Allmänt

Att träna och röra på sig – Kan det hjälpa mot värk?

För egen del har jag sedan barnsben varit fysisk aktiv på många olika sätt. Då talade man inte om att träna men det var ju det som var fallet.  Och efter gymnasiet kom jag att också välja en utbildning som innehöll mycket fysisk aktivitet. Jag tog mitt intresse med mig och utbildade mig till  gymnastikdirektör vid Gymnastik och Idrottshögskolan i  Stockholm.

Förutom alla praktiska idrottsmoment som vi hade i mängder av olika sporter ingick också en hel del teoretiska ämnen. Grundliga och omfattande studier i fysiologi (läran om hur levande organismer fungerar) men det är ett komplext och stort ämne. Mer finns att läsa i länken. Ett annat teortetiskt huvudämne var anatomi; hur människokroppen är uppbyggd. Även mycket pedagogik och psykologi ingick i den teoretiska undervisningen.

Sedan kan man lägga mycket i begreppet träna men det har jag ingen tanke på att göra här. Mer att fundera lite över vitsen av att stärka kroppen i vardagen och det med enkla rörelser.

Stockholm. Södermalm. Norra Hammarbyhamnen. Här försökte jag att träna på att få med regnet på bildenBild från gårdagskvällen när jag hade viss förhoppning om att de den supermåne som skulle visa sig. Men det gjorde den inte hos oss. Här försökte jag att träna på att få till en mörkerbild där det syntes att det regnade. Gick så där-

Att träna

för att stärka kroppen kan man göra på många sätt och det behöver heller inte vara så omständligt. Sen är det också så den träning som blir av är ju den bästa. Och inte minst promenader som extra tillbehör. Om träning kan hjälpa mot värk? Finns nog inga  entydiga svar här heller. Men vad jag sett och upplevt under våren när jag gått på rehab är att den fysiska träningen hjälp många att bli av med en hel del smärta och att stärka deras kroppar.

Min rygg har trilskats med mig ett bra tag och för att få hjälp går jag går tacksamt iväg 1-2 ggr i veckan på träning och det tillsammans med en sjukgymnast eller fysioterapeut som de heter idag. Och här kom jag också att tänka på ett gammalt  träningsprogram som min pappa utarbetade för många år sedan, egentligen i mitten av 1960-talet: BRAK – buk, rygg, armar, knän. (Ett träningsprogram som han uppdaterade på1980 och 90-talen) Ett träningsprogram som jag tidigare kört ett par gånger i veckan. När jag så jämförde det med det program jag fått av min fysioterapeut så var de flesta övningarna i BRAK programmet med där. Alltså de övningar där det inte krävs maskiner

Att träna kroppen för att få bättre styrka kan förhindra många skador. Detta BRAK -buk, rygg, arma, knä program är enkelt och ger mycketDetta träningsprogram har använts runt om på alla regementen i landet miljontals värnpliktiga har jobbat med det i syfte att träna kroppen få bättre styrka. Jodå, övningarna används i princip än idag men några har fallit ifrån och andra kommit till- (Pappa avled i december 2005)

BRAK – buk, rygg, armar, knän

Häromdagen såg jag att bloggvännen Anna Lena frågade om någon hade övningar som var bra för knäna. Och se då kom det gamla BRAK. programmet fram. Såg senare att fler frågat efter övningarna så nu delar jag med mig av dem. Lite roligt är att min pappas anteckningar/förtydligande finns kvar på pappren.

Pappa Allan var militär och lärare i bl.a.  fysisk träning och närstrid på Krigsskolan Karlberg  och lärare på Arméns Gymnastik och Idrottsskola låg  också på Karlberg. Men anledningen till att han kom att intressera sig specifikt för ryggar var en olyckshändelse. Han föll ner från ett hinder på hinderbanan på Karlberg och skadade ryggen svårt. Det blev en svår operation och en konvalescenstid som blev lång. Ingen trodde att pappa skulle komma “tillbaka” men envisheten, styrkan och viljan  tog honom tillbaka. Han läste på allt om ryggar och kröp hemma på golvet och det var svårt att se honom i denna situation. Pappa fick lära sig gå på nytt och han blev helt bra.(Dock med ett 40 cm långt ärr i ryggraden)

Texten är inte av “högsta kvalité” men jag tror det går bra att hänga med ändå. Man kan börja med att göra 7-10 upprepningar av rörelserna och öka på efter hand. Man känner själv vad som känns bra. Programmet är enkelt och  allsidigt och man gör det lätt hemma- Testa gärna! Kanske finns några övningar som kan vara bra just för dig.

 

Ytterligare ett foto från gårdagens kväll när jag tränade på att fånga regnet.

38 tankar kring “Att träna och röra på sig – Kan det hjälpa mot värk?”

  1. Jag är helt övertygad om att träning i lagom doser är bra för allt: hjärta, hjärna, muskler, vad du vill.
    Däremot är jag inte lika säker på varför gympalärare blev gymnastikDIREKTÖRer!!! Ett ytterst hedervärt yrke, förvisso men … Visst är det ett lustigt språkbruk som du nu påminde mig om!

    1. Vad gäller titeln gymnastikdirektör så härrörde den från tiden då man på gamla “GCI” även blev sjukgymnast. När jag gick ut från GIH spm det bytte namn till hände titeln kvar men försvann så småningom. Detta var en högskoleutbildning och vid t.ex. olika folkhögskolor kunde man gå en kortare kurs som inte var akademisk och då blev man gymnastiklärare. Så det är den andra förklaringen. Numer tror jag det heter lärare i idrott och hälsa och är fortsatt en akademisk utbildning.
      Den träning/rörelse som blir av är ju den bästa. Och dagliga promenader inte minst. Jag har nu verkligen varje vecka på rehab sett vilka framsteg många gjort genom sin träning och även blivit av med en hel del värk. Jodå, jag också.

  2. Inte riktigt min grej detta med träning men några övningar med ett grönt gummiband har jag gjort de sista åren efter remiss till en organisation som höll på med sådant,
    5 år sedan nu tror jag det är, har använt min gröna gummisnodd 7-8 ggr under de åren och fortsätter med mina promenader istället.
    Man jag borde, jag vet men jag är för lat helt enkelt 😉

    Tillönskar dig en fin kväll Ditte.

    1. Man måste ju inte direkt träna på att ansträngande sätt. Utan promenader och lätta övningar ger mycket för att stärka kroppen. Du är ju ute och går. Bra träning det också. Jag går ju också en hel del och det tillsammans med en del övningar har hjälpt mig en bit på vägen mot att ha mindre ont.
      Önskar dig också en fin kväll.

      1. Jag tror på rörelse!
        Många av din fars övningar håller än i dag. Gör en del nästan dagligen…och går en del också!
        Du är ett föredöme. 👍😊

        1. Jag också! Och framförallt de som det blir av att man gör.
          Visst är det roligt att dessa gamla övningar lever kvar. Nu har man gett en del engelska namn men man kan ju undra varför då.
          Tack!
          Ha det gott.

  3. Tänk att de där övningarna är helt tidlösa, känner ingen många från åren på Friskis & Svettis. Övningarna byter bara namn…..gärna ska det numera ha ett engelskt.
    Visst är det så att träning minskar smärta i många fall.
    Ha nu en skön eftermiddag, här verkar det vara uppehåll för tillfället, men det är då ingen värme ute….. Håller tummarna för att det blir fint imorgon och till helgen då jag är ledig =) Och mina blommor skulle må bra av att torka upp lite.

    1. Ja då! Visst är de! Men pappa höll sig till svenska- Ja, han kunde blanda in lite norska också-
      Lagom är ju bäst och att göra det man själv känner fungerar. Min rehab och övningarna här hemma har hjälpt mig en bit på vägen mot mindre smärta och det är bra. Och promenaderna också förstås.
      Inget uppehåll här ännu så mina balkongblommor får inte gå ut förrän i morgon. Då är det lovat sol.
      Hoppas det blir fint väder hos dig också i morgon och i helgen.
      Trevlig eftermiddag och kväll.

