Stockholm

Ångan var uppe – Ångbåtens dag och 200 års jubileum

Visst var ångan uppe! Igår firades Ångbåtens dag i Stockholm och det är i år 200 år sedan den första turen med ångbåt, och enligt en tidtabell, genomfördes i Sverige. Resan ägde rum i augusti 1818 och det var då trafiken inleddes med ångbåt mellan Stockholm/Riddarholmen och Drottningholm. Sedan gick utvecklingen snabbt framåt och och på 1820-talet fanns det ångbåtstrafik mellan nästan alla städer vid Mälaren.

Måsen sitter på pass och spanar. “Det är dax!  Första ångbåten är på gång”.  Jag gör mig beredd med kameran.

 

Genom ångtekniken

fanns för första gången i människans historiaen kraftkälla som fungerade helt oberoende av vind eller strömmande vatten. En fantastisk upptäckt. Själva ångtekniken tog sin början under 1700-talet i Storbritannien och där var det James Watt som utvecklade tekniken. (Han uppfann inte ångmaskinen utan det gjorde en annan britt, Tomas Newcomen. Men frågan är om det inte långt tidigare fanns ångmaskiner i Kina…)

Tack varae den brittiske ingenjören Samuel Owen sattes den första hjulångaren i trafik mellan Riddarholmen och Drottningholm i augusti 1818 och söndagens ångbåtsparad skulle ha samma sträckning. Förra våren gjorde jag i princip denna resa ut till Drottningholm med båt och startade då från Stockholms stadshus. Turen skrev jag om här och i det inlägget berättar jag om vad som finns att se under vägs och en karta finns med.

Ångbåtskortegen passerade hemma hos oss i Hammarbykanalen och leddes av ångisbrytaren Sankt Erik. Observera den upphöjda fören, nödvändig för att just bryta is.

Och visst var ångan upp

denna “Ångbåtens dag” Biljetter till turen till och från Drottningholm var tillgängliga för allmänheten på flera av båtarna och de kom i kortege. Mer eller mindre samlade. Eftersom båtarna inte har sina hemmahamnar vid Riddarholmen (vid Gamla stan, i Mälaren) så fick de komma från Saltsjön (Östersjön) via Hammarbykanalen och Hammarbyslussen, utanför hos oss, för att ta sig in i Mälaren. Balkongläge intogs och med kameran i högsta hugg. Några pauser blev det men båtarna med ojämna mellanrum så jag hann se de flesta.

Den gamla isbrytaren Sankt Erik had också ångan uppe vad gällde farten

Ångisbrytaren Sankt Erik byggdes i Stockholm på Finnboda varv 1915 och hette då Isbrytaren II. Fartyget byggdes för Stockholms stad och var när den byggdes landets första havsisbrytare. Och fartyget bröt is, mest i Stockholms skärgård fram till 1977. Namnet Sankt Erik kom till i slutet av 1950-talet efter en omfattande renovering. Sedan 1980 är hon, (men namnet är en han…) ett museiefartyg och ligger vid Sjöhistoriska museet, ute på Djurgården i Stockholm och går att besöka.

Sankt Erik på väg in i Hammarbyslussen.

Ångan är uppe på ångslupen Frithiof. Här i HammarbykanalenÅngan uppe hos ångslupen Frithiof också på väg in i Mälaren via slussen

En ångslup  trivs också av ånga men är till storleken  betydligt mindre än ett ångfartyg.

Ångfartyget Motala Express, byggt 1895, hade många resenärer med sig.

Senare på eftermiddagen kom ångbåtarna tillbaka. Även då i kortege.

Det blev trångt i kanalen då Sankt Erik skulle samsas med de mer vanliga fritidsbåtarna och husbåtarna.

Waxholmsbolagets ångfartyg Storskär, byggd 1908  var också med. Och här tillsammans med Sjöstjernan, byggd 1890 på Göteborgs mekaniska verkstad som ångfartyg för att gå på Vänern. Numer har hon övergått till diesel och finns i Hammarbyhamnen  (Var bara ute och “finåkte” och inte med i ångbåtskortegen.)

En nyare variant av ångslup, Hjerterkung, byggt 2010 i gammal stil.

Bogserbåten “Örnen” tillhörde också den äldre generationen. byggd 1908

 

 

32 svar på ”Ångan var uppe – Ångbåtens dag och 200 års jubileum”

  1. Tack för ett matnyttigt inlägg som gjorde att jag lärde mig ett och annat. Att man firade “Ångbåtens dag” hade jag ingen aning om. Men varför inte, för nog underlättade det transporterna alltid. Hos oss brukar “Kanalens dag” firas och dumt nog så krockar det alltid med ett annat evenemang. Där borde kommunen tänka till tycker jag…

    Kram och ha en bra start på veckan!

    1. Roligt att du hade glädje av att läsa om ångbåtarna. Och visst är det fint att många fortfarande är i drift och används. Och visst underlättade dessa transporter alltid. Hoppas kommunen hos er tänker till vad gäller att lägga två evenemang samtidigt.
      Önskar dig en fin kväll.
      Kram!

    1. Roligt att se dessa gamla godingar komma på rad. Visserligen med ojämna mellanrum, men vi hann se alla.
      Trevlig kväll!
      Stor kram!

  2. Fina bilder på läckra båtar. Det är inte klokt så fort utvecklingen har gått. Man märker det inte i vardagen, men när man får lite distans till det kan man nästan sätta i halsen.
    Ett inlägg helt i min smak! Kram

    1. Tack! Ja, det var roligt att se dem passera här förbi på sin väg till Drottningholm. Och visst har utvecklingen gått snabbt. Kul är att det fortfarande finns många ångbåtar i bruk. Jag tycker det är roligt att då och då ta en tur med dem. I Stockholm finns det en del kvar och jag kan tänka mig att det är så även i Göteborg.
      Kram!

  3. Nu blev jag avundsjuk på riktigt! Så vacker båtparad, med “riktiga” båtar med en historia att berätta. Härliga bilder! Kram

    1. Stort tack!Jag delar gärna med mig av det som händer här och tar så gärna del av det du ser och har nära dig, En bra mix. Och dessa ångbåtar som passerade har ju alla sin historia. Och jag har läst på. Men alltför långt att berätta i blogginlägg.
      Kram!

  4. Där satt du på första parkett igen! Helt suveränt! Det var inte många millimeter mellan Sankt Erik och slussenväggarna där. Älskade ångbåtsparaden:-) Underbart att se den tack vare dina underbara bilder. Å fotot med fiskmåsen är så himla bra.
    Vilken båtparad:-) Tusen tack Ditte!

    1. Tack! kul att du hängde med här. Vi visste att det var Ångbåtens dag men visst inte att fartygen skulle ta vägen förbi oss genom Hammarbyslussen. Men eftersom de inte låg vid Riddarholmen så går det ju inte att komma dit på annat sätt. Så vi såg dem både på utvägen och hemvägen. Sankt Erik var stor och gled fint in i slussen.
      Och fiskmåsen satt verkligen på spaning.

    1. Ja, här satt vi på första parkett. Kul att se dessa gamla ångfartyg passera och alla har de ju sin historia.
      Kram och natti.

    1. Lika bra att inta parkettplatsen och här uppe hos oss är det ju god sikt ochbra med plats. Kul att se dessa gamla skönheter.
      Önskar dig också en bra vecka.
      Kram.

  5. Underbart att kunna sitta hemma på första parkett och se dessa vackra båtar passera! Motala Express har en spännande historia – hon kallades “Vätterns fånge” eftersom hon var för lång för slussarna i Göta kanal. 2010 kapade man tillfälligt en bit av fören – som sen sattes på plats igen på varvet i Gryt.
    Fina bilder och tack för att vi får vara med och titta hemifrån dig!
    Önskar dig en fin måndag!
    Kram

    1. Tack! Verkligen! Jag hade läst på om de olika fartygen/båtarna men tyvärr blir det ju för långt att berätta. DEtta att Motala Express var för lång för slussarna i Göta kanal visst jag inte. Men nu vet jag. Tack för den kunskapen. Antar att det blev lite rumphugget efter kapningen. Nu så det dock bra ut. Och kul med i alla fall ett fartyg här från din trakt. Men jag har sett Motala Express passera flera gånger här så kanske är hon nu i våra trakter mer stationärt.
      Järttetrevligt att du var med.
      Kram!

    1. Här har vi parkettplats till det som sker på vattnet. Bra underhållning är det nästan alltid. Kul med ångbåtsparaden och varierad var den.
      Önskar er också en fin tisdag. Ska se var ni är…

    1. God morgon!
      Visst har vi en bra utsiktsplats här. Och tråkigt blir det inte. Ångbåtarna på oarad var sevärda och roligt att de finns kvar och att många också är i bruk.
      karm!

    1. Dessa gamla ångbåtar är verkligen personliga och kul att alla passerade hos oss. Och parkettplats hade vi.
      Stor kram!

  6. Hola!
    Snart dags för mig att ta bussen till Siljaterminslen och ge mig ut på böljan den blå.
    Så fint ni bor och fin utsikt på alla båtar.
    Kram/A-K

    1. Hola!
      Vad trevligt med din resa. Kan tänka mig att du kommer att se många båtar över havet.
      Här är det fortfarande måcket som händer i kanalen.
      Önskar dig en fin resa.
      Kram!

  7. 200 år, inte så himla länge sedan – ändå, har det hunnit gå några generationer. Ja, Kina låg nog före, tror de varit föregångare i mycket teknik.

    Snacka om att sitta på första parkett! Väldigt kul att läsa om dina iakttagelser! 🙂

    1. Vi visst att det var Ångbåtens dag, men kanske inte att alla skulle ta vägen förbi hos oss. Men så blev det. Roligt att se båtarna, både de stora och små och flera av dem används än idag för passagerartrafik. Och parkettplats har vi.

  8. Fantastiska båtar du bjuder upp med. Det här alldeles kolossala vackra reportage tycker jag du ska visa upp Lars Johnsson (tougboatlars.se) för. Han har blå koll på bogserare/isbrytare osv.

    1. Vi visste att det var “Ångbåtens dag” men blev glatt överraskade över att alla ångbåtar här passerade hos oss. Fint att sitta på första parkett och titta. Och roligt är ju att några av båtarna är i bruk än idag. Dock inte isbrytaren Sankt Erik som fått bli museum.
      Roligt med Lars Johansson som kan det här. Ska leta efter honom.

  9. Missade det här tidigare, men vilken rolig dag. Och vilka fina båtar.
    Underbart att att det finns folk, som håller igång med det gamla.
    Såg ut som per perfekt dag vädervist dessutom.
    Kul att läsa om Vätterns Fånge! l:)

    1. Det var roligt att se ångbåtarna komma i kolonn utanför hos oss. Och extra roligt är att flera av dem fortfarande är i bruk. Och varje fartyg har sin speciella historia. Och “Vätterns fågel” traor jag numer är stationerad i Stockholm. Här lärde jag mig också något nytt. Roligt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *