Spanien Torrevieja

Dags att lämna det blå – Och möta det grå

Så var det då dags att lämna det blå för den här gången. Igår styrde vi färden mot det mer från hemma i Stockholm. I alla fall vad gäller vädret. Men jag var  beredd . Och vad gäller vädret här hemma i november så är det ju inte direkt känt för att vara i så många andra nyanser än just grått. Men med lite hopp i sinnet så kommer det ju ljusare tider.

Dags att lämna det blå i Torrevieja för det mer grå hemma i StockholmDags att lämna Torrevieja. Här har de blå dagarna övervägt, från mitten av oktober till slutet av november,alltså  den tid vi varit på plats.

Nu var det alltså dags att lämna

Torrevieja för den här gången. Döttrar och barnbarn lockar liksom en hel del andra trevligheter som december bjuder på. (Är ingen julig person så den räknar jag inte direkt in.) Här ingår också en och annan resa, varav en  jättetrevlig jobbresa nu till helgen.

I strålande sol gick vi i går morse till busshållplatsen i Torrevieja för att ta flygbussen till till Alicantes flygplats och för vidare resa mot Stockholm. Denna gång skulle vi bli lite mer inernationella och även passera Bryssel .

Dags att lämna Torrevieja för den här gången. Busstationen. Dags att lämna Torrevieja för den här gången.

Resan till flygplatsen tar ca 1 timme och 10 minuter senare hade vi passerat säkerhetskontrollen. I avgångshallen kändes det denna denna torsdag förmiddag tämligen öde. Ingen stor resedag här alltså. Vi noterade också att man fått ett nytt system vad gällde restaurangerna. De flesta “gamla” var utbytta och ersatta av  en “Foodmarket”. Kändes inte alls lika trevligt och vi saknade genast vår tapasbar.

Gott om plats i avgångshallen i Alicante.

Olika varianter på “matställen” finns och de flesta hade liknande förtäring. Ganska charmlöst, tyckte vi, och saknade vårt tapascafé.

Dags för ombordstigning och med tanke på kön efter oss så undrade jag om alla skulle få plats. (Vi hade bokat platser och prioriterad ombordstigning, för att få med oss handbagaget in i kabinen och slippa stå i en kö för att komma ombord. Och detta till en ringa kostnad. Att vi nu valde just Bryssel Airlines till hemresan berodde på att de prismässigt var väldigt konkurrenskraftiga. Ofta säger man att “tid är pengar” . Genom att lägga ut 1500/person mindre och vänta två timmar i Bryssel, blev det en bra timpenning.  ( 1500 kr mer skulle det kostat med både SAS och Norwegian med hemresa nu i dagarna) Tid har vi dessutom gott om. (Bryssel Airlines har vi rest med tidigare till Alicante och var då också väldigt nöjda. )

Dags att lämna Alicante .Dags att lämna Alicante.Vad gäller vädret i Bryssel verkade det också gå i det grå tecknet.

Bryssel

nådde vi på 2h och 30 minuter . En bekväm och trevlig resa. Och här möttes av en flygplats som påminde om att julen är i antågande.

Snart dags för jul Bryssels flygplats verkar beredd. Visst! Snart dags för jul! Bryssels flygplats verkade väl förberedd.

Nästan två timmar hade vi här att “förspilla” men utrymmena är stora, bekväma (Laddningsstationer finns för telefoner och datorer samt ett bra wifi. Utbudet av barer/restauranger är också stort. Men man kan få leta lite för att hitta dem. Kommer ni hit så är ett bra tips att titta i Hall B.)

Här slog vi oss ner i “The Luxury Hall”. Ett öppet torg kantat av olika barer och restauranger.

Kanske ostron och champage skulle smaka?

Det hade det kanske gjort. Men vi slog till på lite belgiskt öl i stället.

Resan, Bryssel -Stockholm Bromma tog 1h och 45 minuter. Även här var planet helt fullsatt och det verkar vara många svenskar som pendlar hit för jobb. Även några svenska “flygmotståndare” såg vi ombord.  Och om man nu  inte tycker att andra ska flyga skulle det ju vara en kan man kanske själv föregå med gott exempel-

Landat på Bromma i duggregn. Dags att ta fram den lätta dunjackan och ta buss och tunnelbana hem till Söder. Smidigt! Från dörr till dörr på 40 minuter.

Och här hemma har jag nu dessa blå dagar i färskt minne.

26 svar på ”Dags att lämna det blå – Och möta det grå”

1. Visst är det tur att man har många blå minnen nu!
    För här hemma är det mörkare än mörkt!
    Smart att resa via Bryssel när man har tid och kan spara en hel del pengar! Fin flygplats verkar de ha också, och det bästa Belgisk öl!!! Leffe är ju mitt favvoöl!!!!
    Välkomna hem i alla fall, och väntas trevligheter är det ju alltid mysigt att komma hem!

1. Tack! Och trevligheter väntas. Ja, de blå minnena behövs så visst är det bra att vi fått ta del av dem. Vi har tidigare vid ett par tillfällen rest via Bryssel och från dörr till dörr blir skillnaden inte så stor. Bra avgångstider är det också från Alicante. Och kan man lägga ut mindre pengar och ändå resa bekvämt så gör vi det gärna-
      Tänkte på dig här med Leffe ölen.

1. Vi kom hem i går kväll och har solen och det blå i färskt minne. Grått här idag och har så varit i Stockholm under november har jag förstått.Men vädret kan man ju inte påverka så jag lägger inte så mycket krut på det. Mycket trevligt händer i december så det piggar upp. Jobbresan i helgen ska verkligen bli rolig.

2. Välkomna hem till Sverige igen. Vädermässigt byter ni ner er men det finns ju annat som kompenserar. Man får onekligen överväga vilket alternativ man väljer när man bokar. Skiljer det bara någon hundralapp hade jag inte brytt mig men när det börjar röra sig om tusenlappar då blir det en annan femma. Hoppas ni får bra dagar i huvudstaden.

Kram och god kväll!

1. Tackar! Ja, vad gäller vädret så visst vi ju hur det stod till. Men det finns annat som lockar.
      Vi tycker förutom det rent ekonomiska. ja, inte hundralappar, här blev “vinsten” 3000 sek. tillsammans. Dessutom tar det från dörr till dörr ca tre timmar mer om man väljer avgångarna på “rätt sätt”. Och man behöver heller inte stiga upp mitt i natten för att ta ett plan.
      Önskar dig en fin kväll.

1. Hoppas det stämmer in. Ska för egen del iväg på en jätterolig jobbresa till Värmland så hoppas det fina vädret även finns där. Jag har nu tankat sol och blå himmel så att jag klarar mig ett tag.

3. Bra att du har blå minnen kvar, de behövs just nu. Men sju plusgrader här hemma är inte så dumt det heller, så jag klagar (konstigt nog) inte än…
    Bryssel Airlines har jag faktiskt inte ens hört talas om, men 1 500 kronor/person i sparade pengar är verkligen värd en Leffe;-)
    Synd med Food Market på Alicante flygplats, så tråkigt att din tapascafé fick stryka med. Tur att Burger King finns kvar;-)
    Ja, det var ju nåt EU möte i Bryssel med en mängd svenskar på plats i veckan. Såg nåt på tv om det, så de fanns nog med på planet. Men då du inte kände igen någon så vet man hur intresserad man är av EU-representanter
    Å flygmotståndarna – hahaha! De borde ha gjort en Greta i så fall och seglat hem;-)

1. Blå minnen har jag med mig. Men det kändes helt ok att komma hem också. Ingen snö eller snöslask och en del plusgrader. För att lägga ut några hundra mindre hade jag inte brytt mig men när det komme rupp i dessa summor så blir det en bra timpenning. Från dörr till dörr tog det ca . tre timmar längre och det är överkomligt. Brysssels flygplats, i B-delen, har ett bra bar och restaurangutbud och butikerna överlag är många och välsorterade om man är shoppingsugen.
      Avgångshallen i Alicante är helt omgjord och nu är det alltså “Food Market” som gäller. Men B.K- kan jag ju äta på någon annanstans. Oftast är ju inte direkt maten på flygplatser någon höjdarupplevelse. Men vi gillade vår tapasbar. Nu ett minne blott.
      Det var gott om “EU- svenskar” på planet. Och några som verkligen inte anser att man ska flyga. Jodå, vi kände igen ett par men min diskretion döljer vilka. Men du kan nog förstå vilket parti det gällde. Och tycker man att andra inte ska flyga så får man själv föregå med gott exempel. Varför inte en el cykel till Bryssel eller tåg. Jodå, båt vore också bra.

4. Det låter härligt att byta ställe så ibland. Jag förstår att barn och barnbarn drar lite. I morgon åker vi till Gambia, blir härligt. Kram

1. Först och främst ett stort tack för paketet som så fint låg här och väntade på mig. Så rart av dig och du ska veta att jag blev så glad.
      Vad trevligt med en resa till Gambia. Jag var där i början av 70-talet och jag har via en bloggvän, “Joy” förstått att det ändrats mycket. Hon har just varit där-
      Önskar er en verkligt fin resa på alla sätt.

5. Skönt att resan gick så smidigt!
    Men visst är det lite väl grått här i Sverige….men vi har ju mycket annat som lyser upp det hela 🙂
    Stor kram och välkomna till Sverige

1. Tack!Resan gick väldigt bra trots stopp i Bryssel. Men med tanke på den intjänade timpenningen så var det helt klart värt det. Och Bryssel Airlines är riktigt bra. Vi har ju åkt med dem tidigare. Grått här idag också. Väldigt grått. Men vi had emed oss lite sol och blå himmel så hoppas dte räcker ett par dagar.

1. Tack! Och, tack- det får jag säkert.Jag ska till Värmland på jobbresa i helgen och det såg hyfsat lovande ut vädermässigt. Lite sol, någon minusgrad och lite snö tänkte förgylla tillvaron.
      Önskar dig en fin fortsatt vecka.

6. Välkommen hem till S i S och till Ack Värmland du sköna om nån dag 🙂
    Inte ofta jag kan säga att jag känner igen mig nånstans där du är/varit – och inte egentligen heller nu då det är nytt på Alicante flygplats – tre år sedan sist jag var där. Se flygplatser är ju också en upplevelse 🙂
    Stor svensk kram 🙂

1. Tackar! Ja, på lördag bär det av till Värmland. Det ska bli så roligt. Men tyvärr denna gång ses vi ju inte. Du kommer i alla fall att var amed mig i tankarna.
      Alicante flygplats ser lite annorlunda ut idag. Och förvandlingen har gått snabbt. Och visst är flygplatser en upplevelse i sig. Nu fick vi ju även hälsa på i Bryssel.
      Stor kram “söstra mi”.

7. Haha, där kom en liten känga till vissa icke namngivna (politiker) kanske?
    Bara att plocka fram långkalsongerna nu då, vi har totalt trafikkaos då en massa långtradare står i backarna och tar sig ingenstans. Inte helt oväntat…hoppas inga personskador sker bara..
    Välkommen hem! Kram

1. Tack! Ja, en liten känga fick det bli. Jag tycker att om man ivrigt pläderar för annat än flyg så bör man själv föregå med gott exempel.Ville inte nämna namn. Finns ju de som faktiskt gör som man tycker att andra ska göra. Det går faktiskt att åka tåg till och från Bryssel. Och tid har väl de flesta politiker gott om.
      Såg på tv att ni fått en del snö och att många var oförberedda på detta. Men vintern brukar komma varje år.

8. Att leva som man lär… Vad trött man blir! Jag är ju ingen flygmotståndare, men som du säger, tycker man inte att andra ska flyga så… Det går väl ta tåg till/från Bryssel i såna fall? Suck.

Skönt att hemresan gick så bra. Visst föredrar man direktflyg, men det får ju inte kosta hur mycket som helst. Såg trevligt ut i Bryssel, har aldrig åkt den vägen. På Alicante flygplats är det alltid Burger King som gäller för oss – såg att den fanns kvar, som en skylt i alla fall 😀

Hoppas helgjobbet blir bra nu 🙂

1. Tänker just som du här. Varför “predika” något man inte själv står för annat än i tanken. Visst går det tåg och fet finns ju de som använder det. Men flera som var med hem har ett parti som inte alls tycker man ska flyga. Men det gäller ju inte de själva- Suck!
      Burger King finns kvar men med lite annat”stuk”. Vår tapasrestaurang var tyvärr borta men inget att göra något åt. Bryssel är en trevlig flygplats och med många olika avdelningar.Och vill man äta så är det i B-området restaurangerna finns. Inte direkt så tydligt skyltat dock. Fina lounge avdelningar finns också att slå sig ner i.
      Resejobbet i helgen ska bli jätteroligt.
      Önskar er en fin fredag.

1. Tackar! Känns fint att var hemma igen! Och en del roligheter händer. Börjar redan i morgon.
      Kram och trevlig fredag

9. Välkommen hem till vintern och mysiga Stockholm ! Med blå minnen i bagaget som blandas med lite mer vintriga minnen och det är trevligt när man får en mix av allt det goda som livet har att ge.
    Ha det riktigt trevligt under Sverigevistelsen och en trevlig första advent !
    /Marie

1. Tack! Och Stockholm är jag så förtjust i. Ja, inte att trängas men stan i sig. Och blå minnen har jag med mig. Idag har vi även sett lite blå himmel här i huvudstaden. Riktigt fint.
      Ska i morgon på jobbresa till Värmland med en hel del trevligheter. Ska bli så roligt. Önskar dig också en fin första advent.