Resor utomlands Spanien

Bra val -Teneriffa och Hotell Sunprime Ocean View

Med många fina minnen med i bagaget hem från Teneriffa funderar jag nu hemma på vad det var som gjorde att vår vistelse här verkligen blev lyckad. Av olika anledningar (läkarbesök m.m. för min del) var vi sena med att boka,så valet av  resmål och hotell var tämligen begränsat. En vecka kunde vi vara borta och hade hoppats kunna resa på julafton eller dagen innan. Men där gick vi bet. Och med facit i hand,  gjorde vi ett bra val både med Teneriffa och Hotell Sunprime Ocean View.  Detta var första gången vi bodde på ett ”vuxenhotell” och kommer att göra det igen.Så helt klart bidrog hotellet till att vistelsen blev lyckad.

Våra tankar var under hösten att i december och ett par månader gjort en resa i Asien men min höft ska opereras så lämpligheten i detta var inte så bra. Utan ett gott alternativ blev en vecka och då heller inte resa så långt. Så Teneriffa, Gran Canaria eller Kap Verdeöarna verkade nu ha behagligt väder och vi riktade in oss här.

(Bäst att förtydliga; detta är inte ett på något sätt sponsrat inlägg)

Teneriffa. Playa de las Americas. Ett bra val både vad gällde hotell och plats. Ett bra val visade det sig, Både resmål och hotell Sunprime Ocean View. Och jag tackar bloggvännen/vännen Susjos för att hon tipsat om just dessa Primehotell där hon brukar bo.

Ett bra val

av både hotell och visade det sig snabbt att vi gjort. Men valet av hotellet blev mest av en slump. Men eftersom vi nu inte  har yngre barn och heller inga barnbarn som skulle med tyckte vi det skulle vara skönt med ett ”vuxenhotell”. Och liknande hotell erbjuder många resebyråer. (Man kan även på egen hand boka in sig på flera av dessa hotell dessa och flyga reguljärt.) Det var lite av en sista minuten resa för oss. Vi bokade den 14/12 och hade avresa från Arlanda den 18 december. Kort startsträcka.

Redan dagen innan avresan åkte vi ut till Arlanda och checkade in på Clarion hotell som ligger i terminalbyggnaden och Sky City. Vi hade avgång strax efter klockan 08 på morgonen så det var bekvämt och dessutom trevligt att vara på plats redan dagen innan.

Konceptet med Sunprime hotell är bl.a att det är lugnt och att besökare som bor här ska vara över 16 år och i målsmans sällskap.  Här finns en SPA anläggning, gym och andra träningsformer med utbildade instruktörer.

Hotellet är nio våningar högt och har genomgående lägenheter/rum så mer eller mindre havsutsikt ingår. Undantag de som valt de lägre våningarna. Här hotellet mot den bilfria gatan med  oftgångarna som finns utanför rummen.

Ett plus när en bokar ett rum eller lägenhet kan en på hemsidan se var i byggnaden det är beläget,med tydliga skisser. Även bra förklaringar till de olika boendealternativen finns. (Utsikt, våningsplan, utrustning i lägenheterna m.m.)

Vackra planteringar runt hotellet och vid entrén.

Hotell Ocean View

Vi tittade på olika resebyråer men fastnade för Vingresor som vi tyckte hade en tydlig och lättnavigerade hemsida. För vår del har vi inte rest på en paketresa på säkert 20 år och är vana att ordna allt själva. Men plötsligt var allt inkluderat. Till och med ”fast track” genom säkerhetskontrollen, direkt transfer till hotellet, incheckat bagage, handbagage, sittplatser långt fram i planet, ombordstigning först, mat på resan plus lite till. Vi valde att köpa till frukost på hotellet för ca 100 kr/dag. En riktigt bra och omväxlande frukost. Men halvpension, ”all inclusive” och en del annat kunde man lägga till. (Innan avresan eller på plats) Hotellet hade också en liten à la carte restaurang och det gick också att beställa .

Hotellet hade ett lugnt läge i den västra delen av Playa de las Americas och med närhet till havet på ca 300 meter. Och vårt rum,högst upp på våning 9, med obruten havsutsikt från balkongen blev väldigt lyckat. Att sedan all personal inom hotellet var tillmötesgående är också något vi uppskattade.

