Resor utomlands Skyltar

Åskådligt och informativt – Skyltsöndag #404

Söndag igen! Och här i bloggen innebär söndagar också att det är skyltar av olika slag som gäller. Detta är ett bildtema som bloggvännen BP  så förtjänstfullt förvaltar och där skyltar har huvudrollen. Så det är alltså “Skyltsöndag” varje söndag året om och med väldigt fri tolkning. Förra veckan skyltade jag från den lilla byn Puerto de Mogan på Gran Canaria. En by som vi besökte ett par gånger under vår vecka här på ön.  Flera fina fotostopp blev det. I dag blir det mer åskådligt och informativt  vad gäller skyltningen. Visserligen är vi hemma sedan en vecka tillbaka men medverkande skyltar är från Cran Ganaria. De sista bilderna från denna resa.

Vi  tar bussen från “vår” by, Costa Mogan, till en av grannbyarna, Puerto de Mogan, sex km bort

Åskådligt och informativt

Vid den lokala busshållplatsen finns en skylt som talat om att ansiktsmask ska på. Obligatorisk för alla över 10 år. En liknande skylt finns också i bussen. Hur en gör i nöd och olycksfallssituationer  och “viktiga saker att veta” (Står till höger)

Gran Canaria. Bussat. Åskådligt vad som gäller ombord på dessa. Åskådligt vad som gäller i bussarna på Gran Canaria.

Vad gäller buss tar vi oss gärna runt med den. (I Thailand hade vi alltid en scooter som vi körde runt med. Men visst blev det även där buss. Med och utan tak. Mer som ett lastbilsklak med bänkar.

Ggan Canaria. Åskådligt även utanpå bussen. Acania har tillverkat bussarna och företaget heter GLOBAL Salcai UtinsaÅskådligt även utanpå bussen. Scania är tillverkaren och bussföretaget  heter GLOBAL SALCAI UTINSA

Även inne i bussen är det gott om tydliga skyltar.Vad det kostar, nästa hållplats osv. Även en karta finns.

Framme i Puerto de Mogan. Lika bra att se hur ofta bussarna går.  Och det är ofta. Här finns också olika de olika hållplatserna utsatta.

Gran Canaria. Puerto de Mogan. Busstationen. Verkligen åskådligt vad gäller allt. En del av busstationen i Puerto de Mogan. Åskådligt och ordning och reda. Vi hann bara kliva av bussen så kom personal här på busstationen fram för att vara behjälplig. Likadant när vi skulle hem. Tydligt skyltat till de olika bussarna var det också.

Cykelparkering. En av dem. Inne i byn är det inte tillåtet att cykla.

Gran Canaria . Puerto de Mogan Åskådligt också med skyltar där en kan parkera. Gott även om bilparkeringar. Både över och under jord. Här en stor bilparkering nära busstationen. Åskådligt även här både var en parkerar och betalar.

Visserligen är Puerto de Mogan en idyll menäven här kan det vara bra att både se upp och ner.

Dags att lämna Puerto de Mogan

och ta bussen hem till vår by, “Costa Mogan”. Sträckan är ca . 6 km och det är flera tunnlar som går genom bergen och ger god tidsvinst.

En av flera tunnlar på vägen tillbaka.

Väl hemma i byn blir det ett besök på “SPAR” för att handla. En spansk supermarket som ofta är välsorterad. Så även här .Färgglad bil markerade ingången-

Vi bodde på hotell Labranda, ett lugnt, fräscht och trevligt hotell med strandläge  Och även här höll man sig och sina gäster uppdaterade vad gällde en del miljöfrågor. På bilden medan visas hur lång tid det tar för dessa föremål att “förintas”. Gott initiativ. Och en bra upplysning.

Gran Canaria. Byn Costa Mogan. Hotell Labranda . Här är det åskådligt uppsatt skyltar om återvinning och hur lång tid det tar. Inom hotellområdet fanns denna skylt som åskådligt visade på vilken återvinningstid som gäller för olika föremål.

Avslutningsvis. Las Palmas flygplats och kön till inceckningen. Tyvärr, kunde en inte checka in  på annat sätt  än att rada in sig i kön. Och samtidigt lämna bagaget. Fnittrade när jag läste texten och tittade mig omkring. “Håll avstånd hela tiden.” INte helt enkelt att följa.

Fler ”söndagsskyltare” finns här!  Titta gärna in!

36 svar på ”Åskådligt och informativt – Skyltsöndag #404”

1. Tydligt skyltat =)
    De är verkligen på hugget till att hjälpa till på busshållsterminalen.
    Känner igen stora skylten om återvinning från flera hotell vi bott på under årenslopp.
    Ha en bra kväll!♡

1. Jag slogs just här på många ställen över att det var tydligt skyltat. Och just denna hjälpsamhet vid busstationerna är ju jättebra.
      Kul att du känner igen återvinningsskylten från hotell ni bott på. Kanske har de gått samman om detta.
      Önskar dig också en fin kväll.

1. Snyggt skyltat som alltid här hos dig!
        Kräver de fortfarande att man ska ha mask på , eller har de bara glömt bort att ta ner covid-munskyddsskyltarna? Här är det endast på sjukhus och hälsocentraler som det är obligatoriskt.
        Fina bilder!

1. Tack! Ordning och reda var det. Nej, de har inte glömt detta med munskydd. På bussar ska mask på och även vid besök hos läkarmottagningar, sjukhus och liknande. Men läste att detta ska avskaffas i februar. Så bara att räta in sig i ledet för oss. Och det gick bra.
          Kram och jag önskar dig en bra start på veckan.

2. Hahaha! Ja sista bilden säger allt:-) Avskyr köar och stå som sardiner inpå varandra, men det känns nästan befriande att man kan göra det igen efter dryga två år med Covid.
    Kul att du skriver om bussarna på Gran Canaria. busstrafiken har verkligen byggts ut de senaste 15 åren. När vi var där var hyrbil ett måste om man ville se lite mera av ön än byn där man bodde. Bra där!
    Spar-butiker fanns ju även i Sverige på 1980- och 1990-talet, men sedan försvann de helt plötsligt. Har ofta undrat varför. Googlade, och tack vare din Skyltsöndag fick jag lite matnyttig info som jag inte hade en aning om (https://sv.wikipedia.org/wiki/Spar). Älskar Blogglandia:-)
    Uppskattar fler somriga bilder från Gran Canaria. Både de och skyltarna är mycket välkomna denna kalla och snöiga dag. Tusen tack för dina skyltar och länken:-)
    PS. Tusen tack även för gårdagens länk:-) DS.

1. Visst gör den! Vi åker ju oftast reguljärt och slipper köer. Även hem från Teneriffa med Ving var det perfekt ordnat. Incheckning via internet och sen lämna bagaget på hotellet och plocka ut det på Arlanda. Men, så är det ju inte med alla bolag.
      Bussarna på Gran Canaria och vägnätet, nu mycket genom tunnlar , har ju verkligen byggts ut. Minns 1973, första gången vi var här på södra ön när vägarna gick runt bergen. Hyrbil var ju då det som gällde. Känner igen det. Men idag är det perfekt med bussarna. De går runt hela ön. Visserligen ett och annat byte men vad gör det. Minns inte SPAR butikerna här. Men nu får jag allt titta. Tack!
      Att länka till det en gillar tycker jag är bra och kommer att fortsätta med det.
      Ha de´

3. Bra med tydlig skyltning i bussen. Informativt på hotellet om återvinningstid för olika produkter.
    Kan inte ha varit så lätt att hålla avståndet på flygplatsen med den trängseln.

1. Skrattade lite åt skylten på flyplatsen för visst var det knepigt att hålla avstånd. I högtalarna påminde de om att det gick bra att använda “mask”.
      Vad gäller bussar och en hel del annat var jag imponerad över just tydligheten.
      Hotellet ska absolut ha en extra eloge för sin info om tiden för återvinning.

4. Härligt när de tär tydliga skyltar och ordning och reda, gillar Kanarieöarna just för att det oftast är så rent och snyggt , och som du skyltar med, dessa tydliga skyltar! Fint skyltat från ljuva värmen och solen!
    Ha en fin kväll!
    Kram från en trött “mellotjej”

1. Visst är det bra med ordentlig skyltning. Tyckte att det bar suveränt skyltat både på G,C och Teneriffa och vad gällde det mesta. Underlättar en hel del.
      Önskar dig en skön kväll och kan tänka mig att den blir tidig.Bra att du är vältränad.

5. Bra busstrafik på Gran Canaria.
    Vi åkte till/från San Augustin.
    Vad jag vet är munskyddstvånget är borta från 8 februari, allmäna kommunikationsmedel.
    Beror kanske på vilket hotell du bor på gällande Vings incheckning.
    Ej via internet för oss.

1. Visst är det! Och likadant på Teneriffa.
      Ingen aning om vad som gäller senare i feb. Men munskydd i januari var obligatoriskt.
      Om en åker Ving “Sunprime” så ingår incheckning på hotellet och avlämnande av bagage och det är helt suveränt. Gillar inte att stå i kö- Och oftast förr har vi åkte reguljärt och checkar då alltid in via interne. tMen har förstått att det varierar med hotell och annat. Vi gick direkt till loungen på flygplatsen i Teneriffa efter säkerhetskontrollen och det var så smidigt.Kommer nog att resa så i fortsättningen om det blir charter. Trist med köer. Men bara att ordna in sig denna gång.

6. Ja, det får man säga var en tydlig, bra och informativ skyltning. Bra för alla men extra bra för turister på tillfälligt besök. Just på flygplatser verkar det dock vara omöjligt att hålla avstånd för där är det lätt att man står som packade sillar.

Önskar en god söndagskväll nu!

1. Tack! Ja, visst var det gott om informativa skultar. Blev extra glad över de tydliga skyltarna på bussarna och i sambamd med bussesorna.
      Flygplatsen i L.P. var inte optimal. Och vi är ju inte vana vid att stå i köer. Man rekommenderade dock mask i mikrofonerna.Tursamt nog är vi ännu friska. Bra så
      Kram och trevlig kväll.

