Skyltar Stockholm

I farten- Skyltsöndag med viss rörelse

Söndag! Och det innebär att det är dags för “Skyltsöndag” som bloggvännen BP så förtjänstfullt förvaltar. Här är det skyltar av olika slag som gäller och med väldigt fri tolkning. Veckans skylttema blir ”i farten” och några av skyltarna är från vårt besök på Lidingö häromveckan och några är nyfångade från mina hemtrakter på Södermalm i Stockholm.

Lidingö. Kappsta naturreservat. Även om vi var i farten så stannade vi till när vi såg de här skyltarna. Knepigt att första innebörden av den blå skylten. Även om vi var i farten under vår promenad i Kappsta naturreservat på Lidingö  hann vi se dessa skyltar. Inte var de direkt diskreta heller. De första två skyltarna är ju tydliga men den blå. Hur tänkte man här?

Skyltar i farten på Lidingö

Skylten ovan passerade vi  en strålande dag förra veckan  när vi  var på väg till Kappsta naturreservat på Lidingö. En vacker promenad längs vattnet och i skogen och ett av målen var att besöka det minnesmärke över Raoul Wallenberg som finns här.  (Han föddes i huset här där det idag bara finns rester av grunden kvar) Men vad den blå skylten faktiskt innebär kom vi inte fram till . Men det är ju vänligt att man inte måste cykla eller köra moped här i  naturreservatet.

Nästa skylt, den nedan, tog oss mot ett visst förtydligande.

Kappsta naturreservat. Lidingö. Stockhol. Kanske har skylten tillkommit i farten men budskapet går framKanske är skylten tillkommen i farten. Men det framgår att naturen är känslig och att gatukontoret önskar att man leder cyklarna. Undrar vad som gäller för mopeder.

En positiv och blommande skylt vad gäller påminnelse om att inte rasta hundar just här.

Tillbaka igen på Dalénumkajen.

Gott om soffor om man ville slå sig ner. Men det ville vi inte. Däremot ville vi se oss omkring. Och se! På en av sofforna  upptäckte jag en skylt. En liten.

Här, på en av bänkarna, fanns en skylt som angav att bräderna, som bänkarna är tillverkade av,  kom från en ståplatsläktare på Råsunda fotbollsstadiumstadion i Solna. Råsunda var i bruk från 1937 till 2012 då rivningen var ett faktum.Här skulle bostäder byggar  (Råsunda var också fotbolllaget AIK:S hemma arena.)  Den nya stadion, Friends Arena, ersatte Råsunda och var färdig för invigning i oktober 2012.

Lidingö. Dalénumkajen. I farten såg jag den här skylten på en bänk. Plankorna kommer från norra ståplatsläktaren på Råsundastadion i Solna,Jag hade ögonen med mig och såg i farten den lilla skylten här på en av bänkarna. Men de flesta bänkar hade inga skyltar som berättade om plankornas ursprung.

Den strålande dagen övergick i en lika vacker kväll. Och det blev dags för en bit mat. Här föll valet på den trevliga pizzerian 450 Gradi.

Tydlig instruktion om hur det går till här . (Och är man ett större sällskap hjälper personalen till med att flytta borden så att avståndet förblir 2 m. Lovvärt!)

Fler skyltar i farten

och dessa från Södermalm är nyfångade.

Stockholm. Skanstull. Sjöräddningen är i farten. Sjöräddningen är i farten. Igen! Det finns en Sjöräddningsstation vid Skansull/Hammarbyslussen och utryckningarna har varit många i sommar.

Stockholm . Södermalm. Skanstull. I farten är man ockå. på olika sätt, ombord på den här snabbgående båten. I farten är man även här på båten. På olika sätt.  Stopp vid restaurang Thaiboat.

Kollektivtrafiken i Stockholm är periodvis hårt belastad och några klara regler för när en buss är fylld verkar inte finnas. Kanske är det upp till varje förare att avgöra. Den här bussen, som går till Hammarby sjöstad/ Sickla udde, såg jag på Ringvägen och där fanns en skylt om att den var fullsatt. Bra så!

Fler ”söndagsskyltare” finns här!  Titta gärna in!

36 svar på ”I farten- Skyltsöndag med viss rörelse”

1. Snygga och bra skyltar, som vanligt!
    Det där med att inte cykla eller åka moped inom känsligt område, kan förstås. Även tänka på hur man sätter fötterna kanske.
    Poäng för bussen med skylten ”Fullsatt”.
    Ja, vi har fått en helt annan syn på världen numera.
    Trevlig söndag.

1. Tackar! Funderar fortfarande på vad som menas med att man ”får” leda cykel och moped. Har aldrig sett en liknande skylt förr. Att man ska vara försiktig med cykling och mopedåkning kan jag förstå. Och den skylten gick ju att begripa.
      Visst är det jättebra med begränsningar vad gäller passagerare på bussar.
      Kanske får vi lära oss leva med världen som den är idag. I varje fall under en ansenlig tid. Men ändå hitta det mer normala i det. Tror det är viktigt att göra det.
      Önskar dig en fin söndag

2. Snyggt och varierat skyltat som vanligt! Bra dör att bussen talar om att det är fullsatt, Dessutom så gillar jag tankarna på att man har återanvänt brädorna från läktaren till att göra bänkar. Bra att det satt en skylt som information.

Kram och god söndag!

1. Tackar! Jag blev positivt överraskad att det stod att bussen var fullsatt. Vet att det här på vissa linjer och tider varit väldigt trångt så detta var bra.
      Visst är det en god idé även med återanvändning av Råsundas ståplatsläktare. Nu sittmöbler på Lidingö-
      Utan skylt hade man ju inte vetat.
      Har just avverkat 12 km och pustar på balkongen.
      Önskar dig också en fortsatt fin söndag.

3. Många fina och praktiska skyltar som du har här.
    Naturreservat, då gäller det ju särskilda regler, i alla fall måste vi vara mer försiktiga och det är bra att de skyltar om det, så att man vet.
    Det var ju en mycket tydlig skylt angående icke önskvärd cykling, vilket man kan förstå.
    Vackert, där med den ”blommande bollen”.
    Vilka härliga, stora bänkar. Måste vara svårt att sitta som vanligt, bäst att lägga sig ner, eller? Så de plankorna kommer ifrån Råsunda stadion. Jag vet att det togs tillvara en del därifrån.
    Jag tror att bussförarna måste säga till, eller som på denna buss, markera att det är fullt.
    Hoppas att du har en fin söndagskväll.
    Varm kram till dig.

1. Tack! Ja, en del skyltar blev det.
      Och visst måste man vara försiktig i ett naturresereat. Men jag förstod inte vad man menade med att cykel ”får” ledas. Man kan ju inte vara tvingad att cykla-
      Jättebra att plankorna från Råsunda kom till användning och det fanns en skylt som angav det.
      Jättebra att busschauffören markerade att bussen var fullsatt. I Stockholm har just överfulla bussar varit ett problem. Jag undviker dem till förmån för pendelbåtarna som jag tycker fungerar bra. Och man kan vara utomhus.
      Hoppas det är bra med dig. Så bra det kan vara.
      Varm kram

4. Ännu en snygg Skyltsöndag med ett roligt tema 🙂
    Jag körde ju moppe under ett flertal år i Sollentuna, bland annat till och från jobbet vid Norrtull. Blev utskälld ett flertal gånger då ilskna människor (oftast gubbar) tyckte att jag inte fick köra på cykelbanan. Det FÅR man faktiskt göra med en icke-EU-moppe. Fick till och med glada vinkningar från en poliskontroll på cykelbanan utanför polishögskolan och en polis sa ”Se här, här kommer en annan typ av cykel”. (Antar att dom kanske tränade på att stoppa bilar, men på ett lugnare område som cykelbanan var 😉 ). Att man sen inte får trimma sin icke-EU-moppe, det är en helt annan sak… 😀 (Jag körde självklart väldigt lugnt och försiktigt där på cykelbanorna).

Kul att du hittade skylten som visar bänkens ursprung!

Ha en finfin kväll 🙂

1. Tackar! Och de flesta bilderna hade fart i sig.
      Moppe har jag inte kört så mycket men desto mer scooter Idag såg vi dock en moppe vid Tanto som struntade i skylten att mopedåkning var förbjuden och stoppades av polisen. Dryga böter. För moped klass II är det ok om inte annat anges. Men det gör det ofta i Stockholm idag. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/
      Men vad gäller dessa ”elscotrar” finns inga regler alls…Märkligt.
      Kul att veta att Råsundas läktare finns kvar i annan skepnad.
      Trevlig kväll.

1. Min moppe var en klass II (fast jag hade glömt att det hette så) men jag hade låtit trimma den så den gick lite för fort 😉 Cykelbanorna hemifrån mig och in till stan hade inga såna där ”Ej moped”-skyltar, så jag fick köra där. Annars hade jag nog inte vågat moppa in till stan.
        Ha en fin start på veckan!

1. Moppe är ju perfekt. Eller snarare var för din del. Har mest kört vespa ellerlätt mc- Men jag tror att det nu tillkommit en hel del skyltar där mopedtrafik är förbjuden. Men märkligt att dessa elscootrar kan husera hur som helst på trottoarer och gångvägar.
          Vi såg igår flera moppar som fick böta för man har i trakten runt Tanto satt upp skyltar ”Mopesåkning förbjuden”. Och det ganska nyligen…Hjälpte inte att de körde långsamt men sen kom elscootrar och dundrade förbi och det är tillåtet. Man kan ju undra.
          Önskar er också en fin start på veckan

5. En sån läcker blomkruka och kan förstå att man inte vill att folk rastar sina hundar där. Det var en fin träskylt som gatukontoret har satt upp i området.
    Kul att brädorna är återvunna från Råsunda stadion, där har jag varit på kurs någon gång i början av 90-talet och när vi åt lunch hade vi utsikt över fotbollsplanen.
    Bra att busschauffören meddelade att bussen var fullsatt.

1. Hoppas att den fina blomkrukan med den vänliga texten gör att folk med hundar följer detta. Men tyvärr ser man ofta hundägare som inte direkt är hänsynsfulla.
      Kul att se Råsundas plankor blivit använda på nytt. Fin återvinning.
      Råsunda minns jag så väl och har varit där på matcher många gånger.Bodde i närheten från 1959-1970-
      Här har det varit problem med att bussarna tagit med alltför många resenärer så detta med skylten ”fullsatt” uppskattas.

6. Har aldrig sett sett en skylt med texten att man får leda sin cykel/moped. Jag menar vad är poängen! Å att leda en moped är ju dessutom ett ganska svettigt jobb på stigar och skogsvägar.
    Skylten jag gillar mest är nog AIK-skylten på bänken. Den är aningen överraskande också, då Lidingö ju är DIF-territorium och inte AIK. Extra kul med återvinningen av brädorna till bänkarna.
    Eloge för den ”Fullsatt”. Ändå står det folk i gången…
    En toppen skyltmix som vanligt hos dig:-) Tusen tack för den ock länken:-)

1. Vi fattade heller inte vad detta betydde- Synnerligen luddigt. Men området var väldigt trevligt så vi lämnade detta därhän.
      Visst är det kul att plankorna från ståplatsläktarna återvunnits och blivit till bänkar. Har har man gått över gränsen…
      Här i innerstan har det varit och är väldigt trångt på bussarna så att en skylt med ”fullsatt” visas är bra- Men jag tycker den skulle visas när 50 resenärer är ombord.
      Jag tyckte själv jag fick till en bra skyltning och tack för fina ord.

7. Fina skyltar som vanligt hos dig Ditte! Men alltså, den första…hade det inte varit enklare att förbjuda cykel- och mopedtrafik???
    Ha det så fint nu och en glad måndag önskar jag dig!

1. Tack! Håller helt med. Vi förstod den inte alls. Men likväl stod den här.
      Önskar dig en fin kväll och en bra start på veckan.

8. Men det är ju jättebra att man FÅR leda sin cykel och sin moped, haha…
    Bra skyltningar har du samlat på dig under veckan som gått !
    Tack Ditte, ha en fin vecka som är på kommande!

1. Tack! Visst är det bra! Men jag förstod inte vitsen med skylten.
      Önskar dig också en fin start på den nya veckan.

1. Förstod det. Vi skrattade och undrade hur man tänkt när formuleringen kom till. Mer rimligt hade ju kanske varit att skriva att cyklar ska ledas och att mopedåkning är förbjuden.
          Området här var så fint så vi kommer gärna tillbaka. Men bäst att lämna cyklarna hemma.
          Önskar dig en fin måndag

9. Fina skyltar vid naturreservatet. Gillar dessutom den där kulan med blommor i.

Fint initiativ att återanvända material från Råsunda, det gör de där sitt-liggbänkarna lite extra speciella.

1. Tack! Ja, en del skyltar är inte helt tydliga men man får tänka själv.
      Och visst är det fint att ståplatsbänkar från Råsunda kan bli till sittplatser här på Dalénumkajen på Lidingö. Verkligen ett kommunövergripande samarbete.

1. Visst kan vi! Och förhoppningsvis ökar också SL och andra aktörer turtätheten och borde än mer begränsa antalet resenärer. Men å andra sidan ska de ju helst gå med vinst.

10. Hej, jättetrevliga skyltar bidrar du med idag. Som vanligt…
    Här finns inga fullsatta bussar. Däremot fulla typer på bussarna , de skränar hojtar, larvar sig, ramlar, ska fram o prata, sitter för nära…så när skolorna började slog föräldrarna larm. Barnen ska inte tillbringa en dryg timme enkel resa med fyllisar på bussen. Nu är två bussvärdar anställda, två till ska de bli under hösten. Vi är nog många som tycker en skolbuss i lagom format hade varit att föredra. Men, jag är glad om det finns en bussvärd när jag ska äntra bussen nu i veckan, för första gången sedan pandemin startade.
    Nu kom jag helt ur ämnet, vi tittar genast till alla spännande båtar, den svarta båten liknar knappast en båt ens…
    Så kul att man tagit tillvara lite gammalt virke från Råsunda. Undrar om inte barnbarnet har en planka därhemma hos sig. … Men så sterilt och strikt området såg ut där vid kajen. Helt annorlunda än jag tycker andra nya områden i staden ser ut.
    Mycket märklig formulering på den blå skylten. Får ledas, jaa, men måste man? Eller bör man??? Eller??? Fler frågor än svar.
    Nattikram från pörtet

1. Tack! Här är det nog inte direkt resenärerna som är fulla utan mer bussarna. Och hos dig är det tvärtom. Vettigt med skolbussvärdar. Kan ju vara knepigt för föraren att avvisa folk. Men det antar jag att bussvärdarna heller inte kan göra. Hoppas det nu blir bättre.
      Förhoppningsvis gör de större bussarna att man kan sitta mer utspritt. Hoppas bussen och resenärerna sköter sig när du ska iväg.
      Kul att se att bräderna från Råsunda blivit till bänkar här på Lidingö. Just här, en sträcka på 100 meter känns och är det det ganska grått men inte i området i övrigt längs kajen. Undrar också varför det är så få blommor i krukor just här.
      Visst är den här skylten knepig. Väldigt tvetydig. Ja, frågorna hos oss blev också många.
      Nu är det morgon här och med sol.
      Passar på att önska dig en fin måndag.

11. Oj ser det ut sådär ute vid gamla AGA nu, jättelänge sen jag var där. Tjuvkikade på menyn det var ju inte pappkartongspizzapriser, men verkar helt okej.

1. Japp! Och för oss blev det ju en hel eftermiddag och kväll här. Vad gäller pizzorna var de så goda och med jättebra service och utsikt så fick de gärna kosta lite extra.

12. Snyggt skyltat!
    Kul att du hittade skylten från gamla Råsunda! Å vilken häftig kruka med alla blommorna i!
    Smart att bussarna skyltar när den är fullsatt!

Ps. Tänkte på dej ikväll, hade inte min kompis följt med till Steninge och Carola ikväll, så hade jag frågat dej!

Ha det gott!

1. Tackar! Bänkarna såg man tydligt men inte direkt skylten. Den var diskret.
      Detta med att det står ”Fullsatt”i bussarna är ett bra initiativ. Och jag tyckte ändå det såg trångt ut.
      Jättekul med Steninge och Carola. Hoppas de berättar…
      Tack för tanken.

13. Den blommande skylten påminner mig om minorna som flöt omkring utanför kusten strax söder om Marstrand när jag var barn. Det hände ofta att sjöpolisen och militären spärrade av ett område i vattnet och sprängde de lösdrivande minorna. Någon har jag sett när vi passerade förbi. Jag blev inte ens rädd. Ungar!
    Kramar

1. Även jag fick en tanke på minor när jag såg blomskylten. Kanske lite minerat område här för de som sätter sina hundar här. Kan tänka mig att sjöpolisen här utanför Marstrand hade en del att göra.
      Nej, ungar tänker vanligtvis inte på faror. På gott och ont.
      kramar

14. Bräder från en ståplats läktare blir till jättefina liggande eller med ryggstödet liggande bänkar ,-) kul ide` Kul att det fanns en liten skylt på bänken ,-)
    Skyltar är bra, lite att läsa också, hoppas vi får upp skyltar på gårdarna, för bilarna kör alldeles för fort!
    Fint att de är rädda om sällsynta växter ,-)
    Även om cykeln måste ledas.
    Många fina skyltar ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

1. Visst var det fint att dessa bräder kom till användning här på Lidingö. Visserligen var skylten som talade om varifrån de kom liten, men den fanns där.
      Just skylten här i skogen att ”cyklar får ledas” förstod vi inte. Men att vara varsam med naturen är ju viktigt. Kanske skulle man förbjuda cyklar och mopeder just här.
      Önskar dig en fin tisdag.