Resor i Sverige

Jönköping till Gränna – Resan runt Vättern fortsätter

För egen del är jag hemma igen i Stockholm efter resan runt Vättern. Men det kommer ytterligare ett par inlägg härifrån som jag sprider ut lite grann. Idag blir det glimtar från Jönköping och Gränna och i nästa vecka blir det besök på Visingsö, Ellen Keys ”Strand” vid Omberg, vid Vätterns östra strand. Det blir även ett stopp i den fina staden Vadstena innan vår buss på nytt kör mot Stockholm

Jönköping. Munksjöbron i Munksjön invigdes 2006. Munksjöbron, den femte bron i Jönköping, går över Munksjön och byggdes för att förbättra trafiksituationen i de centrala  delarna av stan.

Bron invigdes 2006 och själva bygget blev omdiskuterat ur miljösynpunkt. Munksjö bruk ligger nära och man visst inte hur de kvicksilverhaltiga sediment.

Runt Vättern. Efter lunchstopp i Örebro körde vi söderut och längs Vätterns västra strand. Nästa stopp blev i den charmiga trästaden Hjo i Västergötland. Här besökte vi också utställningen om Estrid Ericson, Firma Svenskt Tenns  grundare.

I Jönköping

tillbringade vi två nätter och bodde då centralt på Stora hotellet. Men så mycket tid över för att se  och uppleva så mycket av själva Jönköping hade vi inte denna gång. Jönköping är en gammal stad som fick stadsprivilegier i slutet av 1200-talet. Detta var i sig viktigt för staden fick då ett visst självstyre , egen borgmästare, tillstånd att bedriva handel och att i vissa fall resa inom och utom riket. Namnet var från början Junakøpung- . Köping betyder handelsplats och Juna kommer från bäcken, Junebäcken. Alltså en handelsplats vid bäcken. (Mer om Jönköping och dess historia finns att läsa här i en bra sammanfattning.

Idag bor omkring 100 000 invånare i stan och studenterna vid Jönköpings högskola har lockat till sig studenter. Många av dessa har senare bosatt sig här-

Strålande sensommarväder och både uteserveringarna och trädäcken vid Munksjön hade många besökare.

Ett par mindre promenader tog jag och höll mig då nära Munksjön som är en av tre sjöar i Jönköping. De andra är Vättern och Rocksjön. En gång i tiden var Munksjön Jönköpings hamn och när fartyg från Vättern kom in via hamnkanalen öppnades flera olika broar.

Vad gäller Munksjön är ett tips är att gå en promenad runt sjön. En sträcka på ca. 5 km. Jag gick en delsträcka och vände men fick veta att man inom kort ska kunna ta sig hela sträckan längs med vattnet.

Bostadsområden växer upp vid Munksjön.

Hamnkanalen i Jönköping. En del av Munksjökanalen som förbinder Vättern (i bakgrunden) med Munksjön. I Jönköping kallar man denna kanal för Hamnkanalen.

Jönköping. Hamnkanalen och Vindbron/klaffbron/Södra Svängbron.Kärt barn har många namn- Vi bor centralt, på Stora Hotellet i Jönköping och här ligger kanalen med Vindbron/ Södra svängbron eller Klaffbron. Kärt barn har många namn.

På Stora hotellet i Jönköping /”Elite Stora hotellet”

bodde vi på i två nätter. Hotellet ligger centralt och med gångavstånd till det mesta. Hotellet blev byggt i slutet av 1850-talet och fick då heta Jönköpings hotell och är ett av landets äldsta hotell. Det var en stor satsning att bygga detta stora hotell i en stad som då hade ca. 7000 invånare. Vid öppnandet 1860 var det också det största hotellet i Sverige.Anledningen till att man byggde detta stora hotell var att Jönköping i slutet av 1800-talet hade ett strategiskt läge som väg och järnvägsknut.

Under 1800- talet kom Jönköping att bli en av de städer som växter mest i landet.Tändsticksfabriken, Göta kanal, Jönköpings mekaniska verkstad, utbyggnad av hamnen och Munksjö pappersbruk bidrog helt klart till detta. Sedan 1960-talet lockar ELMIA mässan årligen också många besökare och hotellet var helt fullbokat under vår vistelse.

Jönköping. Stora hotellet och vår buss klar öfr avgång mot GrännaStora hotellet i Jönköping och vår buss beredd för avgång mot Gränna och Visingsö

I Gränna

blev det ett kort stopp i samband med att vi väntade på färjan som skulle ta oss över till Visingsö. En bensträckare blev uppskattad eftersom man på överfarten med färjan till Visingsö sitter kvar i sina fordon. Gränna har idag ca. 3000 invånare men sommartid mångdubblas befolkningen.Gränna grundades 1652 som ”Brahe Gränna” av greve Per Brahe d.y. (Mer om Grännas historia  och vad man kan se och uppleva finns här.)

Gränna . Från Jönköping och hit är det va 40 k. Brahegatan var tidigare riksväg 1 som gick från Stockholm till Helsingborg. Avståndet mellan Jönköping och Gränna är ca. 4 mil. Och in i staden Gränna kommer man på Brahegatan. Denna var fram till 1970  en del av riksväg 1 som gick från Stockholm till Helsingborg.

Längs Brahegatan ligger souvenir och polkagrisbutikerna tätt. Vi var här förra lördagen på morgonen och det mesta var fortfarande stängt.

Varför heter det då polkagrisar? Denna sötsak som Amalia Eriksson, född Lundström började tillverka i Gränna 1859.Jo, de är uppkallade efter dansen polka som då var väldigt populär och gris var det som en sötsak kallades.

Efter en kortare runda i stan var det dags för oss att åka ner till hamnen för att ta färjan över till Visingsö.

Mot färjan.

Vättern och på väg mot Visingsö, en båtresa på dryga 30 minuter.

30 svar på ”Jönköping till Gränna – Resan runt Vättern fortsätter”

1. Gränna är hur mysigt som helst! Det finns mycket att se och turen till Visingsö är så fin! Tycker om den lilla ön.
    I det gula huset på en av bilderna år vi i somras. Dom hade en liten terrass på baksidan!

1. Visst är Gränna en fin stad! Nu blev det mest en bensträckare men vi har varit här tidigare och då varit runt en del. Vad roligt att jag fick med huset där ni åt. Ska ha det i åtanke nästa gång jag kommer dit. Visingsö är vackert och vi körde runt ön med em del stopp. Strålande väder var det också. Och att resa runt Vättern är verkligen fint.

2. Trevlig läsning om min pappas hemtrakter.
    Stora Hotellet har han säkert besökt, kanske hade han sin studenfest där?
    Minns att vi hyrt stuga i Gränna när jag var i tonåren.
    Även varit där på senare år.
    Polkagrisarna står jag dock över!

1. Vad roligt att Jönköping är din pappas hemtrakter. Stora hotellet är ju anrikt och har fortfarande kvar sin festsal tre trappor upp.
      Att resa runt Vättern är verkligen fint och tur med vädret hade vi.
      Nej, inge polkagrisar för min del heller.

3. Jönköping, det är en fin stad långt ner mot Vättern. Har varit där några gånger. Sigge ville gärna åka dit, han kände för den staden, då han både bott, studerat och jobbat en del här. Mest åkte vi också till A6 köpcenter, för det var närmaste IKEA om vi ville ha något därifrån.
    Gränna är mysigt och två gånger har jag varit på Visingsö, speciellt där.
    Trevlig lördag!

1. Visst är den. Har varit här en del förr men nu blev det endast några ”nerslag” i centrum.
      Vi bodde suveränt bra på Stora hotellet och det ligger ju väldigt centralt till.
      Visingsö är fint och vi hade där en väldigt bra lokal guide som tog oss runt ön, från söder till norr och även guidade oss i den mäktiga Brahekyrkan. Runt Vättern finns verkligen så mycket att se och uppleva. Hela resan blev väldigt lyckad.

4. Jag inser att det var väldigt länge sedan jag var i Jönköping för jag kände knappt inte igen mig. Men städer förändras och så ska det vara. Stora hotellet kände jag däremot igen.

Kram och god kväll!

1. Även för mig var det länge sedan jag var här. Och visst förändras städer.Nu hade vi inte så mcyket tid att ta oss an Jönköping men en del hann vi se. Och en fin stad är det. Kul att du kände igen hotellet. Ett bra och trevligt boende och centralt.

5. Jönköping precis som Stockholm har vuxit till sig ser jag. Var där ganska regelbundet på 1980- och 1990-talet då mitt företag ställde ut maskiner på Elmia-mässan. Inte mycket jag känner igen där inte. Det jag minns mest från Jönköping är ”Jesus-vinet” på Systembolaget och taxichaffisen som försökte frälsa mig mellan tågstationen och mässan.
    Härliga bilder både från Jönköping och Gränna. Grännas är en söt liten stad med sina kullerstensgator och polkagrisbutiker:-)

1. Visst har Jönköping vuxit till sig. Jag var också här en del på 1980 och 90-talet men mycket har helt klart hänt.Vet ju att detta är tämligen frireligiösa trakter trakter men av det märkte vi inget. Kul med ”Jesus vinet”. Det har jag helt klar missat.
      I Gränna blev det mest en bensträckare innan vi skulle över till Visingsö. Men här har jag varit i olika omgångar under årens lopp. Denna lördag morgon utanför högsäsong var det väldigt lugnt.

6. Jönköping har jag nog bara kört igenom, men i Gränna har man såklart stannat i och köpt polkagrisar! Visingsö har inte besökts. Va fina foton på dessa trakter!
    …nu mot jobbet!
    Ha en fin kväll!

1. Jönköping är en riktigt fin stad. Men nu hade vi den som ”bas”. Och hotellet hade både ett centralt läge och var väldigt trevligt. Bra utgångsläge var det för att se stan. Men så mycket tid för det blev det inte denna gång. Gränna är en fin stad men där blev det en bensträckare för vi skulle vidare till Visingsö. Väldigt fint och så även resan över.
      Önskar dig en lugn jobbnatt

1. Jönköping var en bra bas för vår resa runt Vättern och skönt att inte behöva byta hotell. En fin stad och runt Vättern finns många fina platser. Å andra sidan är ju vSerige fyllt av dem.

7. Jönköping har sannerligen förändrats. Det är inte mycket dim är sig likt i staden som jag bodde i under lärarhögskoletiden.
    Tändsticksområdet är riktigt trevligt med kaféer och småbutiker…om de finns kvar efter covid-tiden
    Piren var ju ”stor” när alla restauranger anlades där på 00-talet.
    Så kom hela Kålgårdsområdet , ett onråde som. tidigare var obebyggd ”dålig”mark, munksjöbron och alla restauranger i området. Spira är ju en riktig tillgång, med ett varierat utbud av underhållning.
    Munksjöbron, den är så fin då det är mörkt. Men det kanske ni hann se.
    Visingsö har vi inte besökt på många år. Är ju så trevligt att cykla där. Men saker har svårt att bli av. Kanske det kunde bli en höstutflykt!?
    Ha det fint! Kram!

1. Vad roligt att läsa att du bodde här under åren på LHS. Kan tänka mig att mycket förändrats. Jag var här en del på 70-80 och 90-talet och tyckte också att det var mycket ”nytt. Men det gamla finns ju kvar.Inte minst Stora hotellet där vi bodde. Vi hann nu inte se så mycket av stan men ett smakprov kunde vi få. Tyvärr hann inte jag se Munksjöbron när det var mörkt eftersom jag var i jobb även kvällstid. Men den finns kvar.
      Vi åkte runt Visingsö med bussen och hade med oss en så bra lokal guide och det gav mycket. Att cykla skulle jag gärna göra privat men det får bli en annan gång.
      Kanske tar ni er en höstutflykt hit.

