Resor utomlands Spanien

Gårdagens resa – Till spanska Bilbao och vidare till Santander

Gårdagens resa förde oss från Stockholm/Arlanda till norra Spanien och staden Bilbao. (Ligger vid Biscayabukten/Atlanten.)  En stad som har mycket att erbjuda i form av de mesta med bl.a. kultur, matupplevelser och historia.  Men denna gång skulle vi inte stanna i Bilbao.  Den staden ska få en egen resa och då också ta sällskap  av den vackra och matberömda staden San Sebastian som ligger en bit österut. För vår del skulle vi vidare från Bilbao och första etappen var staden Santander.

Gårdagens resa startade med frukost på trevliga Clarion Hotell på Arlanda Gårdagens resa startade med frukost på trevliga Clarion hotell på Arlanda. Har vi en tidig avgång från Stockholm/Arlanda övernattar vi gärna där. Men nu reste vi strax före nio kändes det perfekt just med frukost här.

Gårdagens resa

var i sig planerad men några spänningsförhöjande moment brukar ändå tillkomma. Trist vore det ju om det inte var så. Norwegian (de enda som flyger direkt Stockholm -Bilbao från Arlanda) tog oss snabb fram och vi landade 30 minuter före utsatt tid, 12.30. Biljetter till flybussen in till stan köptes à 1.50 euro och redan 12.45 var vi på väg in till stan. En smidig resa 25 minuter och vi klev av på sista stoppet som var Bilbaos busstorg. (Tre olika stopp finns) Från början hade vi tänkt att ta ett tåg till Santander, en stad som ligger ca 8 mil västerut. Det är ett sorts pendeltåg som trafikerar sträckan och som bara går tre gånger om dagen. Så buss, som går var 30 minut, var ett bättre alternativ.

Gårdagens resa fortsatte med buss från Bilbao till SantanderGårdagens resa fortsatte från busstorget i Bilbao och till Santander.

Bussbiljett köper man inte på bussen och jag fick använda mina spanska kunskaper till att fråga i vilken riktining biljettkiosken fanns. Och någon kiosk i vanlig mening var det inte.  Inte var den heller så synlig från busstorget. Men ett I såg vi och gick ditåt.

Fler I fanns uppsatta och strax såg vi var bussbiljetterna kunde köpas.

Det var inköp i automat som gällde och det fanns personal på plats som gärna assisterade. Till det facila priset av 6 euro var fick vi bussplatser bokade till  Santanderavgången klockan 14 . Bara att slå sig ner i det halvsoliga vädret och vänta.

Busstorget i Bilbao. Här inväntade vi gårdagens resa till Santander. Busstorget i Bilbao. Här inväntade vi gårdagens resa till Santander.

Mellan Bilbao i  och Santander är det ca 8 mil och bussen hade ett par stopp under vägen.

Bussen körde under gårdagens resa

till största delen på vägar som går längs med Atlanten. Vi lämnade Bilbao som ligger i den spanska regionen Baskien  och ca 12 km in i landet och körde mot havet. Kontakt med havet och Biscayabukten har Bilbao via floden Nervion. Och det är anledningarna till att Bilbao också är en stor hamnstad.

Gårdagens resa från Bilbao till Santander tog oss genom ett vackert grönt landskap.  (Oskarp bild tagen genom bussfönstret)

Landskapet vi reste genom var påfallande grönt och stora nederbördsmängder och närheten till Atlanten bidrar förstås till detta. På ena sidan av bussfönstren hade vi Atlanten och på den andra sidan ett grönt jordbrukslandskap med böljande gröna kullar. Kändes inte alls som den del av Spanien, Costa Blanca, där vi oftast vistas.

Svårt med bra skärpa i farten och genom halvsmutsiga fönster. Men att det är grönt framgår.

Framme i Santander

Fån busstationen hade vi 10 minuters promenad till vårt lilla hotell. Och här i närheten ligger också RENFE, tågstationen för de storre tågen liksom stationen för FEVE tågen. (De mindre tågen som vi tänkt att åka med.)

Busstationen i Santander.

Vi promenerade till hotellet, checkade in och bestämde oss för att dels se mer av stan och dels för att utforska FEVE tåget som vi tänkt att använda oss av. Att det via internet var knepigt att få reda på något mer detaljerat visste jag. Men hoppades på att ett besök på turistbyrån och tågstationen  här i Santander skulle ge mer info.

Information

På nytt kom min spanska till användning.  Tyvärr hjälpte det föga för några tidtabeller i pappersformat fanns inte. Damen bakom disken föreslog att jag i stället skulle fotografera alla tidtabeller och stationer. Sagt och gjort.

En översikt över tåglinjerna och tiderna fanns att tillgå- Bra så! Och kameran jobbade på.

Vi hade velat ha en översikt över dessa mindre FEVE -tåg. Ja, inte bara i delen Cantabrien där vi är nu utan även i Asturien och Galicien, de  angränsande västra delarna längs Atlantkusten. Alltså en helhet. Men icke!

Här tar FEVE linjen västerut ”slut” vad gäller Cantabrien, den del där vi är nu. (Har hittat lite mer info via internet men med tonvikt på lite. )

Nu hade det börjat regna rejält och blåste tilltog. Men vi satsade på att få mer info. via turistbyrån- Fick vi det? Både ja och nej. Här rekommenderade man buss. Nåja!

Hem kom vi till hotellet helt genomblöta. Kläderna kunde vridas ur så vi var tacksamma över fungerande element och handduksvärmare.

Turistbyrån i Santander är inrymt i ett stor, gammal byggnad och förutom turistinfo finns butiker, barer och restauranger här .

Idag är det torsdag och det har ösregnat hela förmiddagen. Utsikterna för dagen var redan igår ”blöta och blåsiga”.så dagens tänkta dagsutflykt fick ställas in.  Planerat var en tur med det ”lilla tåget” plus buss till berget och nationalparken Pico de Europ. Men nu, mitt på dagen, har regnet för stunden upphört och lite blå himmel kan skönjas. Dags för att se oss omkring i Santander.

24 svar på ”Gårdagens resa – Till spanska Bilbao och vidare till Santander”

1. Ja, inte liknar landskapet det vid Costa Blanca. Inte så konstigt kanske med tanke på nederbörden. När jag ser Santander tänker jag konstigt nog alltid på den spanska banken, som troligen har sitt huvudkontor i staden.
    Tidtabeller i pappersformat är nog ett minne blott, och då Spanien ligger lite efter Sverige vad gäller internet, så antar jag att det inte finns pdf-filer heller på nätet.
    Men huvudsaken är ju att ni hittade ert hotell och att vädret verkar skärpa till sig. Tänkte på dig igår, när BBC visade bilder från översvämningar inte så långt ifrån Bilbao, mest på den franska sidan.

1. Jadå, banken Santander har huvudkontoret här i stan och vi har passerat det flera gånger. En vacker gammal byggnad är det. Tidtabellerna finns delvis via en app men den är väldigt plottrig och knepig att greppa. Men jag har fotat av dem. Och jag kan säga att det fullkomligt vräkte ner här igår. Såg på tv här om översvämningar nära Bilbao men även här flöt gatorna stundtals fram.

2. Ja, förstår att planerna ändrades. Är det kallt och ruggigt också?

Det där med översikt över tåg- och busslinjer verkar de inte ha fattat tjusningen med. Jag skulle vilja se på en karta hur en viss busstur går här lokalt men det har jag inte hittat. Via Google Maps kan man ju hitta stationer men jag vill ju se själva turen.

Ser fram emot mer om Santander! Jag tänker bara på bank när jag hör det namnet.

1. I går eftermiddag och kväll var det verkligt ruggigt med mycket regn och hård blåst. Och regnkläder eller jackor har vi inte med oss. Men hotellet hade elementen på så i morse var allt torrt igen. Nej, tydlighet vad gäller olika turer ligger inte för dem här. Kanske finns det kurser. Vi har idag tittat mer på Santander men mest i olika nyanser av grått. Och huvudkontoret för banken har vi passerat. Santander är en vacker stad med lika vackra omgivningar alldeles vid havet. Mer kommer efter hand.

3. Ja ibland blir det inte alls som man har tänkt sig när vädret spelar en spratt. Nu hoppas vi att ni får bättre väder och kan se er omkring.

1. Nej och det ligger lite spänningsförhöjande moment i det också. Men det ser ut att bli bättre i morgon. Så då hoppas vi…

1. Så härligt det ser ut, kul att kunna spanska också. Jag gick en spanska kurs en gång när vi skulle till Marocko. Regnet var ju ingen höjdare då, men resten 👍 kram och trevlig helg.

1. Det är roligt att testa något nytt och den här delen av Spanien är vi ganska obekanta med. Vi hoppas nu regnet håller sig borta. Kram och trevlig helg.😀

4. Men så trist med vädret och att den planerade utflykten inte blev av…..men man kan ju inte rå över vädret. Det verkar ha blivit en innehållsrik dag ändå på sätt och vis. Lycka till i fortsättningen, det blir säkert bra 🙂

1. Tack! Vädret rår en inte på. Och vi har fått tänka i andra banor. Men det ger ju en spänningsförhöjande effekt. Regnet försvann idag på em och nu hoppas vi på än bättre i morgon. En båttur fick det bli idag. Trevligt det också.
      Ha det fint du också.

5. Härligt spännande! och du tränar din svenska, bra där Ditte!
    Kram åt er båda och trevlig helg. Jag åker över till min familj på Setskog över helgen !

1. Jadå! De spänningsförhöjande momenten är närvarande nästan hela tiden. Men det är roligt det också-
      Vad trevligt med en tur till Setskog över helgen.Jag är med dig där i tankarna.
      Stor kram från oss.

6. Landskapet verkar helt annorlunda men så är det i många länder. Tänk bara på skillnaderna mellan södra och norra Sverige. Det var lite otur med vädret men jag hoppas att det skärper till sig så att ni slipper bli dyngsura varje dag.

Kram och god kväll!

1. Visst är landskapet här annorlunda och främst för att det är så grönt.Men Atlanten och regnet gör sitt till. idag blev det bätttre på eftermiddagen men vår tänkta tur fick ställas in. Inte roligt att ut och vandra i dimma och regn. Morgondagen ser mer lovande ut. Hoppas.
      Kram och trevlig kväll-

7. Nordvästra Spanien är ju inte alls som solkusten. Nu påminns jag om min pilgrimsvandring i Galicien. Mycket regn så gott som varje dag, tills vi närmade oss Santiago de Compostela. Då kom solen. Och detta var i mitten på oktober. Kanske är regnigt då?

Men ni har ju tiden för er. Lycka till och stor kram!

1. Nej, inte vare sig nordvästra eller nordöstra Spanien är som Solkusten eller Costa Blanca. Här är ju mycket grönare och med Atlanten utanför så blir det ju en del regn och det märks ju på all grönska. Inget brunbränt här inte.
      Fint att det i alla fall blev spl när du kom till Santiago de Compostela.
      Imorgon ska det bli fint väder så då kan bi ge oss ut längs havet med tåg och hoppas få se vackra vyer.
      Vi ska ju inte vara borta så länge, inte på resande fot, så nu vill vi ha uppehåll och helst sol.
      Stor kram.

8. Vilken spännande resa ni är ute på! Imponerad att du kan prata spanska! Kan de någon engelska på turistbyråerna, de borde de ju kunna?!
    Trist med regn, tur med element!
    Santander lät så bekant, och nu fick jag svaret :en bank!
    Det ser verkligen grönt och fint ut. Spännande fortsättning följer!
    HA det gott, Kram!

1. En del spänningsförhöjande moment finns. Nja, prata spanska är att ta i men jag kan klara en del vardagssituationer och göra mig förstådd där. Och på turistbyråerna kan de vanligtvis engelska.
      Regnet igår var trist och vi blev helt dyngsura. Men allt torkade under natten. Och tur att elementen var på.
      Jodå, Santander är en stor bank. Bra att du kom på det-
      Grönt är det överallt och tacka sjutton för det med regnandet.
      I morgon ska det bli bättre väder så då ska det bli en tågresa. Idag blev det på em en tur med båt. Att ta sig till bergstrakterna i regn idag var inte att tänka på. Så bara att tänka om.
      Jodå, fortsättning följer.

9. Hej, jag är så nöjd med att slippa tänka på allt det där lilla men viktiga under resandet, transportmedel, tidtabeller, biljetter…jag skulle nog hellre sitta på .ex ett tåg hela resan och bara sitta o njuta av utsikten tills jag kom nånstans där jag kliver av och ser mig omkring. Haha, jag har ju blivit så virrig, o inte kan jag andra språk heller än engelska o finska,
    Men trist med dåligt väder! Kanske inte det första man tänker på när det gäller Spanien. Hoppas morgondagen blir bättre

1. Jag kan förstå dig. Men jag tycker ju det är roligt att ordna med detta och så länge jag gör det så är det ju helt ok. Och med engelska och finska kommer du långt. Jag har många gånger i Asien talat svenska för det är ju ingen idé att tala engelska om ingen förstår det- Alltså har svenskan och händerna till hjälp fungerat bra.
      Nu har det i dagarna regnat en del i olika delar av Spanien och här i norr vid Atlantkusten förstår jag att det regnar en hel del. Det är väldigt grönt mot andra delar av landet- Idag blev det på em en båttur för då hade regnet slutat. Men resan till bergstrakterna blev inställd. Trist men det är inget nöje om man inte ser något. I morgon blir det i alla fall tåg längs kusten. Är det i alla fall planerat.

1. Lite spänningsförhöjande blir det . Detta med tydlighet vad gäller transporter kunde man jobba mer på. Men vi tar det som det är. Och att kunna lite spanska underlättar. Idag testar vi tåget en bit västerut. Sol idag!!!😀Kram!

10. Härligt att följa med på er resa! Vi tar ju ibland vägen via Baskien när vi kör upp till Norden🚗 Hinner ni ner till oss på er resa? Vore så trevligt att träffas. Kram

1. Hej Iris! Vad roligt att du är med. Kan förstå att ni ibland tar denna vägen upp till Norden för landskapet är så fint. Nu ska vi inte vara på resande fot så länge utan reser härifrån till Torrevieja. Men kanske blir det en tur söderut under november. Vore så roligt att ses.