Stockholm

Skyskrapan i Hammarby sjöstad tar form

Vi följer nu dagligen med stort intresse hur skyskrapan Stockholm 01 i Hammarby sjöstad,växer upp. Och växer gör den i rask takt. Skyskrapan ska ha 27  våningar +1 och bli 102 meter hög.  Till största delen blir det kontor i byggnaden. Men takterrassen överst kommer att innehålla en skybar  och restaurang som ska vara öppen för besökare.

Skyskrapan Stockholm 01 tar form. Och snabbt går byggandet. Globen i bakgrunden.Globen i bakgrunden och runt skyskrapan syns nu fyra höga lyftkranar som ofta samtidigt  är i gång. Utsikt från vår balkong på Södersidan. 

Skyskrapan

ingår i ett projekt som heter Stockholm New i Hammarby sjöstad. Det är företaget Skanska som skapar detta projekt som är tänkt att bli ett område för nyskapande inom media, mode, musik, it, spel och andra kreativa branscher. Hammarby sjöstad är ett område runt Hammarby sjö (en vik av Östersjön) som ligger i Södermalms stadsdelsområde och eftersom området hör till Sofia församling räknas  det som en del av Södermalm och Stockholms innerstad, trots att området inte ligger på Södersidan.  Ett annat namn på Sjöstan är “Södra Hammarbyhamnen” och området där vi bor som ligger på Södermalm kallas “Norra Hammarbyhamnen”.

Arkitekterna bakom Stockholm New är “Sauerbruch Hutton” , en internationell arkitektbyrå med huvudkontor i Berlin. Företaget är känt för sina färgstarka byggnader och även denna “skrapa”  blir färgstark. Skyskrapan är formad som en treudd med tre spetsar som växer utåt och ökar i volym högre upp.

I mitten på kartan ligger Södermalm och vid det röda märket bor vi och blickar härifrån över Hammarbykanalen till byggandet av skyskrapan.

Att sköta lyftkranarna är ett precisionsarbete och spännande att se hur skyskrapan växer- Lyftkranar i full verksamhet. Spännande att se hur skyskrapan successivt  växer.

Några grönvästklädda människor håller på att svetsa och här fick jag zooma rejält för att få med dem

Skyskrapan byggs av Skanska och deras reklamskyltar sitter där de kan fästas. Skyskrapan byggs av “Skanska” och deras reklamskyltar finns där det är möjligt att sätta dem.

Lite till höger i bild syns en av alla orange hisskorgar som forslar byggjobbarna upp och ner. Även en del material kommer med hiss.

Vad räknas då som en skyskrapa?

Det kan variera, men per definition är det en byggnad som är betydligt högre än omgivande byggnader.  Enligt Wikipedia “Ordet i sig syftar på att byggnaden ser ut att vara  så hög att den skrapar vid skyn. Både på engelska  (skyscraper) och svenska (sedan 1833) har ordet först använts som en synonym till ett segel som satt högt på en mast, skejsel. På engelska säjer man skysail.”   Men inte förrän i slutet av 1800 kom ordet att finnas i samband med höga byggnader.

Någon exakt definition av ordet skyskrapa finns inte för det beror på hur omgivande bebyggelse ser ut. Är övrig bebyggelse ganska låg kan en byggnad på 80 meter räknas som en skyskrapa. Men handlar det om byggnader i Hong KOng, New York eller Dubai krävs högre höjder.Lite olika kriterier finns och egentligen inga fasta gränser Någon organisation tycker det räcker med 100 meter för att byggnaden ska kallas skyskrapa och en annan tycker att 150 meter är mer passande.

Här har en del av fasaden som består av en speciell sorts aluminium och glas vilket gör det enklare att skapa geometriska former.

Mörkret har lagt sig och dagens jobb är över. (Men här jobbar man även helger. )

Efter att nu ha följt bygget så är jag helt fascinerad över den precision som kranförarna har för att manövrera dessa giganter. Likaså undrar jag hur de rent praktiskt montera upp och ner. Har aldrig lyckats se detta. Men kanske kan jag få göra det 2020 när denna skrapa ska vara klar. Undrar vidare om någon sitter uppe i krantornet och hur man  tar sig dit. (Har inte sett någon hiss dit.)  Eller kanske är det hela fjärrstyrt med en joystick. Någon som vet? (Vet att båda alternativen förekommer)

 

12 svar på ”Skyskrapan i Hammarby sjöstad tar form”

  1. Så spännande att kunna följa bygget från första parkett. I Malmö finns en byggnad som heter “Kronprinsen” och den har 26 våningar. När den byggdes ansågs den väldigt hög men så kom ju “Turning torso” och tog ledningen. För mig som väldigt ogärna åker hinns finns det bättre alternativ 😉

    Kram och ha en härlig fredagskväll!

    1. Det är roligt att följa bygget och se hur skrapan växer. Och jag är nog nu mest fascinerad av lyftkranarna och hur de manövreras.
      Här blir det kontor men det vill till att hissarna fungerar för högt att gå. Jag skulle nog helst inte bo här även om jag åker hiss.
      Önskar dig också en fin fredag.
      Kram!

    1. Det är jättespännande att se hur skrapan växer upp. Och hur dessa kranar kan styras med sådan otrolig precision.
      Och efter det att vi varit borta i sex veckor har mycket hänt. Funderar på hur kranarrna växer och ner ska de nästa år. Hoppas kunna följa detta.
      Jag tänker absolut besöka skybaren när hela härligheten är klar 2020.
      Att BP gillar detta kan jag helt klart tänka mig.

  2. Yummie, yummie för dessa bilder med lyftkranarna och skyskrapan som verkar bli en riktig höjdare – i dubbel bemärkelse alltså. Emma har helt rätt, jag lapar i mig inlägget som grädde:-) Inte bara kranarna och dina bilder utan även texten om hur man definierar en skyskrapa. Det har jag aldrig tänkt på faktiskt. Tack för den infon!

    På riktiga “monster tornkranar” finns det en hiss på en sida av tornet. Hissen går dock inte hela vägen upp. De sista metrarna måste man klättra, något jag inte skulle vilja göra om jag ska vara ärlig. Är det sådana enarmade kranar som är monterade på lastbilar så fjärrstyrs de. Men dessa kranar är ju aldrig lika höga som tornkranar.

    1. Har nu tittat på skrapans framväxt i snart en vecka nu. Mycket hade hänt på de sex veckor vi varit borta. Ja, en del innan också, men då såg vi inte lika tydligt och fler kranar har kommit till. Och definitionen av en skyskrapa är ju kul fakta. Jag vill ju gärna veta.
      Grunnar mycket på just detta hur man kommer upp i kranen eller om de styrdes från backen med en joystick. Har liksom inte sett till hissarna de åker upp i. Ska dock i veckan ta en promenad till andra sidan och titta lite mer.
      Tack för din kraninfo.

  3. Spännande att kunna följa detta bygge med bekväm första parkett på balkongen! Sen har du ju ett annat bygge att följa när du är i sommarstugan – inte illa 🙂

    Jag minns när jag var liten och bodde i Skellefteå och det fanns ett bostadsområde som hette Getberget. Hisnande höga byggnader! Dom var sex våningar höga, tror jag… Haha! Förutsättningarna för vad man tycker ändras lite med åren 😀

    Ha en fin kväll!

    1. Ja, två byggen. Man kan nästan bli trött…
      Här hemma hade det hänt väldigt mycket på de sex veckor vi var borta och nu har jag tittat och dokumenterat under några dagar. Är mest fascinerad av kranarna och hur de styrs och hur förarna kommer upp och ner. Likaså hur kranarna blir högre. Mycket att fundera och titta på.
      Och visst har förutsättningarna ändrats.
      Ser framför mig skyskraporna i Duba, Hong Kong och i Shanghai och de är nog de högsta jag sett. Tänk att bygga dem….
      Önskar er också en fin kväll.

    1. Nja, att ha detta som kranförare här som jobb är inget för mig heller. Men det är väldigt roligt att följa bygget och jag kommer absolut att åka upp till skybaren när skrapan är klar. Utsikten är nog fantastisk en vacker dag eller kväll.
      Trevlig helg!

  4. Roligt att få följa bygget och få veta vad som händer i Hammarby sjöstad. 🙂
    Det blir en något annorlunda byggnad och dessutom hög. Lyftkranarna verkar ju också bara bli högre och högre och det bör de ju vara om de ska kunna bygga höga hus. 🙂

    1. Vi har varit borta i sex veckor och mycket hade hänt här med bygget. Tror de jobbar i stort sett dygnet runt och i skift. Och kranarna växer ju med bygget men de ser inte helt stabila ut. Hoppas få se när de monteras ner och hur det går till. Men det blir inte förrän 2020.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *