Spanien Torrevieja

Hav och skepp, båtar, sol och vind – Allt i ett

I tisdags kom två rejäla fartyg  in till fiskehamnen i Torrevieja.  Båda fartygen är nya konstruktioner av två spanska fartyg som var i bruk under 1500-talet. Det ena är skonaren Nao Victoria som är utrustat som det fartyg  som Magellan och Elcano gjorde den första världsomseglingen med 1519-1522. Och det andra fartyget, Galeón Andalucia, är ett stort spanskt handelsfartyg som under 1500 förenade Spanien, Amerika och Stilla havet. Själva ankomsten så vi inte men igår “blåste” vi ner för att titta. (Vinden blåste från väster, stundtals 15 m/sek, så med medvind gick det undan.) Så hav och skepp var det som gällde. Jodå vind och båtar också.

Fiskehamnen i Torrevieja. Här ficj vi de både hav och skepp. Och båtar förstås. Vi “blåste”  till fots ner till  fiskehamnen i Torrevieja. Här ville vi ju se både hav och skepp. Och det fick vi. Fiskebåtar också.

Hav och skepp

hör ihop liksom båtar. (Ett skepp kallas en båt som har en längd på skrovet som är 24 meter eller längre.)  En av anledningen till att dessa gamla skepp nu befinner sig i Torrevieja är att det finns ett samarbete mellan staden och en stiftelse vad gäller ett par andra fartyg här. Och eftersom Torrevieja har ett maritimt förflutet så är detta fartygsbesök ett led att också i att upprätthålla stadens historia.

Jag såg på Amis bilder när fartygen i tisdags kom in mot hamnen och reagerade då på att det inte fanns segel uppe. Och det är ju segelfartyg pch på 1500-talet fanns ju inga motorer. Men kanske blev de bogserade in. Såg dock inte ut som det….

Här ligger fartyget Galeón Andalucia vid kajen. Och man är till ett pris av 8 euro välkommen ombord för att titta. (Det gjorde vi inte för det var kö för att komma in. ) Galeón Andalicia är byggd i iroko och furu. Iroko är  ett afrikanskt träslag som i hårdhetsgrad påminner om teak. Fartyget är 55 m långt, har fyra master, sex däck och sju segel. Och den totala segelytan uppgår till 930 m2. Fartyget har seglat jorden runt på sin turné och ligger alltså nu här tills den 10/11.

Hav och skepp hör ihop. Här "historiska" Galeón Andalucia på besök i Torrevieja.Hav och skepp hör ihop- Här historiska Galeón Andalucia. 

Skeppet Nao Victoria

var/är mindre än Galeón Andalucia. Och med  ordet “nao” före namnet menas på spanska att det är ett fraktfartyg.  Denna modell var vanlig i Spanien och Portugal  under 14-1500-talen

Nao Victoria, denna kopia, byggdes till världsutställningen i Sevilla 1992. Skeppet är 26 meter långt, sju meter brett, har fyra master och sju segel. Originalet av fartyget gjorde mellan 1519 och 1522 den första världsomseglingen och Nao Victoria var det enda av de fem fartyg som lyckades ta sig helt runt. Och Magellans sund i Chile, som skiljer Eldslandet från  fastlandet har fått sitt namn efter honom. Och där passerade jag  i februari i år. Magellan kom för egen del aldrig tillbaka till Europa utan dog på en ö i Filippinerna. I övrigt så så var det 18 personer av 265 som överlevde resan runt jorden.

 

År 2004 gjorde denna nykonstruktion  av Nao Victoria en två år lång världsomseglig just i Magellans spår och man besökte under resan 17 olika länder. Fartygen har också varit på turné runt om i olika länder i Europa och med fokus på Spanien och Portugal.

Vi gick vidare

eller snarare blåste vidare. Vi lämnade kombinationen hav och skepp och det blev i stället mer av sol och vind uppe på piren. Framförallt vind.

Vi lämnade kombinationen av hav och skepp i fiskehamnen i Torrevieja och tog oss an piren med blåst. Vi lämnade kombinationen hav och skepp och tog oss an vind och sol längs piren.

Trots den mycket goda vinden, ca 15m/sek, såg vi inga segelbåtar. Däremot mycket hav och himmel

Ett försök att fotografera hav och skepp, båtar sol och vind. Lyckades hyfsat bra. Jag skulle försöka mig på att fotografera kombinationen hav och skepp, båtar, sol och vind. Lyckades hyfsat. Höll på att blåsa iväg längs piren.

Hav och sol. Men vare sig skepp eller båtar.

Palmerna viker sig i vinden. Och ett under att lyftkranen inte lyfte.

44 svar på ”Hav och skepp, båtar, sol och vind – Allt i ett”

  1. Så det blåste så hårt! Men fina bilder på skeppen, där skulle jag vilja ha varit med, älskar vackra gamla båtar.
    Du fick med hela rubriken, i alla fall, i text och bild, så vackert.
    Nu ska jag snart blåsa iväg till gospelövningen. Blåsa och blåsa, jag får skjuts denna gången, vilket jag tackar för så här i mörker och kyla.
    Stor kram!

    1. I byarna var det nog mer stundtals. Roligt att se skeppen men att stå i kö för att komma in i den gör jag inte- Nu var det ju söndag så säkert var det extra mycket folk. Roligt också men att det ena är en kopia av det skepp som gjorde hela den första världsomseglingen. Tänkte på det när vi passerade Magellans sund på kryssningen runt bl.a. Kap Horn i februari.
      Skönt att du får skjuts till körövningen. Känns verkligen säkrare.
      Trevlig kväll
      Stor kram

  2. Det här var ju mycket intressant. Jag ägnar mycket tid åt mitt arkiv för närvarande och när jag så dina bilder på skeppen kändes de väldigt bekanta. Jag har kanske fel, men jag har tittat och funderat och det är ju helt olika vinklar… kan Nao Victoria vara samma som det “spökskepp” jag fotade hösten 2016 utanför San Simeon i Kalifornien?
    Skickar en bild så får du avgöra, likt är det i alla fall…skit också, det gick inte!!
    Men, tanken var i alla fall god och jag ser likheten…

    1. Det kan det säkert vara så för jag vet att fartyget gjort ett par resor jorden runt. Även om båda fartygen är kopior, bra sådana, “sägs det”så finns det en historia- Tänkte just när vi besökte skeppen på när vi i februari passerade Magellans sund. Ja, ni var lite före här i sundet.
      Hade gärna sett skeppen med fyllda segel, men jag tror de antingen bogserades in eller gick för motor. Och liknande hjälp fanns ju inte på 1500-talet.

  3. Fantastiska fartyg där…lite som vårt eget fartyg i Göteborg…Gotheborg tror jag det heter fast jag kan minnas fel…det är väl byggt efter gamla ritningar från den tidsåldern har jag för mig.
    Nu ska de tydligen iväg snart igen efter att finansiärer ordnade med ekonomin…tror det var på väg att försvinna innan det.

    Fina bilder där…ha en underbar kväll.

    1. Tack!”Goeteborg” såg jag i Kina, i Shanghai, när den var där på besök. Imponerande och också en “fin kopia”. Fint om fartyget fått finansiärer så det kan segla vidare. Ett stycke historia är det förvisso.
      Önskar dig också en fin kväll.
      Sitter på terrassen och det är fortfarande +24 och klockan är snart 18.30

  4. Mycket pampiga skepp och allra häftigast hade det varit om de seglade fram. Vinden jobbade ju på i alla fall. Spännande att de kom på besök och jag förstår att många ville ta en titt på dem. Oddsen för överlevnad på den långresan var dock inte så bra men det var ju andra tider.

    Kram och god kväll!

    1. Skeppen lär vara gjorda efter de ursprungliga. Men på Amis bilder såg jag inte att de seglade in. Så antingen blev de bogserade in eller så gick de för motor. Lite fuskigt! Hade gärna sett skeppen med satta segel. Men kanske får jag det när de ger sig iväg.
      Magellans skepp (dock inte han själv) var ju det enda som kom åter efter världsomseglingen.
      Och visst var det andra tider.
      Kram och trevlig kväll

    1. Visst är det! Och jag hade gärna sett dem med satta segel. En del historia har de också med sig även om de är kopior.

    1. Ett stycke historia är det även om skeppen är kopior. Men fantastiskt att ha gjort en världsomsegling men ett liknande skepp. Hade varit roligt att sett dem med fyllda segel. Men kanske när de avgår…

  5. Vilken tur för dig och oss läsare att du blåste åt rätt håll – de fina skeppen alltså. Enligt din mycket lyckade bilder måste det ha blåst rejält i Torrevieja igår. Inte att undra på att du inte såg några segelbåtar modell S. De vågade sig nog inte ut i stormen.
    Fantastiskt vackra fartyg. Vilka replikor! Tänk att få vara med om det som båtbyggare. Ett fantastiskt hantverk som är så mycket finare än moderna båtar enligt mig, åtminstone att titta på.
    Trots blåsten lyckades du med toppen bilder. Vandringen hemåt i motvind krävde säkert några pitstops på vägen antar jag;-)

    1. Det blåste rejält och jag är van från segling med “bra vind i seglen”. Men här är det nog mest “söndagsseglare” som är ute här i vattnen. Och som gärna använder motor.Missade när dessa skepp kom in i hamnen men de verkade inte segla in. Lite trist, för på 1500-talet fanns ju inga bogserare som hade motorer och inte skeppen själva heller. Ska försöka passa när skeppen ger sig av och kanske de då sätter segel.För det är ju segelfartyg.
      Skeppen är väldigt fina kopior och gjorda efter de gamla ritningarna. Skulle gärna gå ombord men står inte i kö för det.
      Och visst blev det ett “pitstop” på vägen hem. I lä-

    2. Tack, BP, för att du skrev, vad jag tänkte.
      Ditte – Det var en fantastisk kavalkad av tjusiga skepp –
      professionelt knäppta foton!.
      Himmelsfärgen hjälpte en hel del. 🙂
      Fick mej att tänka på Kalmar Nyckel som seglade från Göteborg till Delaware 1638.
      Det var Sveriges koloni – New Sweden – Inte allt för långt härifrån, faktiskt.
      Några fanatiker har byggt en replika av skeppet.

      1. Tack! Det var roligt att se skeppen och de har ju sin historia. Tack, Ruth för att du påminde om Kalmar Nyckel. Hade just nu “glömt” den men ska läsa på igen.Historia tycker jag ju om. Och det måtte verkligen vara entusiaster som byggt en replika av skeppet. Men intressant för eftervärlden att få ta del av förstås.

  6. Jobbigt att gå ute om det tar i och blåser för mycket. Är man då också nära hav så brukar det vara ännu jobbigare och att fota då, ja det gjorde du mycket bra.
    Härliga bilder med det ena fartyget stiligare än det andra.
    Roligt och berikande att få lära mig så mycket om dom. Intressant.
    Det har förvånat mig också många gånger hur dessa enorma kranar kan stå pall i stark blåst.
    Ser att du håller i dig på bilden, bra det.
    Ha det bra och varm kram till dig.

    1. Vi kämpade på bra i blåsten och det var svårt att hålla stadigt i kameran. Roligt att se skeppen som båda har sin historia att berätta. Funderade också på Magellan när vi i februari, på vår resa i Sydamerika och runt Kap Horn, passerade Magellans sund. Skulle gärna se skeppen sätta segel och kanske får jag se det när de seglar iväg från Torrevieja.
      Ha det fint du också.
      Varm kram.

    1. Det blåste verkligen rejält men skönt nog mojnade det fram emot kvällen.Kul att se fartygen och intressant tanke att bygga dem på nytt. Har förstått att de används ganska flitigt för att besöka olika länder och ge reklam. Hoppas få se dem lämna hamnen med satta segel.
      Trist att din hosta inte vill ge med sig. Men ta det nu lugnt och försök att vila dig i bättre form.

  7. Palmernas kronor svajar ordentligt, så nog syns det att ni hade ordentlig blåst. Tur att ni inte blåste iväg längre bort än ni hittade hem.

    Vilka doningar till fartyg och skepp. Galeón Andalucia ser verkligen vara ett ordentigt fartyg som har farit långt här i värlen. Spännande.

    1. Palmkronorna vek sig nästan i blåsten. Men lite svårt att få med rörelsen bra på bild. Hem blåste vi också, men det mojnade frampå kvällen. Det var roligt att se skeppen och tänka sig in i hur de kunde göra en världsomsegling redan på 1500-talet och det hårda livet ombord.
      Hoppas få se dem med fyllda segel när de ger sig av från Torrevieja.

    1. Verkligen! Vi försöker ta till vara dagarna så gott det går. Jätteroligt med de nygamla skeppen och spännande att tänka sig hur en värlsomsegling med dem skulle vara. Hoppas få se dem med fulla segel, eller i varje fall några, när de ger sig iväg.

    1. Intressant att man valt att göra en “nyproduktion” av dess gamla skepp. I övrigt leder vi nog i SVerige med Wasa som ju är unik och i tämligen originalform. Här har träden löv och palmerna behåller sina gröna blad hela året. Så naturmässigt har vi här sommar hela året. Men viss variation förstås. En del växter är mer säsongsbetonade dock.

  8. Tänk vad de kunde bygga rejäla skepp … vackra också!
    Intressant och kul läsning också!
    Riktigt blåsväder hos dig … men det ser härligt ut ändå 🙂
    Kram

    1. Visst! Och när dessa skepp i original byggdes slutet av 1400 och början av 1500- skedde det ju också för hand. Vi hade en rejält blåsig dag, perfekt seglarväder, men vi såg inga segelbåtar ute dock. Vinden mojnade dock efter hand och det blev lugnt igen framåt kvällen. Hoppas kunna se skeppen ge sig av med hissade segel. Återstår att se.
      Kram

  9. Hav, skepp och båtar drar i en! Jag kan tänka mig att det var fint att vara nära och på plats när replikorna var på plats
    Förmodligen har de motorer ombord, så har de flesta replikor med segel nu för tiden. De får nog inte i dagens läge, segla med passagerare ombord om de inte har en maskin ombord som kan tas till om vinden tar slut och det inte går att segla.
    Säkerhetsbestämmelser helt enkelt.
    Kanske ni hinner få se dem segla iväg med fulla segel ännu? Tack Ditte för intressant inlägg!
    Ha det fint

    1. Visst är det så! SEr fram emot att i vår ta mig en titt på vackra Pommern. Nej, som du skriver måste not motorer finnas med på dessa skepp även om de i övrigt är byggda i stil med originalen. Hoppas få se dem med segel när de lämnar Torrevieja.
      Ha det fint ni också.

  10. Dom är verkligen jättefina dom där båtarna! Lite fusk bara att dom går per motor… 😉

    Nog har det blåst alltid. Och det blåser idag med. Kläderna som hänger och slänger ute på terrassen lär torka snabbt! Hoppas bara att dom inte blåser bort…

    Ha en fin dag, men håll i hatten! 😀

    1. Visst är det lite fusk att de går för motor men jag har förstått att det handlar om säkerhetsbestämmelser- Sådana fanns ju inte förr direkt. Hoppas i alla fall få se fartygen med segel när de lämnar fiskehamnen i Torrevieja.
      Jodå, blåst idag också. Så jag tar ingen hatt.
      Trevlig tisdag

  11. Pampiga och vackra skepp! Ganska fantastiskt att tänka sig dem ute på öppet hav i storm, vilka risker människor har utsatt och utsätter sig för. Riktigt blåsigt hos er, men det ser ändå härligt ut att kunna gå sommarklädd. Här är det lugnt, men kallt istället. November är inte min favoritmånad direkt, i alla fall inte om man är hemma i Sverige. Ha en fin tisdag!

    1. Roligt att man satsat på att göra rekonstruktioner av dem. Och visst är det otroligt att man med originalet redan på 1500-talet seglade jorden runt med ett liknande.
      Vi har det behagligt här och med soliga och ljusa dagar. Vad gäller november så är jag gärna här. Vi har ju den möjligheten och det är en förmån i sig.
      Önskar dig också en fin tisdag.

  12. Visst är skeppen tjusiga! Och de gick med motor när de kom in i hamnen!
    Men visst hade det varit pampigt att få se dem hissa segel!
    Stor kram

    1. Jag misstänkte att de inte seglade in. Men kanske kan de hissa segel när de ska ge sig iväg. Skulle gärna se det.
      Stor kram

  13. Fantastiskt att de gjort dessa rekonstruktioner och på samma gång blir det en liten historielektion.
    Tänk hur de kunde bygga förr.
    Det har varit västanvind och blåsigt här vid Marbella, men inte så mycket som det verkar varit hos er.
    Håll i hatten!

    1. Visst är det! Och nu finns ju ändå moderniteter att använda. Men jag kan tänka mig hur det var förr när allt gjordes för hand.Tänk att man ens kunde göra en världsomsegling på 1500- talet. Fascinerande.
      Vinden mojnade framåt kvällen men tar nya tag idag-
      Ha det gott

  14. Oj vilken blåst, syns verkligen på palmerna. Gäller att hålla i hatten hihihi
    Fantastiskt vilka skepp, inget jag skulle vilja vara ombord på när det begav sig.

    1. Jag har ibland hatt eller keps för att inte få sol i ansiktet men denna dag var det bart huvud som gällde. Även idag blåser det rejält. bra för de som tvättar. Skeppen var intressanta och fantastiskt att Magellan m.fl. på 1500-talet gjorde en världsomsegling med originalet. Idag finns motorer ombord och säkerheten är nog en annan.Tur det.

  15. Att bara titta på bilderna så ser det ut som en helt ljuvlig dag, men efter lite mer tittande och läsande så förstår jag att det blåser en del! På bilderna syns det på flaggorna och på hur palmerna blåser. /P

    1. Det var verkligen en fin dag men med mycket blåst. Höll på att blåsa iväg dä uppe på piren. Kameran före och jag efter…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *