Resor i Sverige

Färnebofjärden – En nationalpark i Gästrikland

När vi för några veckor sedan var på vår minisemester till Gästrikland och bodde ett par nätter på Högbo bruk  brukshotellet passade vi också på att se oss omkring i området. Gästrikland är ett ganska litet landskap, Norrlands minsta, så avstånden är och känns korta. Landskapet är omväxlande och bjuder på djupa skogar, bruksmiljöer, trevliga städer och en fin kuststräcka mot Östersjön. Just den här resan blev det inget besök vid kusten men däremot ett väldigt trevligt ”smakprov” på en av Sveriges nationalparker, Färnebofjärden.  Tiden för oss var begränsad och en stor nationalpark kräver rejält med tid för att utforskas. Innan besöket här räknade jag till att jag varit i 20 av Sveriges nationalparker.   Väl utspridda besök under årens lopp. (Flera av dem har också fått mer än ett besök bl.a. Skuleskogen vid Höga kusten)

Gästrikland. Färnebofjärden är en nationalpark vid Dalälven op gränsen mot Uppland. Färnebofjärnden  ligger vid Dalälven och nära Gysinge bruk och herrgård.

Färnebofjärden

är en av landets 30 nationalparker och ligger på gränsen mellan Uppland och Gästrikland. Mindre delar av nationalparken ligger i Dalarna och Västmanland och de fyra landskapen möts på den lilla ön Tjuvholmen.

Detta är  den enda plats i Sverige där fyra landskap möts. Denna gång hann vi bara se en ytterst liten del av den stora nationalparken som  har en yta av 10 100 hektar, varav 4110 ha är vatten.  (10 000 ha motsvarar 100 km2) Men vi kommer absolut tillbaka.

Turen vi gjorde;  Stockholm -Högbo Brukshotell – Mackmyra Whiskyby, Gysinge Herrgård/Bruk och Färnebofjärdens nationalpark.

Hela området i  är  känt för sitt rika fågelliv och speciella miljöer med älvängar, översvämningsmark och forsar. Och sommartid inte minst all mygg. Beroende på de ständiga översvämningar av markerna närmast vattnet har de näringsrika älvängarna kommit till. (Gräsmark nära älven) Redan på medeltiden hade bönderna kommit på att älvängarnas frodiga gräs var bra vintermat för deras kreatur. Om somrarna kom bönderna hit, skördade gräset och torkade det sedan till hö.

Färnebofjärden har över 200 öar, holmar och kobbar som är perfekta häckningsplatser för fåglarna som här får vara i fred. Vattnet är ”näringsrikt” och insekter trivs här och blir bra föda både för fiskar och  fåglar. Och fågelarterna är många. Man räknar med att över 100 arter regelbundet häckar här; bl.a. havsörn, fiskljuse, strömstare, sångsvanar,  storskrake, fisktärna och tjäder. Förutom fåglar kan man, med lite tur, även få se lodjur.

Daöälven möter vi på flera olika platser här i Färnebofjärden.Dalälven möter vi på olika ställen längs vår korta vandring här i nationalparken i  Färnebofjärden.

Här i Färnebofjärden

har gammelskogen ett stort energiförråd.  Det är gott om gran och tall men så har det  inte alltid varit. Människor har i alla tider hämtat både ved och byggnadsmaterial från skogen. Här började man på 1600-talet att hugga ner stora skogsområden därför att  bergs och järnbruken behövde stora mängder träkol till sina ugnar. Man fällde träden och det gjorde man en bra bit in på 1900-talet, för att förse kolmilorna  med råvara.Men vissa delar av skogen var så otillgänglig för skogshuggarna att träden fått växa fritt i hundratals år.

Färnebofjärden bjuder på skiftande natur med många olika sorters barr och lövrtäd- Färnebofjärden bjuder på skiftande natur med  flera olika sorters löv och barrträd.

Ekar är som hyreshus

Här bor mängder av hyresgäster, både djur, svampar och växter. Ju större en ek är desto mer attraktiv är den och även döda ekar har gott om hyresgäster. Jag läste på en skylt att ca 1500 olika arter är mer eller mindre beroende av eken. På olika sätt- Antingen så bor de här eller hittar sin mat här-

Intressant är att alla hyresgäster har sina favoritställen ; ändå från den fuktiga ”källaren” nere vid ekens rötter upp till trädkronan. Att sedan eken kan erbjuda både ett soligt läge på framsidan eller ett mer regnskyddat och skuggigt läge på baksidan gör den attraktiv. En del vill också bo i ekens murkna håligheter och andra borrar sig en egen lya i stammen. Valfrihet med andra ord.

Gästrikland. Nationalpark.Färnebofjärden erbjuder en rik och varierad natur och närhet till vatten Verkligen en blandad, intressant och varierad natur i Färmebofjärden. Och vattnet är ofta närvarande helt intill.

Vad gäller djurlivet förutom det vi såg i några ekar så hörde och såg vi ett antal fåglar. Men helt oavsett var vi väldigt nöjda med besöket. Och några mygg besvärade oss inte.

En sorts fjäril såg vi –

-och en väldigt fin labrador.

Färnebofjärdens nationalpark har en informativ hemsida så titta gärna in här om du vill läsa och veta mer.

34 svar på ”Färnebofjärden – En nationalpark i Gästrikland”

1. Vilken fin och vacker nationalpark! Det var ju passande att den låg väl till på er rutt. Naturen är väldigt fin i Sverige men också väldigt växlande beroende på vilken del man befinner sig i. Kanske blir det så framöver att många kommer resa inom landets gränser.

Kram och god fredag!

1. Sverige är ju så långt så naturen varierar en hel del. Har besökt ett antal nationalparker runt om från Lappland och till Skåne och alla har sin tjusning.
      Verkar som om många i år har varit på resande fot med husbilar, husvagnar och båtar. Men tyvärr är det många som köpt båt utan att ha basala kunskaper. För bil krävs i alla fall körkort och skulle önska att liknande krävdes för båt. Har sett många skräckexempel i sommar på båtförare med noll koll. Sjöräddningen vittnar ju också om detta.
      Önskar dig också en fin fredag.
      kram

2. Vilken fin natur och nationalpark. Jag förstår att man inte går igenom parken på en dag. Ni får besöka den en annan gång och fortsätta där ni slutade. Älskar att gå och strosa naturen.
    Trevlig Fredag

1. Nu blev det ett smakprov här men vi kommer helt klart tillbaka. Sverige är verkligen rikt på vackra naturområden.
      Önskar dig också en fin fredag.
      kram

1. Här är verkligen fint. Och när var på plats var det tack och lov myggfritt. Men jag har läst och vet att det brukar vara mängder av dem men att kommunen bidragit för att få det bättre.
      Och det är alltid roligt att vidga vyerna-

3. Väldigt fin natur och jag är så stolt över att bo i Sverige, dit alla utlänningar längtar för att få ro för själen och upptäcka vårt vackra land.
    Sverige är långt och det betyder också en stor variation. Jättefina bilder som du bjuder på.
    Jag har haft en fin dag med en utflykt per cykel, handling och mycket lyssning i lurarna. Försökt undvika skärmen, så lite bättre i tinnitusen nu. Har även fått lite videochatt med yngsta barnbaarnen, gjorde gott.
    Ha en fin kväll, stor kram!

1. Tack! Visst är det och Sverige har så mycket vackert att erbjuda i vårt avlånga land- Väldigt skiftande natur.
      En fin dag här också men promenad med vänner och lte uteliv och nu avslutat en god balkongmiddag.
      Vad roligt med videoprat med yngsta barnbarnen. Förstår att det betyder mycket.
      Har pratat med mina också över ”what´s up”. Alltid roligt. Nu med deras skola blir det inte av att ses i veckorna.
      Önskar dig också en fin kväll.
      Här skiner solen fortfarande så vi blir sittandes ute ett tag till.

4. Ännu ett ställe jag skulle vilja vandra omkring i! Tack för det och så fick jag lära mig nåt nytt idag igen, det där med de fyra landskapen!
    Ha det så fint Ditte, kram på’re

1. Vi kommer tillbaka för vi hann bara med ett litet smakprov.Vackert var det! Och det är stora områden det är frågan om och vi vill gärna se och uppleva mer.
      Ha det fint du också.

5. Helt underbara bilder som du återigen skämmer bort dina läsare med. Dessutom svarade du på en fråga som jag ställt mig många gånger under den här sommaren, nämligen hur många nationalparker Sverige egentligen har. Nu vet jag. Freedomtravel har ju också betat av ett antal i närområdet. Vissa hade jag hört talas om, men de flesta som Färnebofjärden har jag aldrig hört tals om.

1. Tackar! Jag har besökt i alla fall 2/3 av de nationalparker vi har och en del har fått flera besök. Abisko och Sarek har jag även besökt i mars och då på skidor. Helt fantastiskt. Jodå, sommartid också.
      De nationalparker som finns i närområdet har jag också besökt. Här har jag en favorit och det är Ängsö nationalpark, en bit ut i mellanskärgården, väster om Yxlan. Särskilt om våren.
      Färnebofjärdens nationalpark är stor så vi hann bara med en ”aptitretare”. Men vi kommer tillbaka. Här behövs rejält med tid.

1. Verkligen! Och just att uppleva denna natur, om så bara för några timmar, uppskattade vi verkligen. Sverige har så mycket vacker natur att erbjuda. Och den skiftar ju beroende på var i landet man är. Men grönskan är påtaglig. Hit kommer vi tillbaka.

6. Jag är lite förälskad i våra fina nationalparker, en känsla som liksom kommit med åren. Och med vetskapen om hur mycket av jordens natur som förstörs hela tiden… vi måste få flera nationalparker, rekreationsområden osv.
    En klar positiv trend i år är ju att många för första gången hittat ut i naturens famn, av mer eller mindre tvång då andra semestersätt inte varit tillgängliga. Jag hoppas verkligen att många fått upp ögonen för njutningen man upplever när man är ”ett med naturen”, i alla fall stundvis, timvis, dagsvis. Och att det ska väcka en längtan till en återförening nästa sommar igen, en nyfikenhet att uppleva mera…
    Kram från pörtet o tack för inspirerande inlägg

1. Tack! Jag har under åren samlat på mig ett 20-tal nationalparke, från Lappland till Skåne och visst är det fint att dessa finns.
      Jag tycker Sverige har så mycket på så många sätt men jag vet att de som rört sig runt på vägarna i sommar vittnar om att det varit ganska trångt. Både på vägar och campingplatser. Och då tänker jag inte på Västkusten, Öland och Gotland utan andra platser. Vet att några berättade att det i mitten av sommaren var kö på Vildmarksvägen-.Och många människor på ett och samma ställer sliter ju också. Så tur att Sverige är så långt.
      Önskar dig en fin helg.
      kram

7. Så fint det ser ut! Magiskt med allt vatten, men trist med mycket mygg…
    Jag har ju bott i Gästrikland några år i min ungdom (Hofors), men detta kände jag inte till.
    Minns att jag hade en klasskompis från Österfärnebo när jag gick i gymnasiet i Sandviken, vi har hittat varandra på facebook, jättekul! Numera bor hon i Falun.
    Ha det gott!

1. Just när vi var här var det inga mygg och jag vet att kommunen och många hjälpts åt för att ta bort det värsta. Verkar som om de lyckats bra. Färnebofjärdens nationalpark är jättestor så vi hann denna gång inte se och uppleva så mycket. Men vi kommer tillbaka.
      Här och runt Gysinge är det verkligen fint. Väl värt ett stopp och även en omväg.
      Kul att du hittade den gamla skolkompis så kanske blir det en tur uppåt vid tillfälle.
      Ha det gott!

1. Tack för länken! Härlig läsning och fina bilder. Minns att jag var med på den resan. Vi stannade också i Gysinge, vid bruket och herrgården och väldigt fint där också. Nationalparken är verkligen stor och kräver tid så för oss blev det ett smakprov. Men vi kommer tillbaka.
      Önskar dig också en fin lördag.
      Just nu regn här och det behövs.

8. Färnebofjärden; så vackert namn! Vi har att ösa ur i vårt land.
    Bild 4; ja. där setter jag mig en stund i den där naturstolen om famnad av trädstammens ytterhölje!
    Bild 6; den där Pirensarfjärilen finns troligen endas där Färnebo 🙂
    Stor kram från Karlstad; där Sola & jag skiner; men inte sola på himlen, men vad gör väl det, bena bär så jag ska ut strax här.

1. Visst är det ett vackert namn. Och en vacker trakt är det verkligen. Vad gäller naturlivet så såg vi inte så mycket av det men ett par trevliga varianter fanns på plats. Kommer gärna tillbaka hit.
      Tur att du och ”Sola” lyser. Känns bra. Här lyser inte solen idag utan mörka moln täcker för stunden himlen.
      Väntar ett tag här med utgång.
      Önskar dig en fin dag.

1. Sverige har verkligen gott om vacker natur och denna grönska är jag så förtjust i. Nu blev det bara ett kort besök men vi kommer tillbaka.
      Önskar er också en fin helg.

9. Det är så fint där. Jag var i Färnebofjärdens nationalpark och tältade för två veckor sedan. Innan har jag bara gjort snabbstopp vid den delen vid Gysinge på väg till/från mormor 🙂 Men väldigt fin natur.

Jag har nog bara besökt Färnebofjärden och Tyresta av våra nationalparker. Det måste bli ändring på det 😉

1. Jag tror jag såg inlägget om Färnebofjärden hos ”Swedish Passport” och tänkte att det var du som var med. Jättefint inlägg och väldigt vackra bilder.För oss blev det bara några timmar så det gav bara ett fint smakprov- Men vi kommer tillbaka. För dig som gillar Skärgården kan jag rekommendera Ängsö- Särskilt i början av sommaren. Har varit där många gånger när vi seglat men veta att det bör kunna ta en Waxholmsbåt dit. Kanske tar du dig även till någon av parkerna norrut i landet.

10. Ni hittar verkligen så fina platser ,-)
    Ser väldigt fint ut, har själv aldrig varit där.
    SÅ härligt med så mycket blandat, bor ju inte så långt ifrån, men ett ställe jag inte vet något om eller visste,-)) nu vet jag ju.
    Mycket vacker fjäril och sällsynt ,-)
    Fin hund ,-)
    Färnebofjärdens nationalpark ska jag kika mer på!,-)
    HA det jättefint KRAM Primrose ,-)

1. Här tror jag att ni också skulle trivas. Och hundarna också.
      Vi var här bara några timmar men mycket mer tid skulle jag vilja spendera här- Så vi kommer tillbaka. Nationalparken är jättestor.
      Och Curre, dotterns labrador. trivdes fint han också.
      Kram och ha det fint du också.

1. Sverige är långt och med skiftande natur så nationalparkernas utseende varierar en hel del. Har tio kvar att besöka men kanske får jag satsa på att ta en titt på fem av dem. Hit till Färnebofjärden kommer vi tillbaka för vi hade inte så mycket tid och det bör man ha. Men vackert hann vi se att det var.

11. Sverige är fantastiskt! Det talesättet ligger det verkligen mycket i. Ekar skulle ha mycket att berätta om, om de kunde tala samma språk som vi tvåfotingar. Jag var vid Rumskullaeken, Sveriges äldsta ek, för några år sedan. Jag har haft i tankarna att besöka den än en gång, innan den dör helt. Det finns även en nationalpark i trakterna som jag i så fall vill besöka. Det blev inte under sommaren, men jag har ju litet tid till på mig innan höstmörkret lägger sig.

Nationalparker, naturreservat, hembygdsgårdar o.dyl är ofta intressanta platser, tycker jag. Tack för ditt inlägg, nu ska jag kolla in Fjärdebofjärdens nationalpark. Spännande!

1. Visst är det! Och väldigt omväxlande och skiftande natur. Vad spännande med den gamla Rumskullaeken som du besökte. Tänk om den kunde berätta.
      Vi hoppas på en fin höst som ger oss än fler chanser till nya upplevelser.
      Vi återkommer gärna till Färnebofjärdens nationalpark- Och man behöver god tid på sig.

12. Färnebofjärden är en fantastisk plats att besöka och precis som du skriver så är det stort. Vi har varit där ett par gånger på vintern när stenarna är täckta av snö och is och när strömstaren dyker ner i det iskalla vattnet. Vi har varit där på våren och på sommaren och nu i somras besökte vi Ingbo Källor som ligger alldeles i närheten. En spännande och märklig plats att besöka med fantastisk trollskog intill. Härlig läsning och finfina bilder! Tack 🙂

1. Färnebofjärden blev ett fint möte men vi hade behövt mycket tid. Detta besök blev bara en ”aptitretare.”. Tack för tipset om att komma hit vintertid. Det har jag inte ens tänkt på. Men så klart att det måtte vara en speciell upplevelse.
      Och fler tips får jag. Har antecknat och inser att vi får spendera ett par dagar i närheten. Minst!
      Mina bilder är ju väldigt amatörmässiga när jag vet vad du brukar ha med. Men viljan hos mig är god.
      Ha det gott! Och i kväll kommer jag på besök till dig.