Stockholm

Strålande tisdag i augusti – En lyckad eftermiddag och kväll

Stockholm, liksom stora delar av landet, har serverat gott sommarväder i olika omgångar. Helgen och starten på veckan har liksom vädermässigt hängt på av bara farten. Och vi är inte sena eller nödbedda att ta dessa dagar till vara. På olika sätt. Stockholm erbjuder mycket av det mesta. Gårdagen, en strålande tisdag, bjöd oss på en riktigt fin blandning av just det vi tycker extra mycket om. Vänner, god mat och dryck, omgivna av vatten och i en trivsam miljö-

Danvikstullsbron. Södermalm. Vacker vy denna strålande tisdag. Globen i bakgrunden och Danviksklippan till vänsterPå väg, denna strålande tisdag, till vårt “förlängda vardagsrum” Boule & Berså för träff med vänner. Utsikt från Danvikstullsbron mot Danviksklippantill vänster, Danvikskanalen som övergår i Hammarby sjö. Norra Hammarbykajentill höger och Globen skymtar i fjärran.

En strålande dag

var det. Och detta strålande väder kom att bestå även under kvällen. Vi hade bestämt träff med vännerna Agneta och Lasse som både bekvämt och praktiskt kom med SL:s pendelbåt från Lidingö och Ropsten till Saltsjökvarn, som ligger ett par km från oss.  Verkligen ett bekvämt, praktiskt och trevligt sätt att förflytta sig på. Pendelbåten går in till Nybroplan i Stockholm City och med flera stopp på vägen. (Jag tar ofta denna linje både till och från City, över till Djurgården eller till Nacka strand. )

Saltsjökvarn. Nacka. Hotell Marina Tower. En strålande dag var det. Men jag slog mig ner i skuggan.   Här på  kajen vid Saltsjökvarn slog jag mig nerför att invänta pendelbåten. Men i skuggan för den strålande solen undviker jag.

Så kom då  båten. I bakgrunden skymtar Kaknästornet ute på Djurgården, inte  längre öppet för besökare. Byggnaden nere vid vattnet är Prins Eugens Waldemarsudde.

Och först av allt stegade vi mot Boule& Berså. Här satt maken redan på plats och hade på så sätt reserverat ett bord. Opretentiös stämning, perfekt läge och trevligt i största allmänhet gör att många söker sig hit. Här blev vi sittandes ett bra tag. Så trevligt.

Verkligen ett vattennära läge. Och en strålande eftermiddag var det.

Agneta, Lasse och Bosse (maken)

Även kvällen blev strålande

trots lite smolk “diss” i bägaren. Restaurangbägaren. Vi tog oss från Boule & Berså upp och över Danviksklippan och genom det trevliga bostadsområdet där för att sedan komma ner på Henriksdalskajen som hör till Hammarby sjöstad. (I Nacka kommun och på andra sidan Södermalm) Nu var det dags för middag och vi styrde stegen till Marina Tapas. Tyvärr helt i onödan.

Vi ställde oss på anvisad plats och väntade på att en hovmästare skulle komma och tilldela oss ett bord. Flera bord fanns lediga så det kan inte ha varit problemet. Problemet var att efter att vi väntat i 10 minuter hade ingen hovmästare dykt upp. Vi frågade då personalen som meddelade att hovmästaren snart skulle komma. De kunde (troligen fick inte) hjälpa oss. Ytterligare fem minuter passerade och ingen hovmästare kom. Talade med personalen igen. Nej, de kunde inte/fick inte placera oss.  Märklig serviceinriktning och hierarki. Till sist gav vi upp. Hade ingen lust att gynna detta ställe trots goda vitsord. Att god service är viktig hade man helt missat här. Och det var ju inte serveringspersonalens fel.

Jag brukar vara positiv och ta fram det bästa och jag är också ärlig i det jag skriver. Och så även här på Marina Tapas. Kanske var det en engångsföreteelse. Men i så fall en gång för mycket.

Hit till Marina Tapas återkommer vi inte. Sen får deras tapas vara hur goda som helst. Men det erbjuder ju många betydligt mer serviceinriktade restauranger i Stockholm och här på Söder också.

Mycket bra

blev däremot valet av den thailädsk/asiatiska restaurang Pong som också ligger i Henriksdalshamnen. Här var det lika många gäster som på tapasrestaurangen. Men med den skillnaden att vi genast blev välkomnade och kunde välja bland de lediga bord som fanns. Två karaffer vatten kom in till bordet samtidigt som vi satte oss. Eloge! Förutom maten så uppskattade vi verkligen den trevliga och tillmötesgående personalen och den goda servicen. Nog så viktigt!

Henriksdalshamnen. Hammarby sjöstad. Restaurang Pong. Här åt vi när den vackra dagen övergick i en lika strålande kväll.  Och när den vackra dagen övergick i en lika strålande kväll njöt av den goda och fräscha maten.

Vad vi åt. Sushi; “california roll” med avokado, gurka och tofu , “panang curry” med räkor, friterad kyckling med sötsur sås och wokad kyckling med cashewnötter och krispiga grönsaker.

Timmarna gick och mörkret började så smått att sänka sig. Och vi gick de få metrarna till färjan för att åka över till Södermalm igen. Tack Agneta och Lasse för en härlig eftermiddag och kväll.

Hammarby sjö, en del av Saltsjön, och bakom kröken övergår den i Hammarbykanalen. Till höger Södermalm och den östra delen av Norra Hammarbyhamnen. Vi bor i den västra. Tvärs över vattnet till vänster, ligger Lumaområdet, namn efter det gamla industriområdet. Också en del av Sjöstan.

Hammarby sjö. Södermalm. Och den strålande kvällen höll sig kvar. Och den strålande kvällen höll sig kvar.

32 svar på ”Strålande tisdag i augusti – En lyckad eftermiddag och kväll”

1. Vilken trevlig eftermiddag och kväll det blev trots den bristfälliga servicen på Marina Tapas men jag förstår att ni inte återvänder dit igen. Nu löste det sig på bästa sätt men jag kan ana er irritation. Maten som ni åt såg dessutom väldigt god ut så ibland har det lätt för att bli bra.

Kram och god onsdag!

1. Visst blev det! Verkligen! Men trist med ett sådant bemötande. Ogillas i högsta grad.
      Jag brukar vara positiv, men det finns gränser. Och det är ju inte så att utbudet av restauranger i området är litet heller…
      Pong är ett säkert kort. Vi var väldigt nöjda. Och asistisk mat gillas. Jodå, vi hade gärna ätit tapas också. Men inte att stå och vänta på en hovmästare som inte kom. Hade han förhinder hade övriga i personalen kunnat ha mandat att få bistå. (Tror inte de hade det..)
      Kram och trevlig onsdag

2. Härligt som alltid är det att följa med på utflykterna; och såklart tur att det fanns fler ställen att gå till. Omgivning, vänner och god mat i vacker miljö som sagt är gott att ha gott om om än i begränsade tider.
    Skön onsdagskväll önskas dig o B och med stor kram!

1. Du är ofta med i tankarna. Och igår när vi inte någon hovmästare var synlig så funderade jag på hur du skulle reagerat. Du hittar ju fyndiga saker både att säga och skriva.
      Önskar dig en fortsatt fin onsdag.
      Stor kram från oss.

1. Gott skratt här nu när jag läser din svarskommentar, den personalen hade fått leta upp sin hovmästare och den i sin tur … jaaaa 🙂 Om det hjälpt det är jag nog tveksam till, du reder ut detta bra själv 🙂

1. Jag tycker att man mycket väl bör påpeka både när saker och ting är bra som man träffar på och när de inte är det. Nog så viktigt att man även gör det på plats. Och det gjorde vi. Vänligt men bestämt.
      Alternativet var så bra och med en helt annan servicenivå.
      Dessa kvällar tar vi till oss och njuter av. Absolut.
      Ha det gott du också.

3. Härliga bilder från er strålande tisdag!
    Nu gottar jag mig också i sommarvädret, så tacksamt!
    Jag går inte själv på några restauranger så jag tar på mig min matsedel och service själv. Nej, jag har ingen att gå med, så enkelt är det.
    Visst går folk ut och äter här i stan men det är ju inte så märkbart som i huvudstan. Därför verkar det många gånger folktomt på mina bilder.
    Tog mig en härlig cykeltur idag, det är väl så långt jag har kommit.
    😀

1. Vi hade verkligen en jättefin dag med vänner sedan 40 år tillbaka. Och så fint att ses utomhus. Vi har heller inte umgåtts med så många men några nära vänner har vi träffat och utomhus. Vi är alla också friska.
      Men egen matsedel och mat går ju fint det också .
      Väldigt trist att det blir så svårt att ses, men kanske blir det någon mer trädgårdsfest. Verkade så trevligt.
      Jag ser ju att det ser tomt ut på bilderna men Lidköping är ju en ganska liten stad så konstigt är det ju inte. Men tänkte att Limtorget var lite som ett nav. Men är inga uteserveringar öppna så kanske man inte tar sig hit.
      En cykeltur är alltid trevligt. I varje fall om det är bra väder.
      Stor kram från balkongen.
      Trevlig kväll.

4. En bra dag och kväll – och härliga bilder! Trist med bemötandet där på restaurangen – bra att ni gick därifrån och fick riktig service på nästa ställe!

1. Verkligen en fin eftermiddag och kväll. Så trevligt och med vänner vi känt i 40 år. Fint att kunna ses ute.
      Ja, en restaurang med denna låga servicenivå återkommer vi inte till. Att sedan maten är bra spelar ingen roll. Finns gott om bra restauranger med god service i närheten.

5. Maten där på thairestaurangen ser suveränt god ut så kanske ni ändå hade tur som gick vidare.
    Visst har vi ett underbart väder, hoppas det håller i sig länge till.

1. Jadå! Vi fick så god mat här och ett väldigt fint mottagande.
      Och att nu njuta av det fina vädret gör vi gärna. Antar att du också gör det när arbetsdagen är slut.
      Önskar dig en fortsatt bra vecka.

6. Härliga dagar och kvällar nu i vårt SommarStockholm!! Boule och berså ser så mysigt ut.
    Trist med dålig service, ni gjorde helt rätt att gå därifrån, och skönt att det löste sig med bra service och mat på Pong!
    Hoppas dagen idag varit lika bra!
    Varm Kram!

1. Visst är det fina dagar och kvällar. Dagarna är lite för varma för att jag ska ha ork till några långpromenader men kortare varianter blir det . Och kvällarna är ju så sköna. Vi hade en jättetrevlig och rolig em och kväll igår- Men trist att mötas av dålig service på den här tapasrestaurangen. Och trist att de som serverar inte “vågade” eller fick vara behjälpliga. Här finns så gott om bra restauranger så man behöver inte alls besöka de som inte vill ha gäster
      Har haft en bra dag idag också. Men middag på balkongen. Bra service var det här också.

7. Vilken härlig dag! Och det fina vädret lär fortsätta ett tag till:-)
    Marina Tapas – såååååå dåligt! Bra att du klagar över dom här på bloggen, de är verkligen “värda” en varningsflagga. Pong känner jag igen, då kedjan bland annat finns i Vasastan. Ett olyckligt namn visserligen (pong = dålig lukt), men maten där är alltid bra. Det är en himla tur att det finns så många alternativ att välja på på Söder om man är missnöjd med ett ställe går man några meter och hittar bra alternativ.
    Hoppas du/ni hade en lika fin dag idag:-)

1. Vi hade en jättefin dag och kväll igår tillsammans med vänner. Och extra trist när man tar med vänner till en restaurang som har bra tapas och möts av sådant totalt ointresse. Jag är ju vanligtvis positiv men det finns gränser. Och vi sa vad vi tyckte innan vi gick. Utbudet är restauranger både på Söder och i Sjöstan är stort så att “krusa” för att få uppmärksamhet och vara glad att någon hovmästare ev. dyker upp passar oss inte. Pong är bra och aldrig trassel med något.
      Har haft en väldigt bra dag idag också. Men väl varmt för längre promenad. Men 5 km blev det på eftermiddagen. Och fortfarande balkonghäng. Kanske hos dig också.

8. Bra initiativ att komma med vatten på en gång. Det borde fler göra.
    Skriv gärna en kommentar på Google Maps om där på Marina, ofta brukar man få en kommentar tillbaka, ägarna måste ju få reda på vad som hänt och rätta till.

Maten såg väldigt god ut.

1. Vi meddelade redan när vi var på plats att detta bemötande inte var ok. Gör alltid det om vi inte är nöjda. Då har de redan då möjlighet att rätta till det hela. Men här var man inte intresserad. I vanliga fall brukar ju serveringspersonal hjälpa till men här “vågade” de nog inte. Och jag ska skriva även på Tripadvisor och “That´s up Stockholm”.
      Vi hade hur som helst en jättefin eftermiddag och kväll. Med riktigt bra service och god mat på Pong. Restaurangutbudet här i närheten med god mat och bra service är stort. Så ingen anledning att “krusa”.

9. Nej, sånt uppförande från personalen/restaurangen accepteras inte! Då mister dom kunder och det med all rätt. Sen må maten vara hur god som helst.
    Men ni fick ju en helt fantastisk eftermiddag och kväll ändå och maten såg väldans smarrig ut 🙂

Ha ännu en finfin dag!

1. Extra trist när man har vänner med sig och vill visa något trevligt och äta gott. Men både gott och väldigt trevligt blev det på restaurang Pong så det vägde upp. Vi fick i alla fall en riktigt fin eftermiddag och kväll. Dessutom god mat och fin service.
      Strålande väder här i idag också.
      Önskar er också en fin dag.

10. Har nyligen hittat din blogg och ditt Insta-konto och följer gärna som den gamla Stockholmsböna jag är. Bålstabo sen 80-talet dock. Jag uppskattar dina fina bilder och beskrivningar av miljöerna och exakt var det är! Avundas dig liiite att få bo inne i stan, men samtidigt älskar jag min trädgård och det är enkelt att ta sig in med pendeln som går hit. Jag träffade sonen på Söder förra veckan och gick i butiker och åt lunch, så mysigt. Senare strålade vi samman med ena dottern i Kungsan för lite vätskepaus, guld värt med en sån dag!
    Nästa vecka blir det ett nytt Stockholmsbesök då min syster och jag möter upp våra döttrar för en ”tjejkväll” på APO på Regeringsgatan.
    Om du vill se lite av min värld så har jag en numera lite sömnig blogg, Juliannies blogspot, och två IG-konton, ett på mitt namn och ett för mitt skapande, byjuliannie.
    Ser fram mot att fortsätta följa dig!
    (Virtuell) kram från Eva

1. Hej Eva!
      Vad roligt att du hittat mig! Välkommen hit.
      Jag har för egen del bott utanför stan/city mellan 1970 och 2002, i Upplands Väsby. I villa med stor trädgård. Men boendet är sedan länge bytt mot Södermalm, på kajen, vid Skanstullsbron, Hammarbyhamnen.
      Och innan jag flyttade hit hade kan knappast varit söder om Slussen. Men här trivs jag väldigt bra. Mitt i stan men med naturen inpå.
      Du tar dig ju smidigt in till stan så du kan ju kombinera både lite lantliv med stadens brus.
      Vad trevligt att du var här på Söder förra veckan. Här har jag strosat mycket och här finns så fina miljöer. Antar att du följt med på en del av mina strövtåg här via Blogg och Instagram.
      Har lagt till den blogg nu på datorn. Och även ditt ena Instagramkonto; byjuliannie, på telefonen Det andra tycket jag det fanns fler av. Men ska söka vidare.
      Ha det gott!
      Tack för besöket.
      kram!

11. Vilket märkligt beteende, var det bara ni som väntade på hovmästaren eller kom det flera efter er?
    Tur dock att ni råkar befinna er på ett ställe i världen där det är gott om alternativ. Värre är det hos oss, med en pizzeria, hihi,. Hungrig blev jag av all ljuvlig mat du visar, måste försöka påminna min mage om att jag faktiskt ätit en god kycklingsallad från lokala bageriet.

1. Visst var det. Jo, det var bara vi fyra som stod i kö- Och vi var tålmodiga. Men serveringspersonalen hae bog inte fått befogenhet att placera gästrer. Tyvärr. Hierarkin var nog inte sådan. Och visst gick vi vidare. Hamnade på ett bra och välbekant ställe.
      Vi har ju förmånen här att kunna välja restauranger men så är det ju inte överallt. Men jag antar att er pizzeria är mån om sina besökare. Det borde de vara här också.
      Gott med kycklingsallad från ert lokala bageri.

12. Tack Ditte och Bosse för en härlig em/kväll! Fin samvaro, trevlig guidning i för oss lite okända områden!
    Agneta o Lasse😊

1. Tack, själva! Så roligt och fint att ses. Och något liknande gör vi om snart. Kanske då i områden som är okända för oss.