  4. Så roligt att programmet finns kvar och även din pappan anteckningar. Speciellt roligt är det faktiskt att man kan träna utan olika maskiner och redskap. Man behöver inte göra det svårare än vad det är. Personligen tror jag att all träning är bättre än ingen och den som blir av är självklart positiv. Det är dessutom nog så viktigt även med stigande ålder. Idrottsresultaten försämras bland barn och antalet överviktiga ökar vilket helt klart är ett resultat av att många fler är stillasittande så även den yngre generationen (eller deras föräldrar) behöver tänka till. Träning är självklart inte en universallösning på allt men självklart så kan den hjälpa till mycket.

    Kram och god torsdag!

    1. Jadå! Och det används fortfarande med viss modifikation. Pappa var ju så noga så det är han i ett nötskal med förtydligande och med versaler.
      Och att gå till ett gym behövs ju inte alls. Man kan ha kroppen som motstånd. Att sedan komplettera med promenader är ju perfekt. Den träning som blir av är det som är bäst vare sig det är lite eller mycket.
      Jag har nu varje vecka på rehab sett andra som är där och så mycket bättre de blivit av träningen och med mindre smärta som följd. Så roligt. Även jag har mindre smärta nu. Men det varierar.
      Önskar dig också en fortsatt fin torsdag och lycka till med kvällens hundträning.
      Kram

  5. Så bra att övningarna finns på flera ställen! Och att flera kan ta del av dem. Har faktiskt ingen träningsvärk idag, så det är övningar som man kan göra till sina egna, efter egen förmåga. Googlade din pappa igår. Oj, vad han har gjort mycket gott! Finns ju massor att läsa om honom. Kram!

    1. Jadå, de finns lite varstans och lever kvar än idag inom försvaret. De flesta som gjort lumpen känner nog igen både pappa och övningarna. Och de har varit var till stor nytta både för honom och andra. Så skönt att du slapp träningsvärk och man kan ju öka på allt eftersom man vill. Ja, pappa hann med mycket. Och ung var han. Bara 24 år när kriget var slut. En sann idealist var han verkligen och inte rädd för att kämpa för det han trodde på.
      Kram

  6. Jag hoppas du blir bra i din rygg!
    Jo att träna tror jag på.
    BRAK det ska jag verkligen kolla in, och har din pappa haft sån värk och blivit så bra med träningen han själv uppfann, då är det bara att tacka och ta emot de bilder du visar. Viktigt med stark rygg och bål. Det här ska jag prova själv och visa min man, han skulle behöva det här. Tack för ett värdefullt tips! Att hans övningar finns än idag är ett jättefint betyg!
    Ha det gott
    KRAM Primrose ,-)

    1. Jag kommer tyvärr inte att bli bra men jag hoppas kunna bli bättre. Både rehabträningen, mina promenader och BRAK träningen här hemma gör nytta.
      Vad gäller träningsprogrammet så kan man börja med att göra övningarna 5-6 gånger och senare öka på. Och man kan ju välja vilka övningar man vill göra men de ger en allsidig träning-
      Jodå, övningarna används än idag men kanske till viss del modifierade. Såg också att en del fått engelska namn men det skulle inte pappa ha gett dem. Jag tycker att hans svenska namn på övningarna är passande-
      Lycka till-
      Kram

  7. BRAK känner jag till.
    Ser att en del av “mina övningar” finns med.
    Fint du kan gå till en fysioterapeut.
    Tränar 2 gånger om dagen, inte så många övningar men bättre än ingenting.
    Cyklar en del nu och det stärker mitt skadade ben känner jag.
    Fast ibland får jag träningsvärk.

    1. Vad roligt! Och extra roligt att det var min pappa som sammanställde och provade ut detta i mitten av 60-talet. Vet att detta använts runt o i Sverige på olika regementen för att stärka de värnpliktigas ryggar och kroppar. Viktigt att ha bra styrka i buk, rygg, armar och knän för att kroppen ska bäras upp bra.
      Jag går iväg till rehab 1-2 ggr i veckan och får suverän hjälp där av en fysioterapeut och utöver det tränar jag hemma. Jag har blivit lite bättre och har lite mindre ont. Men visst varierar det. Roligt att på rehab se de som lärt sig gå på nytt och hur bra träningen är . både för kropp och hunör-
      Fint att du nu kan cykla mer och det är ju bra träning för ditt skadade ben. Men ta det försiktigt.
      Önskar dig en trevlig kväll från ett regnigt Södermalm- Men vi hoppas på sol i morgon och till helgen.

        1. Kul! Ja, då vet ni var det kommer ifrån. Och kanske har maken även träffat på pappa där han gjorde lumpen.
          Önskar dig också en trevlig kväll.

          1. Nej, men via BRAK så har han ju haft viss kontakt, om än inte personlig.

  8. Vad roligt att se din pappas övningar 😀
    Jag tror benhårt att träning på bra nivå har bra effekt på det mesta. Man mår oftast bättre både fysiskt och psykiskt av att röra på sig.

    1. Dessa övningar är gamla men lever kvar- Nu har man ibland gett dem engelska namn och man kan ju undra varför då.
      Och att röra sig är bra för det mesta i kroppen och knopp. Har nu med stort intresse följt några som har samma rehabtid som jag och hur några lärt sig gå igen och stärkt sin kropp och minskat smärtan- Så roligt.

  9. Hel underbart att se att din pappa inte bara hade inspirerat dig vad gäller yrkesval utan att hans BRAK gäller än idag. Dessutom är hans teckningar till och med betydligt bättre än dagens streckgubbar.
    Att du är “pappas flicka” är det inte minsta tvekan om. Det gäller envishet också för den delen. Du har betydligt större disciplin vad gäller träning än vad jag har. I början på mina ryggbesvär var jag också bra på att följa träningsprogram och att gå långa sträckor, men det har tyvärr avtagit rejält. Har ingen ursäkt, lathet kanske, eller så tycker jag att motion inte hjälper, eller att det gör liksom ont att göra övningarna. Suck! Tror jag kollar lite på BRAK. Kanske får jag motivationen tillbaka…

    1. Jodå, han inspirerade både vad gällde val av yrke och till mycket annat. Jag kunde inte annat än le när jag ser streckgubbarna och hand förtydligande skrivet med versaler- Präntat. Tydlighet och noggrannhet var en av hans många egenskaper att minnas. Och envisheten som gick i arv. Säkert är det så att du lite resignerat vad gäller motionen och träningen. Lätt hänt och du har haft dina besvär så länge.
      Minns så väl på 60-talet när pappa skadade ryggen, opererades och fick börja krypa för att sedan lära sig gå igen. Ingen trodde att han skulle komma tillbaka. Men det gjorde han och med just hjälp av detta BRAK program. Seg och uthållig var han.
      Visst är motivationen väldigt viktig. Absolut. Så jag förstår att du tagit ett steg tillbaka. Än är jag inte där utan tycker jag blivit lite bättre. Med stort eller litet “bälte” på när jag går och många pauser. Att stå är värst-

  10. Känner igen en hel del av övningarna även om de får nya namn och ändras lite, gör fortfarande en del varje dag och andra. Träning är fantastisk och alla kan nog ha nytta av det fast anpassa det till sin egen person.

    Din pappa var ju fantastisk och måste haft mycket smärta men gav inte upp.

    Vi har i bekantskapskretsen en idrottskille som var supervältränad. Genom olyckshändelse totalförlamad men inte tankeförmåga, vilja och som tur var kunnat äta. Men väldigt lite hopp med sig efter vård som finns, inga signaler alls till rörelse i ben och fötter.
    Fattar knappt hur det gått till men en dag stod han upp med mycket hjälpmedel, långt senare satt han på en motionscykel, det tagit två år av många timmars träning varje dag och att aldrig ge upp vid alla bakslag eller smärta. Tror han kommer att gå en dag, från noll hopp av vetenskapen, men också acceptera det som blir. Men det krävs nästan omänskliga styrkor och envishet och människor är alla olika.

    Läst 60 p på KI i fysiologi och övriga medicinska ämnen och vilken nytta man har av dem i så många sammanhang, inte bara i sjukhusvärlden och yrket.

    Vad jag vet blir lärare i idrott och hälsa också lärare i ett teoretiskt undervisningsämne som svenska, engelska, matematik eller något annat men basämnen är alltid bra att ha i examen. Sen har de VFU i sina ämnen och handleds av lärare som har handledarbehörighet att utbilda blivande lärare.

    Nu hoppas vi på lite sol igen i vår fina stad. Önskar dig en fin helg.

    1. Jodå, övningarna hänger kvar men idag med lite ändring och en del engelska namn.
      Så fantastiskt med idrottskillen i er bekantskapskrets som gjort sådana framsteg. Verkligen. Envis och målmedveten. Önskar honom verkligen lycka till-
      På min tid på GIH 1968-70 så vet jag inte hur många poäng vi läst i fysiologi men vi hade P-O Åstrand, Begt Saltin och Björn Eklund- gamla “fysiologirävar” som lärare. Och visst har jag haft stor nytta av både fysiologin och anatomin i många sammanhang. Idag är det så att man har ytterligare ett ämne man undervisar i förutom “idrott och hälsa”- Men det kom till lång senare.
      Vad roligt att du läst fysiologi på KI. En av mina bästa vänner och som jag träffade på GIH kom att ägna sig åt forskning och fysiologi och bleb professor i klinisk fysiologi på KI Huddinge.
      Visst hoppas vi nu på lite sol i morgon och till helgen.
      Önskar dig också en fin helg.

  11. Intressant inlägg!
    Att din far var duktig och exemplarisk när det gäller idrott och träning, det har jag förstått sen tidigare, men visste inte att han varit så skadad så att han måste krypa och lära sig gå igen och utformade BRAK och blev återställd! Fantastiskt. Helt riktigt, att träningsmomenten är desamma, finns inga nya, bara nya namn.

    Det har jag sagt förut, du har din fars envishet och tålamod. Du klarar dig långt. Jag beundrar alla dina dagspromenader i ur och skur.
    ..
    Jag har inte en helt kass rygg, utan det är skoliosen som bråkar ibland. Och snedbelastningen ställer till det i andra axeln och hälsenan.
    Jag kan inte träna när jag har så ont utan jag behöver bedövning. Nu fick jag kortisonsprutor och känner mig rätt OK och nu tränar jag här hemma. Har ju fått program av Fysrehab och här har jag lite hantlar, gummiband, boll och balansplatta. Ute och rör på mig, är rätt nöjd nu.

    Trevlig kväll, stor kram!

    1. Visst är det fascinerande att dessa “gamla” övningar är tämligen aktuella än idag och i bruk på många regementen.
      Jodå, det var genom skadan han insåg att enda sättet att komma tillbaka på var att träna och åter träna- Och det gjorde han.
      Envisheten har jag ärvt och vetskapen om vad god träning kan göra utan att gå till överdrift. Jag har fysrehabs program också och kör båda. Dock inte samtidigt. Ont har jag ganska ofta men det i sig är ju inte farligt. Sedan är de “bälten” jag har också till god hjälp när jag går. minskolios är inte så stor, ca. 7 cm skillnad mellan axlarna men det är inte den som gör ont hos mig utan att många diskar i ryggen har mellankotsskivor som är väldigt tunna eller saknas.
      Fint att du fick din kortisonspruta för den brukar ju hjälpa och bra med program från rehab. För min del vill min fysioreapeut ha mig där 1.2 hggr i veckan och det känns bra.
      Och att vara ute ger ju mycket på olika sätt.
      Kram och natti.

  12. Underbara bilder på dessa övningar, och visst känner jag igen många av dem, använder ju en del av dem i stretchingen efter mitt jympa-bas pass, och de övningarna kommer från F&S, härligt att de övningarna fortfarande är aktuella! Din pappa var en fantastisk person!
    Må så gott!
    Kram

    1. Tack! Visst är det roligt att dessa övningar som pappa satte ihop på 60-talet fortfarande är aktuella. Och jag vet att övningarna med en del modifikationer fortfarande används ute på olika regementen och på många andra ställen. Ler när jag ser streckgubbarna han gjort till och den förtydligande texten.
      Ha det fint du också och nu håller vi tummarna för bättre väder.
      kram

  13. Jag vill absolut tro att träning är bra för både kropp och det mentala. Fast för mig är nog innebörden egentligen mer att vara aktiv. Den där vardagliga fysiska aktiviteten som man får genom att välja promenad eller cykeltur framför bil eller buss. Att välja trapporna istället för hissen. Att gör några enkla övningar hemma för att stärka upp någon del av kroppen. Kanske vill jag gärna tro det för att jag själv hellre väljer detta alternativ framför svettiga löpturer eller gå på gym.
    Vad fint, på något vis, med din pappas BRAK-program, och att finna att det i mångt och mycket går igen i dagens övningar. En man som har lämnat avtryck för många.
    Ha det gott!
    Kram Mia!

    1. Jag tror precis som du och att röra sig i vardagen är viktigt och att vara aktiv. Gå på gym gör jag inte och har aldrig gjort.Begriper inte vitsen. Jag har sedan januari 1-2 ggr i veckan gått på rehab för min rygg och det har verkligen varit bra. Och med en fysioterapeut vid min sida. Sedan tränar jag hemma med både de övningarna och de som pappa en gång arbetade fram under svår smärta och stor envishet. Men han nådde målet att komma tillbaka och det gjorde han med besked.
      Och övningarna är effektiva.
      Önskar dig en fin helg.
      Ha det fint du också.
      Kram

  14. Din pappa var verkligen mångsidig och en mångsysslare!

    Själv är jag helt värdelös på att följa träningsråd/program. När jag hade mina ischiasproblem gick jag hos en sjukgymnast men det träningsprogram han skickade med hem utfördes inte ofta… Anders däremot var väldigt duktig med att träna sin brutna arm på hemmaplan. Pandemin satte ju stopp för hans besök hos sjukgymnasten, men han jobbade på hemma med sina övningar han fått och letade upp nya på nätet. Det lönade sig. Nu kör han ett träningspass en gång i veckan, för han upptäckte att när han la av helt så kom lite av värken tillbaks. Så det kan väl vara ett bevis så gott som något för att träning hjälper mot värk – nu är armen bra igen 🙂

    Hoppas att din träning också hjälper dig så mycket som det bara är möjligt!

    Ha en fin fredag.

    1. Kul att träningsprogrammet fortfarande är aktuellt så det har absolut gjort nytta- Jag går nu på rehab 1.2 ggr i veckan och med en sjukgymnast so håller ett vakande öga så att jag utför träningen rätt- Och jag har mindre ont.Sedan tränar jag också hemma 2-3 ggr i veckan och då med övningar från det program pappa arbetade ut och de jag fått från rehab.
      Fint att Anders arm är bra igen så visst är träning till god hjälp- (Jag menar nu inte att springa till ett gym) Och att promenera ger ju en hel del det också.
      Önskar er också en fin fredag.

  15. Träning låter så trendigt, men i viss ålder övergår det också till begreppet aktivt liv. Jag minns när du hoppade in i den höga traktorn här hos oss utan några som helst problem, och det var inte så många år sedan. Det måste vara resultat av sk aktivt liv. Jag tänker ofta idag att allt det jag gjorde med kroppen när jag var barn och ung bär jag med mig fortfarande. Grundkonditionen och kroppsmedvetenheten. Och jag försöker boosta på det lite regelbundet.

    1. Ja, det kan det helt klart göra. Men tänker på att pappa redan på 60-talet talade om träning och han var absolut helt otrendig.
      Jag tänker ofta på de fina dagarna hos er och blir så glad av att jag fick uppleva det- Traktorn minns jag också men tror idag inte med min onda rygg att skuttet skulle bli lika lätt- Men med envishet skulle det gå- Och benen är jag stark i-
      Att röra på sig från det man är liten lägger grunden till mycket- Tror idag, att när barn är så stillasittande, kommer det att påverka deras kroppar en hel del framöver-
      Jag fortsätter med ett aktivt liv så länge jag kan- Och att ryggen inte är pigg får jag leva med.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *