Utflykter

Höstskärgård – En spontan tur över till Åland

För ett par dagar sedan bestämde vi oss helt spontant för en tur över till Åland. Både hav och skärgård tycker vi om så då och då blir det en tur. Och att uppleva en höstskärgård kan vara väldigt vackert.

Nu bokade vi in oss på en dagstur med Vikinglinjen. Bussresa från Cityterminalen i Stockholm till Kapellskär utanför Norrtälje i Roslagen och vidare med fartyget Rosella till Mariehamn på Åland.

Ibland, för att variera oss, tar vi bussen till Grisslehamn, längre upp i Roslagen. Och därifrån avgår Eckerölinjen till Åland och ankommer då  till Eckerö,på västra Åland. Här blir båtresan över lite kortare men bussresan lite längre.

Spännande molnformationer ute på Ålands hav. Och rejäl vind blev det.

Vi upplevde en varierad höstskärgård

som inkluderade allt från snö, rejäl blåst, dramatiska molnformationer, glimtar av sol och tämligen höga vågor precis som man kan tänka sig att en höstskärgård ska vara.

Snön föll uppe i Roslagen. Dock väldigt lokalt. Och höstens färger fanns delvis kvar på träden-

Ganska lugnt var det inomskärs innan vi kom ut på det mer öppna Ålands hav. Och solen gjorde tappra försök att tränga fram.

Vacker höstskärgård. Här inomskärs, strax utanför Kapellskär. Inomskärs och ännu ingen hård blåst eller stora vågor. Vacker höstskärgård.

Den blå himmel som anades byttes mot olika grå nyanser och vinden  ute till havs ökade till kuling, alltså mellan 14 och 17 m/sek. Nu var det lika bra att sitta still på den plats jag hade och ägna mig åt att titta ut över det öppna havet.

Rejäl blåst ute på Ålands hav. Höjden på vågorna syns inte på bilden och att gå ut på däck för att få till en mer “levande bild” var inte direkt tillrådligt.

Satt på höravstånd och kunde lyssna till radioprofilen “Mr Svensktoppen” , Ulf Elfving som intervjuade “Little Gerhard” “still going strong” med sina 84 år. Och visst minns jag både honom och flera av hans låtar från mina ungdsomsår – “Buona Sera”, “What You´ve done to me” och “Den siste mohikanen”. (Det var också Little Gerhard som från början upptäckte en mycket ung Agnetha Fältskog.)

Ulf Elfving och “Little Gerhard” talas vid ombord på Rosella.

Och trots rejäl vind var det många som prövade dansgolvet på överresan.

Inomskärs igen. Strax utanför Mariehamn. Och nu är det dags för solen igen med en ny entré-

Vi skulle inte

gå iland denna resa så efter ett kort stopp i Mariehamn började resan tillbaka mot Kapellskär.  Jag stod ute på däck ett tag innan middagen i á la carte matsalen väntade. Och jag tycker verkligen det är vackert.

Vacker sen eftermiddag och inomskärs lugna vatten.

Riktigt god mat. Varmrätt,  åländsk oxfilé med fina tillbehör-

Desserten delade vi på. Friterad åländsk “pommernost” (variant av den holländska goudaosten)med jordgubbar, nötter och vaniljglass. Vackert att se på och en njutning att äta.

Efter fyren Marhällan var vi snart igen ute på öppet hav igen. Och skymningen sänkte sig la sig över höstskärgården.

Hur det blev med blåsten/kulingen på hemvägen. Jo, tack, den hängde kvar. Och det gjorde vi också. En fin resa blev det.

26 svar på ”Höstskärgård – En spontan tur över till Åland”

1. WOW Ditte! Att ni vågade åka båt i detta väder 🙂 Ingen sjösjuka?
    Vackra bilder från mitt håll i första delen av livet…fast snön är inte kul att se 😀
    Kram och ha en bra nästa resa… 😛 Hälsa Bosse ♥
    Kram P ♥♥

1. Tänkte faktiskt på dig när vi var här uppe. Snön var tämligen lokal men den fanns där-Höstskärgården är vacker och denna dag var det väldigt skiftande väder. Det tar bara dryga timmen på öppet hav och Rosella är tämligen stor.Men jag satt ner när dte gungade som mest. Var på väg ut på däck ett tag, men ångrade mig.
      Tack! Vi hörs!
      Bosse hälsar.

2. Vilken bra och trevlig dag det blev till sjös och ett omväxlande väder fick ni dessutom känna på.Här kom stormen tillbaka i natt och då med ökad styrka så det blir lite av ett innesittarlov tyvärr.

Kram och ha en god onsdag!

1. Blåst här också idag, även igår. Men häröver havet är det bara dryga timmen på helt öppet hav. Satt ner så det gick bra. Och fint att se skiftningarna i vädret. Även en höstskärgård är vacker och tämligen dramatisk.Lite snö såg vi också uppe i Roslagen.
      Idag har det mest blivit inneväder efter det att jag lämnade Max i Uppsala på förmiddagen. Men SJ drog ju ut på resan…
      önskar dig en fin kväll.

1. Blåste gjorde det. Kuling! Men det är ju kort sträcka över öppet hav. Och man får sitta ner när det gungar som mest. Och vackert var det att se alla skiftningar i väder.

3. Härligt med en spontanresa. Såg verkligen mysigt ut sånär som på vågorna.
    Nu är jag hemma och fryser, men det gjorde jag även de två sista dagarna i Torrevieja också.
    I kväll är det logemöte som gäller.
    Kram/A-K

1. Välkommen hem! Det blev trevligt trots blåsten och höstskärgården är också vacker. Ja, kallt är det. Hoppas på lite mer värme och sol i Spanien.Men vädret kan en ju inte direkt påverka.
      Önskar dig en fin kväll.

4. Så roligt för er att känna lite åländskt vatten under fötterna för några timmar.
    Nu efteråt har det blåst så in i baljan så jag antar att de som har rest de senaste dygnen inte har njutit lika mycket som ni. Men visst är havet och skärgården fina.
    Önskar en fin kväll!

1. Visst är det. Och vi tycker om det. Höstskärgården var/är vacker. Vi reste i måndags och då var det kuling under dagen och än mer på kvällen. Kan tänka mig att kvällsturen var rejält “gungande” och säkert i veckan också. Vackert är det och jag njuter av hav och skärgård.
      Önskar er en fortsatt fin vecka och kanske med mindre blåst.

1. Roslagen fick en del snö, men väldigt lokalt.Och höstskärgården var just i höst och inte i vinter. Och den är vacker i båda fallen. Ja, alltid, i mitt tycke.

1. Det är bara dryga timmen på “öppet hav” här så gungningen var ok. Men visst böåste det. Och att vara spontan är roligt och tiden har vi ju.

5. Det var då väldigt modigt av er att ta en tur till Åland i blåsten. Du blir ju lätt åksjuk i bussar, så hur gick det på båten?
    Jättefina bilder tog du som alltid. Skarpa är dom också, så det kanske inte gungade så värst;-)
    Kul att se att både Ulf Elfing och ”Little Gerhard” är “still going strong. Jag menar Ulf har ju också hunnit bli 75 år. Han var en av mina absolut favo programledare.

1. Maken hade koll på väderprognosen, men inte jag. Och höstskärgården är fin. Båt klarar jag bra, vi har ju seglat en del och det lutar ofta det mer än gungar. Sjösjuk har jag bara blivit ett par gånger och en av dem var på “sunkfärjan” från Nynäshamn till Gdansk. Men det luktade illa ombord och sedan var det storm. En annan gång var på Atlanten i december på väg från Gran Canaria till Marocko. PÅ Ålands hav gungade det över Ålands hav, men jag var inte ute på däck i den värsta blåsten och gungningen.Då satt jag still.
      Ulf Elfing är skicklig som intervjuare och har sällan manus. Det blir avspänt. Han kan sitt jobb. Har sett honom i olika sammanhang under åren och hört intervjuer med honom på radion. Alltid proffsig.

6. Härligt med spontana resor! Å båtarna bjuder på massa god mat och andra trevligheter. Ser ut som ni fick hjortron också till den goda osten, eller ser jag fel?
    Little Gerhard är alltså så pass gammal och still going strong!
    När jag var riktigt liten berättade min mamma att jag satt vid radion och “hoade ” med i låten “Den sista mohikanen” med Little Gerhard! Den glömmer jag aldrig!

1. Tid har vi ju och höstskärgården är fin. Denna dag väl blåsigt men det är inte så lång stund över öppet hav. Kul att höra Ulf Elfving intervjua Little Gerhard. Han har upplevt mycket som artist under alla år. Jodå , hjortron fick vi till osten. Väldigt gott! Kul med dina minnen från L.G.

7. Men oj så det blåste. Jag blir ju lätt yr när det är ostadigt under mig, så jag hade nog mått lite illa. Men ni verkade njuta av dagen och äta gott gick också bra. 🙂
    Ha en skön torsdag och 1 november!

1. Ja, det blåste rejält men man är inte så lång tid på öppet hav, dryga timmen. Och höstskärgården var väldigt vacker.God mat och trevligt i största allmänhet var det.
      Idag har jag bytt den svenska hösten mot den spanska och sitter nu på eftermiddagen klockan 16 på terrassen härmed en glas bubbel och det är +20. Trevligt det också.

8. En härlig dag till sjöss … även om det verkar aningen för blåsigt för en landkrabba som jag 🙂
    Fina bilder över havet och med solen som verkligen gör sitt bästa för att få visa sig en stund och maten ser fantastisk god ut.
    Ulf Elfving är proffs på att intervjua och vem minns inte Little Gerhard … 🙂

1. Det blev en fin dag men visst var det väl blåsigt mitt ute på havet. Men det är dryga timmen och sedan ser man land igen och vågorna avtar. Solen kämpade tappert och lyckades små stunder få till det.
      Och när det blåste som mest och gungade så lyssnade jag på intervjun . Riktigt roligt och visst är Ult Elfving ett proffs.
      Kram och trevlig fortsatt torsdag.

1. Det är så enkelt att bara hastigt bestämma sig och komma iväg.Hav och skärgård tycker vi dessutom om. Nu blåste det väl mycket men vi har seglat en hel del så att det gungar är i sig inget som stör. Annat än att man inte kan vara på däck eller röra sig ombord när fartyget är mitt på havet. Men det ärju bara dryga timmen i varje riktning. Jättegod mat och dryck och med fin utsikt som extra sällskap var vi jättenöjda med turen.

9. Fantastisk skärgård vi har här uppe i norr. Tyvärr inte lika varm och skön som runt Medelhavet, vilket ni fick bevis för. Det går även att åka dagskryssningar härifrån Dalarna, direktbuss går från Ludvika 6 mil bort. Jag ser ofta några resenärer som väntar på bussen i stan och tänker ibland att varför inte…men ännu har det inte blivit av. Nu ska vi tydligen flyga till Alicante, så jag fortsätter virtuella resan…

1. Även denna dag var det resenärer med från Ludvika. Båtföretagen hämtar på många platser och det ingår ofta i resans pris. Bra tycker jag. Kanske kan vi samordna detta till våren och ses på en tur.
      Och nu är vi i Torrevieja och den spanska sommarstugan.Trevligt det också. Men Stockholm är alltid Stockholm och hemma.