Resor utomlands

Hotell Labranda och en by på Gran Canaria. Båda passade oss.

Jag dröjer mig kvar ett tag till på Kanarieöarna och i ”vår” lilla by, Costa Mogan. Härifrån gav jag i gårdagens inlägg en glimt av omgivningarna. Något som snart var gjort för byn är liten och det är lugnt. Just lugnet önskade vi oss och inte minst närheten till havet, så ett hotell som gav oss detta var viktigt. Och det gjorde hotell Labranda.  Vi var dock väldigt sena med att boka vår resa och mycket var utsålt så valmöjligheterna var små.Vi bestämde resan torsdagen den 18 januari, åkte ut till Clarion hotell på Arlanda den 19 där vi bodde över och reste dagen därpå  till Gran Canaria. Så idag blir det en mindre rundtur inom hotell Labranda. Välkomna med. Här finns mer om hotellet från deras hemsida.

Sent ute med att boka

visst vi egentligen inget alls om utan läste några recensioner. Vi var sent ute så hade vi spenderat mer tid på att läsa, titta och fundera hade vi med all säkerhet missat resan. När vi över julen reste till Tenerfiffa blev det en charterresa med Vingresor och denna gång blev det med Apolloresor. Vi har ju tidigare i princip aldrig rest men ”charter” utan brukar snickra ihop resorna och boenden på egen hand. Klara fördelar vad gäller flygresorna. Vi lägger till och ser till att få bekvämare platser. Inte lika lätt på ett charterplan och absolut inte om en är sent ute med bokningen. Men detta var vi medvetna om. Även om platserna i planet var trånga så var det snabbt glömt när vi kom till hotellet.

Gran Canaria. Costa Mogan. Hotell Labranda. En del av hotell Labranda och entrén.

Hotell Labranda

mötte oss med en trevlig entré, luftig och bekväm lobby där vi bjöds på bubbel i samband med en snabb och välkomnande incheckning. Här fick vi också bra info om hotellet . Jag hade innan avresan mejlat  hotellet och önskat ett rum med utsikt och tyst läge. Så vi var lite spända på hur boendet skulle bli. Vi var trots allt sena med att boka.

Halvpension; frukost och middag eller lunch ingick i vår resa. Men de flesta hade valt alternativet ”all inclusive”. Bra att en kan välja. Ett inlägg om maten på hotellet kommer i morgon.

Strax utanför hotellentrén finns olika planteringar med kaktusar.

Cean Canaria. Costa Mogan. Receptionen och lobbyn på hotell LabrandaLobbyn och receptionen på hotell Labranda. Luftigt och fräscht med sköna sittmöbler. Och ett glas bubbel smakade bra.

Vårt rum låg två trappor upp och det är ju gåvänligt. att ta sig dit. Fyra hissar finns också om en hellre vill åka. Vi hade önskat ett tyst rum och fick ta oss längst bort i loftgångskorridoren.

Det grå, till höger i bild, är en bergvägg som klättrar uppför. Och fönstren i gången tillhör badrummen.

Så öppnade jag då dörren till rummet. Rejält tilltaget och stora skjutdörr ledde ut till balkongen. Söderläge och med fin utsikt.

Ett rejält rum på ca 35m2 med stort skrivbord, sittgrupp, bäddsoffa, kyl, kaffemaskin, (kapslarna fick en betala) vattenkokare och en väl tilltagen möblerad balkong. Wifi finns också på rummen men kunde vara lite svajigt. (Bra då med eget via telefinen)

Ett snyggt badrum med modern inredning och väggar av  frostat glas. (Ingen insyn) Även en rejält tilltagen ”walk in closet” finns i rummet.

Fastnade extra för det läckert sluttande handfatet. Här duschhörna och den rejält tilltagna garderoben.

Så var det då utsikten från rummet/balkongen. Riktigt fin.

Gran Canaria. Costa Mogan. Hotell Labranda. De flesta rum har havs och poolutsikt. De flesta rum på hotell Labranda har havsutsikt och det är något vi vill ha. Bara 50 meter från Atlanten.  Här utsikt mot poolområdet

Tittar en lite till höger är det Atlanten som tar över.

Poolområdet

var fint och tillgången på stolstolar bra. Men att spendera en dag vid poolen är inte vad vi vill göra. Nu blev det ett tag på förmiddagen och sent på eftermiddagen då jag passade på att simma. Är ju alls ingen poolmänniska men poolen var uppvärmd  så det kunde bli x antal längder. Atlanten med sina +20 grader (kanske) inbjöd inte till längre simturer.

Gran Canaria. Costa Mogan. Hotell Labranda från framsidan. hOtellet har 5-5 våningar och ligger 50 m från Atlanten- Hotell Labranda har 4-5 våningar och 125 rum i varierande storlekar. Och vi hamnade på våning 2 .

En del av loungområdet  ligger en bit från poolen och här finns skugga. Kvällstid är här också en bar.

Till vänster i bild ligger baren som har öppet dagtid.

Vattengympa pågår på förmiddagarna och ibland var jag med även på den. Riktigt välgörande.

Så till en separat del av poolområdet. Och visst testade vi även dessa s.k. ”balisängar”. En gång.  Och var ganska ensamma här. En betalar och får frukter, champagne, (inte cava) förfriskningar och tillgång till egen del av den här poolen. Kul att ha testat. Men, några pool människor är vi ju inte.

26 svar på ”Hotell Labranda och en by på Gran Canaria. Båda passade oss.”

1. Din erfarenhet med sistaminuten-bokning och hamna på ”lyxhotell” stämmer bra överens med mina erfarenheter från 1980- och 1990-talet. På den tiden reste vi nästan uteslutande sistaminuten några gånger per år, och alla utom en gång hamnade vi som ni på lyxhotell. Den gången vi hamnade på ett kass ställe bytte vi upp oss för en liten peng.
    Charterresor har ju fått en uppsving efter pandemin, och jag förstår varför när jag läser ditt härliga inlägg. Det är inte alls dumt att ha allt ordnat för sig och bara kunna sätta sig på ett flygplan och ”kvittera ut” nyckeln. Välkomstdrinken är ett plus och en bonus.

1. Förr var det ju mer så att en inte riktigt visste vilket hotell innan men visst blev det oftast bra. Och i annat fall gick det ju att byta upp sig. Känner igen detta. Nu visste vi hotellet och läget och det blev så bra.
      Jag har ju under åren ordnat så många resor, både vad gäller jobbet och familjen, så nu var detta bekvämt. Och en får ta olägenheten med trånga plan. Inom Europa funkar det ju hyfsat. Men maken som är lång fick sitta tämligen hoptryckt och rätade ut sig framåt kvällen-

2. Att nyttja charter är väl vår modell egentligen, enkelt och lätt.
    Härliga bilder och reseskildring Ditte, ha det nu så bäst du kan. 🙂

1. Tack! Vi brukar ju ordna själva men både i julas och nu blev det charter.Jag har ju jobbat mycket med resor och är bra på att hitta resor. Men det är knepigt att få ihop både flyg och hotell som stämmer. Och visst är det ju praktiskt. Tyvärr, när en bokar sent är ju de bästa platserna tagna och det är rejält trångt. Men, vis skulle ju inte direkt till månen så det gick helt ok. Visst är det smidigt med charter. Absolut.

3. Fina hotellrum med tillhörande klart godkänd utsikt.
    Gillade området med Balisängarna.
    Ser tilltalande ut.
    Var det välbesökt?
    Vi har ju pool i nya boendet/Huay Yang.
    Hann dock ej med så många besök där senast.
    Maken också lång så han tyckte det var väl trångt på Jettimes plan.
    Ja även jag.
    Skulle inte fungera på en längre resa.

1. Verkligen ett fräscht hotell med gott om utrymme-
      Vi är ju inga pool människor. Men jag simmade varje dag i poolen för att träna inför operationen. Balisängranna var det inte så många som betalade för. Vi gjorde det en dag och 30 euro på en vardag var helt ok. Denna dag var vi 6 personer här. Att spendera tid vid en pool tycker jag annars är ganska trist. Vi rör oss ju mycket runt om och tar gärna buss till olika utflyktsmål eller promenerar.
      Roligt med ert nya boende i Huay Yang- När är det klart? Är den gamla lägenheten såld?
      När vi varit i vår by har vi pool. Men den använder jag baar när vindarna drar in skit från havet. Snorklar ju gärna så havet gillas. Där hade vi också 20 m till havet så det blev ingen utflykt.
      Nej, på en längre resa tar vi helst business eller vid en nödutgång eller en ”vägg”. Vill inte sitta trångt. Vet att Finnair nu har Economy + med bra utrymme men det är oklart på vilka avgångar de kör detta plan. Till Bkk vet jag men inte alla dagar.

1. Det mesta klart i lägenheten.
        Väntar på gardiner och lite annat.
        Huset ej sålt, hann ej med det senast.
        Såg avgångar till/från Bangkok med Economy + bägge vägarna i höst och framöver.
        Kan vara intressant med tanke på businessclass-priserna.

1. Så roligt för er! Verkligen. Förstår att ni inte hann med att sälja men det ger sig. Nu är ju resandet också igång mer. Och visst kan detta med Economy + med Finnair vara ett alternativ som är bra. Och business är ju dyrt så det är ett bra alternativ tror jag-

4. Hoteller ser väldigt trevligt ut och och ert rum var mycket stort och tilltalande. Härlig utsikt dessutom. När vi har rest till storstäder har vi alltid bokat själva men på en renodlad solsemester kan charter vara smidigt. Jag noterade dessutom vid något tillfälle att det blev dyrare att boka själv och flyga reguljärt. Var sak har sin tid helt enkelt!

Kram och god kväll!

1. Denna resa och den till Teneriffa är de enda vi bokat med charter på säkert 20 år. Men det är i högsäsong som det verkade vara nu så är det knepigt att på egen hand boka hotell. Mycket är utsålt. Kammade marknaden. Men resebolagen har ju köpt upp sin rum och redan betalat så där kan en få bra hotell. Men med framförhållning så är det ju enklare att hitta bra hotell och passande flygbiljetter.
      Att flyga reguljärt innebär ju ofta mer utrymme i planer också en fördel- Men nu skulle vi ju inte direkt så långt. Till Thailand had ejag ju aldrig åkt charter. Visst har var sak sin tid.
      Kram och trevlig kväll.

1. Värme blev det och jag samlade på mig energi inför min kommande höftoperation. Bra så. Kommer att bli konvalescent för många veckor. Tittade just in hos dig och njöt av din fina tur med fantastiska bilder. Hade ärna varit med där.

5. Vilket härligt ställe ni hade turen att få med så kort framförhållning. Hotellet och byn hade vi verkligen kunna tänkt oss som resmål. Vi fick också en bra vecka, så skönt, även om vårt hotell kunde behöva en uppfräschning.
    Vi kan nog också tänka oss en charterresa till Gran Canaria eftersom man kan få fint januariväder efter en relativt kort flygresa.

1. Visst var det! Och det var ju tveksamt om vi skulle komma iväg. Ja, ni vet ju….
      Vi blev så nöjda med både miljö och hotell och fina möjligheter att göra utflykter.
      Förstår att ni hade en bra vecka. Och är miljön bra kan en ju om en bokar sent klara av att hotellet inte är på topp.
      Är så glad att vi trots allt kom iväg med kort varsel. Började ju förlora hoppet-

6. Tack för all info och fina bilder från hotellet, jättekul att se, och ni lyckades ju bra med er sista minuten resa! Det ser verkligen trevligt ut där! Vi åker ju nästan alltid charter just till medelhavet och Gran Canaria, men till storstäder som New York, London ,Berlin, Paris, Prag..så fixar vi själva. Förr i tiden så hade min man också mera rabatterade resor med SAS, första gången när vi reste till New York vet jag att vi betalade runt 800kr per person, inte dumt alls, men man åkte i mån av plats..och vi pratar om året 1989!

Jag gillar ju att slappa på en solstol på dagarna, men först efter att ha tränat, min man är inte lika förtjust i solsängar, haha! Men såklart vill jag också se mej omkring!
    Ha det gott!

1. Resan blev väldigt lyckad. Ett minus är ju det trånga planet men allt annat vägde upp. Charterplan är ju ofta trånga och nu bokade vi så sent så alla ”bra platser” var ju tagna. Nu, när vi bokade så sent hade vi tur som hittade detta hotell. Mycket var ju utsålt.
      Känner igen detta med att åka ”stand by”. Har gjort det mycket förr. Döttrarnas pappa jobbade på SAS. Men ofta med stor osäkerhet. Alltid spännande att se hur det skulle gå.
      Jag ska ju inte direkt sola så nu blev det lite solande i samband med att jag simmade. Blev simning för och eftermiddag. Bra träning.

7. Hotellet ser verkligen fint ut .. och tillhörande omgivning med poolområde också. Fin utsikt mot havet vill man ju såklart ha 🙂 Jag är absolut ingen poolmänniska, utan föredrar havet – men då måste det nog vara varmare än 20 grader.
    Vilka häftiga kaktusar!

1. Hotellet och området var lugnt och just havet nära erbjöd fina promenader. Fint att vakna och somna till havets brus. Ja, att simma i havet är inte min grej om det inte är mer än +23.
      Så roligt med kaktusarna och de fanns i olika varianter. Bra miljö för dem här.

1. Det blev en lyckad vistelse i lugn miljö och på ett bra hotell. Härligt med sol och värme. Förstår att du också längtar efter sol och värme.

1. Hotellet var riktigt bra och med fint havsnära läge, vilket vi ville ha. Visst badar jag heller i havet men nu var det inte läge att simma några längre sträckor med +20. Väl svalt. Sommartid blir det runt +24-25 här och det är ju annat. Är alls ingen poolmänniska (om en inte vistas en bit från havet förstås) men nu passade det bra när jag skulle simma för att träna kroppen inför kommande operation. Även vattengympan var bra.

8. Det där ser jättetrevligt ut, har ju sett från instagram men säger det igen så fint o vilken flyt med rummet stort o havsutsikto så fräscht,älskar balisängarna så häftigt,Var det lite med turister? ser så härligt ut att slippa trängas,kram

1. Det var alls ingen trängsel någonstans och perfekt att bussarna gick nära hotellet. Så en del utflykter blev det. Vid poolen är vi sällan men en stund morgon och sen em så jag kunde simma. Sen var jag med lite på vattengympan. ”Balisängarna” kändes och var lyxiga så visst ville vi testa dem-
      Vi var riktigt nöjda med vår vecka-

9. Nu blev jag sugen på vattengympa! Kan bli så att jag försöker få remiss till varmbad med gympa framöver. Vi har ett alldeles sprillans nytt badhus på Lugnet i Falun, fast hittills har jag bara hört klagomål…tsss
    Ert rum är nästan lika stort som mitt pörte, inte illa! Då slipper man trängas, fast lite vill ni väl ändå trängas ni gillar ju varandra!

1. Det var riktigt behagligt att vara med. Och jag tränar ju på för att vara i så bra form som möjligt inför operationen. Simmande även fm och sen eftermiddag i poolen som höll +23.
      Och ett varmbad i en simhall är ju så skönt och bra för kroppen. Håller tummarna för dig.
      Skönt med ett stort rum och inte minst med fin balkong mot havet och vakna och somna till Atlantens vågor.
      Jodå, vi gillar varandra. Mycket! Men utrymme vill vi båda ha.