det nu var så passade jag på att ta några bilder. För oss var det praktiskt eftersom jag under dagen rört mig så mycket så när kvällen kom var jag “stum” i benen.
      Nu har jag samlat energi till kropp och själ och ska väl bättre klara att komma igång efter operationen.

6. Har aldrig bott på ett hotell med all inclusive, för precis som du/ni tyckte vi att det var skoj att besöka lokala restauranger i det land vi besökte.
    Men självklart – ingår det i priset så tackar man ju inte nej. Och precis som du säger kan man ju äta ute ändå om man känner för det.
    Sedan ser jag att all inclusive maten verkligen har blivit bättre de senaste 10-15 åren. Förut var det ju mest “internationellt” kök som var rätt smaklöst. Detta enligt några kollegor som hade bokat all inclusive.
    De spanska frukostvanorna minns jag från Amas och Anders’ utflykter till olika byar. Märkligt egentligen att spanjorer gillar sött till frukost, för deras bakverk tycker jag är ingenting att hänga i julgranen. Det spanska köket älskar jag, men just sötsakerna var totalt smaklösa. Men den där cheesecaken du visar – den hade nog satt fint även hos mig;-)
    Vad gäller “bristande akustik” så blir man mer och mer allergisk mot sådan ju äldre man blir. Undrar varför…

1. Inte vi heller. Jo, det var det här på hotellet för de flesta, men vi hade halvpension.Ingick. Vi hade tänkt äta ute men när kvällen kom och jag traskat 1 mil, simmat en del och varit på vattengympa så bar inte benen så långt. Så det var minst jobbigt för mig att vi åt på hotellet. Och maten var riktigt bra.
      Vad gäller de spanska sötsakerna var de skådebröd för oss. Men allt annat var bra. Cheescaken testade jag som dessert en kväll. Riktigt god och inte alls så söt.
      Just akustiken var det lilla negativa. Men jag har upplevt värre på svenska restauranger. Inte minst här i Stockholm.
      Men ljudkänsliga blir vi med ökad ålder. Kanske har vi fått bättre hörsel.

7. Scrollar snabbt förbi alla trista bakverk (!) och läser fina recensioner. När man ser frukosten önskar man att man hade minst två extramagar att fylla som då gjorde resten av måltiderna totalt onödiga i alla fall den dagen…

1. Bakverken lämnade vi därhän. Men de fanns och fick även vara med. Men i övrigt var vi riktigt nöjda med maten som var både gos och vällagad. Frukost och middag räckte bra.

8. Vad gott allt ser ut. Har precis ätit men skulle gärna hugga in på allt som det bjöds på. Trist med miljön docl men antar att man kanske inte alltid kan få “allt”.

1. Maten var väldigt bra och det fanns helt klart något för alla. Vad gäller akustiken så kunde den vara bättre. Men jag tycker ofta att om vi går ut här i Stockholm och äter så är det än värre. Plus att det ska spelas musik. Och det högt.

9. Så fräsch maten ser ut och huvudrätterna tillagade à la minute, inte illa. Vår frukost var också helt ok även om vi inte fick ägg och omeletter stekta enligt önskemål.
    Sedan har jag ingen förståelse för spanjorernas förkärlek för dessa söta slibbiga bakverk, men de behöver man ju inte äta, tack och lov!

1. Det blev bra med halvpension som ingick. Maten var bra och det fanns mycket att välja på. Just andelen internationella besökare bidrog nog också till detta. När kvällen kom var min kropp knappt gåbar så det var fint att äta här- Men jag tränade varje dag en del. Bra inför min kommande höftoperation som blir den 3/3.
      Vad gäller de söta bakverken avstod vi. Men spanjrerna vill ha dem och britterna vill ha sitt bacon, bönor, ägg m.m- Ja, vi är olika.

10. Mat och miljö är nog så viktig. Hal pension är fullt tillräckligt som vuxen.
    Skönt att ni blev nöjda och välkomna hem med nya krafter och annat i sikte!

1. Tack! Fint att vara hemma också. Det blev sammantaget väldigt bra. Jag har gått ca 1 mil om dagen, simmat 2x 15 minuter/dag, plus vattengympa och artrosträning varje dag på egen hand. Nästan som ett träningsläger. Men viktigt att vara i bra form inför kommande operation. Har fått tid för den 3/3.
      Vi är väldigt nöjda även med den här resan och har samlat mycket energi.

11. Mums vilken god frukost det såg ut att vara, liksom middagen! Har aldrig haft all inclusive på hotell, däremot halvpension på Gran Canaria då vi så många gånger blivit så besvikna på restaurangerna som serverar alltför trist turistmat, och salladen består av lite isbergssallad och en grovt skuren tomat. Maten på Sunprime hotellet har varit bra med många olika teman och fräscha sallader som tillbehör, så vi har blivit nöjda.
    Akustiken är svår på de flesta ställena tyvärr, jobbigt med hörseln då…
    Men så kul att du delar med dig, och visar alla fina foton!
    Ha det fint! Å fint att du fått en tid för operation!!!
    KRAM

1. Vi var överraskade över att dels halvpension ingick och att maten var riktigt bra. Vi brukar ju vilja äta middag ute men här blev det bra att äta på hotellet. Var i gång mycket så benen och kroppen var inte i trim för utsvävningar kvällstid. På Sunprime Teneriffa hade vi bokat frukost och den var jättebra. Fint att där också kunna sitta utomhus. Saknade det här. Vad gäller akustik är det ju tyvärr svårt även på krogar här i Stockholm. Säkert på många ställen. Tyvärr.
      Är så glad för att jag den 3/3 ska bli opererad. En bit på väg-

12. Jag är ingen berest person och har bara haft all inclusive en gång och det var när vi åkte med Hurtigruten … det funkade fint och maten var god 🙂
    Maten ser verkligen fantastisk ut! Synd då att miljön för måltiderna inte var lika bra. Hög ljudnivå är jättejobbig!
    Ha en fin fredag!

1. Vi har heller aldrig haft helt “all inklusive! . Inta annat än på just Hurtigrutten och andra båtkryssningar vi gjort och då är det ju maten som ingått. Drycker har vi aldrig haft inkluderade.
      Halvpensionen här var bra och just eftersom jag inte kunde röra mig så mycket kvällstid (desto mer på dagen) underlättade det. Ja, akustiken var på om inte helt på minus så tämligen kämpig. Men personal och mat vägde ju upp en del.
      Önskar dig också en fin fredag.