Stockholm

En byggarbetsplats – ”Guldbron” och Slussenområdet

När man lite från ovan blickar ut över vår huvudstad verkar det som om hela stan är en endaste byggarbetsplats. Byggkranar och omdirigeringar av innerstadstrafiken har vi nästan vant oss vid. Men för oss som går eller cyklar så vet man knappast från en dag till en annan var det går att ta sig fram. Så för att se det hela mer positivt så kan man ju i varje fall säga att det är omväxlande. Ombyggnaden av Slussen har vi nu mer eller mindre följt sedan 2015 då det såg ut så här. Och visst går det framåt. Igår var vi på plats och  tittade vi närmare på vad som skett både med ”guldbron” och arbetet i övrigt.

Vi från Katarinavägen över "guldbron" och Stockholm. Ser ut som om stan är en gigantisk byggarbetsplats. Vi står en bit upp på Katarinavägen som är avstängd för biltrafik och blickar ner över Stockholm. Känns som om hela stan är en gigantisk byggarbetsplats.

En stor byggarbetsplats

ligger framför oss. Här, rakt ner, finns de olika hållplatserna för  bussarna som går österut till Nacka och Värmdö. Och detta är halva bussdepån som är provisorisk.  Resten ligger ”närmre” och kom inte med i bild. Många bussar och busslinjer är det. ”Guldbron” – bron som ska förbinda Södermalm med Gamla stan är till viss del på plats. Gamla stan  reser sig bakom bron och till vänster skymtar stadshuset. Till höger om stadshuset ligger Ridddarholmen och Riddarholmskyrkans torn reser sig över nejden. Allra längst bort skymtar byggkranar och de höga husen i City. Mycket om och tillbyggnad där också.

Start och mål hemma på kajen vid den röda ”pluppen”. Även denna gång gick vi efter vindriktningen och tog högervarv via Åsöberget och Katarinavägen ner till Slussen.

I anslutning till den nya Slussenområdet ska det byggas en ny bussterminal i Katarinaberget som ska vara klar 2023.

Katarinaberget är också en rejäl byggarbetsplats. Här ska den nya busstreminalen stå färdig 2023. Katarinaberget, alldeles nära Slussen, är också en byggarbetsplats. Här ska en stor bussterminal stå färdig 2023. Och nu sprängs det för fullt. Sprängmattor är uppsatta.

Vi går vidare och efter att ha trasslat oss ett par varv genom virrvarret av bussar och tagit ett par hissar upp och ner så hittar vi en liten skylt där det står ”Gång och cykelväg mot Gamla stan.” Så den följer vi.

”Guldbron”

kommer att ha tre körbanor och det mellersta sluttar för att kopplas till Söder Mälarstrand för att kunna nå E4 norr och söderut  och till Stadsgårdsleden för att kunna ta sig med bil österut mot Nacka och Värmdö. Man har även planerat för en ev, kommande spårvägstrafik. Bron har nu en gyllene färg men kommer att få en än mer guldigare nyans när den är klar. Just färgvalet har jag funderat på och kan inte tycka att just guld är den färg som bäst passar in på en bro mellan Södermalm och Gamla stan. Ett svar på just färgvalet är att de ansvariga tycker att färgen är behaglig och fint passar in färgmässigt med husen i området. ”I den känsliga stadsmiljön”.  Nåja…Man kan tycka olika.

Guldbron har vi sett när den ankom Stockholm i mars.  Därefter har vi, från ovan, sett den delvis på plats.Från Men detta är första gången vi går under den.

Bron håller på att monteras och jag är på väg under den. Och att det är en byggarbetsplats märker man förvisso. Bron är en stålkonstruktion  tillverkad i Kina i ett stycke och på uppdrag av Skanska,  huvudentreprenör för bygget. Bron håller på att monteras  på bropelare. Och att detta är en byggarbetsplats går inte att ta miste på. Är här på väg under bron. 

Här är jag under bron. Höjden varierar mellan 1 m, på Gamla stans sida och 7 meter på Södersidan.

Från och genom denna  byggarbetsplats

ska vi ta oss över mot Gamla stan. Inte helt enkelt. Men några skyltar finns som visar vägen.

Här passerade vi på väg mot Gamla stan. Observera övergångsskylten till vänster i bild i ”hålet” där går man eller cyklar in.

Hela Slussen området är en stor byggarbetsplats. Här jobbar man med bron. Hela Slussenområdet är en stor byggarbetsplats  och olika jobb pågår. Här är det jobb med bron som pågår.

Inte helt lätt att hitta rätt väg här. Men man ser och märker avspärrningarna.

Bra att det är skyltat. Maken fotograferar både ”guldbron” och jobbet som pågår och det  genom stängslen.

Gång och cykelbanor under ”Guldbron”. Och inte direkt så inbjudande just nu.

Vi går genom tunnlarna över till Gamla stan men tar sedan vägen ovan jord tillbaka igen till Söder.

Ovan jord, uppe på Slussen, kan  man via titthål följa både vad som händer med bron och själva ombyggnaden av området. Just nu är det många olika stora gropar. Men kanske är allt klart 2025. (Guldbron är tänkt att komma i bruk i augusti i år. )

Vi tar Götgatan en bit på hemvägen innan vi svänger in på Östgötagatan som tar oss hem till kajen igen.

Götgatan torsdag eftermiddag. Ganska folktomt torsdag eftermiddag. Men den vassa vinden gör nog sitt till .

 

32 svar på ”En byggarbetsplats – ”Guldbron” och Slussenområdet”

  1. Det pågår mycket vägarbete, konstruktionsarbeten i Stockholm och det verkar aldrig ta slut.
    Guldbron gillar jag ,-) Jag tycker man ska vara rädd om det gamla och bevara! Mycket nytt passar inte in, vilket är synd. Men just guldbron gillar jag, ,-))
    Tur det fanns skyltar så ni hittade rätt, ser rörigt ut.
    Annorlunda prommis.
    Håller med om att gång och cykelbanor under Guldbron inte såg inbjudande ut, vet inte om vi tänker på samma…för jag ser ju inte hela, men det händer så mycket och den ser lite ödsligt ut. Vill inte gå där ensam
    Ha en jättefin fredag.
    KRAM Primrose ,-)

    1. Jag rörigt är nog det minsta man kan säga att det är nu i områdena runt Slussen. Men ändå kul att se vad som händer på nära håll. Och nu har vi i alla fall gått under guldbron. Och visst är det viktigt att bevara det gamla. Tyvärr har man inte vårdat ”gamla slussen” och mycket trafik är det så säkert nödvändigt att bygga om och förstärka-
      Där vi nu gick är det bara provisoriskt gjort och säkert kommer det att bli bra när allt är klart. Men det dröjer ett antal år till.
      Önskar dig också en fin fredag.
      Kram

  2. Slussen är verkligen en gigantisk byggarbetsplats och jag tycker att den har varit så i evigheter. Att navigera fram där är verkligen inte lätt. Dessutom tar det ett antal år till innan det är klart men förhoppningsvis blir det riktigt bra.

    Kram och god kväll!

    1. Visst är det så. Minns när man började…Och även hur det såg ut innan. nu var det kul att gå under bron men det dröjde ett tag tills vi kom rätt här i gångarna. Skyltningen är då inte alltför tydlig, om man säger så. Kanske, kanske är området klart om 5 år. Men bron ska vara i drift i augusti 2020.
      Önskar dig också en fin kväll.
      Kram

  3. Så lustigt att just idag har jag åkt under den nya guldbron, vi tog vägen över Slussen hem från Saltsjöbaden för att få se lite hur det ser ut vid Slussen nu! Men det var svårt att få en bra bild från bilen på den.
    Kram och trevlig helg!

    1. Vad kul att ni körde under den. Och jag förstår att det var svårt att ta en bild på den nya bron från bilen. Men du kan ”låna” en från mig.
      Ser fram emot mer från er tripp till Saltis.
      Trevlig kväll.
      kram

    1. Vi har ju följt den från start så nu var det kul att se hur den såg ut underifrån och gå där på väg från Stadsgården till Gamla stan. Men jag är fortfarande tveksam till färgen. Och en gigantisk byggarbetsplats är det .
      Kul att du också tog dig en titt.
      Kram och trevlig helg

  4. Till en början måste jag säga att jag faktiskt är imponerad över er att ni gav er ut igår. Jag höll på att blåsa omkull när jag försökte slänga soporna i de olika kärlen. Fick bland annat jaga efter en äggkartong som flög sin väg.
    Efter att på sätt och vis jobbat i byggbranschen älskar jag dina ”dokumentationsbilder” från Slussen. Minns att vi i en av våra tidningar gjorde ett reportage om det vinnande förslaget. Å det var minst tio år sedan.
    Har ju åkt förbi Slussen med tunnelbanan ett antal gånger och måste säga att jag aldrig sett så många anläggningsarbetare som du visar på din bild. Det hela ser fortfarande ut som ”a mess” som min man brukar säga. Organiserat kaos kan man väl också kalla det. Vilken logistik!
    Vad gäller guldbrons färg håller jag helt med dig, vilket jag sagt tidigare. Men återigen – ”det såg bra ut på ritningen”…

    1. Vi såg till att röra oss i medvind. Vi är rätt bra på att ha koll på den. Så vi blåste nästan över Åsöberget nerför Katarinavägen och till Slussen. Men kan förstå att du och soporna nästan lyfte. Sen är du nog också rätt mycket lättare i kroppen än vad jag är-
      Vi har ju haft koll på bron sen den kom men ville nu provgå under den från Stadsgården till Gamla stan. Inte direkt enkelt men vi kom rätt. Kul att se hur jobbet vid Slussen fortgår. Och det är många jobbare i farten.Väldigt många. Ja, organiserat kaos är nog just vad det är. Logistiken funderade vi också på men jobbarna verkar få ihop det bra. De kommer från mängder av olika länder berättade en ansvarig vi pratade med.
      Ja. färgen är inte mitt val .Tycker inte den passar här mellan Gamla stan och Söder. Möjligen på Östermalm. En ritning är ju dock mer en skrivbordsprodukt.

  5. Spännande att följa nya bron. En jättebyggarbetsplats, som jag förstår har varat så länge. Kanske Guldbron smälter in fint så småningom?
    Jag var fram till vårt torg idag, där det också är en byggarbetsplats. Visst är det intressant att kolla hur det fortskrider. Jag tycker man river i gatorna både här och där, men så är det alltid.
    Maten är på plats här hemma och inga problem.
    Stor kram!

    1. Vi tycker det är roligt att se vad som händer här och mycket är det som sker på en vecka. Nu var det första gången vi gick under bron och den vägen tog oss till Gamla stan. Men ett pyssel att hitta även för oss. Vad gäller färgen är jag tveksam. Och många med mig. Guld är ju inte direkt den färg man förknippar var sig med Söder eller Gamla stan.
      Fint att du fått hem maten och att det fungerade bra.
      Stor kram

  6. Åh tack! Så intressant att få följa utvecklingen med ”guldbrobygget” och min gamla infart till stan. Har inte tänkt på färgvalet tidigare, men nu när jag ser bron på plats, i alla fall halvvägs, så ställer även jag mig tveksam. Det känns lite för pråligt, lite av storhetsvansinne kanske?…men förhoppningsvis så mattas det av med tiden.
    Det är rätt häftigt, när jag ser dina bilder på infarten, rivningen och bussarna känns det som att inget har hänt sen vi lämnade i oktober 2016. Klart att det har, men det ser ungefär likadant ut.
    Roligt med er hukande promenad under och vi får hoppas att det blir gåhöjd när det blir klart!?
    Ha det gott och trevlig helg, med eller utan blåst!