7. Klart och tydligt skyltat på och omkring busstationer känner vi igen. Ingen som helst risk att missa avgångstider eller att ”mascarilla” var obligatoriskt.
    Härligt med några fler soliga, varma bilder en dag som denna när vi vaknade upp till snö på tvären och gråväder…

1. Detta är något jag tycker om. Vi åker ofta både buss och om så finns tåg utomlands och just skyltningen är viktig. Tycker här att både Gran Canaria och Teneriffa var bra på detta med skyltning vid bussarna och även ombord på dem.
      Visst är det skönt med lite värme. Funderad eop hur ni hade det om ni idag var i Skövde. Ska in och läsa-

8. Oj, var det fortfarande masktvång ombord? Jag köpte två jättevackra tygmasker när coronan började, tror jag använt den ena en gång och den andra : aldrig! Men jag skulle självklart följa rekommendationerna…Bra att man varnar för ficktjuvar och andra bovar!

1. Ombord på bussarna var det så. Men jag hörde att det ska upphöra i mitten av februari. Bara att räta in sig i leden. Vi har ju varit vana vid mask från tiden vi hade den spanska sommarstugan och mask skulle på även om en var ensam på en gata. Men visst fuskade jag lite.NU tror jag inte risken var så stor för bedragare men att varna är ju alltid bra.
      (Har tänkt mycket på dig idag när vi gått igenom en del av pappas gamla kartonger med en hel del finska texter. )

9. Den där baren du har i topp har jag besökt! Och ganska nära den finns (fanns?) en trevlig restaurant med god mat. Varje fotoomgång du levererar från Gran C gör att jag längtar mer …

1. Vad roligt! VI var där några gånger både på lunch och dryck. Jodå, den restaurangen fanns kvar och vi testade den.Vet ju inte om det är samma ägare, men god mat var det. Men vi kom dit en söndag och hade inte bokat så då blev det ingen mat. Väldigt gott om spanjorer här med hela släkten med sig.
      Vi trivdes så bra och kan absolut tänka oss att åka tillbaka.
      Jag ler och minns hur det var här 1973-75. Inga större vägar och inga tunnlar genom bergen. Men skönt att det nu går snabbare att ta sig.
      Kanske blir det “snart” en resa för din del.

1. PÅ restaurangen behövs inga munskydd. Men minns att under pandemitiden fick vi i Spanien ta på munskyddet på restaurangen om en lämnade bordet för att gå på toa. Nu tror jag munskydden tas bort på bussar och sjukhus från mitten av feb. Såg en skylt om det…

10. Bra skyltning är A och O när man är i ett “främmande” land.
    Mogan är så fint. 1977 besökte vi den lilla fiskebyn och var i stort sett enda turister då. Ett antal år senare var det trängsel och en herrans massa turister. Än värre nu kan jag tänka mig!
    Toppenbra skyltat!

1. Tack!Kul att ni också var där på 70-talet och har minnen från den tiden. Och då fanns det ju nästan inget här- Ett hotell och ett café vill jag minnas. 1973 var första gången jag var här med min mamma och sedan var vi tillbaka några gånger på 70-talet, och 80-talet. Senar ett skull framåt ti den till 90 och en bit i på 2000-talet. Tycker dock att trots att det är utbyggt så är småskaligheten kvar. Låga hus, prismässigt, mindre restauranger o.s.v. Men som vanligt är det en vacker plats så kommer turisterna. Nu var det ingen trängsel utan ganska lugnt. Å andra sidan var det mitten av januari.I varje fall har de inte byggt höghus inom byn så en del av charmen är kvar. Bea så.

1. Vi åker gärna kommunalt när vi är ute och reser och god skyltning underlättar mycket. Ja, överlag underlättar god skyltning mycket vad gäller det mesta.
      Kul att du tog funderade vidare på detta med bloggtankar och det är något som jag gör ofta. Minns det blogginlägg jag skrev i december och funderingarna går nog idag i stort sett i liknande banor.

11. Snyggt skyltat som alltid!
    Informativa och tydliga skyltar … verkligen jättebra!
    Önskar vi hade lika bra information här vad gäller bussarna 🙂
    Önskar dig en fin måndag!

1. Tack! Och visst är det bra med tydliga info skyltar vad det än gäller. Vi tar oss ofta runt på egen hand och uppskattar verkligen en bra skyltning både inom Sverige och utomlands.
      Just vad gäller bussar så önskar jag att vi hade det här också. Men det har faktiskt blivit betydligt bättre.Tänker ofta på turister och här har man i Stockholm, på T-centralen, många som hjälper till och det ser jag är väldigt uppskattat
      Önskar dig också en trevlig måndag.

12. När min svägerska kom hem til Sverige från USA och vi åkte förbi en vägskyld där det stod “Infart” så bröd hon ihop av skratt, och jag förstod inte alls varför… tills hon bad mig förklara det konstiga ordet 😀

1. Visst kan det bli en hel del skratt åt olika ord. Inte minst när betydelsen är så olika på olika språk-