Stockholm

Båtar, vatten, skulpturer och grönområden präglar vår kaj

Kajen här längs Norra Hammarbyhamnen, på Södermalm i Stockholm, var länge ett hamn och industriområde som inte var tillgängligt för allmänheten. Men i början och mitten av 1990-talet när området bebyggdes omvandlades kajområdet så att det skulle bli mer tillgängligt. Belysning, ny stenbeläggning, (kullerstenar) bänkar, cykelbana, träd och grönområden, t.ex.  Anna Lindhs park piggade upp och många båtar, mest husbåtar, kom att få sin placering här.  (Båtarna måste vara flyttbara för att få ligga här) Området här längs kajen kom att bli en omtyckt plats att bo på med närheten till vatten, natur och båtar. Och samtidigt med Söders puls nära inpå.

Båtar av olika varianter finns längs kajen i Norra Hammarbyhamnen Kajen utanför hos oss. Hammarbyslussen, Skansbron (nederst) och Skanstullsbron och Johanneshovsbron högre upp. Tvärs över kanalen ligger det nybyggda Fredriksdalsområdet. 

Norra Hammarbyhamnens mellersta del är märkt med rött.

Skulpturer längs kajen

sattes upp inför kulturhuvudstadsåret 1998. Tretton stycken, sju meter höga sten och terrazzoskulpturer placerades ut och av dessa är det sju som har fiberoptikslingor som sprider ljus när mörkret faller på. (Terrazzo är konststen som är framställd av krossad marmor eller av krossade hårda bergarter och cement)  Stadsdelsnämnden i Katarina-Sofia försökte stoppa denna utsmyckning och hundratals boende protesterade och ville absolut inte ha några neonskulpturer i detta område. Men skulpturerna kom på plats trots protesterna.

Här en av de blå skulpturvarianterna. 

Skulpturerna har olika belysning och förutom den blå finns grönt och rött. Skaparna av dessa omdiskuterade skulpturer är svensk/danska,  Gun Gordillo och Freddy Fraek. Längs kajen finns på en del platser s.k. ”fågeltrappor” där man lätt kan nå ner till vattnet.

Båtar och fartyg

väcker ofta intresse både för de som passerar här och de boende. Det finns alltid något att titta på. Man räknar med att det här varje år passerar ca 4 500 fartyg och 33 000 fritidsbåtar. Och nu när  Karl Johan slussen vid ”Slussen” är stängd några år för ombyggnaden blir det ännu fler fritidsbåtar som passerar Hammarbyslussen. Detta är nu enda vägen att ta sig mellan Saltsjön/Östersjön och Mälaren.

Stockholm hamn har fortfarande kvar verksamhet här i Hammarbykanalen med bl.a transporter till Fortum, värmeverket. Även en del bogserbåtar ligger längs kajen.

Skeppet Gratia ligger vid kajen utanför vårt hus.

Skepp längs kajen

finns det gott om och de flesta tillhör Hammarbyhamnens fartygsförening som bildades 2003. Detta är en intresseförening för fritidsskepp. Här ligger många unika skepp med sin egna intressanta historia. Och skepp är de och för att kallas skepp ska längden vara minst 12 meter och bredden 4 meter.  De flesta är idag husbåtar men kan ursprungligen varit något helt annat; fiskebåtar, lots eller passagerarbåtar, bogserare, kanal eller fraktskutor. Gemensamt för alla båtar här är att de måste kunna förflyttas för egen maskin så de är alla ombyggda, rustade och godkända för sjöfart. Till de flesta skeppen hör också en namntavla som berättar om deras ursprung.

Alldeles nedanför oss ligger ståtliga Gratia. Byggd 1946 i holländska Groeningen och hade Härnösand som hemmahamn.Gratia gick i kusttrafik med styckegods och spannmål men togs ur trafik 1985. Fartyget bebos hon året om  och lastrummet är ombyggt till en 200 m2 stor salong. Sommartid så ser Gratia ut som prunkande trädgård. Helt översållad av blommor och växter. (Denna bild är från i somras med de andra är nytagna idag.)

Gratia i sommarskrud. Som ett växthus. Tagen i augusti i år.

M/S  Sjöstjärnan

med  det tidigare namnet Polstjernan, levererades från Göteborgs Mekaniska Verkstad till ”Venerns Seglationsstyrelse” i Åmål 1890 som lotsångare. Hon köptes av Mariestads bryggeri  och fraktade öl runt Vänern fram till 1970.  Hon levde ett brokigt liv med olika ägarbyten och uppgifter, och kom på plats här vid kajen 1988. Ångmaskinen är utbytt mot en modern volvodieselmotor.

Nella, ett annat fartyg längs kajen.

M/S Crusco

var planerad att byggas i aluminium men så blev det inte utan de som skulle köpa henne valde betong i stället. Hon byggdes mellan 1974 till 1980 på Lidingö och på den tiden var detta ett nytt material. Båten användes flitigt av ägarna och det blev många resor, bl.a. till Helsingfors.  Några ägarbyten har även skett här och 2014 kom hon till Hammarbykajen och är nu hem åt en ny ägare.

Gott om olika båtar är det längs Hammarbykajen och alla med sin speciella historia.Här "Crusco" - en båt i betong. Betongfartyget M/S Crusco

M/S Stjärnfors

är ganska ung, byggd 1962 i Flekkefjord i Norge. Hon såldes till Göteborg och fick namnet Gullmaren och användes här som fiskefartyg och senare för fångst av skaldjur i Skagerrack. Några ytterligare ägarbyten blev det och sedan 2013 finns fartyget här vid kajen och renovering pågår.

Stjärnfors under renovering.

Och förutom fartygen så verkar det även finnas tomtar i närheten av kajen.

 

 

16 svar på ”Båtar, vatten, skulpturer och grönområden präglar vår kaj”

  1. Tack, där fick jag mig lite minnen till livs! Har ju promenerat förbi en del båtar där i somras med dig som guide. Den grönskande båten är ju bara för häftig!
    Jag tittar på stockholmskartan som du ibland lägger ut och försöker memorera. Skoj att veta och förstå en del platser nu.
    Tomtar på loftet eller tomtar på kajen. En väldigt rolig avslutning på inlägget!
    Stor kram!

    1. Så bra! jodå, vi gick ju här. De flesta båtarna finns kvar. Några är bort på varv och översyn och några nya har tillkommit. Ofta lägger jag med en Stockholmskarta för det är då lättare att se var jag befinner mig i inläggen.
      Ja, tomtar på kajen var något helt nytt. Men varför inte.
      Stor kram

  2. Tänk så bra förändringar kan bli när nya områden växer fram. Idag bygger man tack och lov med en annan varsamhet och med större anpassning. Annat var det med miljonprogrammet och alla dessa bostäder som byggdes då. Visst behövdes det byggas och byggas många bostäder men långtifrån alla områden blev lyckade. Ni bor i alla fall väldigt trevligt tycker jag!

    Kram och god kväll!

    1. Här längskajerna och även i Sjöstaden, på andra sidan kanalen, har man byggt bra tycker jag. Många grönområden, närhet till vatten och med bra service. Sjöstan har väl tagit tid på sig att få till skolor, förskolor, butiker och annan service men nu är det bäl rustat även med detta. Alla områden med nybyggen blir ju inte bra och det vill till att bygga varsamt också.
      Jag tycker vi bor väldigt bra. I stan men med naturen helt inpå. Visserligen inte havet men det får vinköara oss utan. Kanalen är i alla fall fin och så även med alla båtar både vid kaj och de som passerar.
      Trevlig kväll.
      Kram!

  3. Tack för möjlighet att promenera längs kajen och att få se på alla vintriga båtvyer. Det känns lite huttrigt i jämförelse med sommarens bilder. Nu ligger de lite grann som i ide men vackert är det. Det är säkert en vanlig syn att få se tomtarna vara på farten. De har säkert massor att göra i Stockholm just nu.
    En skön kväll önskas!

    1. Jag tog en tur idag och det var verkligen isande kyligt med lätt snöblandat regn. Inga direkta minusgrader, men snälblåsten gjorde det kallt.
      Och det kände även kallt för båtarna här, men med lite julstäming i fnstren hos dem. Sommartid ser det helt annorlunda ut. Tomtarna har npg bråda tider men detta var första gången jag såg några här på kajen.
      Önskar dig också en fin kväll.

  4. Väldigt hög igenkänningsfaktor här och då syftar jag inte bara på Gratia. Neonskulpturerna tycker jag är helt suveräna. Tog också bild på dom, men har aldrig sett dom tända. Hur läckert som helst:-) Tack!
    Ser också att Crusco nu verkar bara färdigrenoverad. För två år sedan såg båten mindre attraktiv ut om jag minns rätt. Så fin den har blivit.
    Å avslutningen på inlägget är en höjdare:-)

    1. Förstår att du känner igen dig här. Ja, även bortanför Gratia. Jag gillar verkligen dessa skulpturer och tycker de passr hur bra som helst. De lyser dessutom upp.
      Här jobbas det på de flesta båtar och man är mån om att hålla dem i form. Det är också en förutsättning att de är sjödugliga för att få ligga här vid kajen. Visst har Crusco piggnat på sig och mer är att göra. Men tid tar det förstås och mycket jobb krävs.
      Och tomtar på kajen är det idag första gången jag sett.

    1. Det finns en sådan även vid Thaiboat, men de lyser bara när det börjar bli mörkt. Och just nu så är det ju nästan hela dagen…
      Tomtar på loftet har jag hört om och sett och lite andra. Men tomtar på kajen var det premiär för.

    1. Hör kan man gå länge och kul med alla båtarna som har sin historia. Sjöstjernan gilla verkligen men även Gratia som ligger nedanför våra fönster.

    1. Lite grått och kallt men jag går gärna en tur här. Väldig skillnad nu mot den varmare årstiden. Men båtarnas historia är intressant läsning. vId de flesta båtarna finns skyltar som berättar om dem.
      kram!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *