Utflykter

Fynd från en vind i Dalarna – Målningar av Marie Krøyer

Igår berättade jag om besöket i Villa Akleja i Vaxholm där konstexperten och konstsamlaren Claes Moser och hans fru Sanna bor. Här i villan bodde i drygt 20 å, i början av 1900-talet, konstnären JAG Acke med sin fru Eja och deras italienska adoptivson Fausto . Så visst blev det lyckat att just ”Acke -samlaren” Claes Moser  år 2014 kunde förvärva villan. Men på senare år har denna unika ”Ackesamling” har nu fått till kvinnligt tillskott. För i Villa Akleja finns nu också världens mest omfattande samling av ”Skagenmålaren” Marie Krøyer. För drygt 20 år sedan fann man ett fynd på en vind i Dalarna. Här fanns i i konvolut 60 av Marie Krøyers målningar.

Ett fynd

på en vind i Dalarna gjorde att ett 60-tal målningar av Marie Krøyer nu finns i Villa Akleja.  Hon tillhörde gruppen, ”Skagenmålarna” som kom att bli ett begrepp. Detta var skandinaviska målare som sökte sig till norra Jylland på 1870 – 1880 talet. Här på den smala landtungan mellan Skagerrak och Kattegatt var det ljuset, miljön, havet, stränderna och landskapet som fängslade dem.

Ofta målade är de två kvinnorna , väninnorna,som går längs havet i sina vita klänningar. Båda är konstnärer men står i skuggan av sina män. Marie Krøyer var gift med målaren Peder Severin Kröyer och det är han som målat . Och det är  väninnorna Marie Krøyer och Anna Ancher som går här och är inbegripna i förtroliga samtal-

Ett fynd på en vind i Dalarna gjorde att ett 60-tal målningar av Marie Kröyer nu finns på Villa Akleja. Här berättar Sanna Evers Moser om Marie Krøyer. Tavlan i handen, inget fynd från vinden i Dalarna,  känner nog många igen; Skagens Sönderstrand 1893, målad av Marie Kröyers make; Peder Severin Krøyer.

Målningar, ett fynd från en vind i Dalarna, finns på villa Akleja och är världens största samling av målningar av Marie Krøyer. Tänk att ett fynd på en vind i Dalarna innehöll ett konvolut med 60 målningar av just Marie Kröyer.Och här i detta rum finns de samlade.

Varför fanns Målningarna i Dalarna?

Jo, kärleken kom att föra Marie Krøyer till Tällberg. Hon levde i ett olyckligt äktenskap och fann kärleken, om än olycklig sådan, i den svenske kompositören Hugo Alfvén. Och med sig till Tällberg hade hon ett konvolut  av kartong och här låg de flesta av hennes målningar. Kvar i Danmark hade hon lämnat kvar ett fåtal. Ryktet om dessa målningar i konvolutet spred sig förstås. Det kom en film 2012 som Billie August regisserade; Balladen om Marie Krøyer”. En film som berättar om hennes liv. Hur hon lämnar sin manodepressive make, tar med sig deras dotter, reser till Marstrand och där träffar Hugo Alfvén.

Tavlorna har alla fått speciella ramar som ger en sorts enhetlighet och där målningen kommer fram

En enkel ros målad av Marie Krøyer fanns blad de fund man hittade i Tällberg. En enkel ros, ett annat  av de fynd, man hittade i Tällberg. Vacker just i det enkla. (Tycker jag)

Hit till Villa Akleja kommer jag gärna tillbaka. Visningar ordnas för grupper (minst 20 personer) och skulle man önska bo över här finns ”Bed and Breakfast”  i tillbyggnaden som sitter ihop med huvudbyggnaden.

Dags för lunch

Efter två timmar på Villa Akleja var det dags för oss att tacka och bege oss  till hamnen i Vaxholm och till Waxholms hotell. Lunch var beställd och efter lunch hade vi en stund på egen hand i Vaxholm innan vi tog vår abonnerade buss tillbaka till Stockholm. En resa på ca 45 minuter.

Waxholms hotell.

Österut från våra lunchbord såg vi Vaxholms kastell som kom till på 1500-talet. Kung Gustav Vasa lät bygga det och kastellet var då en viktig del av försvaret av både Sverige och Stockholm. Kastellet gjorde också att Vaxholm fick en stor strategisk betydelse.  Under 1600 och 1700-talet var kastellet mindre viktigt. Men när Finland blev ryskt på 1800-talet ökade på nytt den strategiska betydelsen för kastellet.

Kastellet innehåller idag bl.a.  museum, festvåning, restaurang, bed& breakfast. Här finns också ett par scener så kanske det i sommar åter blir olika evenemang. (Man kan lätt ta sig över till kastellet med en färja eller sightseeingbåt från Vaxholm)

Vaxholms kastell.

En del av dagens lunchutsikt söderut.

En lyckad tur blev det och dessutom hade vi tur med vädret.

34 svar på ”Fynd från en vind i Dalarna – Målningar av Marie Krøyer”

1. Jadå, nog känns motivet igen. Jag har sänt det i vykortsform till flera av mina vänner när jag var en längre tid i Sverige.
    Det känns väldigt fint att målningar/livsöden, blir tillvaratagna med sådan kärlek som paret Moser visar och det i villa Akleja. Bättre kan det inte bli. Jag ska tipsa min dotter om Akleja så hon kan fara dit och förlusta sig någon dag.
    Tack för Vaxholmstrippen Ditte!
    Varm kram!

1. Just ljuset på Skagen har ju inspirerat mycket. Har varit här ett par gånger och tar gärna en tur tillbaka.
      Tänkte också på detta att familjen Moser verkligen tagit till vara dessa skatter av både Acke och Marie Kröyer. Och vilken lycklig slump att hennes målningar fanns på en vind i Tällberg.
      Väldigt roligt att du var med.

1. Väldigt roligt nu att så många av Marie Krøyers målningar hamnat här i villa Akleja och att man kan se dem- Villa Akleja är ju ett privat museum och i Sverige är ju det inte så vanligt. Men ett gott och trevligt initiativ.
      Har besökt Skagen ett par gånger och tar gärna en tur dit igen.
      Kul att du också gillat det du sett.
      Kram och trevlig kväll

1. Vaxholm besöker vi några gånger varje år och inte minst sommar och tidig höst tar vi båten hit. Smidigt. Nu var det så roligt med besöket på Villa Akleja och roligt att Claes Moser nu äger samlingen av dessa Marie Krøyer målningar. Inte vanligt i Sverige med ett privat museum men väldigt roligt att det finns ett par. Villa Akleja är ju ett av dem.
      Vädret var helt ok så det blev en lyckad dag. Och en lunch på Waxholms hotell är alltid trevligt. Hör till traditionerna att vi privat äter där ett par gånger per sommar

1. En riktigt lyckad dag och på olika sätt. Brukar ju ta några vändor hit varje vår, sommar och tidig höst. Så det blir en repris. Och bekvämt att det är enkelt att ta sig hit.

2. Återigen – stort tack för all information om bland annat Marie Krøyer, som jag inte ens hade hört talas om. Skagenmålarna däremot hade jag ett litet hum om, men visste inte att 60 målningar hittades i Dalarna. Nu har dom i alla fall flyttat ”tillbaka” eller åtminstone åt rätt håll mot Skagen.
    Anrika Vaxholms hotell verkar ha överlevt pandemin, vilken troligen ”Kabyssen” också ha gjort. Bra där!

1. Vi fick oss mycket till ”livs” här på Villa Akleja. Väldigt roligt.
      Jag har varit på Skagen ett par gånger och just ljuset där och miljön hade jag med mig hem. Ja, en del annat också.
      Men detta att man hittat så många av Marie Krøyers målningar i Tällberg visst jag inte. Och visst är det roligt att Claes Moser förvärvat dem- Ett fin komplement till alla målningar av Acke.
      Vaxholms hotell var i full blom. Nästan fullsatt denna torsdag till lunch. Troligen har nog det mesta i Vaxholm gjort det, vilket är glädjande.

3. Verkligen tur med vädret. Och att göra fynd ät ju alltid roligt. Men det där fyndet var ju i en klass för sig. Tällberg har jag besökt, vi hyrde en stuga där för säkert 15 år sedan i samband med en cykeltävling. Fint ställe. Ha en bra kväll! Och du kommer säkert lyckas med din passionsblomma =) jag tror på dig!

1. Hela dagen blev lyckad och på olika sätt. Vädret var också ganska sammrbetsvilligt.
      Visst var det otroligt fynd som gjordes här i Tällberg och roligt att Claes Moser utökade sin samling med dessa målningar av Marie Krøyer.
      Tällberg tycker jag om och brukar bo där när jag är på jobbresor till Dalhalla. Troligen blir det ett besök där i sommar- (Jobb)
      Jag hoppas också ”passionen” ska ta sig men nu ser den tveksam ut. Men jag är envis. Hoppas den också är det.

4. Minnen från besöket på Skagen och mötet med Skagenmålarna väller över mig. Ja, dt som fanns på Skagens museum, Anchers Hus, Drachmans hus och så Bröndum hotell där en god middag intogs med en snaps till såklart.
    Dessa målande kvinnor i skuggan av sina män och konsten som kommer ut just det kanske!
    Det speciella ljuset som Skagen bjuder gynnar målarna och deras gemenskap . Jo, det ljuset var speciellt, jag såg det!
    Vilket fynd där på vinden och vilken miljö, tavlorna med ramar så fina.
    I Arvika Värmland finns ju Rackstad kolonien där konstnärer höll till. Ljuset? Jodå, det finns också där, jag bodde där och såg det!
    Vi var ju på Rackstadmuséet tillsammans vi och såg deras målningar du minns december 2018.
    Så fick jag påfyll denna lördagseftermiddag också med påminnelser och nytt från konstens oändliga underbara värld!
    Tack Ditte! Varm kram!

1. Kände liknande här. Men utan en del tillbehör. Här blev det kaffe och god ”key lime paj” med jordgubbar. Men känslan fanns med från Skagen-
      Och dessa kvinnor som alltid fick vara kulisser. Likadant för många kvinnor i Sverige som var gifta med målare. Inte minst Carl Larssons fru Karin.
      Ljuset på Skagen är ju så speciellt. Vackert.
      Minns så väl vårt fina besök på Rackstadmuseet i Arvika och konstnärskolonin där. Givande besök.Verkligen-
      Visst blev det ett fantastiskt fynd här i huset i Tällberg. Och väldigt roligt att det nu är Claes Moser som förvärvat Marie Krøyers målningar. Ett bra komplement till JAG Acke.
      Så roligt att du var med mig här i tankarna.
      Varm kram

1. Verkligen i rätta händer att bevaras vidare och delas med betraktare och intresserade!!!

1. Väldigt roligt att det är så! I Sverige är det ju inte så vanligt med privata museer som det är i våra grannländer.
          Varm kram

5. Vilken härlig utflykt på din jobbresa till Vaxholm!
    Jag har varit med barnen till Vaxholm men det är närmare 40 år sedan. Fint där.
    Spännande tur!

1. En verkligt lyckad dag! Och en förmån att få och kunna jobba med detta.
      Vaxholm i sig besöker vi flera gånger per år men till Villa Akleja hade jag inte tidigare varit på denna fantastiska visning utan bara passerat.
      En del har hänt i Vaxholm under åren men du skulle nog känna igen dig.
      Varm kram

1. Visst var det! Tänk om man hittat dessa. Men nu är målningarna i ”rätta händer” och det känns bra.
      Ha det fint ni också.
      Är med!

6. Åh, så intressant! Vi har en akvarell av Anna Palm som en tid rörde sig i kretsen kring Skagenmålarna. Kröyer månade förresten av henne. Min mamma blev kontaktad för att sälja målningen men nu hänger den här. Vilket fynd att hitta alla målningarna! Vilket härligt arbetsrelaterat uppdrag.

Önskar en fin söndag!

1. Verkligen intressant att dessa målningar hittades och att de nu är väl bevarade här i Villa Akleja och att man här på detta privata museum kan se dem-
      Oj! En akvarell av Anna Palm! Så roligt! Väldig tur att din mamma inte sålde målningen utan att den numer finns hos dig.
      Hela dagen ble så lyckad och givande på alla sätt..

7. Gillar verkligen sådana där gamla befästningar, vi har ju några här i trakten också, historien får ett uppsving för en ”historienörd” som mig.
    Härlig dag för dig, helt underbart.

Ha en fin kväll Ditte.

1. Ni har ju ett antal befästningar i dina trakter. Och visst har de sin historia att berätta- Vad gäller historia så delar vi ju det intresset.
      Det blev en lyckad dag.
      Önskar dig en bra kväll och en bra start på veckan.

8. Som jag redan skrivit till dig, jag vill jättegärna till Villa Akleja! Vaxholm pratade min pappa ofta om, han låg på Kastellet under kriget, med mössan käckt på svaj … Jag åker gärna på utflykt dit, äter strömming och shoppar kanske lite!

1. Låter som en perfekt kombo med dina tankar angående en tur till Vaxholm och villa Akleja. Kanske samla ihop ett gäng och boka in en visning. Väldigt givande var det.
      Och fler turer till Vaxholm blir det för min del i sommar. Hör liksom till.

9. Vad spännande att besöka Dalarna och få se Marie Kreuers målningar. Fantastiskt att det trots allt finns de som värnat om att bevara konstverken så att vi kan få ta del av dem idag. Låter som en härlig dag!

Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram Christina

1. Målningarna har jag sett men de finns numer i Vaxholm, hos konstexperten Claes Moser (Var tidigare med i antikrundan) Men målningarna blev hittade i Tällberg och senare förvärvade han dem alla. Fantastiskt att Villa Akleja är både ett hem och ett privat konstmuseum i kombination.
      Det blev en så lyckat besök och en härlig dag-
      Önskar dig en bra start på veckan.

10. Såå intressant – tack för att vi får följa med! Känns bra att just Clas Moser och hans fru äger huset och alla dessa tavlor – förstår att det var härligt att få gå runt där.
    En perfekt dag!

1. Besöket blev så uppskattat och huset har nu verkligen hamnat i rätt ägo. Väldigt intressant med Marie Krøyers målningar som hittades här på vinden i Tällberg och att man nu kan ta del av dem här i familjen Mosers privata museum.
      En riktigt lyckad dag i Vaxholm. Och hit ska vi ta oss.
      kram

11. Vilket fynd! Vilken skatt ett 60 tal målningar!!
    Väninnorna längs havet är mycket vacker tavla. Intressant om hennes liv, få se om jag kan hitta filmen. Fina målningar och rosen var väldigt vackert målad . Vaxholm är vackert, vi brukar åka dit en dag varje sommar.
    Skönt att vädret var fint. och gillar utsikten ,-)
    Ha det gott KRAM Primrose ,-)

1. Här kan man prata om fynd! Väldigt roligt att få veta hur dessa målningar hamnade i Dalarna och sedan hur de hittade där. Fint att de nu är samlade hos Claes Moser och att man kan få se dem. I villa Akleja är det nu dels ett hem men också ett privat konstmuseum. En bra kombination.
      Vaxholm är så fint så dit tar jag ytterligare ett par vändor i sommar. Kul att ni också brukar göra det.
      Ha det fint du också.
      kram

12. Jag som inte begriper mig på konst utan bara följer mitt ögas lynne tyckte väl inte målningarna var så märkvärdiga…
    Då tyckte jag omgivningarna där runt Waxholm var mer spännande…

1. Tyvärr var nog inte mina bilder här av Marie Krøyers målningar de bästa- Men hon och de andra Skagenmålarna har ju förekommit mycket och vida omkring- Intressant var ju att målningarna hittades i Tällberg, på vinden hos Hugo Alfvén som hon var gift med . Nu finns dessa hos Claes Moser här i Vaxholm-
      Och visst är omgivningarna spännande-