Resor utomlands

Gran Canaria dag 2 – Vi går söderut längs havet

Gran Canaria dag 2. Söndag. Vad sägs om en promenad längs den blåa Atlanten? I lördags lämnade vi Stockholm, Arlanda för lite varmare trakter. Och även denna gång blev det Kanarieöarna.  En av den, Gran Canaria för det är ju fler öar här i  i Atlanten som hör just till Kanarieöarna. ; Teneriffa, Gran Canaria. Lanzarote, La Gomera. La Palma, Fuerteventura och El Hierro. Men också sex obebodda öar här hit. De bebodda har jag besökt under årens lopp och var och en har sin speciella karaktär.

Och redan för 50 år sedan besökte jag Gran Canaria för första gången och resorna hit och till de olika öarna har blivit många. För sol och värme så här vintertid är de ett gott alternativ, men för oss nu var det mest frågan om att hitta en resa i ”sista stund” . Och det gjorde vi. En vecka kunde vi också vara borta så Asien kändes inte aktuellt. Tyvärr.

Gran Canaria dag 2. Costa Mogan och Playa del Cura. Vårt hotell "Labranda" i bakgrunden. Gran Canaria dag 2. Strålande sol och +25 med lätt bris. Vi bor perfekt på Hotell Labranda, i bakgrunden.  Här har vi  obruten havsutsikt och 50 meter till Atlanten. Nästan lite störande att somna och vakna till Atlantens brus. Nej, då. Vi uppskattar det.

Gran Canaria dag 2

Vi bor på den sydvästra sidan av ön, i ett mindre område som heter Costa Mogan. Här har jag förr passerat men då var det inte alls utbyggt. Fanns inget alls. Stort är det inte nu heller men med tanke på öns popularitet och besökare som gärna söker sig hit så byggs det en hel del. Bergigt är det så visst klättrar hotell och boenden uppåt på bergsväggarna

En långpromenad längs havet lockade. Och vi gick både en hel del uppför och nerför och på stenar  ute i vattnet. Helt klart med vissa spänningsförhöjande moment vid en del passager,

Huvudstaden på ön. Las Palmas, ligger på den norra sidan  och flygplatsen på den östra sidan. Och för vår del bor vi på den sydvästra sidan, mellan Puerto Mogan och Playa Taurito. (Just där finns ingen bebyggelse alls. Inte annat än små fiskestugor)

Vårt hotell ligger närmast havet och i mitten bor vi på våning 2/5. Ett stort poolområde med olika avdelningar ligger framför hotellet.

Här på bilden ser man verkligen hur både hotell och lägenheter (för privatbruk) klättrar uppför sluttningarna. Det finns gångväg och bilväg och det går också att för de som bor här uppe ta en hiss. Stranden här heter Playa del Cura, ”prästens strand”.

Nästa strand

Vi hade bestämt oss för att gå två stränder bort, via grannstranden  Playa Taurito och fortsätta till Playa Amadores. Tur och retur en sträcka på ca. 7 km.

Gran Canaria dag 2 blev en dag med viss spänning vad gällde promenaden vid havet. Stigen upphörde och en fick klättra ut i vattnet via en klippa. Men det gick bra. Gran Canaria dag 2 blev en bra dag med viss spänning. På vår promenad  söderut så tog plötsligt strandpromenaden slut. Den bara upphörde. Så det gällde att med bra balans ta sig mellan stenen i havet och den del av bergväggen som finns till vänster.

Lite knepigt att balansera och ha telefonen i ena handen för lite filmning och kameran i den andra för bilder. Men det gick. Här har vi klättrar en bit upp.

Playa Taurito är stranden nära oss som dök upp på andra andra sidan klippan.

Ingen bebyggelse, inga solstolar till uthyrning, utan hit söker sig många inhemska. Ett par enkla och väldigt populära restauranger finns. Vi passerade vid lunchtid och det fanns inga bord lediga på flera timmar.

Här såg vi en del båtar som ankrat upp och viken och stranden är väl skyddad. Den här katamaranen såg vi hade en finsk flagga. Lite kul att se.

Gran Canaria dag 2. Playa Taurito, en överblick. Vi är här på väg mot Playa de Amadores. "De förälskades strand"Playa Taurito. Gran Canaria dag 2. En överblick. Vi är uppe på nästa höjd och ser söderut nästa strand;

Här är alltså en liten del av  Playa de Amadores, ”de förälskades strand, en konstgjord strand med alla faciliteter. .En strandremsa som är bred och som är drygt en km. Här. liksom på  många stränder finns det ramper och andra hjälpmedel om en är rörelsehindrad. Mer om stranden och omgivningarna finns här.

En del av ”Playa de Amadores”. Och även här klättrar hotellen upp efter bergväggarna.

Ett ”pitstop” med tapas blev det här innan vi tog samma väg tillbaka till vår by och strand.

Över stock och sten

blev det även på tillbakavägen och vi gick längs med havet då också.  Gott om stenar och visst fanns också en och annan stock. Tvärs över viken ser vi åter vårt hotell. Nästa hemma. Men ett par moment innan ska klaras av.

Maken på väg. Vad gällersandaler eller flip-flop är de inte rätt skor här. Rakt fram ligger fortfarande stenen och klippan som  en ska förbi. Här får en hålla sig fast i bergväggen och balansera på stenar ute i vattnet.

Här balanserar jag med kamera och telefon.och det gick bra. Vi kom helskinnade förbi.

”Vår strand” – PLaya del Cura är riktigt trevlig. Men en får sanden på köpet.

28 svar på ”Gran Canaria dag 2 – Vi går söderut längs havet”

1. Ja, då hamnade ni ju på LillaSysters strand:-) När man har besökt området för 40-50 år sedan så kan man lätt konstatera att antalet hotell och bostäder ökat rejält. Inte helt olikt Benidorm, där det är byggstopp i centrala byn, men där också byggnaderna klättrar uppför. Har ofta frågat mig hur de kommer upp med allt material och alla byggkranar.
    Att ”strandpromenader” plötsligt tar slut – ja, Gran Canaria tillhör ju Spanien det också. Bra gjort med din onda rygg och höft att våga dig på att balansera på stock och sten. Tror inte om du hade gjort en liknande övning om du hade varit några meter uppe i luften;-)
    Fortsätt och njut av det härliga vädret. Du vill inte byta med grått och 6 minusgrader, jag lovar;-)

1. Ja, lite så. Hon har skickat lite tips och jag är tacksam för dessa. Var ju så länge sen jag var här. Och just som du skriver är 50 år länge sedan. Mycket har hänt. Men det hotell mamma och jag bodde på januari-dec ett par veckor 1973-75 fanns kvar. Nostalgi.
      Bra balans har jag men osäkert om benen bär- Men det gjorde dem. Vi var drygt 1.5 m upp i luften och just balansen har jag- Men högre höjd hade jag avstått.
      Strålande sol även idag. dag 3 och +25. Liknande väntar i morgon. Jag tackar och tar emot.
      Är generös och skickar lite till dig också

2. Häftigt härligt och utmanande at balansera kamera och telefon , bra jobbat 👍
    Väldigt vackert och skönt har ni det med njut och träning🤗
    Varm kram och god fortsättning på äventyret!

1. Det gick vägen, men med lite extra tankeförmåga för att balansera det hela. Vi har det bra och jag bpde vilar mig i form och tränar lite lagom- Både fysiskt och mentalt.
      Många tankar till dig-
      Varm kram

3. Oj, det blev en lite tuffare promenad bland alla stenar, tur att ni tog er varsamt fram! Så det är ganska nära Amadores stranden, ser strandpromenadens början eller slut mot Puerto Rico där i bilden på Amadores stranden, nu fick jag veta vad den betyder också, liksom Playa del Cura!
    Njut av livet på Gran Canaria!
    Varm Kram

1. Ja, viss utmaning blev det men jag har bra balans och det var viss spänning i att klara det.
      Vi bor mellan Puerto Rico och Puerto Mogan. Och så roligt idag när vi var i PR att jag såg hotellet, ”Balcon” mitt emot Beach Club i P.R- där mamma och jag bodde i dec och jan ett par veckor 1973-75.
      Strålande väder och +25. Så skönt.
      Varm kram

4. Vilken härlig, lite spännande promenad ni fick! På Teneriffa är ju i princip alla stränder svart lavarnas, men idag såg vi en norr om Santa Cruz, Las Teristas, som var gjord med vitaste Saharasand. Jag avstår gärna sandstränder, fick nog av dem när mina döttrar var små och sandstrand gällde. Vi hade sand överallt, på mackorna, i kläderna o s v.
    Det ser ut som om ert hotell har ett perfekt läge. Ha det så gott. Nu ska vi packa ihop vårt bagage för i morgon förmiddag när det hemåt….

1. En fin runda med spänningsförhöjande moment. Och med havet helt nära. Stränder numer går bort, nästan alltid. Kännde rigen mig i det du skriver. Men att strosa längs en sandstrand i Asien men fötterna i hav som är +25 , månsken och stilla. Ja, tack.
      Vi är supernöjda med hotell och omgivningar men Teneriffa är ju så mycket grönare. Skulle jag välja så blev det nog ändå just Teneriffa och det hotell vi bodde på i december.
      Här gillar jag att somna och vakna till Atlantens vågor. Rogivande. Önskar er nu en fin resa hem

5. Vilken härlig och fin promenadväg även om jag förstår att den bjöd på en del strapatser. Att gå på stenar är inte det enklaste så jag förstår att bra skor är en nödvändighet. Området ser fint och trevligt ut tycker jag. Skulle gärna ta en tur till sol och värme känner jag…

Kram och ha det fortsatt gott!

1. Så fint att gå längs havet, men visst blev det en del spänningsförhöjande moment. Men vi kom igenom.
      Vi har det fortsatt fint och sol och värme med +25 i skuggan.
      Jag var här i trakterna mellan 1973 och 75 och mycket är sig likt. Men mycket har också tillkommit vad gäller hotell- Passerade idag det hotell jag bodde på 73-75, ett par veckor i dec-januari och det fanns kvar. Nostalgi. Var där med min mamma.
      Vi njuter på och jag samlar all kraft jag kan.
      Kram och trevlig kväll.

1. Lite spänning var det men skönt att slippa gå runt. Jag har bra balanssinne och det underlättar-
      Vi har ett toppenfint poolområde och bpde hör och ser Atlanten och en härlig pool- Och att gå ner och bada i havet blir det nog i morgon-
      Tack! Vi har det så bra. Så skönt att slå sig ner till frukost och middag på hotellets restaurang. Och riktigt bra mat och dryck dessutom.

6. Du är modig du som vågar filma/ta kort när du är på hala stenar och balanserar.
    Amadores är en favorit och jag går ju på strandpromenaden dit från Puerto Rico, att ni inte fortsatte 1200m till så kunde ni ju tagit bussen tillbaka.

1. Jag tog en chans. Brukar ha bra balanssinne och på Instagram blev filmen riktigt bra där jag tog mig fram. Nästa gång ska vi gå hela vägen till P.R. Idag åkte vi buss dit, tog båten till Puerto Mogan och var uppe på utsiktsplatsen. Har kvar besöket på ditt kaffeställe och det blir senare i veckan- Ohc då går vi hela vägen till P.R. Men det får då bli buss hem.
      Såg idag i P.R. det hotell där jag bodde 1973, 74 och 75. Nostalgi.
      Har fina dagar med fint väder.

1. Verkligen! Och här är det ju ofta denna typ av väder.Sitter nu ute i sena kvällen och hör Atlantens vågor . Njutbart. Och det är fortfarande +22 när klockan är 22 svensk tid.Lycka! En härlig promenad blev det och jag gillar att vara i rörelse.

7. Oj, ser att man byggt mycket sen vi var där. Undrar om den trevliga krogen som låg en bit bort österut är kvar? De hade bra käk. Låg inte vid vattnet. Borde minnas namnet men gör det förstås inte, trots att vi var stammisar.

1. Jadå! Verkligen! Vet att många restauranger här finns kvar. Har besökt ett par där vi var i slutet av 80-talet och mitten av 90-talet- Såg idag det hotell i Puerto Rico där jag bodde med min mamma ett par veckor i dec-jan 1973-75. Då fanns tre hotell där
      Kanske kommer du på namnet…

8. Fina bilder Ditte, en tröst för oss som befinner oss i fosterlandets kalla klimat.
    Har bara varit där två gånger men snart så, kanske nästa utlandsresa till årets vinter här hemma så kan jag tänka mig en resa dit igen. 🙂

Ha det underbart Ditte och njuuuut. 🙂

1. Tack! Och jag delar gärna med mig av både sol och värme. För även idag, dag fyra är det fint med sol och +26.
      Ett bra resmål om en inte vill resa så långt och inte minst så här års.
      Vi tar vara på dagarna
      Ha det bra du också.

9. Så härligt med lite värmen och så varmt ni har det min syster dotter är på Nerja nu och där var det bara 15 grader varmt men varmt o skönt i min värld som staplar på isgator med blask 😅ser bahia feliz på din karta och där har vi varit ngr ggr när minsta barnen var mindre ,så trevligt ni har det och var rädda om er på promenaderna det ser vågat ut där vid klipporna o stenarna .kram

1. Verkligen och vi har haft tur dessa dagar. Fastlandet har ju ett lite annat klimat så här års. men Nerja har ju ett mikroklimat, liksom Torrevieja, så det brukar vara helt ok. Men januari och frebrari är ju månader dör en där inte direkt sitter ute tull sent på kvällen- Vi had e+22 i går kväll, Riktigt behagligt.
      Vi är väldigt nöjda med boendet och här är det lätt att ta sig runt inte minst med buss.
      Lite strapatsrikt här vi stenarna men det gick vägen.

10. Oh, jag som gillar det lite karga istället för det alldeles frodiga tycker ju om detta landskap, Bördiga områden kanske också finns med mera grönska om man så önskar.
    Va kul att ni är på samma ö där Lillasyster så gärna bor några veckor varje år! Och visst såg det knaggligt och jobbigt ut att gå. Ni får hålla varandra i handen och strunta i kamerorna när det är som värst!

1. Jag gillar också detta landskap och visst bjuder öns inland på betydligt mer grönska och frodighet kusterna.
      Vi har det bra och jag tränar mig för att vara ”fit for fight” när det är dags för operation. Om en nu kan det. Men att vara i god form lär hjälpa. Och här är det ju extra trevligt att leta efter den. Och kanske delvis hitta den
      Att hålla i varandra här had edragit båda i fördärvet.

1. Japp! Och det blev så bra. Njuter av sol, +26 och härliga vandringar. Lite utmaningar blir det men också roligt med dessa.

11. Det ser ut som ni har hamnat på ett hotell med bra läge vid havet. Att sedan gå på sådana stenar är inget roligt, man får passa sig var fötterna sätts ner. Fast en fin promenad fick ni.

1. Vi bor så bra med 50 m till Atlanten och somnar och vaknar till vågornas brus. Njutbart. Men just sträckan här mellan stanarna där får en se upp. Det går också bra att ta vägen men det var inte lika roligt. Och en fin promenad fick vi.