Teneriffa. Hotell Ocean View. Vingresor. Alla rum är bra val här på hotellet. Men vill en ha fin utsikt är den ju mer vidsträckt högre upp. Hotellets sida mot söder och alla rum och balkonger har söderläge. Att välja rum kan ju vara lite knepigt och vad som är ett bra val varierar ju efter tycke och smak. Hotellet har nio våningar och som jag kom fram till 130 olika rum/lägenheter.

Gemensamma utrymmen

Solterrasser finns dels vid den gemensamma poolen i trädgården och på våning 8 och nio. Ingen brist på solsängar så en eloge till hotellet att man inte kan paxa dessa (Är en borta mer än 20 minuter tas sakerna i stolen bort av personalen.)

Här solterrassen på våning 8 och 9. Vår lägenhet är i mitten här högst upp och att den blev ett riktigt bra val upptäckte vi på plats. Den långsmala poolen rakt ner är reserverad för de som bokat rum med  direkt pool access. Men då ingen annan utsikt.

En del av området runt  den gemensamma poolen.

Gott om sittmöjligheter och utanför receptionen. Och här finns det också en bar.

Kvällsbelysningen är tänd.

En del av lobbyn

På plan 9 finns också en bubbelpool. Utsikten ingår.

Här i bubbelpolen satt jag en del och lederna tyckte verkligen om det.

Solterrassen plan 9. Kockan är 18 och de flesta har lämnat för dagen.

Ännu lite senare Och dessa sittmöbler är både bekväma och läckra och här finns skugga stora delar av dagen. Passar ju mig bra.

Och så lite utsikt

från vår balkong.

Bra val! Både med Teneriffa och hotelllet Sunprime Ocean View och Vingresor. Även fast det inte var vi  som valt boendet så blev detta ett riktigt bra val. Vi hade  för vår del valt havsutsikt och att bo högt upp i byggnaden. Bilden är tagen på förmiddagen vid 11.30.

Så solnedgången. Liknande var det varje kväll.

32 svar på ”Bra val -Teneriffa och Hotell Sunprime Ocean View”

1. Har också goda erfarenheter av Sunprime.
    Gott att kunna simma i lugn och ro i poolen. Gott att slippa shower på kvällarna. Valfritt i och för sej. Men de finns i bakgrunden och stör. Mej.
    Ha fina mellandagar. Kram

1. Vad roligt att du har goda erfarenheter av just Sunprime- För oss var det första gången vi bodde på ett av deras hotell och vi gör gärna om det. Väldigt nöjda och att allt också var så lugnt.
      Inga störande moment på kvällarna- Ett par kvällar var det ”lätt musik” mellan 20 och 22. Men helt ok.
      Ha det fint du också.

1. Hej
        Vad roligt att läsa om er upplevelse och att få se bilder.
        Jag och dottern åker dit 9/4.
        Är det långt att gå in till själva staden där det är mer håll-i-gång?

1. Hej!
          Vad roligt att du tittar in.Och jätteroligt att du och dottern ska åka hit. Vi var väldigt nöjda med hotellet och boendet i sig. Hade gärna åkt dit igen i januari men då var allt slutsålt. Så då blev det Gran Canaria. Barer finns vid havet, ca 10 minuters promenad från hotellet. Och mer fart blir det om ni promenerar ca 15-20 minuter mot centrala PLaya de las Americas. Fråga om tips på hotellet. De vet.
          Önskar er en härlig resa.

2. Vilken härlig semester ni fick! Och det är alltid skönt att komma ner till värmen. Men vi saknar er här 🥰
    Stor kram och god fortsättning

1. Allt blev så lyckat och en väldig tur med vädret hade vi ju också. En sval bris och +25 i skuggan dagtid passade mig bra.
      Vi saknar er också och hoppas kunna komma när min operation är klar.
      Många tankar! Och tack för alla roliga träffar-
      Bosse hälsar till er.
      God fortsättning och gott slut-
      Varm kram

3. Åh nu längtar jag verkligen att resa iväg och till just det här stället/hotellet du visar. Har själv bott på ett där åldersgränsen var 16 år, i Turkiet, vilket var bra och är något jag kommer titta efter vid nästa charterresa.
    Tack för all info.

1. Vi har ju inte åkt charter på 20 år men är nöjda med allt. Smidigt och allt klart. Skönt det också ibland. Och just dessa Sunprimehotell där det är lugnt passar oss nu. Och ni har ju upplevt detta i Turkiet och var nöjda. Var tid har ju sitt.
      Och jag har bara skrivit det vi som privatpersoner tycker och upplevde.
      Men vi kommer att åka så här igen- Ingen tvekan.

