Trevligheter Utflykter

Genom skärgården – Från Kapellskär i norr och tillbaka till Stockholm

Väldigt nöjda lämnade vi i torsdags fyrplatsen Söderarm i Stockholms norra ytterskärgård.Och visst var vi många upplevelser och minnen rikare. Den snabbgående båten från “Roslagsevent” tog oss tillbaka till Kapellskär och ångbåtsbryggan där. Vi hade en tanke på att ta Waxholmsbåten genom skärgården tillbaka till Stockholm. Så blev det också och när nu det fina vädret höll i sig så fanns det inga tvivel. Sjögull kom och  vi slog oss ner i lä på över däck och där kom vi att sitta hela resan.

Kapellskär och ångbåtsbryggan. Här kommer Sjögull, som ska ta oss genom skärgården tillbaka till StockholmKapellskär och ångbåtsbryggan. Här kommer “Sjögull” som ska ta oss genom skärgården tillbaka till Stockholm. En resa från ytterskärgården, via mellanskärgården, innerskärgården och till Stockholm

Från Söderarm valde vi att från Kapellskär i Roslagen ta en “Waxholmsbåt” tillbaka till Stockholm.   Start vid Kapellskär, märkt med blått och 3 1/2 h senare var vi tillbaka i Stockholm. Här på kartan finns även en liten del av Åland med.(På utresan tog vi buss från Stockholm, via Norrtälje och till Kapellskär, så trevligt med variation. )

Genom skärgården

eller snarare skärgårdarna runt Stockholm har vi både med egen båt och med hjälp av Waxholmsbolagets båtar tagit oss runt. Några turer med båt från Stockholm till Vaxholm brukar det bli varje år.  (Men vill man hellre ta en buss går det bra. Bussarna utgår från Tekniska högskolan i Stockholm, SL-kort gäller och det. För Waxholmsbolagets båtar finns info om priser och annat här.

Mer om sträckan mellan Vaxholm och Söderarm finns här i länken till vänster om du vill läsa om det och se fler bilder.

Så är vi  då på väg.

Vi har lämnat Kapellskär och är fortfarande kvar ett tag i ytterskärgården. Och motljus råder

Roslagen. På resan genom skärgården har vi här kommit in i den mer grönskande mellersta delen. vi här mellan Vi har nu på resan genom skärgården lämnat ytterskärgården och kommit in i den mindre karga mellanskärgården.

Roslagen. Här möter vi Cinderella, Vikinglinjens fartyg, som också är på väg genom skärgården denna kväll. Här möter vi Cinderella, Vikinglinjens fartyg, som också är på väg genom skärgården. Och denna kväll är hon på väg över hon till Åland.

Plötsligt drar molnen ihop sig och vi ser att det regnar på fastlandet. Men inte en droppe faller på oss.

Runt om oss blir det allt grönare, både på fastlandet och på öarna.

Norr om Vaxholm. På resan genom skärgården är vi nu i innerskärgården där grönskan blir mer och mer påtaglig. På resan genom skärgården har vi nu nått innerskärgården och närmar oss Vaxholm.

På Resarö, nordväst om Vaxholm, siktade jag in mig på några alternativa sommarhus.  Kanske kan detta vara något? Inte alls dumt med ett par egna bryggor och ett lusthus med västerläge.

Troligen är det inte detta till salu och inte heller  i min prisklass. (Själva bostadshuset kom visst inte med på bild.

På Resarö fastnade jag även för dessa hus. Absolut ett sjönära läge.

Resarö. Visst njuter vi av resan genom skärgården och fint sällskap har vi fortfarande av solen. Visst njuter vi av hemresan genom skärgården och solen är med oss ett tag till.

Snart tillbaka i Stockholm

Vaxholm nästa. Och fästningen badar i kvällssolen. Nu är det ca. en timme kvar av resan.

Waxholms hotell och ångbåtsbryggan.Bryggan här är lite av en omstigningsstation, en knutpunkt för skärgårdstrafiken.

Till sist, innan Stockholm, ett stopp på Lidingö och vid Gåshaga brygga. Spännande himmel men något regn fick vi inte.

22 svar på ”Genom skärgården – Från Kapellskär i norr och tillbaka till Stockholm”

1. Vilken härlig hemresa ni fick så ett bra val av färdmedel. Nog skulle man kunna tänka sig ett havsnära boende där men jag kan tänka mig att prisbilden är minst sagt hög.

Kram och ha en bra start på veckan!

1. Valet att ta båten hem till Stockholm var enkelt och det blev en härlig tur men solen som sällskap. Prisbilden är extremt hög så den får man nog tänka bort. Men drömma lite kan man alltid.
      Önskar dig också en bra start på veckan.

1. Perfekt att ta båten in till stan och passera genom skärgården. Och fint väder hade vi ju också-
      Visst hoppas vi att vädret snart återgår till sol och lagom värme.
      Mycket regn här idag mellan varven.
      Trevlig kväll.

2. Vilken tur eller om det var skicklighet att ni slapp regnet så att du kunde ta dessa underbara och stämningsfulla bilderna. Man hinner mycket på en dag, det har du verkligen visat. Kul att ni liksom gjorde en “loop” så att det var många olika turer som ni kunde uppleva. Bra gjort!

1. Tack, vi hade nog tur. Och här ute i skärgården brukar regnet ganska ofta hålla sig borta. Men vi såg ju när vi kom närmare fastlandet att det regnade på sina ställen.
      Visst hinner man mycket på en dag och vi ju borta i i 12 h och kom hem med många nya upplevelser. Berikande. Jag är ju rutinerad från resejobbet att få ihop programmet och det brukar fungera bar. Har tränat en hel del….

1. Resan hem till Stockholm var så fin. Älskar Stockholms skärgård. Så roligt att se alla hus och bryggor vid vattnet och de flesta har ju gått i arv och sedan byggts på, om och ut.
      Men visst måste man få drömma.

3. Ni hade en fantastisk dag med ett ljuvligt väder, så fina bilder!
    Tyvärr var vädret till havs inte lika njutbart idag, vilken skillnad det kan vara!
    Ha det gott!

1. Tack! Ja, även hemresan med båten till Stockholm blev lyckad. Förstår att vödret idag inte var någon hit. Och inte ens till havs.
      Ha det fint du också.

4. Denna sommar har väl varit perfekt för folk som har båt och lust till skärgård! Önskar att jag hade varit ute på vattnet oftare, men får trösta mig med att jag varit i det.

1. Ja, att ha varit i vattnet räknas ju också. För egen del har just det bara blivit ett par gånger. Men nu kom du ju med ut på vattnet här i bloggen. Vi är så glada över att vi i år kom “till skott” med att ta oss till Söderarm. Och båtresan hem var ren bonus.

5. Tack för en resa genom vår vackra skärgård! Och vilken tur ni hade med vädret. Hos oss har det regnat en hel del i riktigt kraftiga skurar. Ute på ön Söderarm såg det väldigt fint ut. Roligt att ni reser runt så mycket. Ha det gott!

1. En riktigt fin heldag fick vi och vädret gjorde ju sitt till. Jätteroligt att du var med.
      Hav och skärgårdar tycker vi om och så roligt att resan hit ut till Söderarm blev av. Vi har i flera år pratat om att åka hit. Men nu så.
      Ha det gott du också.

1. Stockholms skärgård är ju en favorit och nu blev det ju en heldag och kväll här ute. Tur med vädret hade vi ju.
      Önskar dig också en fin tisdag.

1. En riktigt fin resa genom skärgården blev det och tur med vädret hade vi också-
      En lyckad dag.

6. Tack för båtturen! Minns när man satt och åkte buss till Kapellskär för att ta billigaste färjan över till Finland och vice versa. I Finland hamnade man då i Nådendal och så var det samma visa, buss till Hfors. Men det gick ju bra förstås, båtarna saknade stabilisatorer så man fick hålla i sin grogg på bordet annars seglade den iväg när det blåste. Och dottern hon åkte från huvudändan ner till fotändan i hytten när båten krängde. Haha, vilken associationer jag får ….av gamla goda tider. Men båtarna är definitivt bättre nu!
    Kram från pörtet

1. Förstår att du minns dessa resor. Vi har gjort många till Åland. Maken är ju därifrån. Men att sedan via Nådendal ta dig H-fors var ju en bit.
      Ja, båtarna till Finland är betydligt bättre nu. Tur det! Men jag minns också dessa gamla varianter. Puh!!!!
      Nu fick vi en behaglig resa genom skärgården och jag njöt till fullo.

7. Verkligen en härlig båttur … och tur med vädret!
    Vi har åkt till Åland några gånger och visst är det vackert där genom skärgården!
    Ha en fin dag!

1. Vi hade tur med allt denna dag. Och när du åkt här över till och från Åland har du ju säkert passerat här och även Söderarm som ligger längst ut i havsbandet.
      Önskar dig också en bra dag.