Resor utomlands

En dag fylld av det mesta

Vi har på denna resa en dag i Helsingfors, men eftersom vi varit här flera gånger tidigare så känns det ändå inte så kort om tid.  Vi tidigare sett det mesta men är man här för första gången skulle jag rekommendera en eller ett par nätter på hotell för att inte behöva skynda på utan ha tid att låta  fina mötena och upplevelser i stan sjunka in. Med åren har det blivit allt viktigare att ha tiden allt jag ser och upplever och jag har inte längre någon brådska.

Finland fyller i år 100 år och det var roligt att läsa att reseförtaget Lonly Planet utsett Finland till ett av de tre bästa resmålen i världen. Visserligen undrar jag alltid över hur liknande “ranking” går till men roligt är det att Finland sätts på kartan mer rejält. Och enligt alla turistsiffror så visar både Helsingfors, Åbo och Finland just på stor ökning av antalet besökare och nu är det förutom européer och amerikanare också många turister  från Japan och Kina som gärna besöker både Finland, övriga nordiska länder, samt Baltikum. Ökningen av antal kryssningsfartyg som angör hamnar i Norden har kraftigt ökat de senaste åren och roligt även att läsa att resemagasinen World Travel Guide och Condé Nast Travel utsåg Helsingfors 2015 till ett av världens bästa resmål. (Undrar fortfarande hur de kommer fram till sina resultat…)

Visserligen hade det strålande solskenet hunnit göra en paus när vi skyndade ut på stan, men Helsingfors strålade ändå. På sitt sätt.

Inzoomad bild från när vi på morgonen anländer till Helsingfors. Här Salutorget.

Till vänster i bild syns den Svenska ambassaden med flaggan hissad och den vita byggnaden till höger, med kupolena, är Helsingfors domkyrka.

Svenska ambassadens byggnad är från 1839 men huset såldes 1921 till svenska staten som då lät göra en ombygnad så att byggnaden skulle passa för ambassadändamål.  Domkyrkan, från mitten av 1800-talet, ligger vid Senatstorget strax bakom presidentens residens och syns fint från havet med sina höga torn när man är på väg in till Helsingfors –  Nikolajkyrkan, Storkyrkan och Senatskyrkan är andra namn på den.

Ett annat landmärke när man kommer in till Helsingfors med båt är Uspenskijkatedralen som ligger på Skatudden, huvudkyrka för Helsingfors ortodoxa församling och färdigbyggd 1868.

Vi började på Salutorget och där kan man förutom grönsaker, fisk, frukt och matvaror också köpa handarbeten av olika slag och souvenirer. Mat och kaffeställen är det också gott om. Och på andra sidan gatan Norra Esplanaden ligger stadshuset och

Helsingfors stadshus var färdigbyggt 1833 och var då Hotell Socitetshuset, socitetslivets centrum i stan och där många kulturevenemang ägde rum.  Så småningom byggdes det hela om till stadshus.

Presidentpalatset, presidentens kansli. Den finländske presidenten bor inte här men stadsbesök tas emot och  Finlands självständighetsdag, den 6 december, firas här varje år med stor fest.

På Turistbyrån vid Salutorget har vi köpt “Helsinki card” för 9 euro för en dag, och kan nu åka fritt på spårvagn, buss, tunnelbana och färjan ut till Sveaborg. Även de flesta muséer tillåter entré utan kostnad om man har kortet. Vi började med en spårvagnstur på en timme med linje två för att friska upp våra minnen om Helsingfors. (Linje 2&3 är ringlinjer som ger en bra överblick över stan och en bra karta över det som passeras finns också på Turistbyrån.

Och sedan var det dags för stadspromenad. Ett av stoppen blev den ståtliga järnvägsstationen- en av jugendarkitekturens mest kända byggnader i stan. Man räknar med att över 200 000 personer på något sätt dagligen passerar genom, varav hälften tågresenärer.

Järnvägsstationen är en ståtlig byggnad från 1919 och finsk granit har använts. Granitfigurerna vid huvudingången som bär på lyktor, Lyktbärarna, (gjord av Emil Wikström) och det nästan 50 meter höga klocktornet drar många blickar till sig.

Vi gick vidare för att ta en titt på Bergskyrkan, Tempelplatsens kyrka. Och en titt utanför var vad det blev denna gång. Köerna in ringlade långa och de med förbeställda biljetter via grupper hade företräde. När vi kom var det flera turistbussar med gäster som köade så vi nöjde oss med att ha varit utanför. (Vi har besökt kyrkan flera gånger tidigare så det var ok att inte köa.) Tanken på att bygga en kyrka här fanns redan 1939, men då kom kriget emellan så planerna sköts upp  till slutet av 1960- talet.  I en arkitekttävling vann då Timo och Tuomo Suomalainen och kyrkan stod klar 1969. Kyrkan är insprängd i berget och altartavlan finns i en spricka i berget. Fönster saknas men ljus kommer in genom takkupolen. Kyrkans akustik är väldigt god så den  används  ofta och gärna för konserter. Kyrkklockor saknas så klockringningarna som hörs här är inspelade.

Många besökare som väntade på sin entré.

Vi började dra oss tillbaka mot Salutorget och passerade ännu en spännnande byggnad. Jag funderade på vad det var och fann ännu ett kapell, “Kampens kapell”- Tystnadens kapell som ligger vid Simonsgatan, Narinkens torg, och det stora torget/gallerian/metrostation/knutpunkten “Kamppi”. Här äger inga gudstjänster eller kyrkliga ceremonier rum utan vitsen med kapellet är att få folk att stilla sig en stund. Här finns av kyrkan anställd personal samt personal från social och hälsovård som finns tillgängliga hela dagarna för samtal som kan vara anonyma. Tidsbokning behövs inte och helt oberoende av hemort och religion/icke religion är man välkommen.

Kapellet är 12 meter högt och planerat av arkitekterna Mikko Summanen, Niko Sirola och Kimmo Lintula och byggt i tre olika träslag där de yttre väggarna är gjorda av gran. Verkligen en spännand eoch tilltalande design.

Innerväggarna är gjorda i formad klibbal och möbler samt innerdörrar är gjorda i ask. Kapellets tak är förset med en ljudisolerande gipsskiva men ljuset silas vackert in.

Rogivande och vackert i sin enkelhet och kapellet är verkligen värt ett besök eller fler.

Vackra hus är det gott om och det är spännande att se detaljer och utsmyckningar på dem. Om någon vet mer om detta hus i Helsingfors så vore det roligt att få veta.

Jodå, lunch åt vi på en restaurang med mysig och färgglad innergård. (Se gårdagens- 2/8 “gröna inlägg” ) så när vi kom till saluhallen var vi tämligen mätta, men saluhallar gillas.  (Det finns fler saluhallar i Helsingfors, men vi valde den vid Salutorget)

Saluhallen vid Salutorget är från 1889 och en del av den inredningen tycks finnas kvar. Nu finns det gott om caféer och restauranger inhysta här men även ett bra utbud av fisk, ost, kött, frukt, grönsaker, m.m. Jodå- det finns även ett “alko” finskt systembolag.

Trevligt att titta runt och ett par smaprov fick följa med oss.

För oss väntade en båttur ut till Sveaborg, en plats som man enligt Helsingforsbor “inte får missa”. Och eftersom vi inte varit där tidigare kändes detta världsarv som ett bra val.

(Helsingforsresan var en helt privat resa men jobbresor inom Sverige väntar på mig. Och jag på dem. Jätteroligt är det!)

33 svar på ”En dag fylld av det mesta”

1. Domkyrkan minns jag, den är så vit och fin.
    Låter som att du har det härligt i Finland. Men nu är jag nyfiken? Är det så att du jobbar som reseledare när du är ute på den här typen av turer? eller har jag fått fel för mig? Du skriver ibland att det är jobbresor?

1. Vi har haft en jättefin resa, men denna var helt privat. Ibland är jag på jobbresor, men de har hitintills mest varit inom Sverige. Ska kanske vara mer tydlig här.

Domkyrkan är verkligen ett landmärke och syns vida omkring. Jag tror du skulle tycka om ett besök i Helsingfors, mycket konst att vila ögonen på och det i hela stan.

2. Det är så roligt och lärorikt att få följa med på dina härliga utflykter.
    Helsingfors har jag besökt bara en gång. Då jag jobbade på Volkswagen så fick vi tjejer en resa dit, Men jag hann inte se så mycket, vad jag kommer ihåg. Det jag däremot kommer ihåg är att vi fick välja en “upplevelse” på båten. Antingen massage, skönhetsbehandling eller något annat som jag inte kommer ihåg nu vad det var. Jag valde skönhetsbehandlingen, men den hjälpte inte.
    Fint att få se alla kända byggnader och få veta lite om dom. Utanför presidentpalatset, är det en riktig duva som sitter där på stolpen?
    Kapellet, häftigt.
    Ha det bra och kram till dig.

1. Jag är så glad att du följer med mig på resorna och du ska veta att jag ofta både tänker på dig och talar med dig.
      Kul med din resa till Helsingfors och att du fick välja en upplevelse på båten. Och den känslan är ju skön.Tror nog ändå det var behagligt att bli extra ompysslad.
      Jadå det var en riktig fågel som satt där. Undrar om det var en korsning mellan mås och duva.
      En fin resa var det.

3. Gokväll!
    Jag har bara varit i Helsingfors ett par ggr.
    Första ggn så hade vi övernattning i Helsingfors och minns att vi var till Bergskyrkan.
    I övrig har det bara varit stopp några timmar och då har Stockmans hägrat.
    Snart börjar nedräkningen för min del.
    Ha det gott och hälsa B.
    Kram/A-K

1. Gokväll! Vad roligt att du också varit här. Och till Stckmanns var vi också, hr liksom till. Jag letade efter en ryggsäck, modell mindre,
      som de borde haft där, men den var slut. Trist.
      Bergskyrkan var vi till men väntetiden var så lång att vi hopoade över besöket. Men vi har varit här tidigare så det var ok.
      Ja, snart nedräkning öfr dig mot varnmare trakter.
      B hälsar så mycket.
      Kram från oss båda.

4. Intressant och det väckte min nyfikenhet igen.
    Det finaste är väl, som med det mesta, sommartid. Det kan vara något att tänka på inför nästa års sommar. Har några resor som väntar just nu. Och så bör man vara minst två, gärna en organiserad bussresa för min del, som bor en bit bort.

1. Visst är det roligt att vara nyfiken och jag är det ofta.
      Vad trevligt att du har resor som väntar, alltid roligt. Organiserade bussresor är ofta trevliga och man får se mycket och det är fint att resa tillsammans med andra.
      Jag har många gånger rest ensam och tycker om det, men numer reser Bosse och jag oftast tillsammans och jag reser även med döttrar eller barnbarn eller både och. Och även med vänner. Resa har alltid varit ett sätt för mig att leva och jag kommer att fortsätta med det så länge jag kan och orkar.

5. Välbekanta vyer rakt igenom! Undantag Tystnadens kapell, om jag inte sett. Det måste vara ganska nytt, för den byggnaden kan man ju knappast missa. Läckert är kapellet i alla fall. Ytterligare ett exempel på den finska “mixen” av olika arkitekturelement. Älskar den järva blandningen!

1. Tystnadens kapell,”Kampens kapell” är tämligen nytt och invigdes i juni 2012 inför Helsingfors designhuvudstadsår. Verkligen vackert i sin enkelhet. Nej, man missar inte byggnaden och den är väl värd ett besök. Och Finland som designland är ju så häftigt inom många olika områden.
      Får bli en extra resa och då med fokus på det.

6. Kul att Finland får sån fin uppmärksamhet – det är dom värda 🙂

Dom första nordbor som vi stött på här på båten träffade vi igår, och dom var från Finland. Fast vi får lov att prata engelska, för dom är från “mitt-i” nånstans, och min finska är lite ringrostig 😉

Ha det gott!

1. Det har blivit ett stort uppsving och det är jätteroligt för där finns mycket att uppleva. Kul att ni träffade på just ett finskt par och du ska se att din finska kommer att piggna på sig. Önskar er en fortsatt fin resa. Kram!

7. Fina bilder från Helsingfors! Jag har inte varit där så mycket faktiskt … Håller med om att det är ganska oklart hur såna där rankningar går till. Jag brukar mest tänka att man kan få lite tips och inspiration om nya platser … sedan får man väl ta själva rankningen med en nypa salt 😉

1. Så tänker och tycker jag också . Och tips är alltid välkomna. Helsingfors är en trevlig stad med mycket kultur och design och smidigt att ta sig dit är det. Har varit där många gånget men nu var det ett bra tag sedan och det märks att staden är populär.

8. Favorit bland kyrkor och kapell får bli Tystnadens kapell tillika Kampens Kapell, intressanta namn på samma byggnad. leve klibbalen …
    Du bjuder oss fina synprov från detta landet Ditte!
    Tusen tack!

1. Kampens kapell/ Tystnadens kapell tilltalade mig verkligen i sin enkla smakfullhet. Tänkte extra på dig här för du hade tyckt om både design och den enkla men vackra utsmyckningen. Stor kram!

9. Så klart måste du göra annat än jobba** hi hi skoj att du fick till en privat resa mellan jobben 🙂 aldrig varit där faktiskt men man vet ju aldrig 🙂 önskar dig en ljuvlig fredag o helg här är det bara jobb kram kram

1. Jag varvar ganska bra med olika resor och att vara hemma och tycker det blir en bra mix. Och tiden har jag ju…
      Mycket jobb blir det för dig men snart semester.
      Kram och trevlig jobbfredag.

10. Til Marja! Din kommentar hade hamnat i min skräpposthög som jag raderade i farten. Han läsa! Och jag ska vara mer noggrann nästa gång.

1. Sånt händer! 🙂 Kampens kapell som är ny för mig tyckte jag gav mig lite klaustrofobi med den runda formen och utan fönster. För övrigt njuter jag av att hänga med på rundresan i Helsingfors. 🙂

1. Detta var första gången du hamnade i “skräpposten” så jag var oförberedd på det. Ska titta mer noga.
        Vad gäller Kampens kapell så var dte så ljust och vackert där inne för takfönstren gav bra ljus.
        Jättetrevligt att du varit med mig i Helsingfors.

1. Vi hade en väldigt fin resa och Helsingfors är en vacker och trevlig stad. Finn lillsemester. Kram!

11. Vilka fantastiska byggnader! Har aldrig varit i Helsingfors, men förstår att staden är värd ett besök!

1. För oss är det enkelt att ta en tur, bara en promenad ner till båten och sen iväg. Jag vill ju helst inte ha det blåsigt på resan så jag kollar noga på väderprognoserna innan. Men med en hytt högt upp i fatyget känns det lättar och med stort fönster. Men i hård blåst vill jag inte åka.
      Vi hade en jättefin tur och hann njuta av ett vackert Helsingfors.

1. En del resor blir det och detta var en perfekt minisemester. Smidigt för oss att ta en tur.
      Trevligt att du följer med.

12. Kampens kapell var en fascinerande skapelse. De kan det där med arkitektur i Finland. Så vackert! Ändamålet med Tystnadens kapell var mer än lovvärt. En briljant idé. Så bra för människorna som kommer dit. Spännande vart dina jobbresor kommer att föra dig i Sverige! Önskar er en trevlig helg! Kram!

1. Tystnadens kapell var så vackert i sin enkelhet och fint med en plats där det finns medmänniskor att tala med utan att ha bokat tid.
      Här inne var det stilla och fint att slå sig ner en stund.Jobbresor väntar i slutet av nästa vecka och det blir lite mot ert håll-
      Inlägg kommer.
      Önskar er också en fin helg.

13. Jag ligger lite efter här … men nu ska jag ta igen det jag missat 🙂
    Helsingfors är en vacker stad som jag ännu inte hunnit se så mycket av, men kanske kommer jag tillbaka dit någon gång 🙂

1. Man kan inte hinna allt och du har generöst delat med dig av er resa norrut och med fantastiskt vakcra bilder.
      För oss är det ju enkelt att ta en vända över Östersjön, men nu var det ett tag sedan vi var i Helsingfors så det var dags. En fin minisemester blev det och med trevlig båtresa.
      Kram och trevlig måndag.

14. Nu har jag läst dina tidigare inlägg från min fina födelsestad. Kappeli har jag bara sett på bild och läst om o tycker idén är fantastisk, en öppen plats för den som vill och behöver antingen stillhet och ro eller stöd och hjälp.
    Jag hade en klasskamrat som bodde på Sveaborg, och jag minns att hon jämnt kom försent och ibland inte alls till skolan när isen antingen var för skör för att bära bussen eller för tjock för att båten skulle ta sig fram…lite kuriosa. Väldigt trevliga inlägg, jag trodde vi redan följde varandras bloggar för ett par år sedan men ack inte. Nå, vi tar igen de förlorade åren nu!

1. Vad trevligt! Helsingfors tycker jag mycket om och ser fram emot resan både dit och till “Insjöfinland”, Valamo, Imatra, Borgå och en del platser till. Så roligt! Vi har ju lokala guider som förmedlar mer av “djupkunskapen”och jag håller mig till den mer översiktliga. Jag ska verkligen rekommendera våra gäster ett besök på Sveaborg på vår lediga efterrmiddag i Helsingfors.Men där finns ju mycket att se och uppleva inne i stan också. Vi ska få en guidad busstur runt stan och det ger alltid en bra överblick.
      Vad trevligt att du hittade din tidigare klasskamrat och att ni nu kan följa varandra. Mycket att ta igen förstår jag.
      Kram och trevlig ny vecka.