Resor i Sverige

Gränsö slott – ”En pärla” utanför Västervik

Vi lämnade Öland i fredags efter att ha haft några riktigt fina dagar här. Och solen, som varit vår följeslagare på Öland, tog vi också med oss. Sverige i denna ljuva sommartid är verkligen vackert med all skir grönska  och inte minst när solen gör den sällskap. Sträckan Färjestaden till Stockholm är kustvägen dryga 40 mil så ett par stopp blev det på vägen. Det första stopp vi gjorde var vid Gränsö slott strax utanför Västervik. (Hotell och spa vid havet)  Lite som en resa i resan. Och tar man sig bara en bit från de större vägarna finns det gott om ”pärlor” som gjorda för en paus. På Gränsö slott åt vi en riktigt god lunch och det fanns också tid för oss att titta runt både inomhus och i de vackra utemiljöerna. (Mer om slottet, hotellet och spa-anläggningen finns här)

Gränsö slott ligger på Gränsö utanför Västervik och byggdes i mitten av 1800- talet. Gränsö slott  byggdes i mitten av 1800-talet och det var en baron vid namn Sparre som lät uppföra det.

Gränsö slott

Området här på Gränsö har rötter tillbaka till 1500-talet då det fanns två gårdar här på ön, i närheten av det nuvarande slottet. (herrgården) Slottet har under åren haft olika ägare  och har även en brokig historia. Baronen Sparre tog över Gränsö i början av 1830-talet och lät då bygga ut den befintliga herrgården så den skulle påminna om ett mindre slott. Här hade han Rosendals slott och dess trädgårdar på Djurgården i Stockholm som inspiration.

På taket (bilden ovan) skymtar en svart kupol och idén till denna tog baron Sparre med sig hem från Italien. Här och även runt om i Europa hade han sett många byggnader just med kupoler.

Slottet hade sin storhetstid under baron Sparre och här gavs många middagar och baler. Och mycket av den gamla feststämningen finns kvar och man känner den genast i slottets entré. Och varje år är det många brudpar som väljer att gifta sig här vid Gränsö slott.

Gränsö slott. Vy mot havet och på andra sidan vattnet skymtar Västervik. Vy från Gränsö slott ner mot havet. Och på andra sidan vattnet skymtar Västervik.

Åren gick och slottet /herrgården hade blivit allt mer omodernt och svårskött.  Västerviks kommun tog över slottet 1967. Vintertid kom värmen enbart från kakelugnar, 14 stycken och det krävde 1m3 ved om dagen, alltså 1000 liter. Inte hållbart i längden. Åren gick och 1992 tog en privatperson, Per Johansson och hans företag Klarkullen över (ordnar mässor ”event” konferenser  m.m.) och påbörjade en renovering.

Men otur följde  och en förödande brand 1993 gjorde att slottet fick i stort byggas upp på nytt.  Men några kakelugnar, ektrappan upp till andra våningen och en del pelare klarade sig undan förödelsen branden förde med sig.

En titt in i de olika rummen.

Dags för oss att äta lunch.

I vanliga fall är det middagar som serveras både för hotellgäster och för andra. Man beställe antingen à la carte eller väljer att äta en meny. Och kommer man på dagen finns lättare rätter och ”fika” att tillgå i Slottscaféet. För hotellgäster serveras också frukost varje morgon frukost.

Lunch och vackert dukat för vår grupp.

Västervik. Gränsö slott. Till lunch varmrökt lax från eget rökeri, promörer, potatis och kall pepparrotssås.Restaurangen på Gränsö slott serverade oss  varmrökt lax från ”egen slottsrök” tillsammans med inlagda primörer, potatis och kall pepparrotssås. Väldigt gott.

Vacker slottsmiljö

Gränsö slott ligger vackert vid havet och i ett naturreservat och området är tillgängligt för alla. Vill man vandra så finns en 12 km lång och markerad led där man till stora delar går längs med havet. Leden är uppdelad så att det fungerar font även att gå delar av den. Gott om badplatser finns också inom området och man kan välja både på sandstränder eller klippbad.

Runt slottet ligger den Engelska parken som är återskapad som den lär ha sett ut när baron Sparre lät bygga Gränsö. VI stannade också till i den vackra rosenträdgården. Här får alla brudpar som gifter sig på Gränsö också en ros planterad för sig.

Västervik. Gränsö slott. Baksidan. Baksidan på Gränsö slott och här syns den svarta takkupolen bättre.

En del av rosenträdgården.

Runt om i rosenträdgården finns också olika rosor planterade till de som gift sig här  på slottet.

Ett lyckat stopp blev det och med gott om tid både före och efter lunchen att titta runt. Nöjda och belåtna fortsatte vi mot Stavsjö, norr om Norrköping, för en kortare rast, innan vi kom till Stockholm. Och det gjorde vi klockan 18.25 , tjugo minuter för beräknad tid.

En verkligt fin resa på alla sätt och det var en nöjd grupp jag lämnade vid Cityterminalen.

Har du missat  något inlägg från Öland så finns de här:

Öland dag 1

En rundtur på Öland

Paradisverkstaden, ett keramiskt centrum

26 svar på ”Gränsö slott – ”En pärla” utanför Västervik”

1. Blev helt klart sugen på att besöka Gränsö slott. Västervik är inte så fasligt långt från mig, dryga timmen bara. Det ser fantastiskt fint ut, både inredningen och miljön runt omkring.

1. Ta gärna en tur hit. Det var mitt första besök här men jag återkommer gärna. Här finns väldigt fina omgivningar i naturreservatet och olika vandringsleder. närheten till havet är ju också påtaglig .

2. Västervik är en pärla har jag förstått, en jag aldrig besökt. En lunch på slottet, ja det är väl inget att skryta med….hihi Jovisst är det, utomordentligt ombonat och trevligt och laxen såg superb ut!
    Tack för slottstitten!

1. Västervik är en väldigt fin sommarstad. Har varit här tidigare men inte på Gränsö slott eller Gränsö. Ett trevligt stopp blev det och med väldigt god lunch.Och miljön var verkligen fin i hela området, både ute och inne.
      Kul att du var med.

3. Nu har jag taget turen med dig till Öland och ja, såklart hamnade jag i Paradiset! De runda formerna, det stiliga enkla ljusa. Men också fint sammansatta färger.
    Miljöerna du visar från stopp, matintag och boende är så tjusiga i sin inredning med möbler och mattor med mera.
    Att solen lyser är ju ett plus, ingen tvivel därom, vilken tur!

1. Vad trevligt att du var med. Jag har VIDA museet kvar att skriva om och där hade du tyckt om att vara med.
      Vi hade en så fin resa och extra roligt också att gästerna var så nöjda.
      Så roligt att vi ses igen på fredag.

4. Gränsö är en plats som vi golfare gärna besöker.
    Närheten till golfbanan och möjlighet att kombinera sport med SPA är väldigt trevlig.
    Bra val att luncha där.

1. Kan tänka mig det. Jag såg skylten till golfbanan men vi kom inte närmare än så. Men lunchen på slottet, miljön och omgivningarna blev vi alla förtjusta i. Åker gärna hit igen privat.

5. Vilken fin resa ni fick, och Gränsö slott, wow så fint, och vilken god lunch!
    Ja, det finns verkligen mycket att se i Sverige!
    Ha nu en fin start på denna vecka!
    KRAM

1. Hela Ölandsresan inklusive stoppet här på Gränsö blev lyckat. Lunchen smakade så bra och miljön gjorde ju också sitt till.
      Sverige har mycket och det vill bara till att hitta pärlorna.
      Tack! Känns som en bra vecka och i morgon bär det av till Bohuslän på ny jobbresa.

6. Fint slott i vacker miljö.
    Trevligt med lunch där.
    Kul med rosorna som planterats till brudpar.
    Soffan på bild 4 liknar den som fanns hos mina föräldrar.
    Ursprungligen stod den hos mormor och morfar.
    Vi skänkte bort den , ingen plats hos oss!
    En pall finns dock kvar.

1. Det finns så många vackra platser i Sverige och genom resejobben så får jag fina möjligheter att besöka dem.
      Både de yttre och inre miljöerna på Gräsnsö slott var väldigt fina och maten verkligt god.
      Nej, sa man ha dessa möbler krävs stora ytor och högt i tak.

7. Jag har aldrig hört talas om det slottet innan, men nu vet jag att det finns. Så bra att det blev återuppbyggt efter branden.
    Vilken fin tradition att plantera rosor för varje par som gift sig där! Det kommer så småningom att bli en rosenträdgård att berätta om.
    När du skriver Baron Sparre kommer jag osökt att tänka på Sixten Sparre och hans Elvira Madigan. En tragisk historia!
    Kramar

1. Sverige har ju hur många slott i varierande storlek som helst. Jag visste någonstans att jag hört namnet Gränsö men hade inte varit här tidigare.
      Släkten Sparre var stor men just denne man var inte inblandad med Elvira Madigan- En hemst historia.
      I morgon beger jag mig på ny resa mot dina hemtrakter. Bohuslän och Uddevalla väntar.
      kram

8. Vilket intressant och trevligt stopp ni gjorde. Slottet ser verkligen fint ut och utomhusmiljön var inte sämre den heller. Dessutom så kunde ni njuta av en god lunch tillsammans.

Önskar en fortsatt fin måndag!

1. Ett verkligt lyckat och gott stopp i vacker miljö. En fin kombination av allt.
      Tack, mycket att stå i dag och i morgon väntar Bohuslän i några dagar. Roligt det också.

9. Sannerligen en toppenresa med stopp på slott. Härligt Ditte!
    Vilka utrymmen, så vackra och harmoniska. Maten ser jättegod ut och bara att ge varje brudpar en egen ros i trädgården är en mycket fin gest. Tack för trevligt inlägg!

1. Det var första gången jag besökte Gränsö men absolut inte den sista. Läget här vid vattnet tilltalar ju mig. Väldigt vackra omgivningar så stoppet här blev lyckat. Att maten sedan var riktigt god blev ännu mer plus i kanten-
      Nu väntar ny resa i morgon. Till Bohuslän-

10. Så många pärlor som det finns! Och du gör fin reklam!
    Slottet verkar väldigt trevligt, en oas.
    Hoppas du har en glad måndag och så får du ha lycka till med morgondagens resa! Det blir variation.

1. Sverige är verkligen fantastiskt i mångt och mycket. Och just den resebyrå jag jobbar för har en förmåga att hitta dessa pärlor.
      En paus eller ett besök vid och runt Gränsö slott rekommenderas.
      En välfylld måndag är det och mycket som ska ordnas med innan avresan till Bohuslän i morgon.
      Passerar då även Kinekulle med ett stopp och sedan vidare genom Lidköping. Blir en bra dag det också.
      Stor kram och trevlig måndag.

11. Det gör mig alltid så glad när jag ser att van bevarat de gamla slotten och ”byggt om” dom till hotell, restauranger, caféer och spa-anläggningar. Å det verkar inte finnas för många sådana fina anläggningar. Än en gång är det så himla kul att de överlevt pandemin.
    Inredningen i Gränsö slott är klassisk, stilren och väldigt stämningsfull.

1. Jag blir också glad när dessa gamla miljöer är bevarade. Här på Gränsö hade jag inte varit tidigare så det var premiär. Men jag återkommer gärna. Fantastiskt att d överlevt pandemin och kan fortsätta att driva verksamheten. Så fin miljö och ett gott och väldigt trevligt besök-

1. Tack! Väldigt roligt att se mer av Sverige. På Gränsö hade jag inte varit tidigare så det blev en positiv upplevelse.
      I morgon bär det av till Bohuslän.
      kram

12. Ett vackert litet slott och så ser omgivningarna inbjudande ut.
    Måste kännas gott när resenärerna är nöjda med sin resa.
    Ha det gott!

1. Både slottet och omgivningarna på Gränsö är väldigt fina. För mig var det första besöket just här men jag kommer gärna tillbaka.
      Och visst känns det gott när resenärerna är nöjda.
      I morgon blir det Bohuslän.