Resor utomlands

Hawaii till Fidji – en resa att minnas

Många resor har det blivit under årens lopp och hitintills finns 50 länder från sex av sju världsdelar (sex kontinenter)  med på besökslistan. Antarktis saknas och troligtvis blir det inte heller något besök där. Resor, vare sig de är korta eller långa,  tidsmässigt och/eller/ avståndsmässigt så upplever man alltid något. Och upplevelserna kan  variera. Ett reseminne, som jag numer kan le åt, var när vi inte på utsatt tid kom iväg från flygplatsen i Honolulu på Hawaii. (På ön Oahu) Men reseminnen finns det  fler av.

Från Honolulu på Hawaii till Fidji, en minnesvärd resaKryssning med Blue Lagoon Cruises i den Fidjiska arkipelagen

Från Honolulu på Hawaii till Fidji

Vi skulle sent en kväll  flyga från Honolulu på Hawaii (ön Ohau) och till Fidjis huvudstad Suva och därifrån skulle vi vidare. Två dagar efter vår ankomst hade bi bokat en resa med ett kryssningsfartyg ut i den fidjiska arkipekagen. Väl på flygplatsen fick vi veta att flyget, som skulle komma från Vancover i Kanada, var försenat med ett par timmar. Toaletterna var frusna. Men dessa två timmar blev till fyra och än fler och till sist blev vi körda till ett riktigt sunkigt flygplatshotell. Nya bud om avresa blev  följande morgon klockan nio. Vi var något oroade men skulle då ha ett dygn på oss på Fidji innan vår kryssning. Hollet var av den karaktären att den heltäckande mattan på rummet inte kunde beträdas och som dörr var något i “papp”. Bråk och misshandel i angränsande rum så någon sömn blev det inte. Däremot en mycket tidig frukost och ny vända till flygplatsen. Men ingen avgång i sikte.

Foto lånat från Hawaiian Magazine.

Skulle vi hinna

Ny tid var på eftermiddagen. Och att boka om till ett annan avgång gick inte eftersom inga andra avgångar fanns denna dag direkt till Fidji. Gick bara två direktflighter i veckan.  Vi kunde däremot få ta en tripp via Australien och därifrån ta oss till Fidji. Då hade vi definitivt missat vår kryssning. Och själva kryssningen var viktig eftersom vi planerat att gifta ossPå en liten ö i solnedgången. Det började bli ont om tid för det var inte bara resan i sig utan vi skulle också besöka borgmästaren i Suva på Fidji för att hämta upp våra papper som krävdes för vigseln. Sent på efetrmiddagen kom planet från Vancover och så småningon lyfte vi. Stor lättnad.

Dryga sju timmar senare hade vi passerat datumgränsen och landade på Fidji, i Nadi sent på kvällen. Taxi till hotellet och sedan ta ett par djupa andetag.  Nervöst var det men vi skulle hinna.

Dagen därpå blev det taxiresa in till Fidjis huvudstad Suva och träff med borgmästaren innan det så var dags att på eftermiddagen gå ombord på fartyget som tog os med på en fantastisk resa. En resa att minnas och en resa för livet.

(Vet att jag skrivit om vigseln tidigare, men inte om att det körde ihop sig med vår avresa från Honolulu och att vi var nära att missa fartygets avgångstid. Men rederiet, Blue Lagoon hade förberett allt i minsta detalj  så vi hade inte alls behövt vara oroliga.)

16 svar på ”Hawaii till Fidji – en resa att minnas”

1. Vilken tur att det löste sig och att ni kom iväg på kryssningen som planerat men jag kan tänka mig att det var nervöst där ett tag. Hotellet lät inte som det trevligaste men ibland har man inget var och en natt går ändå fort. Att resa är fantastiskt och det ger många minnen och många härliga intryck dessutom.

Kram och god fredagskväll!

1. Det var verkligen nervöst för vi fartyget torg 50 passagerare och hade haft svårt att invänta oss. Men rederiet hade ordnat öfrtur hos borgmästaren så vi slapp köa där. Annars en tvåtimmars lång kö. (Dödslar och födslar ska anmälas där på kontoret.) Detta hotell vid flygplatsen i Honolulu hade nog -5 på skalan. Och känslan av att flyga över mattan, den var så äcklig, finns kvar än idag. Och ljuden från misshandeln. (Ringde förstås receptionen som så småningom skickade dit en polispatrull- )
      Men slutet gott…
      Kram och trevlig fredag.

2. GAAAHHH!!! Jag får ångest bara av att läsa detta… Fy vad hemskt att vara så nära att missa alltihopa – snacka om stress! Men vad bra att det löste sig ändå 🙂 Den typen av händelser som inte alls är särskilt roliga just då när det pågår ger ofta mycket starka minnen – speciellt när det ordnar upp sig på slutet 🙂
    Men jag skulle ha varit ett nervvrak där, tror jag.

Ha en fin kväll!

1. Orolig var jag. Milt sagt! Men inte mycket att göra åt saken. Och jag försökte verkligen. Min envishet fick nog en del flygbolagspersonal att bli otoliga. En tur via Australien kändes onödigt lång i sammanhanget. Till sist kom vi ju iväg. Gott slut!
      Önskar er också en fin kväll.

3. Vad kul och spännande läsning.
    Vilken fin klänning du gifte dig.
    Väldigt romatiska bilder.
    Nu är jag ju redan gift, svenska ambassaden i Paris, annars hade det passat fint på stranden i Huay Yang.
    Trevlig helg önskar Titti. som ordnat med nytt pass idag.

1. Detta blev väl spännande innan vi sent omsider kom iväg. Helaresan blev lyckad och vi var ju på väg på en jorden runt resa. Att vigas på en strand i Thailand är också fint och likaså ambassaden i Paris.
      Trevligt med nytt pass. Och med nya resor förstås.

4. Puuuhhhhhh! Där var det nära, men tack och lov att ni till slut lyckades komma fram och bli vigda på stranden. Dubbla minnen alltså – äventyret först och sedan den romantiska vigseln. Å det roliga är ju att man kommer ihåg båda och säkert ha berättat historien många gånger.

1. Jadå, vi hann. Men det var oroligt innan vi visste om ett plan skulle komma och om vi skulle komma vidare. Den tidsmarginal som från början var helt ok krymote rejält, Men det gick vägen- och vi hann. Nu ler jag åt det hela, men det gjorde jag inte när vi var kvar på Hawaii.

5. Vilken anspänning och vilken oro. Dessutom på ett så kass hotell, usch, ja.
    Det mesta går väl att stå ut med, bara det ordnar sig i slutändan, vilket det inte alltid gör, även om man är positiv.
    Nu gick det fint för er och det blev ett minne för livet. Jag kommer ihåg när du skrev om bröllopet. Så romantiskt!

Ha en fin kväll. Jag har mest sovit bort kvällen framför TVn och ska lägga mig snart. Hostar.

1. Ja. här var det stora doser av båda. Hotellet kan jag få rysningar av än idag. framförallt att höra en misshandel pågå nära. Men jag gjorde det jag kunde och ringde efetr hjälp. Och allt här blebv ju bar till sist och vi kom iväg på vår kryssnig på Fidji. Bröllopet blev ett fint minne so vi har med oss.

Trist med din hosta och hoppas snart du blir bättre. Kanske dags för ett läkarbesök så inte lungorna drabbas.
      Många tankar och stor kram!

6. Snacka om globetrotter – 50 länder, sex världsdelar! Du har sett och upplevt massor förstår jag.

Jag började genast rannsaka mitt minne, hur många länder har jag besökt? Vid hastig genomräkning får jag det till 15 länder fördelat på fem länder. Alla resor har sina minnen, både goda och mindre goda. Att resa är inget jag ångra, även om reslusten inte är riktigt som tidigare. Men någon, några resor blir det säkert om jag får hänga med ett tag till, som de gamla sa när jag var ung. Nu är det jag som har åldrats, känner mig inte gammal, och inte tar livet lika självklart längre. 🙂

1. En del resor har det blivit under årens lopp. Men jag har också legat av mig den hel del. Reslusten är inte heller hos mig densamma som den varit, men samtidigt finns det en del jag gärna vill uppleva medans jag kan. Åren tickar på. Jag känner också att jag åldrats men inte heller jag känner mig gammal. Jag ser åldern mest som siffror. Men inte är livet självklart längre.

7. Oj … det blev nästan onödigt spännande! Härligt att allt funkade så ni kom med kryssningsfartyget och allt som därtill var bestämt 🙂

1. Verkligen! och stressmomentet var stort. Men allt ordnade sig efter hand. Men helt lugn var jag inte förrän vi checkat in på fartyget.

8. Mycket har du upplevt på alla dina resor, men så nervigt att bli så försenade.
    Tur att det ordnade sig till sist.
    Ni är så fina Du och Bosse där på stranden.
    Såg Huang Yang nämnas, har en väninna som har boende där och ska vara nere i 3 månader.
    Ha det gott och stor kram/A-K

1. En del uplevelser har det blivit men denna försening var väl mycket och dessutom ett hemst hotell på Hawaii. Men allt ordnade sig och fram kom vi och gifta blev vi. Precis som vi tänkt.
      Huay Yang i Thailand är väldigt fint så jag tror din väninna får det jättebra där.
      Ha det bra du också och trevlig helg.