Foto Spanien Torrevieja

Förflyttning

Det är söndag och Torrevieja bjuder på  sol, rejäl blåst och en termometer som visar på + 20.  Satt ute och åt en sen frukost och och i lä var det verkligt behagligt vårväder. Söndag innebär också skyltsöndag här på bloggen och hos många andra.  Det är bloggvännen BP som förvaltar temat och hos BP går det att få tillgång till många olika skyltningar från bloggvärlden, förutom hennes egna som alltid har en eller flera ”knorrar”.

Mitt skylttema för dagen blir förflyttning.

Skymningen sänker sig och himlen fägas i orange . Vi promenerar hemåt  efter vår heldagstur till Murcia. Habaneras shoppingcenter och andra butiksskyltar blandas med bilarnas skyltar och visst känns det upplysande.

I Murcia finns det gott om hyrcyklar och med vissa instruktioner. Efter ett tag lyckades jag klura hur hur man skulle göra. Får testa det praktiskt nästa gång vi kommer dit. För att cykla gör vi gärna, både smidigt och trevligt.

I Murcia tog vi en spårvagn ut till IKEA, väldigt smidigt, en resa på 13 minuter. Men man måste ha biljett och här köps biljetten innan man går på spårvagnen. DEn huvudsakliga infon är på spanska , men med ett liten engelsk fras längst ner. Man ska komma ihåg att ta sina växelpengar och biljetten. I övrigt förutsätts man förstå hur biljettköpet går till och det gjorde vi. Känns ändå som att mina spanskstudier i liten skala är till hjälp.

Smidigt biljettköp underlättar turen med spårvagn.

Fräch spårvagn med några instruktionsskyltar kan underlätta åkandet.

I Torrevieja såg vi under veckan en hel del segeljollar/optimistjollar eftersom det var stora internationella tävlingar. Tyvärr fick jag inte chansen att prova segling just här och just då, men jag hade gärna gjort det. Att segla är ett bra sätt att ta sig fram. Dessutom  väldigt roligt och alltid omväxlande. Och optimist är jag oftast.

Dessa optimistjollar var finska men många av Europas länder var representerade här på tävlingarna.

Husbilar från Europas alla hörn ser vi ofta och några mer fantasifullt dekorerade än andra. En del har även skyltar med budskap. Mina erfarenheter av husbilar är ganska begränsade men jag har i en Volkswagen camper i princip korsat USA och på Nya Zeeland blev det några dygn i husbil. Så jag har provat…

Och visst är väl en fri värld ett bra budskap att skylta med oavsett om det är skyltsöndag eller ej.

22 svar på ”Förflyttning”

1. Hoppas att det blev många trevliga inköp! även om IKEA inte är min favoritbutik så brukar det alltid bli något. Om inte så värmeljus i alla fall…

1. Vi ville spendera mest til i Murcia så IKEA besöket fick bli ganska kortvarigt. Vi visste exakt vad vi skulle ha och det plus
      inköp spontant av en mjölkvisp blev det. Ja, lite tidig middag åt vi också.
      Kram och trevlig kväll.

2. Ja, jisses! Att köpa tågbiljett är inte alltid värdens enklaste, inte ens om man kan språket! Ska det sedan ske på ett språk man kan lite halvdant … ja då kan det bli intressant att se var man hamnar!

1. Här gick det ganska lätt så spnaskan har gjort visst intrång.Nu skulle vi ju bara till IKEA och hade klurat ut vi vilken hållplats vi skulle av. Kartor är bra att ha. Men det är alltid intressant att se om man är på rätt väg.
      Har i unga år tågluffat en hel del i Europa och det har hänt att vi hamnat på fel tåg mot fel land.
      Än värre har det varit i Kina med biljettköp för några kinesiska tecken kan jag inte tyda, så där var det bra att muntligtt kunna be om hjälp-
      Men utmaningar gillar jag ju…Till viss del.

3. Visst är det smidigt att ta spårvagnen ut till IKEA! Och himlen var lika vacker på kvällen när ni kom tillbaks, som på morgonen när ni gick 🙂
    Kram och trevlig eftermiddag

1. Det var verkligen smidigt med spårvagnen och vi hann ju med att göra stora delar av Murcias gamla stad
      innan vi åkte ut till IKEA. Helt perfekt!
      Och vi hade dessutom tur med vädret…
      Trevlig kväll och hoppas det mojnar framåt natten så krukorna inte far runt.

4. Vilken härlig och så himla skönt blandad skyltning. Love it! Skyltar finns överallt och kan kmobineras hur roligt som helst. Precis som du har gjort!
    Första strattet fick jag när jag tittade på hyrcyklarna. Alltså Honda trodde jag att de bara gör motorcyklar och Excel var jag säker på är ”ekonomiprogrammet” i Office paketet för Windows…

Betalautomaten, ja – här skrattar jag också. Du har ju taget mjölktåget från Benidorm till Alicante, eller hur?! Första gången jag skulle stoppa in mina mynt i automaten var det en spanjorska som tog mina pengar för att påskynda processen. Nu kan vi -tror jag, om jag inte glömt;-) Färgen på tåget var hur läcker som helst:-)

Husbilen är läcker. Kan tänka mig att ägarna är kanotister – snyggt!

Å Freedom – jo, tack. Det vill vi verkligen ha…

Tusen tack för din suveräna skyltning, dina fina ord och länken:-) Tycker det är härligt att du nu är fast:-)

1. Tack för fina ord!Och visst är jag fast…
      Du kan det här med att uppmuntra och dethjälper ju till. Och roligt är det.
      Jag skrattade också när jag såg och läste på hyrcyklarna och nu vet vi att
      Honda även finns i trampmodell och att Excel kan vaar olika saker.
      Visst tog vi mjökktåget till Benidorm, men undrar om det inte där även stod instruktioner på engelska. Men å nadra sidan har jag åkt tåg och buss i Kina och lyckats få bijett där också. (kinesiska tecken kan jag inte läsa.)
      Tänkte extra på dig här vid spårvagnen och jagg kan berätta att det även finns limegröna cyklar att hyra. Ursnygga!
      Trevlig skyltkväll!

5. Inte helt lätt alltid att köpa biljetter utomlands men man lär sig. I Berlin vägrade automaten att ta min sedel så jag chansade på att gratisåka och det gick vägen. Men självklart vill man göra rätt för sig.

Kram och trevlig kväll!

1. Lyckas man inte så får man ju gå på ändå.
      Här gick det med både mynt och sedlar och visst lär man sig.
      Lite spanska har jag lärt mig så att läsa och följa instruktionerna gick bra och annars brukar någon vara behjälplig.
      Önskar er också en trevlig kväll.

6. Härlig skyltning! 🙂

Men att ta den där spårvagnen inifrån Murcia till IKEA? Inga problem alls. HUUUR enkelt som helst! Hrrmm… Första gången vi åkte köpte vi inte till rätt zon. Tur för oss att det inte kom nån kontrollant 🙂 Men å andra sidan sparade vi lite pengar på kuppen 😉

När jag tänker efter så har vi nog åkt till fel zon flera gånger. ”Tyvärr” så vet vi nu vad som gäller och kan inte spara pengar på just det i alla fall 😉

Ha ett fint upplopp på helgen!

1. Tackar! Ja, du kände väl igen det mesta vad gäller skyltarna.
      Vi hade koll på zoonerna med det är ju lätt att missa. Men å andra sidan var skillnande i pris marginell.
      Det var ju väldigt smidigt att ta sig till IKEA med spårvagnen och därifrån åkte vi ju hem med den ”rosa bussen”. (Vi gick dock av inne i stan)
      Upploppet och slutloppet på helgen närmar sig men å andra sidan så är inte måndagarna så arbetsamma de heller. Klart det blir lite jobbigt att promenera om det skal fortsätta att blåsa…

7. Ikea är inte min favorit men vet man precis vad man ska ha är det ok. Husbil blir det inte för oss på Nya Zeeland vi hyr vanlig bil och bor på B&B. Vi resonerar så att vi på det sättet kommer att träffa folk från landet något som vi gillar att göra. Packning pågår, avresedatum närmar sig. Det ska bli skönt att lända den här gråmulna staden som just nu bjuder på det allra dystraste vintervädret, runt 0 och mulet.

1. Nu gick det snabbt på IKEA och det var inte många besökare där.
      Vi alternerade husbilen med att hyra bil och sedan bo på B&B. B&B fungerade oftast bra men vi borde bokat i bättre tid för en del var
      fullbokat så det var därför det blev husbil också.
      Vad spännande med er resa till Nya Zeeland. En verklig upplevelse. Vi var där några veckor under vår jorden runt resa 2002 och det var fian veckor med mycket att se och uppleva.
      Hoppas du hinner blogga lite under tiden, annars väntar jag med spänning till senare.
      Önskar er en jättefin resa och njut så mycket du kan.
      PS Den aubergineplanta jag fick av dig i förra våren har nu här satt knoppar och den kommer att få nya frukter.

8. Intressant inlägg om Murcia och vackra bilder därifrån. En stad som är okänd för mig. Husbil har aldrig varit något alternativ för mig eftersom min exman saknade körkort och min nuvarande – sedan 40 år tillbaka – vägrar att ens köra med släpvagn. Däremot ägermin äldsta dotter och måg en jättestor husbil, så jag vet åtminstone hur en sådan ser ut inuti. Som alternativ till sommarställe är det ju trevligt om man nu kan köra den. Jobbigt att parkera måste det i alla fall vara.

1. Murcia är en väldigt gammal fin stad och med ett stort kulturutbud om man så vill. Nu var vi bara över dagen och fokuserade på delar av gamla stan men vi tittar på fler saker nästa gång vi kommer.
      Husbil har jag inte fastnat för. Jag flyger och hyr hellre bil och sedan bor jag på hotell.
      Har aldrig gillat camping heller. Men vi har haft båt och livet till sjöss har jag tyckt om,
      men vi har undvikit gästhamnar annat än för att duscha och tvätta om vi varit ute en längre tid.
      Kram och vårliga hälsningar från Spanien.

9. Oj så många härliga skyltar! Skönt med lite vårvärme hos er. Det var inte speciellt bra väder i Göteborg tyvärr…men vi var inte ute så mycket,tur det finns taxi 🙂 Vi letade faktiskt efter stället du tipsade om, men hittade det inte, och fick istället tips om Bee bar, där det spelades mellolåtar hela kvällen, och alla våra mellovänner var där!
    Men du kan tro jag är trött nu..här ska vilas!

1. Vilken härlig helg ni haft! Tur att du är både pigg, ung och vältränad.
      Kul med Bee Bar och kanske var det det stället som gällde denna helg.
      Bra att du kan vila dig i form.
      Vårvärmen är behaglig men idag har det blåst mycke, upp till 12m/sek men ändå varit +20. Märkligt!
      Ja, några skyltar blev det från den gångna veckan.
      Önskar dig god vila.

10. Jag talar perfekt svenska så vitt jag vet, men tyda spårvägens automater och hur man åker övergår mitt och många andras förstånd! Jag tror att Västtrafik vill testa hur kreativa folk är. tur att man har gratiskort! Kramar

1. Jag gjorde ju ett försök vid nyår förstå hur man gjorde för att köpa biljetter hos Västtrafik och tittade på nätet.
      Men de det varierade ju en del vilket färdmedel man skulle åka med. Ibland kunde man köpa kontant ombord, ibland med kort,
      ibland i en automat och i övrigt i kiosker och i vissa fall på Pressbyrån.
      Kanske är detta medvetet för att man ska träna sin kreativitet. Tur att ni mötte mig så att vi kunde promenera.
      Och att ha ett gratiskort är en klar fördel på många sätt för kreativ kan man ju vara på andra sätt.