4. En till hundra procent lyckad semester skulle jag vilja säga. Hotellet verkar enastående och utan Bamseklubb, tack;-) Skoj att ni fick mersmak. Idag är det ju nästan bara i undantagsfall att man åka på en charterresa. Synd tycker jag, speciellt om man väljer en resa som ni gjorde.
    Vi brukade åka på sista minuten resor på 1980- och 1990-talet, och i nästan alla fall hamnade vi på helt suveräna ställen. De få gånger vi inte var nöjda med hotellet/lägenheten uppgraderade vi på plats. Även det ett vinnande koncept.
    Härligt att ni varit så nöjda med er semester. Nu har du laddat batterierna inför operationen.

1. Ja, allt är ju olika vad en vill ha. Nu hade vi också väldig tur med allt. INte minst vädret och att det fanns ett rum kvar på det här hotellet-
      Just som ni gjorde åket vi på 70-90-talet på en del charterresor och visst gick det fint att på plats uppgradera.Jag började resan 1960 med mina föräldrar och då ingick ju allt. Idag ska en ofta köpa till ”allt”- Men just här i konceptet ingick allt- Riktigt bra.
      Visst har jag laddat batterierna en del och får fortsätta göra det hemma. Vore ju toppen om det kunde bli en vecka till innan operationen- Önsketänkande, men ändå-

5. Ser verkligen ut som ett riktigt bra hotell! Lite stort för min smak, gillar de små och personliga hotellen, om jag kan hitta något sånt. Och kul att ni hade sån tur med vädret!

1. Ofta gillar vi också de mindre hotellen och brukar välja dem.Har i Spanien bott en del på Paradorer men ofta finns de inte just vid havet.
      Men det är ibland svårt att hitta små boenden om en samtidigt vill ha havet helt nära och även gångavstånd till bra restauranger. Vill ju inte vara hänvisad till att äta på ett hotell. Inte annat än ev. frukost.
      Men här hade en ingen tanke på att det var så stort som det var. Och läge, omgivningar, utsikt m.m- fastnade vi för. Likaså det bekväma och just lugnet. Inte minst också standarden .
      Vädret var ju toppen. Och +25 i skuggan varje dag och +23 på kvällarna- Svårslaget om en bara är fem timmar från Stockholm-

6. Så roligt att ert val blev bra och att ni var nöjda med hotellet. Reser man med kort varsel kan man inte alltid välja som önskat men detta blev ju väldigt bra av bilderna att döma. Sedan är det skönt med ett barnfritt och lite lugnare hotell kan jag känna.

Kram och god kväll!

1. Vi är verkligen mer än nöjda med allt. Och även om hotellet var ganska stort märktes det inte alls utan väldigt lugnt. Just som vi ville ha det. Så tur hade vi verkligen- Det kommer att bli fler av dessa ”Sunprime” hotell-
      Önskar dig också en fin kväll.

7. Det är roligt att läsa att ni blev så nöjda över resan och vistelsen. Med tanke på kort startsträcka så landade ni väldigt bra. Det är bara att gratulera och 100 kr för en frukost varje morgon är humant.
    Önskar en fin tisdagskväll åt er båda!

1. Det blev verkligen bra med allt. Och inte minst vädret och det kan en ju inte alls påverka.
      Skönt att slå sig ner och äta frukost och inte minst när den kan ätas utomhus i lugn och ro- Inga köer alls utan bara lugnt och mysigt.
      Önskar er också en fin kväll.

8. Perfekt med kort startsträcka =) Själv bokade jag vår resa i januari. Måste ju parera med jobbet. Idag har vi haft ett riktigt oväder och det pågår ännu, hoppas att finvädret är tillbaka imorgon igen. Nu får du njuta av dina semesterminnen♡

1. Visst är det! Jag hade ju knepigt att boka i god tid eftersom rygg och höfter krånglar. Men det gick vägen och blev väldigt bra.Ja, med jobb och annat vill det ju till att få ihop det. Skönt att det gick bra att få ledigt.
      Hoppas ni snart har finvädret tillbaka- Håller tummarna-
      Jag är verkligen glad över resan och de fina minnen vi fick med oss hem-

9. Vilket härligt ställe och vilken fin vecka ni fick! Vi börjar bli riktigt sugna på en vecka med lite värme så kanske, kanske att vi tittar oss om efter en restresa när skolorna börjat och förkylningen definitivt är över.
    Hotellet ser riktigt fint ut och att hotell med åldersgräns har blivit populära har vi full förståelse för. Sedan att vädret visade sig från sin bästa sida gjorde ju inte saken sämre.

1. Vi är verkligen nöjda och jag tror att det tydligt framgick. Har fått en god dos av energi som jag så väl kommer att behöva längre fram.
      Ni kommer säkert att kunna hitta en bra restresa när skolorna är i gång- Viktigt ar ju också att ni piggnat på er.
      Nu när en inte längre själv har med små barn och inte heller denna gång barnbarn så tycker jag konceptet med ”barnfritt” är bra. Så lugnt överallt-
      Tur med vädret hade vi ju verkligen också-
      Vet de som nu är på Gran Canaria och har en hel del moln och mycket blåst. Men hoppas det vädret tar sig vidare-

10. Är så glad att ni hittade ett Sunprime hotell , och att ni blev så nöjda <3, och vilket bra rum ni fick med denna utsikt..och då fanns det inte så många rum kvar då ni bokade med kort varsel! Visst är Vings hemsida enkel att använda! Fina foton från er vecka, än en gång så är jag så himla glad att ni kom iväg och att det blev så lyckat!
    Varm Kram!

1. Ja, tack var dig hittade vi just Sunprime och är supernöjda Så skönt och inte minst bekvämt att allt ingick. När jag bokade fanns det just denna typ av rum kvar så det var enkelt att slå till-
      Vi är så glada över veckan och himla tur med vädret hade vi också. Nu hoppas jag bara snart på exakt datum för min operation.
      Varm kram.

1. Roligt att du också var nöjd. Vi hade aldrig testat dem innan men vistelsen här gav helt klart mersmak.
      Vi hade ju väldig tur med vädret för just nu är det rejält oväder på Kanarieöarna.

11. Så härligt att ni blev så nöjda med er semester. Förstår att ni kan rekommendera den här typen av resa till andra som gärna åker ner till solen.

1. Vi ville ha det lugnt och så blev det. Och vackra omgivningar och sköna promenader längs havet räcker långt- Och i mitt tycke lagon värme med skön bris från havet.

12. Underbart! Vilken solnedgång och hotellet ser himla trevligt ut. Ja, när man inte själv reser med barn kan det vara skönt med ett hotell bara för vuxna så att man verkligen kan vila öronen och koppla av. Inget stök i poolen osv… Nu gillar jag ju iofs barn men ibland är det skönt att bara rå om sig själv.

Allt gott och fint avslut på 2022.

1. Det blev än bättre än vi hoppats på. Jodå, vi har ju rest i många år med våra egna barn och sedan tonåringar och en del med barnbarnen, men skönt nu att kunna simma i poolen utan badbollar och leksaker.Och miljön var väldig ”tyst! och det uppskattade jag. Liksom vackra omgivningar och havet helt nära.
      Önskar dig ett gott slut på året och ett Gott Nytt År.

13. Visst är det ju skönt att slippa småbarn på ett hotell, fast vi tyckte det var lite knepigt förra gången vi bodde på ett sådant hotell, fast det blir kanske det nästa gång iallafall.
    Havet vill man ju gärna ha i sin närhet, frugan vägrar bo för långt bort från havet. 😉

Ha nu en jättefin onsdag Ditte.

1. Detta var första gången via en svensk resebyrå vi valde ett ”vuxenhotell”. Men vi kommer göra det igen. Har fastnat ni för Vingresors ”Primehotell”
      Och även vi vill ha havet nära. Vi var så nöjda med semestern.
      Önskar dig också en fin onsdag-

14. Hej
    Först idag när jag tittade närmare på vad BLOGGER gör – såg jag att din kommentar hos mig hamnat bland spammen… oförskämt att inte blogger skickar meddelande så att jag kan välja själv.

Tack för din kommentar ändå, nästan två månader för sent. Det ser himla härligt ut på dina bilder – utanför mitt fönster är det gråvitt – fina snökorn som faller – inte bra… Vi ska ha julkonsert ute i en kyrka i skärgården ikväll. Vem vill åka tre mil på smala vägar i mörker och halka???

1. Hej!
      Ja, så blir det ibland. Och det händer här på WP också att kommentarer hamnar i papperskorgen så nu tittar jag där mer ofta än tidigare
      Grått och trist här men ni har de blå minnena med oss hem och fåt tänka på dem- Vädret kan en ju inte påverka. Men att ge sig ut på bilvägarna nu känns inte bra. Men är det konsert så är det knepigt att ställa in.
      Önskar dig en fin kväll och en fin konsert.