Kina Peking

Transporter i Peking är viktiga och varianterna många

Peking är en verkligt stor stad, dryga 24 miljoner invånare inom stadsområdet. Visserligen är staden vidsträckt men många invånare är det.  Pekings stadsområde motsvarar ungefär Belgiens yta bara för att jämföra så visst är det viktigt med fungerande transporter. (Jag kom till Peking för jobb i januari 2007 och kom att stanna kvar i nästan fyra år. Men det var från början bara tänkt sex månader. )

Hyrcyklar är  väldigt gott om och av olika märken.  de finns i princip överallt och hyrs för 2 yuan, ca 2,50 kr/dag.

Transporter i Peking är viktiga

– Och jag ser en påtaglig skillnad sedan senast jag var i Peking 2013.   Antalet bilar  ökat emormt. Många elbilar i små och olika varianter har ökat och likaså de jättestora bilarna, med modeller jag aldrig ens sett i Europa. Antalet hyrcyklar är sedan ett par år gigantiskt och man hyr för en billig penning. Många  bussar i innerstadsområdet “går på trådar” – alltså el och blir tystgående och tämligen miljövänliga. Vad gäller tunnelbanenätet byggses det ut kraftigt i samband med OS 2008 och har fottsatt att byggas ut sedan dess. Taxibilar finns i parti och minut men de precis som bilar och bussar har svårt att ta sig fram i den intensiva trafiken. Elmopeder, otroligt tystgående, smyger sig med lätthet fram mellan bilarna och här försöker också de små “skåpen” -motordrivna trehjulingar som transportera varor och människor (en sorts taxi) att smyga sig fram. Så transporter finns det och kreativiteten är stor.

Cyklar

– har i alla år använts både i Peking och i öviga Kina just för transporter av både varor och människor. Smidigt och fram kommer man. Lätt att snirkla sig mellan bilarna och endast med blicken fäst framåt.  Många mil har vi tidigae avverkat på de cyklar vi inhandlade när vi kom till Peking och som vi tog med oss hem. Hyrcyklar var förr inte så vanliga men jag såg dem mer och mer när jag var tillbaka 2012 och försökte mig på att hyra en. 

Och inte var det enklare för oss denna gång. Cyklarna finns i mängder och man hyr den på ett ställe och lämnar den på nästa. Själva hyran betalas via ” WE CHAT” -en kinesisk internettjänst som innehåller nästan allt.  (Så tyvärr blev det ingen cykeltur)

Olika betalfunktioner, sociala medier, filmer, biljettbokningar, musik, resor, tidningar  och mycket mer. Men vi har inget konto här så då körde det ihop sig. Man kan lätt skaffa ett kinesiskt simkort till mobilen och sedan ladda på pengar om man är turist. Annars kan man använda “WE CHAT” som Swisch men med mycket större möjligheter.

Här hyr man cyklar. Smidigt för det mesta…Scannar en kod och betalningen dras från “we chat”.

En cykel som används i jobbet för att ordna up grönskan. Observera den långa kedjan.

De gula cyklarna är hyrcyklar från en annan firma. Att promenera gör man också gärna.

Att åka buss

-är roligt och vi har gjort det mycket och vet ganska bra vilken buss vi ska ta. man kan betala med jämna pengar på bussen och då kostar det oftast 1 yuan, lite drygt en krona och några direkta zooner inom innerstan i Peking finns inte.Och att åka buss innebär många upplevelser plus att man får inbyggd sightseeingtur.

Busshållplatserna har oftast markeringar där bussarna stanaar och det är bra eftersom det kan stanna många bussar samtidigt vid en hållplats.

Tydliga busslinjemarkeringar. Och man ställer sig i kö- Ovanligt när vi kom 2007. Men det tränades inför OS 2008 på denna viktiga detalj. Nu är detta mer regel än undantag.

Transporter av skilda slag är viktiga för vardagslivet i PekingBussen kommer.

Och en vakt ser till att påstigningen sker utan trängsel.

Buss/resekort

Jag provade med mitt gamla busskort från 2010 men det fungerade inte. Kanske urladdat eller inga pengar kvar. vi hade bara 10 yuan (dryga 13 kr) men det gick inte att köpa biljetter. Jämna pengar krävs. Vi gick av på nästa hållplats och försökte där klura ut var vi kunde fylla på pengar. Med hjälp av lite kinesiska visade jag kortet för en ung kinesiska och frågade var jag kunde fylla på det. Hon i sin tur trodde att jag saknade pengar och tog fram 20 yuan, ca 26 kr för att ge mig.  Väldigt snällt, men jag avböjde.  Tveksamt om detta erbjudits i Stockholm.  Dock förstår en äldre man min fråga och pekar tvärs över gatan. Och se där är en tunnelbanestation.

Vi fyller på 40 yan på kortet och saldot visar plötsligt på 70 yuan. Alltså hade kortet aktiverats och de pengar jag hade kvar sedan 2010 fanns där. Otroligt!

Med busskortet blir priset per resa bara 50 öre.

Och bussresor som är populära.  Tyvärr tar de i rusningstid väldigt lång tid. En resa som i vanlig tid, mitt på dagen tar 35 minuter kan ta nästan två timmar. Ofta erbjuds jag genast också en sittplats för omsorgen om äldre är påtaglig- Kanske värt att påpeka är att busshållplatserna även ropas ut på engelska. (Amerikans accent)

Trångt på bussen i rusningstrafiken som inträffar mellan 16.30 och 20.30. Men mycket trafik är det alltid.

Tunnelbanan

-är bekväm och det är lätt och smidigt att förflytta sig med den. Tydliga kartor som även finns på engelska och bra skyltning också på engelska. Även utropen sker på kinesiska och engelska. Även här fungerar “busskortet” och en resa kostar då vanligtvis 2 yuan. Utan busskort/resekort blir priset mellan 3 och 5 yuan. Lite mer i svenska kronor.

Resekortet ska blippas både när man går in och ut genom spärrarna. Och har man köpt biljett körs den igenom en automat och dörrarna öppnas. Likadant när man ska ut genom spärrarna och då försvinner biljetten i papp och återanvänds.

Pekings tunnelbana är en av de transporter som kraftigt byggts ut. Tydlig info i och  även på tågen.

Sätena på tågen är placerade längs med och man får då plats med flera resande. (Barnvagnar är kärvt att få med sig. Men en hopfällbar sulky kan gå. Annars bärs barnen eller går tidigt själva.

Bilar

-Finns det många av och bristen på p-platser är stor. Tursamt nog är trottoarerna oftast breda och man ser ofta att en del av dem används för parkering. Har nog aldrig sett en parkeringsbot i Peking. Men om en bil tydligt hindrar framfarten så kan forslas  bort och får hämtas långt utanför stan och till ett högt pris. Till många av dessa störrre bilar har ägarna egna chaufförer. Och till saken hör att det ofta finns fler stora bilar inom en familj. Frun i huset brukar ha en egen rejäl shoppingbil.

Och visst är fungerande transporter viktiga var än i världen man befinner sig.

 

En riktigt snygg Mercedes  av modell större.

Transporteer i Peking sker ofta med scooter eller elmoped. Vad gäller kreativitet så tycker jag att denna scooter i form av “Snobben” förtjänar att få vara med.

 

En del färg av olika slag finns med här i inlägget, något som bloggvännen Gärdsmygen har initierat, så jag hopps både färgen och inlägget piggat upp.

 

28 svar på ”Transporter i Peking är viktiga och varianterna många”

  1. Vilken ljuvlig scooter! Den hade jag gärna puttrat omkring på. Så generöst att erbjuda dig pengar även om det inte var det som var problemet. Väl fungerande kommunikationer måste vara A och O i en så stor stad! Skönt att slippa köra bil där är min spontana tanke 😀

    Kram och god lördag!

    1. Visst är scootern fin! Skulle gärna ha en liknande i Spanien.
      Och visst var det vänligt att erbjuda mig pengar. Hon förstod att jag sa att jag ville åka… Men språk kan vara svårt och min lilla kinesiska är ringrostig. Men den piggnar på sig.
      Tunnelbanan är det som vi tycker fungerar väldigt bra, INga köer och tågen går, Rent och snyggt också.
      Ja, bil här vill man inte köra….
      Önskar dig en trevlig lördag.
      kram!

  2. Nihao!
    Så kul att läsa Ditte och jag får flera minnen som vaknar till liv 🙂
    Hur är det med 4 kr? är den borta?
    Hälsa till Mr B och njut vidare av Beijing
    Kram
    PS Mycket fin Mercedes 😉

    1. Nihao! Jo, tyvärr 4 kronors är borta. Tvärs över gatan, vid April ligger ett litet nudelställe och vi trodde först att 4 kronors flyttat hit. Tog med mig bilder på telefonen och var där. Men tyvärr icke. Slaktaren finns kvar likspm det franska komditoriet. Tiggaren utanför April kände igen oss och mindes att han inte sett oss på fyra år.
      Mycket är sig likt i Peking . Tänker på dig. Passerade Just Make och där du sist bodde. Tog där up pengar som “vanligt”. Och Anna du är med oss.
      Stor kram från Bosse och mig.

  3. Intressant med hur man med så många människor löser transporter. Gillar Snobben!
    Härliga gatubilder och övningar i parkerna nedan!
    Njut av din vistelse!

    1. Tack! Jätteroligt att vara tillbaka i Peking. Och jag tycker att detta med transportfrågan fungerar bra. Ja, nte buss, taxui elle rbil i rusningstrafik. Men i övrigt så…
      Gatulivet är spännande och kul att ta del av det.
      Ha det gott du också.

  4. Men så bra att ditt busskort fungerade 🙂 Och verkligen snällt av den unga kinesiskan att erbjuda er pengar.
    Och en Snobbenscooter måste vi ju ha….den var ju hur snygg som helst 🙂
    Stor kram

    1. Helt otroligt att jag kunde återaktivera det. Och sedan fingerade det hur bra som helst. Och visst var det snällt att bli erbjuden pengar. Riktigt rörande.
      KLart vi sak ha en Snobbenscooter. Vad tycker Patrik. Kanske vi i “fredagsklubben” kunde ha varsin.
      Stor kram!

  5. Billigt med transport i Peking.
    Ssky-train lit dyrare, som vi använder mycket i Bangkok.
    Ikväll har vi åkt taxi till/från Paseo Mall.
    Är på ett hotell nära flygplatsen, tidig avgång imorgon bitti till HK.
    Trevliga chaufförer.
    Gav bra med dricks de blev happy, som en av de sa.
    Så VARMT idag plus 38 på e.m. Puh.
    Fortsatt fin resa.
    Titti

    1. I peking är alla transporter billiga och taxi också. Dricks ger man inte där. Mökligen runda upp någon krona så det blir jämt.INte ens på flotta restauranger tas dricks emot. Ganska skönt tycker jag.
      Vad roligt med Hong Kong. Önskar er fina dagar och lvällar där. Vi var ädr då och då under åren vi bodde i Peking ochbodde på Hon Kong Island och ibland på Kowlon.
      Oj, så varmt ni har det! Skönt med ac.
      Ha det bra ni också.

  6. Vilket super-intressant inlägg. Det är sånt jag vill lära mej om, för mej, nya platser.
    En annan sak jag undrar – Finns det toaletter tillgängliga? Tänker då i synnerhet på
    parkerna, där så många tillbringar hela dagen.

    4 år gammalt busskort som fortfarande gäller!!! Inte dåligt!!! 🙂

    1. Stort tack! Jodå, taoletter finns det gott om och de är tämligen fräscha och hålls efetr av personal. Kostnadsfria är de också så är det inte i Stockholm. Men toapapper måste man själv ha med sig. Gott om offentliga toaletter i hela Peking och de flesta riktigt ok. Men visst finns undantag.
      Och visst var det fint att busskortet gick att ladda och sedan fungerade.

  7. Här finns det en röd tråd till – trängsel. Har då aldrig sett så många hyrcyklar på ett och samma ställe. När jag tänker på det stockholmska “city bikes” och deras ministäll så skrattar jag gott.
    Att stå som en sardin bland resenärer på t-banan eller Roslagsbanan är ju vanligt här också, fast här erbjuds man ingen sittplats. Å om det någonsin händer är det då ingen svensk som erbjuder sin plats.
    Det där med ditt busskort är verkligen helt otroligt, näsan osannolikt.
    Ytterligare ett härligt och färgglatt inlägg:-) Tack!

    PS. Ser ditt svar till Ruth: Alltså att besöka en offentlig toalett i Stockholm har jag gjort en gång. Å det gör jag inte om.
    http://bp-computerart.blogspot.se/2016/06/forsta-och-sista-gangen.html
    Å nej, det kostnadsfria toaletterna som utlovades 2016 har jag låtit bli att testa också. DS.

    1. Mycket människor är det och många bor ju i stan. Hyrcyklarna har verkligen ökat i popularitet och priset 2 yuan, 2.60 i kr för en dag är ju billligt. Stockholm liggervinlä vad gäller månt och mycket. Inte minst renhållningen och sopsoretring. Men det får ett eget inlägg i veckan. I Peking har tunnelbanevagnarna det utförande som pendeltågen ska få här. Man sitter längs med och det blir inte så trångt att stå. “Äldre damer” -som mig- erbjuds ofta sittplats och ibland ropar chauffören på bussen ut ” du där i röd jacka var vänlig lämna din sittplats åt den ljusa damen”. Och så sker.
      Offentliga toaletter i Stockholm undviker jag. Men jag är en fena på att hitta hotelltoaletter och om inte annat betalar jag för besöket. I Peking finns ofta någon som håller ordning på toan. Men jag har mött milt sagt även mött annat. Men då finns det fler i närheten.

  8. Ha ha ha! Snobben!! Skulle vilja se den köra omkring! Å vad mycket fina färgglada cyklar. Roligt att läsa ditt inlägg och vilken tur att du kan lite kinesiska. Inte lätt att klara sig annars. Tack för att du delar med dig och för att du färgsätter!

    1. Snobbenscootern är verkligen häftig och det finns många liknande men de såg jag inte parkerade så bilderna blev suddiga. Kunde gärna tänka mig att ha Snobbenscootern i vår spanska sommarstuga.
      Lite kinesiska kan jag och nu har orden kommit tillbaka i viss utsträcknung.
      Och en del färg finns som piggar upp.

  9. Fantastiskt att busskortet fungerade. Jag tycker också att scootern var helt outstanding. Intressant att få lära sig lite mer om hur man kan transportera sig i Peking om man någon gång skulle ha vägarna förbi.
    Kram

    1. Transporter här är viktga och att de fungerar, vilket de gör. Visserligen kan bussresorna i rusningstrafik ta lång men t-banan går snabbt.
      Scooterm skulle jag gärna velat ha. Hade passat ypperligt i Spanien.
      Kram

  10. Så spännande att läsa och se dina bilder! Svårt att få grepp om att en stad kan vara så ofantligt stor och att det bor så många människor där! Billiga resor med de allmänna transportmedlen – stor skillnad mot här hemma … och tänk att ditt gamla busskort fortfarande fungerade – fantastiskt!
    Snobben-skotern var häftig!
    Kram

    1. Det är svårt att ta in Pekings ofantliga storlek men mitt i detta “stora” finns också en småskalighet man inte tror är möjlig- och även en stor värme, generositet och hjälpsamhet. De billiga kommunala resorna och utbyggnadet av t-banan bidrar till många kan åka vilket är nödvändigt för jobben.
      Visst var det roligt att mitt gamla busskort fungerade när det bara blev aktiverat igen. OCH att pengarna fanns lagrade.
      Snobbebscootern skull jag gärna velat ha. Perfekt i Spanien.
      Kram!

  11. Haha! Snobbenscootern är ju helt underbar! Ta med den hem! 😀
    Bussystemet verkar bra, och jag är rätt glad att ni inte lyckades hyra cyklar…. Inte för att jag missunnar er såklart, men trafiken verkar direkt livsfarlig där med all trängsel. Som du vet så törs jag ju inte ens cykla här i Torrevieja. (Jösses vilken fegis jag är! 😉 ).

    Ha det bra, och se till att inte hyra några cyklar nu va? 🙂

    1. Jag har funderingar på en Snobbenscooter att ha i Torrevieja. Helt ljuvlig! Tyvärr har vi inte lyckats med hyrcyklarna och vi har ju tidigare cyklat mycket i Peking så någon oro för det har vi inte. Och du kan ju förstå att vi tycker att cykla i Torre är mer som en “barnlek”. Nästan ingen trafik där…
      Du vet jag är envis så jag har inte ännu gett upp cyklandet. Men det ser klurigt ut. Att kunna hyra alltså.
      Trevlig söndag

  12. Kollektivtrafik, så viktigt och så klokt att erbjuda till billig penning, för det måste väl anses billigt även för lokalbefolkningen. Jönköping har inte ens pensionärsrabatt! Vi ligger högt, men ingen ändring sker, trots att det skulle vara miljövänligt om fler avstod bilen i centrum.

    Jag blir förundrad av cykelparkeringen i Helsingör när man stiger av färjan från Helsingborg, men den kan förstås inte mäta sig med den här cykelparkeringen. Smidigt att kunna hyra sig en cykel, misstänker man kan ställa den på ett helt annat ställe också? Ett mycket informativt och intressant inlägg! Tack!

    1. I Peking fungerar kollektivtrafiken väldigt bra och just att den är billig gör att alla kan använda sig av den. I Stockholm finns pensionärsrabatter, men inte i Uppsala så dett varierar runt om i Sverige. I Stockholm åker också de med barnvagn och rullator gratis, inte heller dte i Uppsala. Trist om kollektivtrafiken är dyr för då tar folk bilen. Vi har i Stockholm ingen bil, behöver ingen. Och skulle behöv uppstå kan vi hyra en. Vi bor ju mitt i stan.
      Vad gäller hyrcyklarna kan de ställas på ett annat ställe- på många olika ställen och de är väldigt populära-
      Roligt att du tyckte om inlägget.

  13. Hej Snobben, honom väljer jag alla dar i veckan! Min stora skräck är folksamlingar på bussar och tåg, huva, jag skulle nog få panik! Hade problem med det redan på nittiotalet i Stockholm då jag var tvungen att resa tvärs över hela stan till jobbet. Många var gångerna när jag fick panikattacker och var tvungen att kliva av för att gå en hållplats och prova igen. Åter har jag lärt mig massor, tack!

    1. Visst är Snobben fin och honom kunde du kört runt på i Peking.Jag skulle gärna ha en sådan i Spanien.
      Vad gäller Peking så är det mycket folk men utanför rusningstid är det ganska lugnt både på tunnelbana och buss. Taxi finns också till billigt pris. Ca 20 kr för en resa inom stan ibland mindre och bra att åka utanför just rusningstrafiken. Kan nog uppleva att stressen är mycket större i Stockholm än i Peking. Där har man inte bråttom och man visar hänsyn och det tycker jag om.
      Roligt att du tycker att du lär dig något.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *