Stockholm

Invigning av den nya “Guldbron” vid Slussen i Stockholm

Igår var det så dags för invigning av “Guldbron” vid Slussenområdet i Stockholm. Det mer formella namnet är Slussbron och ska på ett smidigare sätt förbinda Gamla stan med Södermalm för både bilister, cyklister och fotgängare. Bron är ett led i “projekt Slussen” där en helt ny trafikplats håller på att byggas. Ett gigantisket projekt som ev. är klart 2025. (Mer om projektet i länken.) Jag har följt brobygget och bron sedan i mars, då den långsamt per fraktfartyg gled in i Stockholm.Nu var alltså invigningsdagen här och kungen klippte bandet. Igår var  det endast fotgängare och cyklister som kunde ta sig över bron men i morse klockan 05 skulle även bilar kunna ta sig över bron.

Digital invigning av "guldbbron" den nya Slussbron var den den 25/10- 2020. Digital invigning av den nya bron var igår, den 25/10. Den här skylten syntes tydligt där den var placerad uppe i Katarinahissen. (Hissen är avstängd för ombyggnad så dit upp kunde man inte ta sig.)

Invigning av den nya bron

skedde digitalt och strax efteråt kunde allmänheten ta sig en titt eller en vända över bron. Och det gjorde jag. Jobbet med bron har jag följt och berättat om i några blogginlägg bl.a i mars “Vad har hänt med guldbron”och i april “Slussen en byggarbetsplats”.

Så i morse klockan 05 öppnade “Guldbron” även för biltrafik. Men bara till hälften för det finns spårviddshinder i vägen. Alltså hinder i vägen som gör att fordon som är smala, t.ex. vanliga bilar inte kan ta sig fram. sådana finns lite varstans i Stockholm och tillåter bussar att ta sig fram men alltså inte bilar. Dessa ska så småningom tas bort så att man kan nå bron från alla påfarter.

Stockholm. Södermalm. Slussenområdet är trots invigning av guldbron en rejäl byggarbetsplats.Slussenområdet är, trots invigning av “guldbron”, en byggarbetsplats och kommer så vara till minst 2025. Gamla stan skymtar i bakgrunden. 

Avspärrningar fanns kvar söndag eftermiddag men jobbet var igång med att få bort dem.

Här kommer en av cykelbanorna upp.

Invigning men mycket återstår.

Cyklister är just nu de enda som har full access till bron och från alla håll. Känns trist att vara fotgängare här just nu för det blir för en del en rejäl omväg mot tidigare. De som promenerar och kommer västerifrån, från Söder Mälarstrand, får ta sig genom hela Slussenområdet och med hiss och trappor ta sig via Stadsgården och bussterminalen för att ta sig till och över bron. Tilläggas ska att hissarna i “icke corona tider” kan ta ca 8 resenärer. Och bron kommer inte fotgängarna att se för närvarande för idag är det bara ett promenadfält som är öppet.

Stockholm. Slussenområdet. Trots invigning av "Guldbron" blir det knepigt för många fotgängare att nå den. Blickar ner på Stadsgården och den tillfälliga bussterminalen för Nacka och Värmdöbussarna. Tillfällig? Jodå, men i några år till. Och här nerifrån måste en del fotgängare ta trappor eller hiss för att ta sig upp. Just nu finns en hiss. Så trots invigning av bron blir det bökigt för många fotgängare. 

För kollektivtrafiken väntar också nu en hel del förändringar i och med invigningen av bron. Men sämre än det varit kan det knappast bli vid Slussen. Ett nytt busstorg är klart och även ett par nya busshållplatser har kommit till.

Man räknar med att ca. en halv miljon människor som använder buss eller tunnelbana passerar Slussenområdet varje dag. Till denna siffra kommer 30 000 bilar, lika många cyklister och runt 25 000 gångtrafikanter. Och att det blir rörigt första veckan har man räknat med och kommer att placera ut trafikvakter som ska hjälpa till.  Och visst ska jag ta mig en titt en eftermiddag i rusningstrafik. Rapport kommer.

Provgår

Jag var inte direkt ensam om att provgå fram och tillbaka över bron. Och så här såg det ut när jag gick över och tillbaka.

På väg över bron.Här till höger skymtar både Djurgården och rakt fram Skeppsholmen.

Slussenområdet. Dagens invigning av Guldbron lockade många att ta en premiörrunda. Mitt på bron. Skeppsbron rakt fram och till vänster Gamla stan. Guldbrons invigning lockade många att ta en premiärrunda. 

Jag har gått över bron och kommit till södra delen. Vänder och går tillbaka. Här är två breda cykelfält (ett åt varje håll) som sedan leder ner i en tunnel eller kommer upp från den.

För egen del vet jag inte vad jag tycker om den nya bron. Dyr blev den förvisso och försenad. Men nu är den på plats. Jag ska provgå i veckan och se hur det fungerar när trafiken är påsläppt. Ska både ta mig ut på bron från Södermalmshållet (ska vara enklare) och dels testa att tag mig upp och över bron via Söder Mälarstrand och då med trappor och hiss.

Här kör cyklisterna ner i tunneln eller kommer upp från den. Skylten om att cykla sakta är nog helt nödvändig. Återstår att se in en har någon effekt.

Stockholm. Slussenområdet. Dagens invigning är över och man håller på att plocka bort avspärrningarna. Dagens invigning är sedan länge över och man jobbar hårt för att få bort avspärrningarna till måndagens rusch. 

 

30 svar på ”Invigning av den nya “Guldbron” vid Slussen i Stockholm”

  1. Oj så mycket folk! Såg lite på nyheterna igår … och ja, det blir nog bra när det blir klart! 🙂
    Ha en fin måndagseftermiddag!
    Kram

    1. Många var det som kom för att titta och provgå men trångt blev det inte. Ska ta mig en närmare titt i veckan. Men det tar nog tid innan allt flyter på.
      Önskar dig en fin fortsatt måndag.
      Kram

  2. Kul att få premiärgå bron med tanke på att du följt bygget länge. Minns själv när Öresundsbron stod klar men tyvärr missade vi chansen att besöka bron till fots. Med bil har det däremot blivit några gånger. Skylten fyller garanterat en viktig funktion men frågan är hur den kommer att efterlevas…

    Kram och god måndag!

    1. Öresundsbron är ju betydligt med spännande än denna vid Slussen. Har faktiskt inte åkt med bil över men med tåg.Minns inte om det går under vattnet…Blir osäker. Fint att den här etappen av Slussenprojektet är hyfsat klart för det har verkligen varit rörigt. Ska ta mig en sväng i veckan och se hur det verkar fungera. Igår var det ju inga bilar här.
      Önskar dig en trevlig måndag .
      Kram

    1. Det är stökigt här och kommer så att vara i några år till men fint att bron nu öppnats. Dock knepigt för alla som kommer gåendes från Söder Mälarstrand och det hållet. Bara en hiss upp och många trappor. Jag kommer från Götgatan eller Katarinavägen och berörs inte av just det. Men jag ska provgå i veckan och se. Många måste ju förbi här varje dag.
      Grått även här men nu spricker det upp.Skönt så.
      Trevlig måndag.

  3. Långtidsprojekt utan tvekan men pö om pö så broar det till sig, så har nu skett, nu är resten kvar. Så stor arbete att få allt på plats. Klart det var trevligt att vara där när du följt det sedan mars! Lite inkörnings- eller ingångsproblem finns ser jag.
    Tack bilderna nu var jag med 🙂
    Stor kram

    1. Jag ville ju gärna vara här när det var dags för invigning eftersom jag följt bron sedan ankomst. Får ta mig en sväng senare i veckan och se att allt ser bra ut. Men visst bör det vara mindre rörigt nu med nya bron på plats. Men sedan återstår ju resten. Jätteroligt att du var med.
      Stor kram!

  4. Här var det gyllene bilder! Jo, jag vet ju att du följt bron sen den kom per båt. Det var då som du skulle sätta på kaffe, för du fick oväntade gäster 😀 skämtade du.
    Härlig känsla av att ha provgått guldbron i premiären. Mycket folk och allt lite rörigt men det ordnar sig nog så småningom.
    Jättekul att vara med på din promenad, så väl dokumenterat!
    Stor kram!

    1. Ja, bron är på plats och det gör att det kommer att bli mindre oreda vid Slussen. Men knepigt för enn del som går med en liten hiss och många trappor. Men det ska ju ändras efter hand. Cyklisterna är de största vinnarna än så länge. Ska ta mig en sväng i veckan och se hur det ser ut.Igår var det ju inga bilar.
      Kul att du var med och det är roligt att senare själv minnas hur det var denna dag. Och kameran eller snarare båda var med.
      Önskar dig en fin fortsatt måndag.
      Stor kram

  5. Intressant att läsa och se. Skylten tar säkert en del som en uppmaning att tävla. Tiden när “allt” är en arbetsplats och inte klart kan vara en seg process. Hoppas slutresultatet hyllas i “eftergranskningen”. En halv miljon + biltrafiken. En otrolig dygnssiffra.
    Kram Bosse

    1. Tack! Jag har ju följt bron den den kom i mars så att vara på plats invigningsdagen kändes bra. Och detta är ju en del av det nya Slussenområdet. DEe har ju varit en utmaning i flera år att ta sig förbi.Jag har mest varit fotgängare och man har inte vetat från gång till annan hur man ska gå. Nu är det mer struktur så det kan bara bli bättre- Om fem år ska allt vara klart så då vet man. Ja, många är det som tar sig den här vägen så bron kan nog hjälpa till. Ska ta mig en titt senare i veckan.
      Kram

    1. Det var trevligt att vara här och jag har ju följt bron sedan den ankom.Nu har jag också premiärgått över den och ska se i veckam hur läger ser ut när alla är på och under gång.Återkommer!

  6. Visste väl att du inte skulle missa invigningen av Guldbron. Jag menar du har ju verkligen följt den redan innan den lastades av från det gigantiska kinesiska skeppet. Så nu ligger den äntligen på plats. Om jag läser mellan raderna hos dig verkar du aningen skeptisk och verkar inte vara helt nöjd. Om jag har rätt tror jag nog att dina tvivel är befogade. Jag brukar ju säga “det såg så bra ut på ritningen”, och tyvärr så är det ofta sant, då verkligheten är en helt annan.
    Ska bli intressant om Stockholmsnytt på tv kommer att nämna “öppningen” för den riktiga trafiken ikväll.

    1. Du hade helt rätt. Har jag nu följt bron från det den kom så ville jag ju vara här när den invigdes. Jag tror det hela blir bra efter hand men det känns ju trist att de som kommer från Söder Mälasrstrand ska få ta en omväg via Stadsgården och sedan via hiss och trappor ta sig upp på bron. Cyklisterna är väl försörjda dock.
      Jag ska ut och titta närmare i veckan och provgå olika varianter så jag återkommer. Men säkert blir det hela bra så småningom.

  7. Hm, jag vet inte riktigt vad jag känner och tycker, men det blir säkert bra när det är klart, någon gång?
    Det jag vet är att jag/vi kände en stor lättnad, när vi flyttade från kaoset i slutet av oktober 2016. Då tänkte vi att, ja, det blir nog bra när det blir klart…men när blir det klart och kommer det verkligen att bli bättre?
    Tackar min lyckliga stjärna för att vi har flyttat därifrån…på gott och ont, för visst älskar jag ju ändå…min gamla stad!?,
    Du Ditte, trots allt, tack för titten och info!

    1. Det vet inte jag heller. Men nu är det i alla fall lite mindre oreda än det varit de senaste åren. Ska ta mig en en titt igen i veckan när trafiken är i gång. Klart blir ju inte Slussenområdet förrän om tidigast fem år. Vet ju att Fågelström redan i slutet av 1930-talet ansåg att Slussen var feldimensionerad. Och det stämde ju.
      Ja, vi får se. Men nu går det i alla fall att ta sig fram här och det har varit knepigt i flera år. Vi får se det som att Stockholm har mer att erbjuda än Slussen.

  8. Mängderna människor som du nämner hisnar…bor man på en ort med 600 på ett område på ett stort landområde så är det svårt att greppa. Men visst förstår jag, har ju själv bott där, men undrar ändå vad du tycker om själva bron som blev föremål för många åsikter i intervjuer på tv idag. Håller härifrån mest med om författaren som tyckte det liknade en autobahn…

    1. Ja, snygg tycker jag inte att bron är. Men om den nu kan bidra till att förenkla framkomsten så är det ju bra för det har varit bedrövligt trångt. Å andra sidan är inte allt i full gång ännu. Hela Slussenprojektet ska vara klart 2025 och då kanske bron bättre smälter in i miljön. Jag ska ta mig ytterligare en sväng över bron i veckan och se hur det “känns”. Tyckte nog i söndags när jag var på plats att den i alla fall lyste upp den dystra. miljön.
      Kram

  9. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska tycka. Som varandes brofetischist så är jag inte särskilt impad rent utseendemässigt även om den är guldig. Sen tycker jag att tunneln med cykelbanorna verkar livsfarlig, backe in gör ju att dom kan få upp extra hög hastighet och vad bryr sig väl cyklister om skyltar och trafikregler? Okej, där generaliserade jag, men det räcker ju faktiskt med en fartdåre för att ställa till det rejält.
    Ska bli spännande att se fortsättningen!

    Ha en bra dag!

    1. Bron kommer ju att underlätta framkomsten och här är i varje fall cyklisterna skilda åt från gångtrafikanterna och så har det ju inte varit på flera år. Känns som trygghet bara det. Sen om de som cyklar kör fort, det avgör de ju själva. Cyklisterna har från ena hållet en rejäl vbacke så där går det nog inte så fort för en del. Och åt andra hållet, söderut är det först en backe innan man som cyklist kommer in i tunneln. Ska nog testa vid tillfälle att cykla här och uppleva hur det är. Alltså vad jag tycker.
      Ska ta mig ett varv i veckan i rusningstrafik och dokumentera.
      Önskar er också en trevlig tisdag.

  10. Vilket jätteprojekt detta med Slussen är! Eftersom jag inte längre bor i Stockholm har jag inte sett så mycket av det IRL. Tack så mycket för dina intressanta bloggrapporter. Jag tycker dock inte bron ser så “guldig” ut men kanske varierar det lite med ljuset?

    Hur som helst, det måste ha varit ett häftigt historiskt ögonblick att gå över den!

    Varm kram

    1. Jag har följt bron sedan den anlände och nu ville jag förstås provgå den. Men jag ska ta en repris i morgon och då när det är lite rusningstrafik för at se hur det hela verka. I söndags var det ju bara fotgängare och en och annan cyklist här- Bron är inte så guldig i verkligheten utan beror nog på hur ljuset faller. Just nu känns den udda men när Slussenområdet är färdigt vid 2025 så kanske den smälter in bättre-
      Många tankar och stor kram

  11. Så kul att få se bilder av den, läste att den skulle invigas! ,-)
    Fin tycker jag.
    Måste köra över där någon gång, kul!
    fina bilder.
    KRAM Primrose ,-)

    1. Tack! Jag har ju följt bron sedan den kom i mars och ville gärna vara här när den blev invigd.Nu var det ju bara fotgängare och några enstaka cyklister här men ska ta mig en titt i morgon när det är rusningstrafik på em.
      Kram!

  12. Haha, undrar om inte jag skulle lyckas virra bort mej bland uppfarter och avfarter och olika nivåer där på Slussen…svårare än att hitta i svampskogen.
    Funktion betyder väl mest när det gäller detta bygge, någon skönhet kan jag inte se i bilderna, jag är nog fortfarande lite enig med den sura gubben som snackade om autobahn. Men, det är ju ogörligt att ha en smalare bro, hur skulle då trafiken flyta. Känner dock ingen dragning att just besöka den delen av vår vackra huvudstad, hihi
    Kramen

    1. Jag har just nu kommit hem igen efter en ny tur till bron. Men det var lugnt runt bron och tydliga markeringar fanns. Knepigare var det att ta sig ner till Söder Mälarstrand från Slussen.Där var det verkligen surrigt.Utseendemässigt så har jag sett värre. Så här i kvällsbelysningen lyste den upp. Någon autobahnkänsla fick jag inte men jag kör ju inte bil. Däremot var det rejält gångutrymme. Och av cyklisterna såg man inte mycket för de försvinner in i en tunnel-
      För oss som ska ta oss till och från Söder via slussen är allt bättre än det som varit.
      Kram!

  13. Vad kul att få se detta.
    Jag har tidigare läst det du skrev om transporten av bron till sitt nuvarande läge.
    När det blir vanliga tider igen kommer jag säkert att promenera på den.
    Så mycket människor. Inte van att se folk längre.
    Sköt om dig!

    1. Jag har ju följt bron från det den anlände i mars och nu var det invigning så jag ville se hur det hela blev. Och lite mindre rörigt är det nu vid slussen. Och det är ju nu enklare att promenera genom och över Slussen mot Gamla stan.
      Här är breda gångbanor och det är bra och cykel och bilfälten väl avgränsade.
      Sköt om dig du också.
      Ha det så bra du kan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *