Kina Peking

Purple Haze-Lila Dis blev till Purple Isle-Lila Ön

Dagarna tickar på och det känns fortfarande som om det är alldeles nyligen vi kom hem från vår efterlängtade och nu avslutade  Pekingresa. Men tiden går fort. Och precis som jag gjort många gånger förr passade jag på att fylla år just i Peking. Det blev en väldig dag  i sig och kvällen kom med ett fint överraskningsmoment. Under de år vi bodde i Peking så hade vi några restauranger som kom att bli det “förlängda vardagsrummet” och den thailändska pärlan Purple Haze var en av dem. Minst ett par gånger i veckan hamnade vi, vänner/kollegor här för middag. Och även min 60-årsdag firades här tillsammans med många nära och kära.

DEn thailändska restaurangen Purple Haze i Peking kom att bli vårt förlängda vardagsrum Purple Haze/Purlple Isle och den  lila skylten syntes svagt ut till stora gatan, Gongti beilu, så vi chansade.

Purple Haze blev Purple Isle

Purple Haze besökte vi ofta under åren vi bodde i Peking och läget, alldeles i kvarteret bredvid där vi bodde, var perfekt. Nu när vi nu i mars kom tillbaka fanns ju mycket kvar av det “gamla” men en hel del gjorde det inte så vi trodde inte att Purple Haze skulle vara kvar. Restaurangen ligger in på en liten gränd och gör inte mycket väsen av sig från utsidan. Och det är inte enkelt att hitta hit första gången-  Nu var det i alla fall dags för en matbit och efter dagens promenerande, 20 km,  kändes det inte som om fötterna ville gå så långt. Tursamt nog tittade vi in i den lilla gränden och tyckte oss se en lila skylt. Så kanske. Kanske.

Restaurangen låg kvar och lila var den men nu med ett annat namn. Att den var såld visste vi men stämingen, maten, inredningen var som vi mindes den från 2012.  Och inte minst min favoritdrink här, dirty mojito.

Visst blev det en dirty mojito. Nu serverad i lägre glas men lika god som förr.

Och mycket av interiören går i lila.

Kvällens middag

blev en härlig matresa där smak, färg, vackra uppläggningar och miljön blev en resa på många olika sätt.

Satay (kycklingspett) med jordnötssås.

Mer kyckling. Här med cashewnötter och grönsaker.

En ljuvligt god “phad thai” med räkor. (Nudlar, grönsaker, cashewnötter, stekt strimlat ägg, bönor och räkor)

Allt smakade så gott och precis som vi mindes det. Extra roligt var dte att få höra att det är samma kock idag som när vi första gången kom hit till restaurangen 2007. Och ibland är det bra att somligt består. Men jag såg också på menyn att det tillkommit nya rätter.

Restaurangen är uppdelad i flera mindre rum och mysfaktorn är hög.

Mätta, belåtna och väldigt nöjda vandrade vi hemåt i den fina kvällen. Nej, inte direkt hem men till hotellet. Men Peking i sig känns lite som hemma.

23 svar på ”Purple Haze-Lila Dis blev till Purple Isle-Lila Ön”

1. Vilket läckert ställe. Gillar inte bara maten utan också inredningen i blått och lila. Snyggt! Phad thai är en av mina absoluta favoriträtter. Mojito älskar jag. Blir nyfiken vad som är skillnaden mellan en vanlig och en dirty mojito. Kocken måste verkligen trivas på stället. Kul med kontinuitet och bibehållen kvalitet!

1. Detta har varit ett av våra favoritställen då vi velat byta den kinsesiska maten mot annan asiatisk. Så roligt att restaurangen fanns kvar, dock med ett lite annat namn. Vi hängde ofta här och det blev som ett andra vardagsrum.Maten, inredningen och kocken – var helt intakt. Vad gäller skillnaden på den vanlig mojito och en dirty så tror jag dte är färgen på den rom som används. Till “dirty” används en mer gyllene och då blir färgen också mörkare på drinken.
      Det blev en väldigt lyckad kväll här.

2. Den restaurangen hade jag gillat! Både intriör, färg, meny och
    Dirty Harry………..nej. jag menar Mojito . Varför heter den dirty Mojito?
    Trevlig kväll/ kram

1. Vi har tillbringat mycket tid här och det går bra att bara titta in på något att dricka också.
      Varför det heter “dirty mojito” tror jag är för att den är lite grumlig.
      Har landat i kväll i London och nu väntar någar roliga dagar här.
      En trevlig kväll blev det och vi bor “mitt i ” i Soho bland alla restauranger och teatrar . Ett toppenlögen och en fin lägenhet.

3. Grattis i efterskott, då blir det nytt jubileum nästa år! Den där inredningen gillade jag skarpt! Jag vill ha det färgglatt och mysigt på en krog, inte sterila vita miljöer. Maten såg fantastisk ut, pad thai brukar jag köpa på min lilla thaikiosk här i byn. Är så glad åt att den finns, eller kiosken är gammal men en thailändska har tagit över den och erbjuder något annat att äta än obligatoriska pizzorna. Ha en skön kväll

1. Tack!Nästan jubileum. Nästa år hade det blivit det. DEn här restaurangen var vårt förlängda vardagsrum och det var alltid trelvigt att komma hit. Var det fullbokat så ordnades det ett bor åt oss. Roligt att inrednimgen är bevarad trots ägarbytet och kcken är densamma.
      är nu landad i London och efter lite bestyr kom vi in i lägenheten. Men lite umbäranden får man ta.
      Jag tycker dte är jätteroligt med thaikiosken i er by. Piggar ju verkligen upp.
      Nu är det natti här.

1. DEt var verkligen roligt att restaurangen i princip fanns kvar. Bar lite nytt i anamnet men annars som det brukade vara-. Och väldigt god mar och goda drinkar. DEras “dirty mojito” är perfekt.

2. Tack! Ja, det blev verkligen lyckat med ett besök här och rilogt att restaurangen låg kvar. Bara namnet som ändrats lte.

4. Vilken trevlig restaurang, perfekt ställe att fira sin födelsedag på, och så roligt att det mesta var sig likt!
    Stort grattis i efterskott. Nu är du i London, jösses så du hinner med! Ha en toppenvistelse där med barn och barnbarn tror jag minsann!
    Godnattkram!

1. Tack! Vi blev jätteglada när vi såg att restaurangen fanns kvar. Här har många kvällar tillbringats under de år vi bodde i Peling.
      Här är det ibland snabba förflyttningar. Vi kom till London igår kvöll och det känns roligt att vara tillbaka . Är säkert 15 år sedan jag senast var här.Blir ett snabbt besök över helgen och extra roligt att vara här tillsammans med döttrarna och äldsta barnbarnet Max.
      God morgon!
      kram!

5. Verkligen en mysig restaurang och ett perfekt ställe att fira födelsedag på. Maten ser också god och fräsch ut.
    Ha det så bra i London!

1. Tack! DEt var verkligen roligt att denna restaurang fanns kvar. Många middagra har ätits här och det blev vårt andra vardagsrum. Lika gott och mysigt nu so förr.
      London känns bra och vi bor verkligen bra “mitt i”.

6. Perfekt att fira födelsedag på ett sånt härligt ställe med så god mat! 🙂
    Tycker det är synd att det är så tunnsått med Thaimat här i Torrevieja – älskar det köket.

Ha en fin fredag! 🙂

1. DEt blev en bra födelsedag på alla sätt och precis som du så firar jag gärna hela månaden. Ett lyckokast och jätteroligt var dte att vi hittade vår stammisrestaurang och att allt var sig likt. Men nu en annan ägare….
      Thaimat är jag så förtjust i och saknar att det inte finns i Torrevieja. Men det kanske kommer….
      Vi har haft en toppendag i London idag och vilar oss nu i form efter att ha promenerat runti över en mil. Max har tagit täten…
      Önskar er också en fortsatt bra fredag.

7. God morgon!
    Vilken mysig restaurang du firade din födelsedag på. Kycklingspett gillas och även kyckling med chaswe ( men det vet du ju redan.)
    Hoppas du får en bra vistelse i London och att du inte har alltför ont i axeln.
    Många kramar/A-K

1. God eftetrmiddag, från London.
      Här på denna restaurang har vi varit många gånger och det var extra roligt att den fanns kvar. Lita annat namn och annan personal, dock samma kock. Men inredningen och maten var som senast vi åt där.
      London känns bra och vi har haft en toppendag och axeln är bättre efter ny cortisonspruta.
      Hälsningar till dig från döttrar och Max.

8. Vilket trevligt ställe! I bästa BP- färgerna 🙂 Jag blev tvungen att sätta på Jimi Hendrix skiva med samma namn 🙂
    Ha det gott i London!

1. Jag tänkte också på BP men dock fanns inget oragne eller limegrönt här. Men lila i mängd. Och inte alls dumt med Jimi Hemdrix här i bakgrunden.
      Vi har haft en toppendag här i London idag och med skönt vårväder. Men det är turistinvasion, verkar som om hela Europa har påsklov.
      Önskar dig en fin fredag.

9. Kocken är kanske det allra viktigaste för en restaurang! Tur att de hade honom kvar, misstänker jag. En av mina f.d favoritrestauranger har bytt kock. Restaurangen tillhör inte mina favoriter längre.

Så bra att ni hittade tillbaka till den här restaurangen och att ni kände igen er. Sådant tycker jag alltid känns bra, om man återvänder några år senare.

1. Vi var glada åt att restaurangen fanns kvar och dessutom var sig lik. Man vet ju aldrig…Och en kock är ju a och o. Trist att du förlorat en favorit men är inte en restaurang bra så kommer man inte tillbaka . Vi blev glatt överraskade.