Stockholm

En chansning som blev lyckad – Och en favorit i repris.

Helgvädret i Stockholm har varit  tämligen ostadigt och med snabba växlingar. En del sol har vi haft men mörka moln har också snabbt ersatt den och även del skurar.  Men det blev en chansning. Så i lördags styrde vi hoppfullt stegen längs kanalen och kajen österut . Och det var uteserveringen Boule & Berså som var målet

Stockholm.Södermalm. Norra Hammarbyhamnen. Hammarbykanalen visst är det en chansning att ge sig ut utan paraply. Hemma på Söder i Norra Hammarbyhamnen. Vi går österut längs kajen och Hammarbykanalen. Visst är det en chansning att välja en uteservering. Men friskt vågat är hälften vunnet.

En chansning

var det vädermässigt att satsa på uteserveringen Boule & Berså som är en favorit.  Vi konstaterade att vi var här på säsongspremiären i början av maj och sedan blev det en del besök här i maj. I juni reste vi till den spanska stugan och i juli, när vi kom hem, blev det konstigt nog inga besök. Men nu så.

Danviksbron.  Här lämnar vi Södermalm och när vi gått över bron är vi i grannkommunen Nacka. Husen uppe på höjden till vänster ligger på Danviksklippan där vi ofta passerar när vi ska ta oss hem. Tar då gärna färjan från Henriksdalshamnen över till Söder.

Boule & Berså ligger i grannkommunen Nacka och ca. 2 km hemifrån. Så vi lämnar alltså Södermalm.

Boule & Berså ligger alldeles vid kanalen och är utrustat med tak om nu regnet skulle få för sig att dra in. Inte fullsatt denna lördag eftermiddag men många har ändå sökt sig hit.

Vi tittade efter ett bord med kanalnära läge. Och tur hade vi. Vår chansning gick in. Regnet uteblev.

Hammarbykanalen. Stockholms inlopp. Boule & Berså. Visst är det en chansning att sitta under bar himmel. Men vi tog den. Visst är det en chansning att välja ett bord utan tak när regnet hänger i luften. Men vi räknade med att kunna flytta in under tak om regnet skulle komma. Härifrån ser man också inloppet till Stockholm.

En av sightseeingbåtarna passerar med många turister.  Båten har passerat utanför hos oss, slussat in i Mälaren via Hammarbyslussen och gjort ett varv där och är nu ute i Saltsjön/Östersjön igen.

Många olika båtar passerar .

Här en charterbåt och i bakgrunden Danviksbron

Stockholm. Danvikskanalen. Kan tycka det är en chansning att vistas i båten utan flytväst. En fin träbåt. Men nog måtte det vara en chansning och hopp om det bästa när man väljer bort flytväst.

Vi blickade bort mot Stockholms inlopp och såg ett tjusigt segelfartyg på väg ut.

Stockholms inlopp. Kanske var det en chansning att sätta segel inne i Stockholm men å andra sidan var det god vind. I bakgrunden skymtar Kungliga Djurgården, Kaknästornet; ett radio och tv-torn och bakom segelfartyget anas Prins Eugens Waldemarsudde. Kanske var  det en chansning att segla ut från Stockholm men det var rejäl vind.

Molnen började dra ihop sig.

men ännu inget regn när vi tog oss över Danviksklippan och ner till kajen, Henriksdalskajen för att ta färjan hem till Söder och Barnängsbryggan igen (Henriksdalsområdet ligger i Södra Hammarbyhamnen och hör inte till Södermalm.)

Regnet hänger i luften men även en del blått skymtar fram.

Färjan är på ingång. Den kommer från Lumabryggan som också ligger i Sjöstan, Hammarby sjöstad. Och vi tar den hem till Söder och vår brygga, Barnängsbryggan.  En del av våra hemmakvarter där vatten historia och småstadskänsla är påtaglig.

Ännu inget regn konstaterar vi när vi är hemma. Stannar på kajen och tittar på och beundrar den läckra husbåten Gratia  som är översållad av växter.

”Gratia” sedd från vår balkong.

26 svar på ”En chansning som blev lyckad – Och en favorit i repris.”

1. Vädret har varit ganska så svajigt här hela augusti så man vet aldrig hur det blir. Ni hade i alla fall tur som slapp regnet och kunde njuta av ett trevligt restaurangbesök. Perfekt att sitta där vid vattnet skulle jag vilja säga för alltid händer det något.
    Hoppas du får en fin måndag och en bra start på den nya veckan!

1. Friskt vågat var här hälften vunnet. Och regnet uteblev men, stundtals hängde det i luften. vi har haft en del fina dagar här i augusti och verklig tur med vädret hade vi dagarna vi var över till Åland och även ute på Djurönäset.
      Svajigt väder idag men nu verkar solen titta fram.
      Önskar dig också en bra måndag.

1. Det blev riktigt bra och alltid skönt att sitta ute. Och extra fint här vid vattnet. Så vår chansning gick hem och regnet uteblev.

2. Vilken tur ni klarade er undan regn.
    Trevligt sitta ”vattennära”
    Likartat väder hos oss också under helgen men igår riktigt fint på dagen.
    Kunde ta en promenad i närområdet.
    Nu blir det en cykeltur till närmaste affär, lilla Coop.

1. Vi chansade och det gick vägen. Boule & Berså är riktigt trevligt och hit går vi gärna. Men nu var det ett tag sedan.
      Lite svajigt väder idag men nu tittar solen fram.
      Trevlig måndag.

3. Ibland lyckas en chansning.
    Jag sitter här och funderar över hur jag ska ta mig till styrelsemötet. Regnet inte bara hänger i luften, det öser ner. Trodde solen skulle komma snart, men ack, nej.
    Båten Gratia känner jag igen 😉 den är fin.
    Trevlig och god måndag!

1. Jadå! Vi körde på ”friskt vågat är hälften vunnet”. Och så blev det. Inget regn men det såg stundtals mörkt ut.
      Här har vi haft en del regn på morgonen men sedan uppehåll och nu verkar solen titta fram.
      Gratia blomstrar verkligen och är nästan som ett växthus.
      Har varit ute och ätit lunch med en väninna i flera timmar och även då slapp vi regnet. Tur!
      Önskar dig en fin måndag och hoppas regnet upphör.

4. Ännu en lyckad dag =)
    Gratia ser verkligen välmående ut.
    Här är det regn som gäller idag, så 7 eftermiddag har jag varit inne och gjort kålpudding på två långpannor. Ha det gott!

1. Jadå! Och eftersom vi tänkt oss utevistelse var det skönt att slippa regnet. Gratia skulle du nog tycka om att se. Här växer det så det knakar. Men mycket vatten har gått åt i sommar för att hålla allt grönt. Tror sjövatten fungerat bra.
      Regn här på morgonen men sedan uppehåll och nu jobbar solen på för att ta sig genom molnen. Så gott med kålpudding. Ska nog satsa på det endera dan.
      Ha det gott du också.

1. Vi chansade och hade tur. Fint att sitta här vid vattnet men bäst utan regn.
      Vi har annars haft bra väder så lite regn är ok.

5. Snacka om utsikt där på första parkett. Gott att slippa regn.
    Vi startade hemresan i regn i Sälen. Från Malung och ner till Kristinehamn var det fint väder, växlande molnighet.
    Sen kom regnskurarna.
    Känns nästan lite höstlikt i kväll.
    Hoppas förstås på ytterligare några fina sommardagar.

1. Vi brukar kalla Boule & Berså för vårt andra vardagsrum men i år har vi inte varit där så ofta som vi brukar. Får ändra på det för stället har ett perfekt läge. Och vi slapp regnet.
      Kan tänka mig att ni haft skiftande väder men har förstått att ni haft det bra på resan. Hoppas på att få läsa mer om den.
      Visst hoppas och önskar vi fler sommardagar.
      Välkomna hem!

6. Den chansningen gick verkligen hem! Bra jobbat där! Härliga bilder både från B&B och från din kaj. Dom som bor på Gratia har verkligen gröna fingrar – en fantastisk grönska på båtens däck. Alltid roligt att se att Gratia tas så väl omhand efter det att min mans chef sålde båten. Roliga minnen varje gång:-)
    Å den där segelbåten är ju en skönhet. En riktigt gammal båt. Vackert!
    Å hur man kan ge sig ut med så många personer på en så liten båt utan att personerna sätter flytvästar på sig övergår mitt förstånd…

1. Jadå! Men lite osäkert var det stundtals. Vi har av någon ”märklig” anledning missat att gå hit sedan vi kom hem och så kunde vi ju inte ha det. Väldigt trevligt att vara här igen.
      Det är ”damen på Gratia som står för grönskan och visst är det fint. Och hon tas verkligen väl om hand av sina ägare. Så roligt att se. Det finns även en ”skeppskatt” som då och då tar sig en vända på kajen.
      Vi har ofta i sommar undrat över alla ”märkliga typer” som ger sig ut på sjön och verkar tro att händer det något så kommer Sjöräddningen. Och de har verkligen fått rycka ut i en massa knasiga situationer. Många skulle inte ens ha båt eller ge sig ut på sjön.
      Men en del att titta på finns absolut.

7. Där satt ni på första parkett för att beundra alla vackra farkoster! Och nästan så ni kunde doppa tårna i kanalen.
    Visst har det varit ostadigare väder, jag tycker om skurar bättre än ihärdigt regnande, blev genomblöt idag i skogen, men vad gjorde väl det. Sommarvarmt och rent regnvatten…
    Oansvarigt att sitta där i öppen båt utan flytväst. Segelfartyget var dagens höjdare!
    Kramen

1. Jadå! Här sitter man bra och underhållning ingår. Vi chansade på uppehåll och så blev det. Men regnet hängde stundtals i luften.
      Segelfartyget på väg ut var så vackert och det är inte så ofta men der dessa med fulla segel lämna Stockholm.
      Vad gäller folk i båtar så kan man undra. Många har skaffat båt i sommar men har ingen aning om hur men beter sig eller kan sjöregler. Puh!

8. Minns förra året när min bror gifte sig i Falun den 15/8, det var så otroligt varmt! I år har augusti inte varit så varm, och denna regniga måndag kändes det som att hösten är på gång, hoppas innerligt att vi får tillbaka lite sommarkänsla…en stund i alla fall!
    Fina foton på en fin dag, och ni slapp regnet? Härligt!
    Ha det gott!
    Svar: Just ja, kollade ju upp Ernst Josephsons Näcken i vår bok, och jodå, han har gjort flera!

1. Visst är det skillnad på augusti i år och förra året. Men en del fina dagar har det ju varit. Och vi hade ju tur med vädret både på Djurö och på Åland.
      Nu hoppas vi på fler somriga dagar för augusti är ju en sommarmånad. Kanske har den glömt bort det.
      Vi chansade i lördags på att slippa regn och chansningen gick hem och det blev en skön eftermiddag.
      Ernst Josephson är ju välkänd och jag har sett en del av honom och extra roligt att han var en släkting till Martin.
      Intressant att han målar flera Näcken och i olika storlekar och under olika år.
      Ha det fint och hoppas huvudvärken försvinner.

1. Här har vi också ganska ofta passerat och suttit ner någon gång. Men det blir att vi gärna tar en tur bort till Danviksbron och Boule & Berså. Lite mer ”sjönära” och fint med inloppet till Stockholm helt nära.

1. Hit går vi gärna men av någon anledning har det inte blivit av så mycket i sommar. Men sommaren är ju inte slut än.
      Önskar dig också en trevlig tisdag.

1. Vi brukar ju ta oss hit ganska ofta under våren och sommaren men just i sommar har det inte blivit av. Men i maj var vi här en del.Nu hoppas vi på ytterligare några sommardagar i augusti för besök här.