8. Det måste varit 80-tal då jag besökte Gränna och Visingsö. Jönköping har jag aldrig varit i, och den är ju ingen liten stad! Tre gånger större än Falun…
    Tack för alla vackra vyer, undrar förstås om ni ska åka häst och vagn på Visingsö…det visar sig
    Kramen

1. Vi hade Jönköping och Stora hotellet som bas. Oftast är det skönt att ha ett hotell som bas och inte byta om det gäller ett par nätter. Jönköping är en bra stad för att utforska mer av omgivningarna runt Vättern. Denna gång blev det bara en bensträckare Gränna, men en uppskattad sådan. Jag har varit här tidigare och många av gästerna också men promenad hann vi med innan överfarten till Visingsö.
      Och det vackra vädret tog vi med oss även till Visingsö.
      Inlägg därifrån kommer i morgon.

9. Fortsatt finväder på er resa – härligt! Jönköping har jag bara susat förbi ute på E4-an så tack för bilderna från den fina stan 🙂

Ha en skön söndag!

1. Bra val att bo här i Jönköping på Stora hotellet. Och förutom att det var ett både trevligt ett fint hotell så var det centralt Nog så viktigt. Att vi sedan hela resan hade sällskap av det vackra sensommarvädret var en fin bonus.
      Tack, önskar dig också en fin söndag.

10. Jönköping har verkligen ändrats under åren … vi var där för ett par år sedan, men innan dess var det många år. En fin stad där längst ner vis Vätterns spets.
    Gränna … så mysig stad och dit åkte vi nästan varje år med husbilen – och jag brukade ta färgan över till Visingsö – en härlig båttur när det är fint väder 🙂
    Många fina minnen dök upp i min hjärna.

1. Jag tänkte på dig här i trakterna och än mer när vi kom till ditt landskap. Nu var det några år jag besökte Jönköping men det är bra att bo här om man ska utforska mer av trakterna runt Vättern. Och det gjorde vi. Bra att inte behöva byta hotell. Tar ju tid att göra det också med in och utcheckning om man är en större grupp. (Här i Jönköping gick det väldigt smidigt. Men det kan variera)
      Vi hade en fin tur över till Visingsö och en strålande dag där också.
      Kan tänka mig att du har många fina minnen härifrån.

11. Det var på högskolan i Jönköping jag tog min förskollärarexamen 1992…..en hel evighet sedan och det är nu 15 år sedan jag gav upp det yrket. Men jag känner igen mig. Gränna är mysigt. Ha en bra söndag!

1. Ja, då kan du Jönköping. Det gamla har inte förändrats men mycket nytt har tillkommit. Gränna är en fin stad och inte minst nu när turistsäsongen är slut. Men för vår del blev det bara en bensträckare här för Visingsö färjan väntade.
      Önskar dig också en fin söndag.

12. Det är många år sedan som jag var i Gränna och Jönköping, men jag kände faktiskt igen en del saker när jag tittade på dina foton. Skulle vara kul att återse städerna. Kram

1. Vi hade väldig tur med vädret på resan runt Vättern och det gör mycket. Roligt att du kände igen dig. Mycket finns ju kvar i båda städerna och en del nytt kommer till. I det hela blev det en väldigt lyckad resa.

13. Tack för den härliga turen du tar oss med på, med fina bilder och intressanta fakta! Det där med Junebäcken kände jag faktiskt inte till.
    Eftersom jag är uppvuxen i Motala har det blivit många turer till såväl Vadstena som Gränna och Visingsö genom åren. I Jönköping pluggade en av våra söner förra året. Under besöken där bodde vi på Scandic och på Familjen Ericssons City Hotel men jag har även bott på Stora hotellet tidigare. Det är ståtligt! På Elmia-mässan träffade jag förresten min man för första gången. 😉 Många minnen alltså!

Kramar

1. Just det! Nu när du skriver det så minns jag att du är uppvuxen i Motala-. Klart att du då väl känner till Vätterns östra strand.
      Kul med många minnen från Jönköping. Och extra roligt att du träffade din man på ELMIA- mässan- Nu hann vi inte se så mycket av Jönköping, men det var vår bas. Men en hel del annat blev det på resan. En riktigt fin tur.

1. Kul att du känner igen dig. Har varit i Gränna flera gånger men nu var det ett tag sedan. Men allt var sig likt. Visingsö också-