Resor utomlands

Tillbaka till London för en långweeekend

God morgon från London! Det känns jätteroligt att vara tillbaka här igen. Vid närmare eftertanke så är det ca 15 år sedan jag senast var här. Men å andra sidan reste jag under 80- 90 och början av 2000- talet hit flera gånger per år och alltid med en viss förväntan. Nu är jag här med döttrar och Max, mitt äldsta barnbarn på åtta år och dte är hans första besök i den brittiska huvudstaden och i Storbritannien. En helg har vi här tillsammans så det finns en hel del vi tänkt att göra men givetvis blir det också spontana infall.

”Up, up and away” p¨väg mot London

Förväntansfulla på Arlanda. Döttrarna och Max.

Tillbaka i London

Efter en bekväm resa på dryga två timmar i ett alldeles nytt flygplan, så nytt att internet änn inte installerats, landade vi på London – Gatwick. Här hade jag fått tips av bloggvännen Kajsa Lisa att ta det ”vanliga tåget” in till London, Victoria station, i stället för den betydligt dyrare varianten, snabbtåget Gatwick Express. Tidsåtgången blev 10 minuter extra och prisskillnanden totalt för oss tre vuxna och ett barn dryga  35 brittiska pund, vilket i svenska pengar är ca 420 kr. En hel del. En liten gruppranatt fick vi.  Lite klurigt var det att att hitta vårt tåg efetrsom det också var märkt med Gatwick Express  vid vår avgång men trevlig och hjälpsam personal fanns att fråga så vi hamnade rätt.

Tillbaka i LOndon. Här Gatwick flygplats några mil utanför London. Gatwick flygplats.

Efter 40 minuter med tåg var vi inne i London, på Victoria station. En gigantisk station och knutpunkt och det var viss utmaning att hitta ut trots att vi följde de uppmärkta linjerna som visade vägen.

Victoria station.

Undrar vart vi ska ta vägen

Tydligt skyltat mot taxi  och annat. Och att sätta sig i en av dessa Londontaxibilar är en upplevelse  i sig.

Jättefint att vara här igen   och nu på väg mot vår lägenhet. En upplevelse att bo ”mitt i ” Londons Soho. I nöjes, restaurang och teaterkvarteren. Här har vi några hundra meter till Picadilly Circus  och hargångavstånd till mycket. Bussar och tunnelbana finns inom räckhåll så vi ska nog få till Våra dagar här på bästa sätt. Och det är ju Max resa so kommer att gå en hel del i Harry Potters fotspår . Och givetvis kommer vi att besöka världens största legobutik som finns här på Leicester square. Dit är det 600 meter så jag räknar med fler besök där.

Piccadilly Circus ligger 500 meter från vårt boende. Full fart en torsdag kväll.

24 svar på ”Tillbaka till London för en långweeekend”

1. Åh va trevligt o lät som en bra dit resa vilket i sig är bra, hoppas det blir fina dagar i London med familjen kram kram

1. Jätteroligt att vara itllbak ahär i London och nu med Max och döttrarna. Vi har haft en toppendag och efter att ha promenerat över en mil så vilar vi nu fötterna en stund hemma innan vi drar ut på kvällens aktiviteter.
      Önskar dig en fin fredag.

1. Jätteroligt att vara här igen. Och vädert har tursamt nog varit fint. Härligt vårväder-
      Önskar er också en fin helg i Estoril och hoppas solen tittar fram.
      Stor kram från London.

2. Hej Ditte!
    Roligt att ni kom i väg trots allt…”Lite” värk en och annat 🙂
    Ha nu en fin vistelse och hälsa de dina!
    Kram P ♥♥

1. Hej P!
      Jadå, iväg kom vi och fram kom vi.Har haft en jättebra dag idag med skönt vårväder. Och långt har vi gått, över en mil hitintills.
      Gänget här hälsar tillbaka.

3. Härligt, Ditte!
    Jag har bara varit på ena flygplatsen i London. Skulle vara kul att uppleva staden också.
    Härligt att resa med familjen, Max tycker nog det är rena toppen 😉
    Ha det så jättegott och trevlig fredag!

1. Hej Gerd!
      Jätteroligt att vara här igen för det var så länge sen senast. Extra roligt nu med att Max är med och förstås döttrarna. Vi har ju varit här tillsammans många gånger men även det länge sen.
      London är helt klart värt besök.
      Önskar dig också en fin fredag.
      Londonkram

4. Max strålar ju av glädje och förväntning! Hans ansikte säger mera än tusen ord:-)
    Perfekt att ni bor mitt i smeten med gångavstånd till det mesta. Bra med de insparade 420 kronorna. Dom kan du nu satsa på nå’t roligare än ett tåg;-)
    Ska bli hur kul som helst att åka snålskjuts med er i London.

1. Max är i sitt esse och att resa med honom är en sann glädje. Dagens pass är avslutat och han har avverkat 20 000 steg och vi andra lite färre. Buss och tunnelbana också för att ta oss runt. Kajsa Lisas tips är jättebra och som sagt mycket pengar att spara finns det ju.
      Nu vilar vi oss lite inför kvällens övningar men i London är ju inte barn så välkomna just på pubar så vi får ta något annat. I morgon blir dte Warner Brothers och än mer Harry Potter.
      Du är välkommen att hänga med. Du jade gillat ”dagens” där Max snart tog täten.

5. Så härligt att ni är på plats. Det är många år sedan vi var där och det känns som det är dags igen. Önskar e en fantastisk vistelse i London.
    Nästa vecka blir det en annan huvudstad för oss. En stad du känner mycket väl! Kram

1. Vi är på plats och gör stan. Även för mig och döttrarna är det länge sedan vi var här och för Max är det första gången och han trivs verkligen.
      Vi har ett par dagar kvar och har mycket kvar att se och uppleva.
      Vad roligt för er med en annan huvudstad. Kanske kan jag gissa vilken.

6. Så härligt ni verkar ha det. Jag har också bott på ett hotell i samma trakter. Skönt att bo relativt centralt. Nu kom jag på att Johanna och Ronja ju var i London för ett par år sedan och då var det också Harry Potter som gällde. Jag har ett par fina kort från deras besök på Warner Brothers som jag borde ta fram och scrappa.
    Ha det fint!

1. Vi har det jättebra men lite livligt blir det natttetid för vi bor ju mitt i Soho. Och att bo centralt är ju så viktigt.
      Idag väntar Warner Brothers och Harry Potter, en heldag.
      Kul att Johanna och Ronja också vait där. Och roligt med fina kort som du kan scrapa.
      Kram och trevlig helg.

1. Vi har det jättebra och fortsätter med det. Mycket att se och uppleva och fin tid tillsammansm.
      Kram och trevlig lördag.

7. Så härligt att ni är där nu, och att ni bor så himla bra till – ingen tillfällighet, det vet jag, du är en fena på att hitta bra boenden 😀
    Ha det nu toppenbra med Harry och lego och allt annat kul som fantastiska London har att erbjuda 🙂

8. Men så trevligt. Jag älskar London. Första gången jag var där så åkte jag och min mysing också ”vanliga” tåget från flygplatsen till London, det gick så smidigt och blev billigare.
    Så glad och lycklig Max ser ut. Förstår om det är en fröjd att resa med honom och även döttrarna.
    Ha en finfin helg och finfina upplevelser i London.
    Varm kram!

1. Vi har det jättetrevligt och extra roligt att nu komma hit med Max och döttrar. Mycket roligt att se och uppleva. Stor kram!

1. Verkligen! Och så roligt att resa med döttrarna och Max. Och visst är det berikande att resa.

9. Tumme upp, hjärtat på rätta stället och tillsammans om att uppleva detta. Så roligt att vida döttrarna och Max det du upplevd!
    Stor kram ”söstra mi”

1. Jättefint att resa tillsammans och denna gång är det Max resa. Är så glad att vi kunde göra detta tillsammans. Stor kram! ??