Resor utomlands

Från Salzburg – Via St. Gilgen till Sankt Wolfgang

Jag har varit ett par dagar i Salzburg och det var dags för en utflykt i omgivningarna.  Från Salzburg körde vi  några mil  österut och det första stoppet för dagen var den fina gamla kurorten St. Gilgen. Och härifrån fortsatte vi med båt till byn Sankt Wolfgang som ligger i landskapet Salzkammergut. Egentligen är det ett kulturlandskap. Alltså ett landskap  som människor påverkat på olika sätt. Salzkammergut var från början känt för sina saltgruvor och namnet i sig betyder ”innehav av saltkammare.”Här var det kejsardömet som innehade saltkammaren

Från Salzburg körde vi några mil österut. Här blickar vi ner på sjön WolfgangseeFrån Salzburg körde vi några mil österut. Här nedanför ligger Wolfgangsee och det är dit vi ska för att ta en båt vidare till byn Sankt Wolfgang. .

Från Salzburg

körde vi först  på småvägar genom byar och omgavs  hela tiden av grönskande dalar och  höga berg.  Molnen låg tidigt på förmiddagen långt ner i dalgångarna och det var fascinerande att se hur de då och liksom gled uppåt och delade på sig.

Fotostopp strax ovanför byn St. Gilgen . Och sjön Wolgfangsee  i bakgrunden

Vi skulle till den gamla kurorten St. Gilgen som ligger i en dal men ändå 544 meter över havsytan. Byn ligger vackert vid sjön och omges av berg på dryga 1000 meter. Hit till St. Gilgen reste förr förr många österrikare hit för att ”kurera sig”. Och dessa kurorter blev en social sommarvistelse på några veckor.  Ungefär som man i Sverige, om man hade råd,  lämnade storstäderna och gav sig av till kurorter för att ”dricka brunn”.

Från St. Gilgen blev det en sjöresa till St. Wolfgang. En resa på 50 minuter som tog oss genom ett  vackert landskap. Jag hade hoppats på att kunna njuta av tystnaden här på skön. Men antalet turister från olika delar av världen var många så tyst var det inte. Mina hörlurar åkte på och jag lät vacker musik av Mozart strömma genom dem.

Båten gör olika stopp längs sjön så man kan kliva på och av där det passar. Olika kombinationsbiljetter finns att köpa. Mer info här.

Båten som ska ta oss från St. Gilgen till byn St. Wolfgang.

Vi lämnar St. Gilgen. FRån Salzburg kan man ta sig hit eller utforska områden med hjälp av Vi lämnar St. Gilgen. Från Salzburg finns också ”hop on/off bussar” som man kan ta för att besöka olika byar och sjöar i området.

Rogivande och vackert.

Ett av båtstoppen längs sjön är Ried- Falkenstein. En by med ca. 300 invånare. Men stort hotell och flera såm ”gasthaus” finns. Och en kyrka förstås. Österrike är ett katolskt land och nästan alla byar har en kyrka.

Framme i St. Wolfgang.

En lite större ort som utan turister har omkring 3000 invånare.  Att orten lockar turister har inte bara att göra med att den är trevlig i största allmänhet. Utan här finns värdshuset Vita hästen /Im Weissen Rössel och här utspelar sig handlingen till en operett, skriven på 1930-talet med samma namn.

Värdshuset är idag ett jättestort hotell och täcker ett par kvarter. Här är den gula delen.

Och i kvarteret bakom finns det en röd och en vit del av hotellet. Den vita delen är nu täckt av murgröna.

Här ett annat hotell i byn. Och även här pryder fantastiskt vackra blommor balkongerna

Vy från hotellet Vita hästen över Wolfgangsee och de vackra omgivningarna.

Måndag morgon

Regnet är åter på plats. En god hotellfrukost väntar och även idag blir det en utflykt. Över gränsen till Tyskland  och vi  gör bl.a. ett besök på Adolf Hitlers ”Örnnäste”.  Såg en dokumentär härifrån innan jag åkte så det ska bli så spännande. Visserligen finns i princip inget kvar. Men ett stort stycke historia är det. Mer om detta kommer på onsdag.

38 svar på ”Från Salzburg – Via St. Gilgen till Sankt Wolfgang”

1. Tack! Så bar att vi kan dela med oss. Jag njuter ju av alla dina vackra bilder som tar mig till fina platser. Idag var jag så högt upp man kunde komma här i området runt ”Örnnästet” Kravlade mig upp till dryga 2600 meter. Av Örnnästet finns bara hissen kvar och ett väntrum innan man åker upp. Allt annat är bombat. Det var ju i princip en hel stad här uppe och nere i bunkrarna. Märkligt…

1. Jag gillar ju Alperna även på vintern och har förr varit mycket i Österrike och åkt skidor. Men sommaren/tidig höst och säkert även senare, har helt klart sin tjusning.

1. Men så vackert det är där, har ju hört om att det skall vara det men du visar det i bilder 🙂 tack fina Ditte kram å fortsätt så

1. Och än vackrare är det förstås när solen skiner helt. En ljuvlig dag. Både Österrike och Schweiz är så vackra länder vad gäller naturen att det är som att ibland befinna sig i ett sagolandskap- Även Salzburg ädr vi bor är en fantastiskt vacker stad och så ren. Inte ett klotter, inga slängda papper eller fimpar. Så fint att strosa här i denna vackra miljö-
      Jätteroligt att du är med.

1. Tack! Ja, ”Örnnästet” blev ett mäktigt besök på flera sätt. Visserligen är allt bombar och borta men hissen upp (när man åkt buss upp i 7 km till 1800 meter) men hissen upp finns kvar och de byggdes samtidigt med ”Örnnästet”. Även ett väntrum finns kvar i ursprungsskick vid hissen.- Nej, ibland kommer annat emellan. Jag har sett Örnnästet tidigare, på avstånd, men nu var jag alltså här.
      Nej, vädret är som det är. Men idag på em har solen tittat fram. Bra så.

2. Ni ser ut att ha haft ett bra utflyktsväder ändå. Vi kom till Bad Ischl igår em och det har regnat hela tiden. Funderar på att åka in till St Wolfgang, vi har varit där tidigare så kanske vi kör direkt upp över passet till Zell am See.
    Hoppas ni får bra väder och kan se det vackra från toppen på örnnästet.
    Önskar dig trevliga dagar.

1. Jadå! Hyfsat! Vad roligt att ni kom till Bad Ischl igår em för då var vi också där.Och det regnade.Kaffe med bakverk på intog vi på det anrika konditori Zauner och innan dess var vi till ”Kejsarvillan”. Sankt Wolfgang kan man ju hoppa över men jag uppskattade verkligen sjöresan hit. Och visst är byn vacker men det drar också många turister. Vad trevligt med Zell am See. Har åkt mycket skidor där i mina dagar.
      Tyvärr var det regn och en del dimma uppe vid Örnnästet men det var mäktigt ändå. Jag tog mig allra högst upp och klättrade sista biten. Halt var det också. Idag på eftermiddagen var vi vid vackra Königsee och tog en båttur och det var förtrollande vackert. Lite sol trängde sig fram. Och nu i kväll är det hyfsat blått.
      Önskar dig också fina dagar. Ska givetvis in och läsa din blogg.

1. Det är det verkligen. Och visst passade Mozart perfekt här ute på sjön. Kanske passar jag också in. I varje fall tar jag till vara tiden och dagarna här.

3. Du är verkligen omgiven av vackra miljöer! Hur tjusigt som helst och bergen är ju underbara även i Alperna 🙂
    Örnnästet har jag sett några gånger, men bara från bussar på motorvägen på väg till/från skidorter 🙂

Ha det fortsatt gott och hoppas att vädret skärper till sig!

1. Verkligen! ”Örnnästet” har jag sett på håll tidigare men nu var vi där. Och jag klättrade till högsta tillåtna punkt på över 2600 meter. Ja, vi åkte ju buss och hiss upp till dryga 2000 meter förstås. Mäktigt att ha varit på plats. Men å andra sidan är allt bombat och borta. Utom hissen och ”väntrummet.
      Uppe på Örnnästet regnade det och fanns lite snö men idag på eftermiddagen tittade solen fram Så hoppas den gör det i morgon också-
      Har det så bra och antar att ni också har det.

1. Absolut njutbart! Och med lurarna i så kunde jag bara titta på det vackra och ha Mozart i öronen. Men folk pratade just för att det tyckte det var så vackert och var tvungna att upprepar detta många gånger. Nej,många har inte förstått vitsen med att bara titta.

4. Så synd att vädrets makter inte är på det allra bästa humöret, men Österrike är trots det otroligt vackert! Det är mäktigt att vara mellan alla alptoppar!
    Ha det bäst!

1. Vädret har varierat och idag på eftermiddagen kom solen fram. Men när vi var i ”Örnnästet” och på 2600 meters höjd var det regn och kallt. Men mäktigt att ha varit här även om allt är borta . Och visst är Österrike vackert.Salzburg som stad likaså-
      Och jag har det allra bäst.

5. Fantastiskt att kunna göra strandhugg på det viset…underbart.
    Jag får en känsla av Sällskapsresan på flera av bilderna där….uppskattas här 😉

Fantastisk resa….tack för detta…det var fint.

1. Sällskapsresan är en favorit som jag skrattat och fortfarande skrattar gott åt. Strandhuggen var fina och dessa byar är verkligen charmiga på alla sätt.
      Resan i sig är verkligen bra och på onsdag kommer ett inlägg om Hitlers ”Örnnäste” som jag besökt idag.
      Kul att du är med på resan.

1. Tack! Ja,det är verkligen vackra och grönskande omgivningar och mycket att se och uppleva. Men så skönt att bo på ett ställe och inte flytta runt. Perfekt med dagsturer. Men i morgon ska jag vara i Salzburg.

6. Otroligt fina bilder som verkligen visar Salzkammergut i ett nötskal, så typiskt för alplandet. Miljön påminner mycket om Bayern och vissa delar av Schweiz. Just balkongdekorationerna är ju så otroligt fina och så typiska för dessa länder. Det är verkligen stor skillnad mellan Salzburg med omnejd sommartid jämfört med vintertid. Så vackert under sommaren alltså.
    Synd med vädret bara. Här var det ”bara” grått, men 18 grader. Men det hade ju ”regnat av sig” hela kvällen igår och natten;-)

1. Tack! Jag gillar verkligen naturen här men all grönska, de klara sjöarna och alptoppar och djupa dalar. Idag har vi varit i Bayeern och det ser likadant ut där. Precis som jag kom ihåg det. Även Schweiz har ju mycket av denna natur.
      Idag var vi upp till Hitlers ”Örnnäste” och jag kravlade mig upp till 2600 meter i ösregn.Halt var det men fantastiskt och skrämmande att stå här och tänka på allt hemskt som hände. Nu är allt bombat och bara hissen och väntrummet för besökare finns kvar. Regn var det när vi var här uppe men på eftermiddagen kom i alla fall solen stundtals fram. Bra så. Ä rnu hoppfull vädermässigt inför morgondagen.

7. ”Im weisses Rössl am Wolfgangsee …” Så härliga sånger från ”Vita Hästen”.

När jag var i S-burg med pojkarna, tog vi en buss till en saltgruva, där vi fick
    sätta på oss läderskjorta och åka rutchbana djupt,djupt ner. Det fanns även en
    sjö därnere. (Salzwelten – Hallstatt ???) Riktigt äventyr för oss.

Blomster på husen – överallt! Så vackert!

1. Jadå, den sjöng vi. Minns både operetten och Max Hansen.Vi hade en jättefin dag här vid Wolfgansee och jag älskar all grönska, alptoppar och de vackra blommorna och klara sjöarna.
      Har idag passerat Hallstadt, på vägen till Hitlers ”Örnnäste” och vet att gruvan finns där. Vet dock inte om man idag får gå ner i den idag.Idag var jag upp till Hitlers ”Örnnäste”. Skrämmande trots att inget finns kvar längre. Jo, den gamla hissen. En fascinerande omgivning och på över 2000 meters höjd. Berättar om detta på onsdag. Och med bilder till.

8. Vilken härlig tur! Dina bilder ger mig mycket musik i minnet och jag har varit runt omkring om än dock aldrig i just Salzburg och dessa ställen som du varit på.
    Trist när folk babblar på så mycket så det blir störande. Bra att koppla upp sig till egen stillsam musik.
    Ska bli intressant att se från Örnnästet. Har bara sett på håll och just nu har jag läst flera böcker från hitlertiden och håller på med en ny om densamma.
    Ha det så fint och hoppas på soligt väder. Stor kram!

1. Det blev en väldigt fin dag på alla sätt. Visserligen kom regnet på eftermiddagen men då satt vi på ett av Österrikes äldsta konditorier, Zauner, i Bad Ishl och njöt av goda bakverk och en fantastisk miljö. Salzburg är en fantastisk stad och några gånger tidigare har jag varit här men då bara över dagen eller en övernattning.Det finns ju många vackra platser både här och i Schweiz och södra Tyskland. Och alplandskapet med all grönska är jag så förtjust i. ”Örnnästet” har jag bara sett på håll men allt är ju bombat och förstört så det är egentligen bara platsen, hissen upp och ett bunkerliknande väntrum för gäster kvar. Men det var oerhört intressant att ha varit här.
      Solen lyste med sin frånvaro när jag var här uppe men den kom fram på eftermiddagen. Skönt så.

9. Pittoreskt var ordet! Framför allt utsikten men också de vackra blommorna på balkongerna. Synd att det är regn, men ni har säkert utrustat er med kläder för alla väder och låter inte regnet hindra er! Kram

1. Här känns det som att lugnet råder och att man är förflyttad till en annan tid.Man har ju inte bråttom. Blommor och trädgårdar får ta tid de är liksom en hobby som ger glädje. Jag har en regnponcho och den fungerar bra. Jag ser ut som ”Rödluvan” i den. Men det får jag ta. En Rödluva i ”vintage” stil.
      Idag regnade det på förmiddagen men på eftermiddagen klarnade det upp och allt blev så mycket vackrare då.

10. Vilka bilder! Det ser verkligen helt fantastiskt ut. Å så Örnnästet, jösses så spännande, synd att det inte finns mycket kvar av det, men ser ändå fram emot att se lite bilder. Ha det fortsatt bra!

1. Tack! Ja, det är rogivande med den här miljön. Idag blev det ”Örnnästet” i regn. Och det blåste också var kallt här uppe på över 2000 meters höjd.INget finns egentligen kvar av Örnnästet. Det bombades och förstördes. Men platsen finns ju. Inlägg med bilder kommer på onsdag.
      Ha det bra du också.

11. Så härligt att få uppleva Salzburg via dina bilder igen. Där var jag mycket för många, många år sedan och har alltid längtat tillbaka!

1. Jag förstår att du kan längta tillbaka hit och delar gärna med mig. Salzburg är en väldigt fin stad och omgivningarna likaså. Jag har också varit här förr men mest då över en dag på vintern.Nu är Kul att nu komma hit. Tänkte på dig häromdagen när vi fick en gigantisk wienerschnizel. Vet ju att du gillar dessa.

12. Såå roligt att få se igen! Härliga bilder! Vi åkte också över sjön och besökte den fina lilla staden Sankt Wolfgang – känner faktiskt igen mig fastän det är 20 år sedan! Vi var aldrig till Örnnästet men vi besökte spännande saltgruvor 🙂
    Ha det fortsatt gott och njut av din resa!

1. Jätteroligt att du känner igen dig. Jag tror att det mesta fortfarande här är sig likt. Saltgruvorna blev det inte men väl Örnnästet.
      Jag har det så bra och idag skiner också solen.

13. Wow, vackra St Wolfgang, så fin by.
    På värdshuset Vita hästen har jag suttit flera gånger på terrassen och ätit bakelse och tittat ut över sjön.
    Hela Salzkammergut är så naturskönt.
    Tack för att du ger mig så fina minnen!

1. Visst är det en fin by! Jätteroligt att du har fina minnen härifrån och att jag kan få dig att minnas dem. Jag har varit här men det var för säkert 35 år sedan. Nu drack jag en öl på balkongen för vi skulle gå på konditori i Bad Ischl- Visst är hela Salzkammergut vackert.