    1. Vi tar oss en titt ca. en gång i veckan och nu kunde vi gå under bron. Men enkelt att hitta gångvägen under den från Stadsgården till Gamla stan var det inte. Och vi var ganska ensamma här.
      Förstår att du helt känner igen dig här. Din gamla infart till stan.
      Färgmässigt tycker jag inte guld passar in här. Bron ska förbinda Södermalm med Gamla stan och ingen av stadsdelarna har direkt en prålig historia.
      Jag minns när man började riva här 2015 och jag håller med dig. Större gropar har det blivit och bussarna är flyttade ut till den stora planen vid Stadsgården. Sedan har man börjat spränga i Katarinaberget. Men många är det som jobbar det ser man tydligt. Här är det arbetare från hela Europa i farten.
      Önskar er också en fin helg. Och vädret blir ju som det bli. En får förhålla sig till det som till mycket annat. Men jag hoppas på ok promenadväder.

  7. Vilka fantastiska projektbilder! Min lillebror skickade mig en video där Guldbron mötte Silja vid deras ställe i skärgården. Fantastiskt. Det är verkligen ett stort stycke historia du skildrar i din blogg.

    1. Tack! Vi har via datorn följt brons resa från Shanghai och hit och mötte guldbrons ankomst till Stockholm på väldigt när håll. Och sedan har vi varje vecka sett vad som hänt och partat med en del projektledare vi träffat på. Intressant. Och nu gick vi under bron, från Stadsgården till Gamla stan. Men lite virr varr av gångar var det. Kul att din bror såg ankomsten i skärgården. Spännande att se både brons och Slussens utveckling.

  8. Så häftigt att vara så pass nära en byggplats 😀
    Riktigt fina bilder som alltid 🙂
    Spännande att följa utvecklingen med bygget

    Kram ♡

    1. Tack! Vi tar oss en tur då och då och har följt bygget sedan det började för sådär en fem år sedan. Kul att följa. Och bygget lär pågå i ytterligare fem år så kanske hinner jag vara med om när allt är klart.
      Önskar dig en fin helg.

  9. Du är värdefull, vet du det?
    Alla dina dokumentationer av ett Stockholm i förnyelse är guld värt.
    Du kanske borde förmedla allt detta till stadskansliet eller vad det heter i Stockholm.
    En gång i framtiden är det här en otrolig källa till hur det gick till. Från sidan om, från oben…
    Precis som Emma, sol som sol, skriver, det är ett stort stycke historia du skildrar.
    Toppenbra!
    Tack Ditte!

    1. Tack, Karin! Har nog inte sett det så. Men jag har följt bygget sedan det startade. Sedan återstår det ju att se om jag är med ändå till 2025 när det är tänkt att allt ska vara klart. Bron ska dock invigas i augusti för biltrafik men nu har vi i alla fall promenerat under den.
      Vad gäller historiskt sett så har Slussenområdets trafiksituation varit svår sedan 1940-talet. Mer och mer trafik har det ju blivit ju mer bilar som körs.
      Önskar er en fin helg!

  10. Jösses vilken röra! Men verkligen ett spännande projekt! Höjden under bron – 1 meter? Är det tänkt att man ska krypa under, eller?
    Jag älskar när dom har titthål, hoppas det blir såna i Mercadonagropen också. Vad som nu händer med den efter allt detta…

    Ha en fortsatt fin helg!

    1. Rörigt är det och vi fick leta ett tag innan vi till sist kunde hitta ingången så vi kom under bron och kunde gå vidare till Gamla stan. Nja, där det är en meter är det inte tänkt att man ska gå. Är vid ena brofästet.
      Runt Slussen finns många titthål och det är roligt att se både alla jobbare och alla gropar och byggmaskiner och kranar.
      Strålande sol idag så det ser riktigt lovande ut.
      Ha det så bra ni kan.

  11. Jag tror det blir väldigt tjusigt när det är klart! Just nu rörigt, men så är det ju alltid när det byggs om! Kul att följa det 🙂
    Stor kram och trevlig lördag!

    1. Säkert blir det bra och en ombyggnad här har varit nödvändig sedan länge. Och visst går bygget framåt. Kanske är ombyggnaden klar om sådär en fem år. Bron ska invigas i augusti är det planerat. Och kanske kan det bli så.
      Ha det fint ni också.
      Trevlig lördag.
      Kram

  12. Hej Ditte!
    Så intressant detta med Slussen, tack för info!! Jag har ju inte sett något av byggnationen innan tror jag. Undrar vad guldbron kostat? 1 miljard?
    Kram från karantänen i söder…kanske förlängs enl rykten….buuuuuh!
    P ♥

    1. God förmiddag P!
      Slussenområdet har ju varit en byggarbetsplats nu i ett antal år och den kommer att vara det i ytterligare minst 5 år. Många är det som jobbar där och man ser att det går framåt- Vad gäller ”guldbron” så är det en kostnad för bron och sedan tillkommer ju montering och allt annat.Läste en summa på 198 miljoner. Enligt planerna ska den invigas i augusti.
      Ja, i Spanien har det ju inte blivit så stor skillnad trots den stränga karantänen. Men jag grunnar över alla hjärt/kärlsjukdomar, psykisk ohälsa och våld i hemmen som kommer i fotspåren som kommen i de länder med strikt karantän.
      Läste här om ev. förlängning i Spanien och illa att det är så knepigt att få stopp på smittan.
      Ha det så bra ni kan.
      Kram

  13. Allt tycks vara under ombyggnad även i denna stan…västlänken heter det och visst…säkert välbehövligt på vissa ställen men jag känner att det blivit för mycket, parker försvinner helt och flera hundra år gamla trän mitt i stan höggs ner…de kunde ju gjort det med lite mer empati för oss som vill ha lite grönt kvar i stan men vi ses som bakåtsträvare antar jag.

    Men jag ser ju på er i sthlm…det blir nog fint när det är klart 2025 då.
    Ha det underbart och tack för denna rundvandring.

    1. Har förstått att det är likadant i din stad. Vad gäller just slussen här var det nödvändigt för den har varit underdimensionerad sedan 1940-talet. Men att det skulle ta minst 10 år verkar inte rimligt. I stan i övrigt byggs det här också. Rejält. Och visst försvinner en del grönområden här också. TUrsamt nog har vi många kvar här på Söder och det är ju ett plus. Men i City försvinner en hel del. Tänk att de styrande ska ha så svårt för att fatta att det gröna är viktigt. Och här i stan är miljöborgarrådet från Miljöpartoet. Men det verkar han ha glömt i flera sammanhang.
      Ha det bra du också.
      Trevlig helg

  14. Jag skulle förmodligen gå helt vilse i röran….när jag först hörde talas om guldbron, så såg jag för mitt inre nåt mer barockt, alltså stilen 😉 men så var det ju inte 😀 Den planerade bussterminalen i berget har jag läst lite om, mest negativt faktiskt och då gällde det säkerheten…
    Hoppas din lördag blir solig och fin, Ditte <3

    1. Rörigt är det och trots att vi är vana gick vi ändå fel ett par gånger. Man leder ofta om vägarnaför både bilister, fotgängare och cyklister.Nej, någon bro i äldre stil blir det inte. Men ja har funderingar på just guldnyanserna. Tycker inte den passar. Kanske får jag ändra mig…Bussterminalen har varit och är omskriven just p.g.a-.säkerheten -Men de jobbar på med den. Får se vad som händer.
      Sol har vi och lite kyligt, +6 nu i skuggan. Men ut ska vi.
      Önskar dig en bra lördag

    1. Trevligt att du gick med. Vad gäller brons storlek funderade jag på det nu när vi gick under den och var så nära. Den är verkligen enorm. Imponerande att få hit den över huvud taget. Och att få den på plats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *